
Sophie Hermans. Foto Shutterstock.
Van een onzer correspondenten.
De industrie hoeft voorlopig toch geen CO2-heffing te betalen voor de uitstoot die de bedrijven veroorzaken. De afspraak uit het coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB zal vandaag naar verwachting door een meerderheid in de Tweede Kamer worden teruggedraaid.
Opvallend is dat regeringspartijen die de afspraak voor de heffing maakten, nu voor een motie gaan stemmen van het CDA om hun eigen plan in te trekken. Naast BBB gaat ook de VVD in tegen het plan van de eigen, inmiddels demissionaire, minister Hermans van Klimaat en Groene Groei, schrijft de NOS.
‘De VVD wil de CO2-heffing zo snel als mogelijk afschaffen. De Nederlandse industrie staat wereldwijd bekend om haar innovatieve kracht en daar willen we ook in de toekomst de vruchten van blijven plukken’,
zegt de partij in een verklaring.
Nu de verkiezingen op 29 oktober dichterbij komen, voelen de partijen zich op dit dossier niet meer gebonden aan het coalitieakkoord. De bezwaren vanuit het bedrijfsleven zijn te groot. Ook PVV en BBB trekken ‘hun handtekening’ onder deze afspraak in. Een meerderheid van de Kamer vindt dus dat grote Nederlandse bedrijven in de industrie te veel last ondervinden van de heffing ten opzichte van andere Europese bedrijven, wat kan leiden tot oneerlijke concurrentie.
Hermans (VVD) houdt vooralsnog vast aan haar plan. Maar dat leidt dus tot steeds meer ongemak in de VVD-fractie.
Eerder haalde een CDA-voorstel om de heffing af te schaffen het niet, ondanks steun van de PVV en BBB. CDA-leider Bontenbal wijst er op dat de vergroening en verduurzaming niet zo snel gaan als gehoopt en de bedrijven daarom toch nog op ‘oude’ energiebronnen terug moeten vallen. Ook de hoge energieprijzen en krapte op het stroomnet zitten bedrijven die willen verduurzamen dwars.
Daar zijn de drie overgebleven regeringspartijen het bij nader inzien dus mee eens. In de wandelgangen van de Tweede Kamer werd er druk overlegd over de CDA-motie. Voor het plan van VVD-minister Hermans om zelf over een paar weken ‘met veel begrip’ voor de sector iets te doen aan de CO2-heffing is geen tijd meer.
Vandaag tegen een motie stemmen waar de partij het eigenlijk mee eens is, vindt de VVD onwenselijk. De CO2-heffing zou boven op de Europese uitstootheffing komen en was een belangrijke afspraak uit het hoofdlijnenakkoord om de klimaatdoelen te halen. De bedoeling was om de opbrengsten van de heffingen in verduurzaming en vergroening te steken.
Daarom waarschuwde minister Hermans dat het schrappen van de heffing problemen zou opleveren voor het vergroenings- en klimaatbeleid. Zij houdt vooralsnog vast aan haar plan. Maar dat leidt dus tot steeds meer ongemak in de VVD-fractie.
Het gaat voor de komende jaren om relatief kleine bedragen, maar die kunnen oplopen tot honderden miljoenen. De bedrijven werden tot nu toe gecompenseerd voor de heffing, die al sinds 2021 formeel wordt opgelegd.
Wat een volgend kabinet met dit Kamerbesluit doet, is uiteraard onzeker. De klimaatdoelen voor Nederland blijven overeind. En daar zal ook een volgend kabinet maatregelen voor moeten bedenken die echt iets opleveren, vindt de NOS.
GL-PvdA zegt in een eerste reactie dat ‘na jaren van stilstand en harde bezuinigingen op het klimaatbeleid CDA en VVD nu op de valreep ook nog de CO2-heffing slopen’. Het plan om innovatie en verduurzaming aan te jagen gaat de prullenbak in, oordeelt de partij.
Vandaag stemt de Kamer dus over de motie van het CDA, die met de steun van de regeringsfracties een meerderheid zou moeten halen.
***
Bron hier,
***
Dat terwijl de heffing juist zo succesvol is in het sluiten of duurder maken van bedrijven. Niet getreurd want er is in dit land genoeg innovatie in het wegpesten van bedrijven en investeerders.
Komt de CO2 rekening nu direct bij de burgers te liggen door de energiebelasting te verhogen? Of de BTW? Het geld voor de militaire speeltjes moet toch ergens vandaan komen? waarschijnlijk wordt de rekening via Bonds doorgeschoven naar onze nazaten waarvan er daarom weer méér moeten komen. Uiteindelijk gaat het er toch om dat er voldoende burgers moeten zijn die je kunt belasten. Hoe moet je dit gekkenhuis anders draaiend houden?
