
Allseas.
Van een onzer redacteuren.
De grote installatieschepen van het Nederlandse offshorebedrijf Allseas moeten na 2030 op kernenergie gaan varen. Het bedrijf werkt samen met de Technische Universiteit Delft aan de ontwikkeling van kleine kernreactoren, zo schrijft NOS-redacteur Rob Koster.
‘Ons doel is om in 2030 te starten met de productie’, zegt projectleider Stephanie Heerema. ‘De eerste toepassing is waarschijnlijk aan land, daarna volgen onze schepen en de industrie.’
Allseas wil de CO2-uitstoot van het bedrijf in 2030 met 30 procent omlaag gebracht hebben en in 2050 CO2-neutraal zijn.
Tanken op zee ingewikkeld
Allseas is de eerste grote reder ter wereld die een overstap naar kernenergie aankondigt. Tot nu toe varen alleen militaire vaartuigen zoals vliegdekschepen en grote onderzeeërs op kernenergie. Het vlaggenschip van Allseas, de Pioneering Spirit, is met een lengte van 382 meter langer dan een Amerikaans vliegdekschip. Bij sommige werkzaamheden moeten de installatieschepen lang op zee blijven, zonder dat er een grote haven in de buurt is. Dat maakt het tanken van duurzame brandstof ingewikkeld.
Om de CO2-uitstoot van de schepen terug te dringen, kiest Allseas daarom niet voor waterstof, methanol of ammoniak, maar voor kernenergie. Tot nu toe varen grote zeeschepen vooral op stookolie, een van de meest vervuilende brandstoffen.
Scheepvaart wordt gedwongen te verduurzamen
De regels voor verduurzaming van de scheepvaart zijn kortgeleden aangescherpt door de IMO, de internationale scheepvaartorganisatie van de Verenigde Naties. De zeescheepvaart veroorzaakt ongeveer 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
De grote Franse reder CMA-CGM heeft al een aantal grote containerschepen die varen op vloeibaar gas (lng). Dat is schoner dan stookolie, maar veroorzaakt nog altijd CO2-uitstoot. De Deense reder Maersk heeft kortgeleden in Rotterdam een groot containerschip gedoopt dat op methanol kan varen.
De techniek voor dit soort duurzame brandstoffen is er, maar de beschikbaarheid van de brandstof is klein en de kosten zijn hoog. Ook bij internationale bedrijven met grote containerschepen wordt daarom gekeken naar de mogelijkheden van kernenergie.
Kleine kernreactoren worden onder meer aangeboden door Rolls Royce, dat ook de motoren voor Britse kernonderzeeërs bouwt. Inmiddels timmert het bedrijf aan de weg met de Small Modular Reactor (SMR). Deze kleine kernreactor kan ook ingezet worden bij grote industrieën op land.
Allseas ontwikkelt eigen kleine kernreactor
Allseas koopt geen kant-en-klaarproduct van Rolls Royce, maar ontwikkelt een eigen SMR in samenwerking met de Technische Universiteit Delft. Het gaat om een zogenoemde hoge-temperatuur-gasgekoelde reactor.
De techniek van deze vierde generatie reactor veroorzaakt volgens de betrokkenen minder vervuilende afvalstoffen dan oude kernreactoren. De veiligheid en duurzaamheid van de nieuwe techniek is de afgelopen tien jaar getest in de hoge flux reactor van de TU Delft in Petten.
De techniek die Allseas ontwikkelt, kan ervoor zorgen dat Nederland voorop gaat lopen in de verduurzaming van de internationale zeescheepvaart denkt Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.
‘Het draagt ook bij aan de doelstelling van de EU om de energiezekerheid te verbeteren en concurrentiekracht te vergroten.’
Kernenergie maakt Nederland en Europa volgens Koster minder afhankelijk van brandstof uit andere landen en continenten.
***
Bron: hier.
***
Uitstekend idee!
Mee eens.
Alleen wordt ik zo langzamerhand misselijk van her woord duurzaam.
Dat was ik al.
Ben zelf nl secondhand Rose.
De pogingen van nucleair om er nog iets van te maken voor de definitieve ondergang komen steeds verder van de realiteit te staan….
jij ook, Bas.
Zeg Bas heb jij wel voldoende stralingsmeters aan je lijf hangen om de aanslag op je genen door radioactieve straling te kunnen monitoren?
Goed idee. Maak er maar 2040 van.
dit was een artikel dat ik schreef op 28 februari 2023 . later heb ik contact gehad met een bemanningslid van Allseas dat een en ander bevestigde .
In het kader van de huidige gebeurtenissen wellicht ook interessant :
Was het toeval ?
