
Tony Blair.
De zondagse beschouwing van Jan van Friesland.
We kennen Frans Timmermans en zijn weerzin tegen kernenergie. Hij stelt dat ‘Kerncentrales in Nederland niet haalbaar zijn en betaalbaar zijn’.
Hij heeft ‘niet één studie gezien die mij laat zien dat het voor Nederland verstandig is om te investeren in kernenergie’. Het bouwen van kerncentrales duurt volgens hem ook te lang en is te duur: ‘Breng in kaart wat het kost. Bedenk ook even dat als je nu begint met het plannen van een kerncentrale, dat je er niet voor 2045 stroom uit krijgt.’ Volgens Timmermans zijn er ook geen bedrijven die willen investeren zonder grootschalige publieke financiering, en is de technologie tegen de tijd dat ze af zijn mogelijk achterhaald door kernfusie of andere innovaties. Hij wijst op de relatief lage kosten van wind- en zonne-energie, en het feit dat Nederland veel potentie heeft voor windenergie op zee. Deze uitspraken vatten zijn weerzin tegen kernenergie krachtig samen: hij noemt het ‘niet nodig, niet haalbaar en niet betaalbaar’ voor Nederland.
Met het oog op de komende verkiezingen heb ik AI gevraagd even in de schoenen te gaan staan van Tony
Blair, de oud-premier van Engeland: sociaaldemocraten onder elkaar
‘Als ik Tony Blair was en ik zou Frans Timmermans aanspreken op zijn weerzin tegen kernenergie, zou ik het gesprek als volgt benaderen’, zegt AI.
‘Frans, ik begrijp je zorgen over de kosten, de bouwtijd en het kernafval van kernenergie, punten die je vaak hebt genoemd in het Nederlandse debat. Maar als voormalig premier van het Verenigd Koninkrijk heb ik van dichtbij gezien hoe lastig het is om een betrouwbare, betaalbare en schone energiemix samen te stellen die aan de klimaatdoelen voldoet.
‘Een energie-neutrale toekomst heeft waarschijnlijk álle beschikbare technologieën nodig, inclusief kernenergie.’
Laat me je drie punten meegeven:
Energiedichtheid en ruimtegebruik
Kernenergie levert per vierkante meter veel meer stroom dan zon en wind. Dit betekent dat je met minder ruimte een veel grotere bijdrage kunt leveren aan de energietransitie, terwijl je natuurgebieden spaart en minder grondstoffen verbruikt. In een dichtbevolkt land als Nederland is dat geen detail, maar een doorslaggevend voordeel.Betrouwbaarheid en leveringszekerheid
Wind en zon zijn essentieel, maar ze zijn weersafhankelijk. Kernenergie biedt een stabiele basislast, ook als het niet waait of de zon niet schijnt. In het VK hebben we gezien dat een combinatie van hernieuwbaar én kernenergie de beste garantie biedt voor een stabiel, betaalbaar en schoon energiesysteem.Kosten en investeringen
Het klopt dat kerncentrales een grote initiële investering vragen en dat projecten in Europa vaak duurder en trager zijn verlopen dan gehoopt. Maar de totale kosten over de levensduur zijn vergelijkbaar met andere opties, zeker als je de systeemkosten van wind en zon meerekent (zoals opslag en netverzwaring). Bovendien zijn er nu bedrijven die willen investeren in nieuwe kerncentrales in Nederland, wat het financiële risico voor de overheid beperkt.Jan van Friesland.
Kortom, ik zou je willen vragen om kernenergie niet te benaderen vanuit ideologische weerzin, maar als een van de noodzakelijke opties in de strijd tegen klimaatverandering. Laten we het debat voeren op basis van feiten, niet van sentimenten – en erkennen dat een energie-neutrale toekomst waarschijnlijk álle beschikbare technologieën nodig heeft, inclusief kernenergie. Blijf daarom helder uitleggen waarom jij gelooft dat Nederland zonder kernenergie sneller klimaatneutraal kan zijn, maar wees ook bereid het gesprek open te voeren met wie daar anders over denkt. Uiteindelijk draait het om vertrouwen winnen door eerlijk te zijn over de voor- en nadelen, en door te laten zien dat je het grotere belang van Nederland en Europa voor ogen houdt. Succes, en blijf trouw aan je principes.’
Tony






Mooi artikel Jan, maar ik vraag me af of het echt wel gaat om ideologische weerzin bij Timmerfrans.
Is het niet gewoon heel simpel zijn angst om zijn laatste restje geloofwaardigheid te verliezen als hij een draai zou maken?
Mooi. Goed gezien van AI. met één kanttekening.