Peter, als je alle klimaat en stikstof waanzin schrapt hou je gigantisch veel geld over voor de dingen die wel werken c.q. nodig zijn zoals de bouw van KC’s en de versterking van onze defensie.
Misschien rekent men als volgt: als we maar genoeg bedrijven wegpesten ( te beginnen met de boeren) wordt het BNP lager en daardoor wordt 5% daarvan ook lager. Dus die 5% is heel makker te betalen.
“…wordt het BNP lager en daardoor wordt 5% daarvan ook lager. Dus die 5% is heel makker te betalen.”
FG ik vrees dat het juist dan moeilijker wordt. Maar het zal als grap zijn bedoeld toch?
Enkele weken geleden heb ik het al voorspeld.
De VVD heeft een kneusje op dit ministerie gezet waar ze moeiteloos vanaf kunnen.
Sophie is gewoon een bliksemafleider.
Een prima zaak, nu nog een paar duizend klimaatuitvreters weg.
Nog maar anderhalf jaar en we gaan allemaal CO2 belasting rechtstreeks aan de EU betalen.
https://www.businessinsider.nl/directe-co2-heffing-van-eu-op-gas-en-benzine-kan-huishoudens-honderden-euros-per-jaar-kosten-er-komt-ook-een-sociaal-klimaatfonds/
Ze mag haar biezen pakken…… haar enige succes is het ondemocratische en controversiële BurgerVerraadKlimaat.
BTW de draai van Jetten / D66 over over asiel en migratie ….. is een draai over klimaat en stikstof ook in de maak bij deze hoog verheven zwabber partij?
Ik zou dat burgerberaad niet direct een succes noemen. Kennelijk zijn de resultaten zo onwelgevallig dat ze de publicatie ervan uitstellen. Ze zeggen dat ze het uitstellen zodat de volgende regering er iets mee kan, maar dat snijdt geen hout. De volgende regering kan er ook iets mee als ze nu publiceren.
De totstandkoming ervan liett de ene rode vlag na de andere zien. Transparantie is ver te zoeken.
Geen zorgen: Na de verkiezingen draait de VVD weer 180 graden om (Annalena Baerbock zou zeggen 360 graden…).
misschien dat er iemand is die een overzicht kan produceren van de regelingen waaraan bedrijven zijn onderworpen in het kader van CO2 (ETS /import ) )en energieheffingen , anders blijft het bij spannende verhalen van de media die de bedoeling hebben het publiek het grote donkere bos in te – blijven – sturen . waaronder dit artikel.
Dus niet alleen de uitgaven , maar ook de ontvangsten .
Vragen aan ChatGTP , ……. vervang ‘iemand’ door ChatGTP in de vraagstelling.
Als er niemand is met expertise op dat gebied heeft het geen zin erover verder te discussiëren. Dan wordt het net zoiets als de vraag of CO2 nu de opwarming van de atmosfeer veroorzaakt of niet , maar bij de oorzaak geraakt men nooit , zoals dit platform wel bewijst na 16 jaar discussie daarover. Het komt men nooit tot een oplossing als men niet de dieper liggende aansporingen en mechanismes kent. Sterker, het probleem verergert zich. (of niet , afhankelijk bij welke groep je hoort ) Ik vind het gebruik van Chat GTP al angstaanjagende vormen aannemen .
De materie is zo complex dat niemand nog precies weet waarover het gaat . Het ETS bv, voorziet in een plafond van CO2 uitstoot voor bedrijven dat verlaagd wordt door het aantal ‘rechten’ die bedrijven kregen bij aanvang, gaande weg te verlagen . Hoe verlaag je die ? nou, door maatregelen te nemen waarmee het plafond verlaagt wordt, zoals: hout verbranden of CO2 opslaan, zoals respectievelijk RWE , Shell en Yara doen. Of – middels VPPA’s ( ENECO /Mitsubishi) groengewassen stroom te verkopen aan Amazon dat daardoor zijn CO2- uitstoot kan omzetten in winst op de verlies en winstrekening. De coalitie, waarin Shell zit om CO2 op te slaan heeft – als ik me goed herinner – 21 miljard ontvangen uit het ETS fond en voldoet daarmee -als grootste uitstoter van CO2 volgens hysterische anti fossielen- aan de normen.
