Van een onzer correspondenten.
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) luidt de noodklok. In maar liefst de helft van de gevallen blijkt de laadfactuur niet te kloppen. Elektrische rijders worden dus massaal opgelicht. Uit de nieuwste Benchmark Prijstransparantie, die de VER samen met het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur heeft opgesteld, blijkt dat de laadpaal aanbieders er een potje van maken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de helft van de prijzen op facturen niet overeenkomt met de vooraf vindbare prijzen. Bij twintig procent van de laadsessies was er helemaal geen prijsinformatie vooraf beschikbaar.
Wil je dinosap in je tank gooien dan weet je vooraf precies wat een litertje kost, maar aan de laadpaal is het gokken
Laadprijzen zijn zo vooraf niet duidelijk of de informatie is dus niet correct. Slechts één tot twee van de negen aanbieders die zijn onderzocht zijn vooraf actief transparant over de prijs van het laden. Die laadprijs is vaak opgebouwd uit meerdere, niet tot slecht te controleren, componenten. Daardoor zijn facturen überhaupt al slecht te controleren. In strijd met basale consumentenrechten, zo briest de VER.
Als de factuur dan eenmaal op de deurmat ploft, blijkt dat veel elektrische rijders veel meer moeten betalen voor hun laadsessies dan verwacht. De belangenorganisatie geeft aan legio voorbeelden te kennen waarbij het verschil tussen vooraf gecommuniceerde en achteraf in rekening gebrachte prijzen oploopt tot tientallen centen per kWh. Per laadsessie kan dat dan zomaar tientallen euro’s schelen.
***
Zie voor het gehele artikel, hier.
***
Betekent dit dan dat er steeds te weinig wordt afgerekend. Wat erg voor die exploitanten.
Wellicht dat ze op het PvdA/GL congres daar nog wat aan kunnen doen. LOL.
Ohja, sarcasme hoor.
De transitie loopt nog niet helemaal lekker. In staal fabrieken maakt men van ijzererts = ijzeroxide eerst ijzer en dan staal. Grote hoeveelheden steenkool worden hiervoor gebruikt.Om het klimaat te redden moet de steenkool er uit. De oplossing is dan directe reductie met waterstof of aardgas. Omdat er in het geproduceerde ijzer geen koolstof zit gebruiken ze dan een toevoeging van schroot om staal te maken. In india wordt op deze manier grote hoeveelheden staal gemaakt gebruikmakend van aardgas. Aleen krijg je door het gebruik van schroot een redelijk onbekende kwaliteit er uit. Het zogenaamde pisbakkenijzer. Niet geschikt om sterke kwaliteit te maken zoals voor autos en vooral voor bierblikjes. Er is dus een reden waarom ze in Japan en Europa deze procedure nog niet gebruiken. Maar ja, het moet voor het klimaat. Tata hikt tegen een miljarden investering aan die hun superieure kwaliteit ook nog eens door de plee trekt. Laat de staat het maar betalen en het risico nemen. Er is nog een andere speler. Arcelor Mital had een project opgezet om in dutsland via aardgas en elektrische vlamoven de schroot lijn in te gaan. De subsidie was ook rond. Een dikke miljard zouden ze krijgen. Nu is ook daar de stekker uitgetrokken. Zelfs met subsidie zou het niet lukken om de dan laagwaardige kwaliteit met winst te verkopen. De productie uit China en India is altijd goedkoper en kwalitatief het zelfde. Alleen in Zweden wordt nog gewerkt aan een staalfabriek waar men met waterstof gaat werken. Uniek in de wereld en met een volle order portefeulle van de toekomstige productie door klimaat bevlogen auto producenten. Ze hebben nog maar een paar tegenslagen. De fabriek bestaat nog niet, de klimaat bevlogen inkopers moeten nu eens eindelijk voor winst zorgen en als laatste hebben die autofabrieken grote problemen en dat is meer in de richting van het heffingen klimaat zowel binnenlands op co2 als export handel. Toch gaat deze nieuwe zweedse staalfabriek samen met de eveneens Zweedse batterijfabrikant Northvolt de kar trekken voor de groene industriele productie. De kar gaat nog niet zo hard nu Nortvolt al failliet is en het waterstof geld er uitvliegt.
https://www.tijd.be/ondernemen/zware-industrie/ondanks-miljardensubsidie-schrapt-arcelormittal-investeringen-in-duitsland-voor-gent-blijft-het-afwachten/10612805.html
In Nederland wordt vrijwel zeker de stap via aardgas overgeslagen. In Trouw een stuk hoe in Groningen de aargas boringen vol met beton worden gestort zodat er NOOIT meer aargas gewonnen gaat worden. Daar gaat men de komende 15 jaar aan werken. Hiervoor is stikstof ruimte gewonnen want alles is beter dan de alles verwoestende aarbevingen die Groningen geteisterd hebben. Als je nu door de provincie rijdt is het dan ook leeg en vlak.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/deze-mannen-ontmantelen-het-groninger-gasveld-zodat-het-nooit-meer-kan-worden-gebruikt~bb6f3738/
? Die staalfabriek, die geen cokes of kolen gebruikt, in Zweden draait toch al jaren?