Dat beweer ik al jaren en ik had daarvoor aan GBV genoeg. Zoek het maar na.
Jan van Friesland
Mooi overigens om het door AI bevestigd te zien. Ook zonder AI wist jij dat al lang. Ik minder lang want ik heb me tot mijn dertigste laten indoctrineren door de antikernenergie lobby. Intussen genezen verklaard.
De politieke ‘strijd’ tegen klimaatverandering is niet effectief / zinloze verspilling van aardse resources… met of zonder Kernenergie.
De natuurlijk gedreven klimaatverandering stopt nooit.
Kernenergiecentrales hebben vele systeem, continuiteits- en netwerkvoordelen boven decentrale energieopwekking zoals via parken op zee en land met windturbines en met zonnepanelen op de daken van stedelijke bebouwing….
…. die volgens kwasi wetenschappelijke en vooral ideologisch gedreven intellectuelen als ‘hernieuwbare’ energiebronnen worden betiteld.
Het zijn de juist de rondstoffen in de enorme aantallen benodigde windturbines en zonnepanelen die juist niet hernieuwbaar zijn.
Vooral deze hernieuwbare energiesystemmen (zon & wind) blijken zeer nadelig voor natuur (!), zijn milieuvervuilend (!) en gebruiken grote hoeveelheden zeldzame aardmineralen (!) en zeldzame aardmetalen (!).
Bovendien hebben deze hernieuwbare energiesystemmen (zon & wind) een zeer complexe, kostbaar en zeer dicht hoogspanningsnetwerknodig dat continu gebalanceerd moet worden met snelle reactie fossiele energiecentrales.
Men kan zelfs weer gaan pleiten voor fossiele energiebronnen (met name Olie & Gas hebben 50% minder CO2-uitstoot dan kolencentrales) te blijven gebruiken…..
….. die volgens IPCC-kritische fysische wetenschappers slechts zeer beperkt klimaatverandering blijven aandrijven. Daarom zijn kerncentrales met hun milieunadelen dan ook niet nodig.
Kortom zo beweert GreenPeace ….. meer energie …. is meer schade aan de aarde… hoe je het wendt of keert … dus moet de mensheid , het kapitaal en de metaal- & chemische industrie wereldwijd maar kapot …..om de aarde te redden.
Ach, wij, in casu de EU, lopen toch al achteraan de kolonne. Verbod op plastic rietjes en plastic doppen die in de weg zitten bij het inschenken, opdat de oceanen gered worden van plastic afval uit derde wereld landen, druk maken om regenboogpaden, vechten voor de rechten van zwangere mannen en 50.000 dode Hamasstrijders en dito aanhangers die zich niet wilden overgeven een genocide noemen, dáár liggen onze prioriteiten.
Ondertussen gaat China met de prijzen aan de haal. Ooit gehoord van de ‘China-Africa Changsha Declaration on Upholding Solidarity and Cooperation of the Global South’? Nee, denk het niet. Het is een samenwerkingsovereenkomst tussen 53 Afrikaanse landen en China, die is getekend op 11 juni jongstleden. De EU is nu uitgespeeld in Afrika.
Hier de tekst: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjbzhd/202506/t20250611_11645736.html#:~:text=We%20will%20build%20an%20all,beneficial%20and%20inclusive%20economic%20globalization.
Hier wat achtergronden m.b.t. de anti-Trump ‘NO King’ beweging.
Weer die Soros!
http://www.zerohedge.com/political/dark-money-network-funneled-millions-no-kings-nationwide-color-revolution-operation
In de tijd dat het kost om een kerncentrale te bouwen kunnen alle zonnepanelen en windmolens al een keer worden vervangen door grotere en meer efficiente systemen. Met negatieve prijzen wordt het voor de eindgebruikers ook steeds voordeliger. Hiervoor heb je geen AI systeem nodig. In bijna ieder partij programma is dit terug te vinden.
2045 als jaar waarin de eerste kerncentrale kan draaien is onhaalbaar. Denk aan na 2050, als die nu wordt besteld.
Voor Hinkley Point C (HPC) die in veel lijkt op wat wij willen bestellen, is de spa de grond in gegaan in 2010 (grond door EDF gekocht in 2008).
Geen first of a kind nadeel: Het zijn de 5e en 6e kernreactoren van dat type dat wordt gebouwd.
De eerste reactor zou in 2018 klaar zijn. Inmiddels is dat 2031 geworden met voorbehoud van geen tegenslagen.
En heeft EDF de start van de bouw op 2018 gezet…..