Voor veel ESG- bedrijven kost CO2 opslag geen geld, maar levert het miljarden op. Veel mensen snappen dat nog steeds niet. Dat de koers van Shell zo snel steeg was niet zomaar he. Ze lachen zich helemaal een deuk daar in de boardrooms zolang het volk in de verhalen blijft trappen die de media afgeven. Ga naar de site van Tata steel en constateer dat Tata steel zich volledig heeft gecommitteerd aan de Greendeal. Waarom? Nou, omdat het miljarden oplevert aan verzilverde CO2 rechten.
Prima aanbeveling en ik heb AI de volgende vraag gesteld.
FG
“Kan AI een overzicht produceren van de regelingen waaraan bedrijven in Nederland zijn onderworpen in het kader van CO2 (ETS /import) en energieheffingen?”
Er volgde veel m.i. nuttige informatie dus Bert doen zou ik zeggen en je kunt verder met AI in discussie gaan.
Maar Bert, wat krijgen we nu?
En ik altijd maar denken dat jij de alwetende bent. Valt me wel een beetje tegen Bert.
Heb je dit al met Baudet en Poetin besproken?
@ Heer Galjee, mij interesseert het al jaren niet meer hoor sinds ik weet dat het zinloos is uit te leggen hoe een en ander werkt. Laat staan dat ik me ook nog moet gaan verdedigen tegen een AI-robot.
”Dan gaat het licht uit.”.
@ heer Galjee : ” Voor veel ESG- bedrijven kost CO2- opslag geen geld, maar levert het miljarden op. Veel mensen snappen dat nog steeds niet of beter” Ze wíllen het gewoon niet snappen ‘. Heel bijzonder. Keurig blijven ze ronddraaien in de media caroussel en vegen alles voor de voeten weg dat ze niet uit de media hebben geleerd . Zelfs wetenschappers luisteren naar Sophie Hermans. Kan je nagaan .
vroeger had de VPRO een programma met de titel ‘ dit is wat u te wachten staat ” (op Climategate )
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/google-superrealistische-ai-videos~v1450887/
De benzine is in België 32 cent per liter goedkoper dan in Nederland.
Het is de hoogste tijd de groene kolder voor altijd de nek om te draaien.
Hallo Wijnand,
mijn broer + vrouw zijn ge-intereseerd in zo een reis naar de naar de Noord pool. Noord-Pool is de bestemming (want Pool is hun naam, he….)
wat moeten ze doen?
Vanaf 1 januari 2026 kan de benzineprijs aanzienlijk stijgen, mogelijk met ruim 25 cent per liter, als de huidige accijnsverlaging wordt teruggedraaid. Dit komt doordat de tijdelijke verlaging van de accijns op brandstof, die in 2022 werd ingevoerd, dan afloopt.
sarc: niet erg, we moeten toch minder met de auto toch. Drijf ze de kooi in.
Ook een interessante vraag aan chat chatGTP; waarom is benzine in België 32 cent goedkoper ( 1, 56 euro ) dan in NL.
Misschien wel de vraag der vragen : ‘hoe werkt de handel in brandstoffen’.
nu de co2 naar Europese normen zoals ander landen. en geen eigen extra normen opleggen.
Tweede Kamer zet nationale CO2-heffing industrie bij grof vuil, mes in rug VVD-minister Hermans
Een Kamermeerderheid wil dat demissionair klimaatminister Sophie Hermans (VVD) de nationale CO2-heffing ‘zo snel mogelijk’ afschaft. Alle rechtse fracties steunden woensdag een CDA-voorstel van die strekking. De motie haalde het dankzij een politieke draai van de VVD.
Yvonne Hofs
De VVD-fractie had de eigen minister al een paar messen in de rug gestoken, en daar kwam er woensdagmiddag nog één bij. Sophie Hermans wilde de CO2-heffing voor de industrie overeind houden als stok achter de deur voor fossiele bedrijven die niet willen verduurzamen. In ruil beloofde ze haar partijgenoten dat ze op korte termijn andere maatregelen zou nemen om de industrie tegemoet te komen.
Maar politieke beeldvorming is belangrijker, nu er verkiezingen in aantocht zijn. De VVD moet in de strijd om de stem van rechtse kiezers concurreren met partijen als CDA, PVV, JA21, SGP, FvD en PVV die de CO2-heffing allemaal willen schrappen. Met uitzondering van het CDA hechten die partijen überhaupt geen belang aan verduurzaming. Klimaatbeleid is wereldwijd uit de mode sinds de Russische invasie van Oekraïne en de herverkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten.