26 februari 2022 zouden we met de familie pannenkoeken gaan eten om te vieren dat na twee jaar de maatregelen inzake Covid- waarvan de laatste maanden inclusief een QR code – min of meer abrupt waren opgeheven. Ineens waren de grafieken met almaar stijgende aantallen besmettingen uit de katernen van kranten en nieuwbulletins verdwenen.
Maar inmiddels was een nieuwe gitzwarte zwarte wolk voor de zon geschoven. In een televisie toespraak namelijk had de Russische President Poetin een ‘militaire operatie ‘ aangekondigd tegen buurland Oekraïne en die zou serieus tot een Derde wereldoorlog kunnen leiden. Een groot deel van landen van de Europese unie is afhankelijk van gas uit Rusland en wereldwijd landen van grondstoffen en graan.
Op maandag 28 februari keek ik de uitzending ‘Waarde van de aarde’, gepresenteerd door Twan Huys, met een – tot op die dag bijgewerkt – verslag van de historie van de import van Russisch gas om de zogenoemde gasrotonde mee te voeden. Gazprom, het bedrijf waaraan Poetin en een hele rij oligarchen hun rijkdom en macht ontlenen, bleek gevestigd te zijn op de Zuidas: het zakencentrum van Amsterdam waar de winsten worden geïnvesteerd in bedrijven over de gehele wereld, daarbij gebruikmakend van de aantrekkelijke vestigingseisen en belastingvoordelen. Een – zeker voor de KRO/NCRV én Twan Huys – onthullende uitzending in het kader van de militaire operatie die Poetin was begonnen. Immers, daaruit kon worden geconcludeerd dat Nederland -in casu de Europese Unie- in feite collaboreert met het Rusland dat nu Oekraïne was binnengevallen. Ook zagen we dat de burgemeester van Sassnitz op het Duitse eiland Vorpommern-Rügen; waar de Nordstream pijplijn uit Rusland aanland, een dreigbrief had ontvangen uit Amerika met de handtekening van drie Republikeinse senatoren wo Ted Cruz en waarin stond dat hij moest stoppen met medewerking verlenen aan de pijplijn. Ook de directeur van Allseas- een van de bedrijven die de pijplijn aanlegde – liet weten gestopt te zijn met de activiteiten onder druk van de Amerikaanse regering; “anders hadden we nooit meer een opdracht gekregen in de golf van Mexico ‘. Het was in 2020 geweest dat President Trump bij een bezoek aan Duisland, toenmalig Bondskanselier Merkel onder druk had gezet te stoppen met de Nordstream 2 pijplijn om zo Europa en dus de NAVO, minder afhankelijk te maken van gas uit Rusland, zo luidde het verhaal en zijn democratische opvolger Biden bevestigde dat onlangs in een toespraak.
De dag daarna ,29 februari, publiceert de Volkskrant een artikel van Sheila sitalsing met de kop :
”Je kan niet én van corruptie walmend geld langs je Zuidas laten stromen, én janken om Oekraïne ”
De vraag dringt zich op of ze het artikel al klaar had staan waarin ze de hypocrisie beschrijft van bedrijven op de Zuidas die floreren dankzij samenwerking met de Russische oligarchen; hoe in de wereld van het grote geld alles mogelijk is en ook gewoon ethisch.
Peter de Waard doet er nog een schepje bovenop in zijn artikel over beleggen in wapens. Ook daarvan riepen pensioenfondsen toen dat ze daarin niet meer zouden beleggen, maar het omgekeerde was het geval, zo schrijft Peter. Beleggen in wapens was zeer profijtelijk geweest en zou dankzij deze oorlog nog profijtelijker worden. Zeker nu de bondskanselier van Duitsland Scholz had aangekondigd 100 miljard te gaan investeren in nieuwe wapens en andere lidstaten hadden aangekondigd nu eindelijk aan de NAVO eis van 2 % te gaan voldoen. Een onderwerp waar Trump in zijn ambtstermijn nog zo op had gehamerd, maar waar ze toen een lange neus naar deden.
Van 4 tot en met 20 februari – 4 dagen voor de aankondiging van Poetin- waren de winterspelen in Peking geweest. Bij de opening- ceremonie was Poetin de eregast van XI ping, terwijl tegelijkertijd veel landen-
vanwege een diplomatieke boycot- geen leider hadden gestuurd. Behalve Frankrijk!
België, Canada, Denemarken, India, Kosovo, Litouwen, Taiwan, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Estland, Japan, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië, Zweden, Zwitserland
Kun je in een paar zinnen je boodschap van dit lange verhaal hier aangeven? Ik kan er geen chocolade van maken.
@hr Galjee,
Daar was ik al bang voor . U verkeert in goed gezelschap.