Het gaat over een proefinstallatie die sponsijzer maken met een capaciteit van 1/250 van een hooghoven, een tweede proefinstallatie is in aanbouw, er is nog een lange weg te gaan naar industriele volumes;
Die proef fase hebben ze afgesloten.
Ze zijn aan het migreren naar productie op een grotere schaal.
https://www.highnorthnews.com/en/fossil-free-steel-production-northern-sweden-hybrit-project-goes-industrial
In Groningen kan je altijd een nieuw gaatje boren, ook door beton. Overigens is het bedrijf dat de putten vil beton wil storten medeplichtig aan een misdaad van de overheid, zeg maar de nieuwe NSB-er.
Mijn Honda CRV benzine SUV gaat volgens de dealer (‘helaas’) moeiteloos 250.000 km mee. bij 10.000 km per jaar en netjes onderhoud kan ik nog 12 jaar er mee vooruit. Dan is deze alarmistische klimaat’-EV-hype inmiddels over geraakt tot in de nieuwe aanstaande vloeibare waterstof hype.
Voor mij dus geen.elektrisch gedreven overbodig Links en ‘progressieve’ Groen deugend ‘klimaat’ statussymbool dat in gebruik / kosten immer ongunstiger blijkt te worden
Goed zo Scheffer. Deel jouw mening. Mijn redelijk corpulente Zweedse liefde van 20 jaar met acht stampende zuigertjes tikt bijna de 4 ton aan. Zonder problemen. Ik kruip bijna dagelijks met genoegen op haar zachte schoot en streel haar frontale ronding die ik goed vasthoud.
VIDEO: Gekkengesticht Amsterdam https://ejbron.wordpress.com/2025/06/21/video-gekkengesticht-amsterdam/
Zodra je bij een laadpaal staat, heb je je sowieso al laten oplichten!
Klimaatactivisten XR blokkeren een deel van de Afsluitdijk
Vanmiddag rond 13.00 uur is er een demonstratie begonnen op de afsluitdijk. Leden van Extinction Rebellion zijn de snelweg A7 opgegaan en blokkeren momenteel het verkeer richting Friesland.
De activisten plegen hun actie „uit protest tegen nieuwe gasboringen onder de Noordzee”. Daarbij roepen ze Energie Beheer Nederland (EBN), TNO en de Mijnraad op „om negatief te adviseren over alle lopende en aankomende vergunningsaanvragen die het Wad en de leefbaarheid van de aarde bedreigen”.
Stoppen met fossiel en straks alles 100% elektrisch
Wel slim om de grens tussen NH en Friesland af te sluiten. Dat kan straffeloos, want demonstratie. De grens tussen Nederland en Duitsland afsluiten is in ene geen protestdemonstratie, maar een misdrijf en dan wordt je aangehouden door de KMar.
XR is natuurlijk door de politiek ingehuurd.
Zo maken ze het dhr Wilders wel heel gemakkelijk : linksch is compleet de weg kwijt https://www.telegraaf.nl/politiek/live-pvdagl-leden-scharen-zich-massaal-achter-anti-israelplan/73049337.html
Het dunkt me dat de electriciteit afgenomen aan de laadpaal een varierende prijs heeft gedurende het etmaal en over de verschillende maanden van het jaar.
Ik woon in Frankrijk en daar varieert de prijs Euro/kWh tussen 10 en 30 centimes, dus niet alleen variatie in een etmaal maar ook de maandelijkse variaties.
Voor Nederland zijn die prijzen laag, Frankrijk heeft atoomstroom en witte steenkool,!
Hoewel Macron de kWh prijs doet varieren met de olieprijs.
Hij moet tenslotte de dure caisse maladie financieren.
Nee.
Het verschil is dat France geen belasting heft op stroom verbruik door consumenten. En andere landen zoals D, B, NL wel.
Dat geen belasting heffen is voortgekomen uit de behoefte / gedachte om:
– minder import afhankelijk te zijn dus minder fossiel verbruiken
– atoom stroom te steunen
De beslissingen daarover dateren al van jaren zeventig.
Voor paal staan bij de laadpaal. Ironisch, maar ergens wel toepasselijk.
Wij overwegen wel elektrisch te gaan rijden omdat we voldoende zonnestroom hebben om een autoaccu op te laden. Bovendien rijden we ongeveer 30 km per dag. Aan de andere kant is diesel hier op CUR zo goedkoop dat de investering in een EV geen zin heeft. We rijden dus voorlopig nog door met onze stinkdiesel pick-up en kijken het gewoon een paar jaartjes aan hoe EV zich verder gaat ontwikkelen qua prijs.
Overigens geen milieuzones, camera’s en BOA’s hier, het leven is alsof je 30 jaar terug gaat in de tijd…
Terug in de tijd?
30 jaar vooruit bedoel je.
Op joop zijn normaal gesproken juichende commentaren op klimaat acties. Zie nu zure reacties op de vreedzame XR blokkade van de Afsluitdijk.
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/vreedzame-xr-activisten-op-de-afsluitdijk-belaagd-door-agressieve-omstanders
Gewetensnood?
Je zult maar fan zijn van Trump en Poetin (en dus ook van Khamenei).
Dan heb je vandaag toch een behoorlijk verpeste zondag.
PS.
Helaas zijn wij nu even in de open inrichting Nederland, want thuis had ik de vlag uitgestoken en zeker niet halfstok.
Trump, hulde.