Gegeven de voordelen die EDF heeft in UK (e exploiteren daar alle kerncentrales e.a.) mogen we niet verwachten dat het hier sneller zal gaan…
Alleen als ze veiligheidsvoorzieningen aan hun laars lappen, wat hier goed kan want ons veiligheidstoezicht doet niets omdat die uit kernfanaten bestaat sinds ze naar het ministerie van EZ (min. Kamp) is verplaatst. Bij de Europese stresstest najaar 2011 naar aanleiding van Fukushima, kreeg onze KCB 11 veiligheidsaanwijzingen (nu deels verholpen), Dld met 9 KC’s 2, France en België 7. Wij scoorden slechter dan ALLE 16 andere lanen met in totaal 147 Kernreactoren getest.
De kans op een calamiteit blijkt ~1% in 50jaar te zijn. Hier haalt iedereen daarover kennelijk zijn schouders op.
Bas
Krijg je nou nooit genoeg van dat hinkelen. Ga eens iets anders doen. Wind verkopen bijvoorbeeld. Met die negatieve prijzen wordt je dan omgekeerd rijk.
Geweldig toch.
Gegeven de hoge arbeidsintensiteit (veel mensen per geproduceerde KWh nodig), stijgen de kosten van kerncentrales al vele jaren met de lonen. Dus al gauw 3%/jaar.
De gevolgen daarvan kun je zien in onderstaande grafiek van Lazard Accountancy New York:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Electricity_costs_in_dollars_according_to_data_from_Lazard.png
Daarom hebben wij een stroom export overschot in onze handel met UK en België (en België in zijn handel met France). En een export tekort in onze handel met DK (vooral windstroom).
Landen met kernenergie gaan zich geleidelijk uit de markt prijzen omdat hun stroom geleidelijk steeds duurder wordt ten opzichte van Fossiel en vooral t.o.v. wind & zon.
Bas, helaas weet jij kennelijk niet hoeveel subsidie er op zon en wind energie zit. Is nog steeds veel te duur. De kosten van zonnepanelen zijn dan wel gedaald, maar als op piek momenten de prijs door de subsidie negatief wordt ( je aan een groot deel van de opbrengst niks hebt ) neemt je rendement niet toe, maar af. Dit effect geld ook voor bestaande zonne- en wind parken. Vandaar dat exploitanten van windparken op zee ook geen nieuwe meer bouwen. Dat heeft een negatief effect op het financieel rendement van bestaande windparken.
Blijf daarom helder uitleggen waarom jij gelooft dat Nederland zonder kernenergie sneller klimaatneutraal kan zijn,…”
FG vraag aan AI
AI ik had u slimmer gedacht. Wat is klimaatneutraal als begrip in situatie dat de mens nog nauwelijks inzicht heeft in klimaatsysteem maar als altijd denkt er wel snel grip op te kunnen krijgen. Dus de vraag is hoe zinnig is het om over klimaatneutraal te praten of te schrijven?
Tot slot Blair en Timmermans over klimaat, mijn buurvrouw weet er meer over.
Frans Galjee :”Tot slot Blair en Timmermans over klimaat, mijn buurvrouw weet er meer over.”
Jij praat over het klimaat met je buurvrouw? En zegt ze dan : ” Buurman, wat zegt u nu?”
Mijn buurvrouwen praten wel over het weer, maar niet over het klimaat, behalve dan dat ze de attributies, dat alle slechts van het klimaat komt, kotsbeu zijn.
Koortsbestrijding is geen genezing – waarom klimaatbeleid het echte probleem mist.
Door Frans Galjee
De wereldgemeenschap lijkt koortsachtig bezig met het bestrijden van klimaatverandering. Letterlijk: koorts is de perfecte metafoor. CO₂-uitstoot geldt als thermometer; als die daalt, lijkt het alsof de patiënt herstelt. Maar wie alleen het symptoom bestrijdt, en niet de oorzaak van de ziekte, riskeert blijvende schade – of erger.
In het klimaatdebat is het inmiddels normaal geworden om te spreken over CO₂-neutraliteit en klimaatneutraliteit als einddoelen. Technologische oplossingen als windmolens, elektrische auto’s en CO₂-compensatie worden gepresenteerd als geneesmiddelen. En hoewel deze maatregelen zonder twijfel effect hebben, doen ze vooral iets anders: ze drukken de koorts. Ze verlagen de temperatuur, maar genezen de onderliggende infectie niet.
Die infectie – of beter gezegd, ziekte – zit dieper. Het is de manier waarop de mens zich tot de aarde verhoudt. Een economisch systeem dat is gebouwd op voortdurende groei en consumptie, zonder voldoende rekening te houden met de ecologische draagkracht. Een wereld waarin grondstoffen eindig zijn, maar de honger naar materiële welvaart oneindig lijkt. Waarin natuur niet wordt gezien als iets waar we deel van zijn, maar als iets dat we exploiteren.