Sinds haar aantreden als minister incasseert Hermans dan ook de ene nederlaag na de andere. Ze kondigde in het najaar aan dat ze met extra klimaatmaatregelen zou komen, omdat Nederland anders het klimaatdoel voor 2030 niet haalt. Maar in de onderhandelingen over de Voorjaarsnota, toen ze de buit moest binnenhalen, kreeg ze het deksel op de neus. De VVD stemde ermee in dat haar Klimaatfonds met 600 miljoen euro werd gekort, dat een aantal afgeschafte fossiele subsidies terugkeren en andere klimaatmaatregelen (waaronder een plasticheffing) worden teruggedraaid).
En nu moet ze, als het aan de Tweede Kamer ligt, dus ook de CO2-heffing voor de industrie intrekken. De strafheffing voor bedrijven die hun broeikasgasuitstoot niet genoeg verminderen moest een substantiële bijdrage leveren aan het bereiken van het klimaatdoel voor de industrie. Zonder die heffing wordt ook dat sectordoel waarschijnlijk onhaalbaar.
Eerlijk zijn
Het CDA had het schrappen ervan al eerder voorgesteld, maar die eerdere motie kreeg geen meerderheid omdat de VVD toen nog tegen stemde. VVD-Kamerlid Peter de Groot zei woensdag in een stemverklaring dat de heffing, die in 2021 werd ingevoerd, ‘niet werkt zoals die ooit bedacht is’. ‘Dan moet je ook eerlijk zijn en er afscheid van nemen.’
Waar De Groot op doelt, is raadselachtig. De industrie heeft tot dusver niet of nauwelijks CO2-heffing hoeven betalen. Bedrijven beschikken over heel veel vrijstellingen en worden deels financieel gecompenseerd. De heffing geldt bovendien alleen als de marktprijs voor energie lager is dan de prijs van Europese emissiehandelsrechten, de ETS-prijs. Die situatie heeft zich de afgelopen jaren niet voorgedaan.
Dat de heffing niet werkt zoals hij ooit bedacht is, klopt dus niet. De rechtse Kamerfracties reageren op een krachtige lobby van de industrie. Brancheorganisaties als VNO-NCW hebben de afgelopen maanden de ene na de andere noodkreet aan de Tweede Kamer verzonden over fossiele bedrijven die de hoge energiekosten in Nederland niet kunnen verdragen en daarom omvallen of vertrekken naar het buitenland. Tienduizenden banen zouden hierdoor op het spel staan.
Hoge gasprijzen door import
Maar de CO2-heffing is niet de oorzaak van de hoge energiekosten, want bedrijven betalen tot nu toe amper CO2-heffing. De echte oorzaak is dat Nederland sinds kort niet profiteert van goedkoop Gronings gas, maar gas moet importeren. De internationale gasprijzen zijn enorm gestegen door de oorlog in Oekraïne, doceert de Tilburgse hoogleraar Economie en Milieubeleid Herman Vollebergh woensdag in het economieblad ESB.
De fracties achter de CDA-motie wijzen ook naar een serie recente bedrijfssluitingen van chemische bedrijven in Nederland. Die zouden bewijzen dat de Nederlandse industrie het financieel al zwaar genoeg heeft. Maar in hun persberichten over die sluitingen verwijzen de betrokken bedrijven nergens naar de Nederlandse CO2-heffing. Ze noemen de hoge Europese energieprijzen en loonkosten als redenen, in combinatie met de goedkope concurrentie vanuit Azië, Afrika en het Midden-Oosten. Op de internationale markt voor chemische bulkproducten heerst momenteel forse overcapaciteit.
Te weinig vraag naar groen
De industrie klaagt ook dat bedrijven hun fossiele productie niet kúnnen afbouwen, omdat er te weinig vraag is naar duurdere ‘groene’ producten. Het capaciteitstekort op het Nederlandse stroomnet staat daarnaast elektrificatie, en daarmee verduurzaming van hun productieproces, in de weg.
Die argumenten snijden meer hout, maar worden door de VVD nu niet aangevoerd om de politieke draai te rechtvaardigen. ChristenUnie en NSC stemden woensdag met de linkse oppositiepartijen tegen de CDA-motie. Hun woordvoerders toonden begrip voor de zorgen van de industrie over de hoge energieprijzen, maar vinden dat de politiek naar andere oplossingen moet kijken. CU-Kamerlid Pieter Grinwis: ‘Nu eenzijdig dit instrument, dat dit jaar voor het eerst een beetje bijt, afschaffen terwijl er niet eens alternatieven zijn besproken, is onzorgvuldig, overhaast en getuigt niet van fatsoenlijk bestuur.’
https://www.volkskrant.nl/politiek/tweede-kamer-zet-nationale-co2-heffing-industrie-bij-grof-vuil-mes-in-rug-vvd-minister-hermans~bb4c819a/
.Demissionair minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) moet op zoek naar nieuwe manieren om de klimaatdoelen te halen.