“Daar was ik al bang voor . U verkeert in goed gezelschap.”
FG maar mijn vraag was toch niet zo moeilijk?
@ hr . Galjee U vraagt naar de bekende weg. Ik ben gekke Henkie niet ook al vindt men dat .
Wat ik wel constateer en al vaker heb vastgesteld, is het bijzondere fenomeen dat bepaalde – belangwekkende informatie – niet landt bij mensen; de reden dat ze eeuwig in hun (media) bubbeltjes blijven hangen en er nooit iets veranderen zal.
Maar zolang het mij toegestaan wordt zal ik daarop blijven wijzen .
Maar die kleine kerncentrales bestaan toch nog helemaal niet en zullen er ook nooit komen:)
Heb je al eens gekeken hoeveel nucleaire onderzeeërs er rondvaren?
‘Maar die kleine kerncentrales bestaan toch nog helemaal niet en zullen er ook nooit komen:)’.
Sorry, sarcasme. Mijn hemel zeg, dat ligt er toch wel duimendik bovenop mensen.
Mosch, en wat dacht je van die Russische ijsbrekers met kernaandrijving?
Je word toch knettergek met al die co2 onzin.
De oud KLM ceo is gaan werken in India en waarschuwt Nederland voor de ondergang die ze zelf in werking hebben gesteld.
In India groeit de luchtvaart zo snel, let op zo snel dat ze 900 nieuwe vliegtuigen in bestelling hebben.
Als ze zo doorgaan nemen ze in de toekomst alles over van vracht tot passagiers en Nederland word een ontwikkelingsland.
Ze zijn hier zo gefocust op hun idiote co2 onzin dat ze alles uit het oog verliezen en Europ in een leeg gat storten.
Voor mij is dat ook een teken dat wereldwijd nog genoeg brandstof te verkrijgen is, dus de haast hier is niet van toepassing maar word opgedrongen door een stelletje geflipte uit Brussel en eigen land.
Azië lacht zich kapot hoe dom ze hier zijn.
China noemen ze hier een ontwikkelingsland, om zo iets te zeggen en te benoemen ben je zo stom als een varken.
Einde oefening in zicht.
In het jaar 2030 zullen de SDG doelen gerealiseerd zijn op basis van het principe van gesocialiseerde kosten. Zo te zien gaat onze leiders en bestuurders dat met de vingers in de neus lukken , temeer het geruisloos gaat . ( net zoals dat ging met de energietransitie ) Daarna stomen ze door naar het magische jaar 2050 , waarin het Arcadië gevestigd zal zijn . Zelfs inclusief wolven en roodkapje, zoals het er nu uitziet.
Bloedserieus he .
Alle pogingen om niet-militaire zeeschepen met kernenergie aan te drijven zijn mislukt. Zelfs het beroemde schip van de Amerikanen, de Savannah, bleek een (vooral financiële) mislukking.
Geen enkele indicatie dat dit initiatief ook maar enige kans van slagen heeft.
De vraag is natuurlijk waarom het de militairen wel lukt.
Een van de belangrijke redenen:
Zij mogen hoog verrijkt uranium (=hoog percentage U-235) gebruiken, maar dat is voor civiele toepassingen wereldwijd verboden vanwege de risico’s van proliferatie = illegale kernbommen.
Hoog verrijkt uranium werkt net zo goed als laag verrijkt uranium. Het enige versvhil is om de hoeveel tijd je de brandstofstaven vervangt. Hoog verrijkt gaat 10 jaar mee en laag verrijkt max 2 jaar.
De lading van de onderzeeërs van de Virginia class gaat daar nog een keer overheen, want die gaat 33 jaar mee.
Bas
Als iedereen, net als jij het redden van de aarde echt belangrijk gaat vinden, is dat extra verrijkte uranium vast een peulenschil. Onder druk wordt tenslotte alles vloeibaar.
@EaB,
Zoals ik al aangaf is het probleem niet zozeer de werking, hoewel daarbij het grotere ongewenste ontploffingsrisico ook een belangrijke factor is…
@Mosch,
Bij onderzeeërs komt daar bij dat ze een groot deel van de tijd nauwelijks werken/stroom opwekken (in hun thuishaven krijgen ze stroom van de wal).
@Peter,
Met wind+zon+aanvullingen krijgen we goedkopere elektriciteit (goedkoper dan we nu hebben), zoals DK laat zien.
En bovendien een betrouwbaardere elektriciteitsvoorziening, zoals DK ons ook laat zien!
Begrijp niet helemaal waarom je zo voor onnodig geld uitgeven bent? Als je teveel hebt dan graag.