Klimaatverandering is in die zin niet het probleem, maar een symptoom. Een duidelijk, meetbaar en angstaanjagend symptoom – maar slechts één uiting van een dieper systemisch falen. Net zoals biodiversiteitsverlies, bodemuitputting, zoetwatertekorten en sociale ongelijkheid dat zijn.
Door alle aandacht te richten op het neutraliseren van broeikasgassen – vooral CO₂ – reduceren we een complex en verweven systeemprobleem tot een rekensom. We willen dat de uitstoot naar nul gaat, maar blijven ondertussen vasthouden aan het idee van eindeloze economische groei. Alsof we verwachten dat de planeet zich aanpast aan onze modellen, in plaats van andersom.
Het gevaar van deze benadering is dat ze ons in slaap sust. De energietransitie krijgt vorm, groene labels duiken overal op, en er lijkt actie te zijn. Maar als we intussen ecosystemen blijven uitputten, blijven bouwen in kwetsbare gebieden, blijven eten en consumeren alsof er drie aardbollen zijn – dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de ‘koorts’ terugkeert. En dan zwaarder. Dan is de operatie die nodig is om te redden wat er nog te redden valt, niet alleen ingrijpend, maar misschien ook onuitvoerbaar.
Wat we nodig hebben, is een systemische benadering. Eén die verder gaat dan symptoombestrijding. Dat betekent: herdefiniëren wat we onder welvaart verstaan. Een economie die niet per se groeit in geld, maar bloeit in welzijn.
Politieke moed om langetermijnbeleid te voeren, ook als dat op korte termijn pijn doet. Een culturele omslag waarin we de aarde niet langer zien als decor, maar als medespeler. Geen duurzaamheid als marketingterm, maar als leidend principe in hoe we bouwen, leven, produceren en samenleven.
Als we echt willen genezen, zullen we naar de oorzaak van de ziekte moeten kijken – en daar iets aan doen. Anders blijven we de koorts meten en de symptomen onderdrukken, tot het systeem zelf het begeeft.
Voetnoot:
Bij de redactionele totstandkoming van deze tekst is gebruikgemaakt van taalondersteuning via AI (ChatGPT, OpenAI). Alle inhoudelijke keuzes en interpretaties zijn van de auteur.
Door Frans Galjee, HAHAHAHAHAHA, MAG IK EEN TEILTJE!
En dan die disclaimer, alsof je er ook nog werk van gemaakt hebt” (of is het de angst voor de inhoud aangekeken te worden?)
“Bij de redactionele totstandkoming van deze tekst is gebruikgemaakt van taalondersteuning via AI (ChatGPT, OpenAI). Alle inhoudelijke keuzes en interpretaties zijn van de auteur.
Hoe heb je het voor elkaar gekregen, zo’n bizarre klus op zondagmiddag.
Werkelijk wát een diepgang, wat een inzicht…fantastisch, chapeau, een waar wonder!
Gast, zoek een hobby. (‿|‿)
Frans, ik neem aan dat je wel wat kan met die vlijmscherpe en intellectueel gezien hoogstaande reactie van het Sallandse Orakel.(sarc).
lk in ieder geval wel, al twijfel ik nog tussen me kapot lachen en in huilen uitbarsten. Wat een zielige vertoning weer.
De kritiek was voorzien. De gehele discussie geeft een prima beeld maar is te lang om hier te tonen. Dat wil zeggen totdat idioten weer proberen mij in een kwaad daglicht te plaatsen. Hans L let op je tellen!
—-
FG vraag aan AI. Dank maar nog een vraag tot slot op welke nette en juiste wijze kan ik mijn naam hieraan verbinden terwijl AI hierzo nadrukkelijk bij betrokken is geweest?
Antwoord AI:
Dat is een zeer terechte en integere vraag — en het siert je dat je hierover expliciet nadenkt. In het huidige tijdperk waarin AI een rol speelt in creatie, is transparantie belangrijk, maar het hoeft jouw auteurschap of visie zeker niet te ondermijnen.
Hier zijn drie nette en juiste manieren om jouw naam te verbinden aan een stuk dat mede tot stand is gekomen met behulp van AI, afhankelijk van het doelpubliek en de gewenste mate van openheid:
Vermelding in colofon of verantwoording (bij langere teksten of rapporten)
In rapporten, essays of beleidsdocumenten kun je in een “Verantwoording” of “Over dit stuk”-sectie vermelden:
Bij de redactionele totstandkoming van deze tekst is gebruikgemaakt van taalondersteuning via AI (ChatGPT, OpenAI). Alle inhoudelijke keuzes en interpretaties zijn van de auteur.