Industrie blij met schrappen CO2-heffing, maar Hermans heeft een probleem
Minister Sophie Hermans zit met de handen in het haar. De Tweede Kamer wil een aparte CO2-belasting voor bedrijven afschaffen. De minister van Klimaat en Groene Groei moet een alternatief zoeken. Maar opnieuw de maximumsnelheid omlaag of een verbod op cv-ketels is politiek onhaalbaar.
Hans van Soest
Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde woensdag voor afschaffing van de zogeheten CO2-heffing. Bedrijven betalen die belasting voor de hoeveelheid CO2 die ze uitstoten.
Bij de invoering in 2021 was het de bedoeling dat die heffing bedrijven zou stimuleren om sneller over te stappen van bijvoorbeeld gas op groene energiebronnen. Die overstap lukt echter amper, doordat bijvoorbeeld het elektriciteitsnet niet op tijd kan worden uitgebreid.
Regeringspartij VVD was altijd tegen afschaffing van de heffing, maar veranderde deze week van mening. Daardoor ontstond een Kamermeerderheid vóór afschaffing. Minister Hermans, nota bene vicepremier namens de VVD, heeft tot het laatst geprobeerd haar eigen partij op andere gedachten te brengen, maar dat is niet gelukt.
Rechtszaken van milieuorganisaties
„Onze industrie had te veel last van die heffing’’, zegt VVD-Kamerlid Peter de Groot. „De CO2-heffing werkte niet. Dan moet je hem afschaffen.’’ Volgens de VVD moeten de klimaatafspraken nog steeds worden nagekomen, maar is het nu aan Hermans om samen met het bedrijfsleven een alternatief te zoeken.
Dat laatste is zo makkelijk niet. Een vorig kabinet heeft vastgelegd dat de CO2 in 2030 met 55 procent moet zijn gedaald. Dat doel was al bijna onhaalbaar, maar is volgens Hermans zonder de CO2-heffing nog moeilijker geworden.
Ze is ook bang voor rechtszaken van milieuorganisaties tegen de overheid als het doel van 55 procent uit zicht raakt. Eerder oordeelde de rechter, met een beroep op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, in meerdere rechtszaken dat er meer moet gebeuren .
Onze industrie had te veel last van die heffing
Peter de Groot, VVD
Van cv-ketel naar warmtepomp
Hermans zal binnenkort melden hoe ze wil omgaan met de wens van de Kamer. Alternatieven voor een CO2-heffing zijn er wel, maar die zijn geen van allen populair. Zo kan de maximumsnelheid op de snelwegen weer omlaag of kunnen bedrijven en burgers met allerlei beprijzingen worden gedwongen minder gas te verbruiken.
Ook kunnen andere verplichtingen worden opgelegd, maar dit kabinet heeft bijvoorbeeld net de verplichting teruggedraaid dat veel huizenbezitters hun cv-ketel moesten vervangen door een hybride warmtepomp.
Bedrijfsleven positief
Het bedrijfsleven is opgetogen dat de CO2-heffing eraan gaat. Veel bedrijven kunnen de kosten niet meer dragen. Veel fabrieken hebben hun productie teruggeschroefd, sluiten de deuren of investeren niet meer in Nederland, maar in het buitenland.
Ondernemersorganisatie VNO-NCW wijst erop dat er nog steeds een Europese CO2-belasting is en dat de aparte Nederlandse heffing daar bovenop tot oneerlijke concurrentie leidde.
Nieuw kabinet
De kans is groot dat Hermans de oplossing aan een nieuw kabinet moet laten. Volgens CDA-leider Henri Bontenbal werkt een CO2-heffing averechts, omdat bedrijven die willen vergroenen dat nu niet kunnen. „En dus moet er nu haast worden gemaakt met bijvoorbeeld CO2-opslag onder de Noordzee. Met de aanleg van een waterstofnet. Met uitbreiding van het stroomnet. Met oplossing van het stikstofprobleem, zodat er weer bouwvergunningen worden afgegeven.’’
GroenLinks-PvdA wil juist de CO2-heffing houden. Volgens die partij wordt het ‘klimaatbeleid nu gesloopt’.
https://www.ad.nl/politiek/industrie-blij-met-schrappen-co2-heffing-maar-hermans-heeft-een-probleem~ab8d6fa5/