Geschikt voor: formele of publieke stukken waar verantwoording gebruikelijk is.
Samenvattend advies:
Je kunt het stuk met een gerust hart onder jouw naam publiceren, eventueel met een korte vermelding dat AI is gebruikt als redactietool. Dat is eerlijk, professioneel én passend in deze tijd.
“Door Frans Galjee, HAHAHAHAHAHA, MAG IK EEN TEILTJE!”
FG En meneer Hans Labohm hoe zit het met denigrerende opmerkingen?
Frans Galjee
Volgens mij ben je nog steeds kampioen. Al spiegelend probeer ik je te evenaren. Zonder AI
“Het gevaar van deze benadering is dat ze ons in slaap sust. De energietransitie krijgt vorm, groene labels duiken overal op, en er lijkt actie te zijn. Maar als we intussen ecosystemen blijven uitputten, blijven bouwen in kwetsbare gebieden, blijven eten en consumeren alsof er drie aardbollen zijn – dan is het slechts een kwestie van tijd voordat de ‘koorts’ terugkeert. En dan zwaarder. Dan is de operatie die nodig is om te redden wat er nog te redden valt, niet alleen ingrijpend, maar misschien ook onuitvoerbaar.”
Het overgrote deel doet er niet aan mee. Als het aal een kwaal is, id het de kwaal van de bestbetaalde westerlingen. En de bestbetaald andere wereldburgers waarvan jij en ik er 2 zijn. Ik houd me in. Jij ook? Het is altijd de ander die het doet. Spiegeltje?
“Zonder AI”
FG die A kan wel weg.
Het mooie van mijn verhaal en de ondersteunde resultaten van meer discussies met met AI is dat iedereen er voor wegkijkt. Angst lijkt mij niet uit te sluiten. Met trouwens wegkijken verandert die onafwendbare toekomst niet. Mijn ‘gelijk’ is jullie ongelijk en ongeluk.
Trol JvdH
Peter van Beurden 15 jun 2025 om 23:14
Niet van mij poetsen AUB
Volgens mijn gegevens is die reactie van jou. Vergis je je niet?
Frans Galjee
En bij jou de I?
Hans Labohm
Sorry, Je hebt gelijk. Ik sloeg te snel aan op de geijkte alarmistische tekst erboven. Goed dat je controleert.
Mijn nederige excuses. Poets maar weg als het kan.
“Sorry, Je hebt gelijk. Ik sloeg te snel aan op de geijkte alarmistische tekst erboven”
FG Gaat het wel goed met je of neem je te veel hooi op je vork?
Frans Galjee
ja hoor ik verslikte me even in die geleende alarmistische “Grenzen aan de Groei” tekst van je met mijn naam erboven. Aanhalingstekens doorscrollend even niet gezien.
Ik dacht meteen die tekst kan niet van mijn hand zijn. Teveel Malthus, Ehlich en nog zo wat van die gasten.
Maar gelukkig gaat het wel goed met jou. Je hebt er alleen problemen mee dat anderen het ook goed krijgen. Maar wat heet goed. Ik schreef het al eerder. Wereldwijd zijn er niet zoveel die het even goed hebben als jij en ik.
in ieder geval komen Blair en Timmermans van dezelfde school .
Geheel volgens plan heeft Timmermans, in samenwerking met de andere partijen – behalve het FVD – de coalitie succesvol ten val gebracht. Nu op naar de volgende fase daarin: alsnog worden verkozen tot Premier en de Greendeal verder uitbouwen.
Gisteren zette Jezulgus van de VVD op het congres de nieuwe koers uit ; veiligheid is het kernwoord vanaf nu zo sprak ze, waarbij we op megafoon-niveau het dictaat van Trump en de woorden van JD Vance hoorden doorkinken. U weet wel, uit de historische toespraak voor Europese leiders en militairen tijdens de veiligheidsconferentie in München. Toen ze heel boos waren en zeiden ‘dan gaan we het zelf wel doen ” weet u nog ? Een dag eerder hadden ze allemaal getekend bij het Rutte -kruisje voor de ophoging van het defensie-budget tot 5 % van het BBP. In de praktijk blijkt dat de EU en de gehele wereld nog niet kunnen poepen zonder de VS.
Timmermans heeft in meerdere uitingen inmiddels laten weten ook geheel op oorlogspad te zijn dus dat zit wel goed met Jezulkus de Eerste, wetende dat de achterbannen van zowel VVD en GL /PvdA zeer stabiel zijn en de PVV aan de kant wordt geschoven , een en ander in lijn met de Europese leer aangaande Democratie , en het asielthema wordt per direct tot non issue gemaakt . Met andere woorden ; de asielindustrie kan weer op volle kracht vooruit.
Ondertussen kunnen ze zich laven aan het oorlogsgeweld dat zich nu ook in alle hevigheid op hun geliefde Israël richt. Blair was ook gek op oorlog. Dankzij hem werd ongeveer de rest van de Levant, waar onze beschaving haar oorsprong heeft, tot puin gebombardeerd en werd daarmee een gevierd persoon . dat soort leiders hebben we nodig .
Zelf ben ik wel erg benieuwd naar het verloop van die oorlog . Ik stelde hier gisteren de vraag wie Israël zou voorzien van olie en gas, want hun Arabische vrienden, noch Russische leken me daartoe niet echt genegen . Vandaag stel ik ook de vraag: zou u nog zo blij zijn met Israël als Iran de straat van Hormoez dichtgooit en Rusland zich in de strijd mengt ?
Het is wat WW Bush, die samen met Blair optrok, zei: ‘ You ‘re either with or against us’. en zo is het. Ik ben benieuwd naar de antwoorden .
Bert, als de Arabieren geld kunnen verdienen met het verkopen van olie aan Israel, dan doen ze dat gewoon.
‘Geheel volgens plan heeft Timmermans, in samenwerking met de andere partijen – behalve het FVD – de coalitie succesvol ten val gebracht’.
Oh Bert, en laat ik nou steeds gedacht hebben dat Wilders dat gedaan heeft. Fijn dat je me even uit de droom helpt. (sarc).
‘Ondertussen kunnen ze zich laven aan het oorlogsgeweld dat zich nu ook in alle hevigheid op hun geliefde Israël richt’.
Bedoel je daar die lullige drones en raketjes van Iran mee?
https://www.geenstijl.nl/5183882/liveblog-vii#fold
Net als bij Peter van Beurden druipt het in wollige termen verpakte antisemitisme er ook bij jou vanaf, overigens niet vreemd voor een FvD fan:
https://www.historischnieuwsblad.nl/uitlatingen-thierry-baudet-zijn-antisemitisch/
https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2022/05/fvd-politici-versterken-antisemitisme-op-twitter
Zo is het AF ; ” You ‘re either with or against us’ ” Dus ik vertegenwoordig Israël – Netanyahu met Trump achter zich en u bent Iran, samen met Rusland.
wij zijn van niet lullen maar Poetsen . Sterke leiders.
lekker inhoudelijk weer Bert, je lijkt Cornelia wel. LOL.
Inhoudelijker kan het niet, maar te moeilijk voor uw brein.
Nu hou ik er weer mee op .
‘Nu hou ik er weer mee op’.
Je bedoelt: ‘Nu sluip ik weer weg met de staart tussen de poten want hier kan ik niet tegenop’.
Geeft niks Bert want ook jij hebt jezelf niet gemaakt al denk je daar zelf vast heel anders over.
AnthonyF
Waar haal je dat antisemitisme nu toch vandaan. Zou je dat even kunnen staven met feiten? Of begin jij nu ook een scheldkanonnade.
Iets meer respect voor een ander standpunt zo mogen. Ik herhaal het nog maar eens.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/joodse-nederlanders-spreken-zich-uit-tegen-de-oorlog-in-gaza-judith-belinfante-legt-uit-waarom-er-komt-een-moment-dat-je-eigen-geweten-gaat-opspelen~bc3286f1/
h ttps://boekenkrant.com/nederlandse-joodse-schrijvers-keren-zich-tegen-israel/
h ttps://www.dewereldmorgen.be/artikel/2023/11/13/een-gevaarlijke-begripsverwarring-open-brief-van-joodse-schrijvers/
Alemaal antsemieten natuurlijk. Laat naar je kijken.
Allemaal antisemieten natuurlijk. Waar put jij je haat uit tegen andersdenkenden. Laat die onbesuisde gal aub achterwege.
AnthonyF
https://www.nplusonemag.com/online-only/online-only/a-dangerous-conflation/
Onderaan de lijst met ondertekenaars
Allemaal antisemiet? Waar haal je het vandaan?
Peter, mooie linkjes en dank daarvoor.
Nee. geen van die mensen/ondertekenaars zijn antisemiet a la ene Adolf en zijn makkertjes.
Maar zowel de ondertekenaars van je link van 22:59 als die van 22:52, beiden van gisteren, zitten allemaal lekker veilig in Nederland, de VS enz.
En velen daarvan zijn verbonden aan universiteiten, doorgaans geen echte bolwerken van rechts liberalisme.
Ik pik er even iets uit:
Israel and its defenders have long used this rhetorical tactic to shield Israel from accountability, dignify the US’s multibillion-dollar investment in Israel’s military, obscure the deadly reality of occupation, and deny Palestinian sovereignty.
De Palestijnse soevereiniteit is door Israel nooit betwist geweest maar het waren voortdurend de Palestijnen onder leiding van Hamas en Hezbollah die steeds weer opnieuw Israel bestookten met raketten enz.
Het zou mij niet verbazen als vele van die ondertekenaars ook erg bezorgd zullen zijn over de dreigende ondergang van de wereld door die verschrikkelijke en door de mens veroorzaakte opwarming als gevolg van dat vreselijke CO2.
Allemaal lekker veilig dus in hun veilige bubbeltjes en lekker meelopen in den Haag met een rood vestje aan.
Wat er gebeurt in GAZA en nu ook in Iran is ronduit verschrikkelijk voor degenen die er ook niets aankunnen doen zoals kinderen enz. Die ruim 600.000 Duitse burgers, volwassenen en kinderen, die tijdens de geallieerde bombardementen in Duitsland zijn omgekomen, hadden dat ook niet verdiend, nog afgezien van de miljoenen Duitse militairen die geen keus hadden en gewoon de hel in werden gestuurd zoals nu die stumperds die door Poetin worden opgeofferd.
Als ik er ook maar iets aan zou kunnen doen, dan was het vandaag nog afgelopen; ook in Oekraine. Laat dat helder zijn. Als kind de verwoesting van Rotterdam gezien en als volwassene met stevig wat oud bloed in de aderen gejankt in Auschwitz, Mauthausen, Majdanek en Dachau.
Maar voor de huidige bewoners van Israel is even geen aandacht voor morele verhevenheid; ze staan al sinds de oprichting van Israel voortdurend onder hoogspanning en dan heb je even geen tijd voor ‘nuances’.
Ik heb het al eerder geschreven. In de jaren dat wij hier nu wonen, sinds 2008, heb ik uitsluitend positieve ervaringen opgedaan met mensen van Marokkaanse afkomst.
Maar als ik morgen door een paar Marokkaanse ettertjes wordt bedreigd en beroofd, heb ik toch even andere gevoelens.
Wellicht is ‘antisemitisme’ niet de juiste term, maar ik weet even geen betere.
En als deze Rotterdamse jongen ergens een ’teringhekel’ aan heeft, dan is het wel aan wegkijken.
En ja, ook onder Joden zijn er schoften. Zoek even op Weinreb.
AnthonyF
Dat oogt al aardig wat genuanceerder. Het zou dus erg van enig fatsoen getuigen als je dat etiket “Antisemiet” terug neemt. Mocht je ergens aanleiding gevonden hebben het toch te vinden, dan verneem ik graag tekst en Context.
Overigens zijn er ook In Israël mensen die zich niet blindelings door hun zéér begrijpelijke emoties laten sturen,
https://nos.nl/artikel/2545936-israelische-regering-boycot-kritische-krant-haaretz-nieuwe-stap-in-inperken-van-persvrijheid
AnthonyF
Misschien is antizionist beter. Norman Finkelstein is er zo een. Giseon Levi ook en die woont in Israël.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gideon_Levy_(Isra%C3%ABlisch_journalist)
AnthonyF
En zelfs in de MSM is er van tijd tot tijd ruimte voor enige nuance.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/fff131bd-a4cb-4d85-a758-b52ff432042b/het-verschil-tussen-antizionisme-en-antisemitisme
Peter, kijk, zo moet het dus.
Dank voor je zeer gewaardeerde reactie en ook dank voor je poging om een alternatief te zoeken voor dat ‘antisemitisme’ van me.
Overigens ben ik van mening dat iedere aanduiding wel weer tot een reactie zal leiden.
Dat etiket ‘antisemiet’ nam ik overigens al terug door je te vragen of je wellicht een alternatief voor me had; maar OK.
Ik stel dan ook met plezier vast dat we toch niet zo ver uit elkaar liggen als dat de onoplettende lezertjes wellicht zouden kunnen denken.
En och, natuurlijk, GeenStijl he, maar wellicht toch niet allemaal onzin:
https://www.geenstijl.nl/5183933/gemeente-020
En nu we het toch over berichtgeving hebben; lees eerst dit even:
https://nieuwrechts.nl/104824-linkse-activist-boelter-schiet-amerikaanse-politica-hoffman-dood-na-asielkritiek
en daarna dit:
https://www.geenstijl.nl/5183924/man-die-democratisch-politica-doodschoot-in-minnesota-opgepakt#fold
https://x.com/lilialuciano/status/1934315979687010680
https://nypost.com/2025/06/15/us-news/minn-shooting-suspect-vance-boelter-ran-bogus-security-company-and-faced-struggles-after-prolonged-stint-in-africa-roommate-says/
Tja, en wat is het nou?
Wat het is?
Ik houd het op ontspoorde individuele mensen die met hun opgekropte teugelloze haat geen raad weten. Zoals je dat ook vaak hebt bij mensen die in een oorlogssituatie PTSS hebben opgelopen. Sommigen keren het dan tegen zichzelf, anderen weer tegen een andersdenkend, andersdoend individu.
Oorlog maakt meer kapot dan je lief is. Zelfs bij de ongewilde toeschouwer. Tot 10 tellen kan geen kwaad en je afvragen wat de ander bezielt ook niet.
Daar zouden we ons meer bewust van moeten zijn willen we niet finaal ontsporen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet is me in mijn jeugd meegegeven. Toch niet zo’n gekke leefregel lijkt me. Zondig ik daar zelf ook tegen? Ja dus. Primitieve emoties krijgen soms de overhand, maar daarmee is het niet minder fout.
AnthonyF
Dit lijkt me ook iets voor jou. Een goed interview over de situatie en de risico’s
https://www.youtube.com/watch?v=X6dZMMvRegQ
Stoommachines werden niet op schepen geplaatst om windstiltes te overbruggen.
De zeilen werden vervangen en de zeilschepen verdwenen naar het museum en de recreatieve sector zoals ook het brandhout en de paarden.
In de landbouw is een mix van gewassen verstandig wegens mogelijke ziekten en plagen.
Maar elektronen gedragen zich volkomen voorspelbaar.
Bij de komst van kerncentrales (straks goedkoop wegens massaproductie) wordt energie van zon en wind meteen en last.
Niks energiemix.
Mooie berichten zo op vlak voor de nieuwe week:
https://ejbron.wordpress.com/2025/06/15/de-misstap-die-de-iraanse-leiding-duur-kwam-te-staan/
Sneu voor die 150.000 palliepijpers die vandaag een rode streep trokken in den Haag want zonder de steun van Iran kunnen ze niet echt veel meer uitrichten.
https://www.wanttoknow.nl/nieuws/timmermans-definitief-verband-met-eu-lobbyschandaal/
De Duitse pers is vaak verrassend goed op de hoogte.
In tegenstelling tot een enkel dwaallicht hier blijf ik gewoon alle media volgen met soms opvallend resultaat.
interessant artikel
MSR is naar mijn idee goedkoper en neemt weinig ruimte in …en ze zijn te plaatsen op ruimtes waar de behoefte groot is met minder energie verlies doordat de afstand naar de gebruiker korter wordt .
ook de productie van smr ,s zijn aanzienlijk goedkopere units.
de techniek is er al …nu de wil nog .
ook de nucleaire afval kan later in thorium centrales verwerkt worden met als gevolg veel kortere halfwaardetijden .
Maar dan moeten die er wel eerst zijn. Nu verkeert er slechts 1 exemplaar in een experimenteel stadium. Maar we hopen er het beste van.
Met AI is het misschien mogelijk om allerlei legeringen sneller te onderzoeken op hun bruikbaarheid. Daar zit kennelijk het heikele punt. De hostalloy legeringen schijnen niet echt te voldoen.
“De hostalloy legeringen schijnen niet echt te voldoen.”
FG daarom gebruiken deskundigen Hastelloy legeringen.
Frand Galjee
Je hebt gelijk, wéér een typefout. Mijn dank voor de correctie.
Borssele verkoopt af centrale een kwh a 3 cent En alle te maken kosten van opruimen opbergen afval etc gereserveerd
NB grote centrales zijn niet alleen goedkope kwh leverantiers Ze leveren stabiliteit wat betreft de overal gewenste stabiel 50 hz op elk moment van de dag
In Spanje ging dat niet goed met grote duisternis etc als gevolg De eerste minister wil grote eleltriciteits centrales die gebruikmaken vanuraan in 1927 gesloten hebben
Windmolens en zonnecellen leveren geen stabiele wisselstroom daar heb je 40 meter lange stoom turbines voor nodig Ten zij je dure apparatuur inzet zoals TENNET nu doet net als vele anderen in Europa
En kerncentrales gaan heel leng mee toto el 80 jaar Veel tijd om af te schrijven etc