Bas
je overbekende appels met peren verhaal
Mosch, die atoomduikboten zijn bijna permanent op zee met een lading kernraketten aan boord om in geval van nood, lees een aanval door Poetin, onmiddellijk terug te kunnen slaan.
Op de diverse vliegbases in Europa staan ook nog steeds enkele vliegtuigen permanent klaar met een atoombom eronder.
Dat weet Poetin ook maar al te goed en dus zal hij echt niet zo snel ‘op de rode knop’ drukken.
@Anthony ,
Nee die atoomduikboten zijn iets als ~25% van de tijd op zee.
Ook al omdat ze varen met een min of meer vaste bemanning en die wil niet voortdurend op zee zijn. Daarnaast onderhoud, upgrading, e.a.
@ Bas
U vertelt halve waarheden, er zijn meerdere niet militaire nucleaire zeeschepen gebouwd in het Westen , maar dat was 50 jaar geleden niet nu, vooral als test en demo schepen. De meeste waren succesvol maar kampten met het probleem dat ze bijna nergens mochten aanmeren waardoor de rentabiliteit in het gedrang kwam. Vandaar dat Rusland de leiding nam met nucleaire vaartuigen die in eigen havens konden aanmeren
Hier de lijst
NS Savannah (Verenigde Staten, 1962-1972) was het eerste commerciële schip met kernenergie-aandrijving, gebouwd door de VS als demonstratieproject om de mogelijkheden van kernenergie in de koopvaardij te tonen. Het schip werd aangedreven door een drukwaterreactor en werd voornamelijk gebruikt voor promotiedoeleinden. Hoewel technisch succesvol, was het economisch niet rendabel door hoge operationele kosten en beperkte acceptatie in havens.
Otto Hahn (Duitsland, 1968-1979) werd gebouwd als onderzoeksschip en vrachtschip met een kernreactor. Het voer succesvol gedurende een decennium, voornamelijk voor onderzoek naar kernenergie in de scheepvaart. Later werd de kernreactor verwijderd en vervangen door conventionele dieselmotoren vanwege economische en regelgevende uitdagingen.
Mutsu (Japan, 1970-1992) een Japans schip met een kernreactor, ontworpen voor onderzoek naar kernenergie in de scheepvaart. Het schip kampte met technische problemen, waaronder een stralingslek kort na de ingebruikname, wat leidde tot publieke weerstand. Na reparaties voer het enkele jaren, maar werd uiteindelijk ontmanteld.
NS Sevmorput (Rusland/Sovjet-Unie, 1988-heden)is een Russisch vrachtschip met ijsbrekende capaciteiten, aangedreven door een kernreactor. Het is ontworpen voor operaties in het Arctische gebied, waar het goederen transporteert langs de Noordelijke Zeeroute.
Russische kern-aangedreven ijsbrekers (meerdere schepen) : Rusland exploiteert verschillende kern-aangedreven ijsbrekers die niet-militair zijn, zoals de Taymyr, Vaygach, Yamal, en de nieuwe generatie schepen zoals de Arktika (Project 22220). Deze schepen worden gebruikt om scheepvaartroutes in het Arctische gebied open te houden en vrachtschepen te begeleiden, bijvoorbeeld langs de Noordelijke Zeeroute. Hoewel ze primair een civiele functie hebben, worden ze beheerd door Atomflot, een staatsbedrijf, wat hun status enigszins complex maakt.
Akademik Lomonosov (Rusland, 2019-heden) is een drijvende kerncentrale die energie levert aan afgelegen kustgebieden, zoals in Tsjoekotka, Rusland. Het is uitgerust met twee kernreactoren en wordt beschouwd als een niet-militair vaartuig, hoewel het niet zelf vaart maar wordt gesleept naar zijn bestemming.
“Otto Hahn (Duitsland, 1968-1979) werd gebouwd als onderzoeksschip en vrachtschip met een kernreactor. Het voer succesvol gedurende een decennium, voornamelijk voor onderzoek naar kernenergie in de scheepvaart. Later werd de kernreactor verwijderd en vervangen door conventionele dieselmotoren vanwege economische en regelgevende uitdagingen.”
FG Mooie herinnering aan mijn start in 1971 bij RCN (later ECN). Burn-Out onderzoek.
@eric,
Bedankt voor het mooie overzicht!
Al die initiatieven zijn wel voortijdig afgedankt (niet in Rusland natuurlijk want daar speelt geld geen rol)…
Voor alles is er een oplossing. we kunnen uit het non-proliferatieverdrag stappen, net zoals Noord-Korea dat gedaan heeft.
Ik wil niet in een paria land leven.
Iets begrijp ik niet , men heeft aanvankelijk gekozen voor de technologie van watergekoelde kernractoren net omdat deze dan vlot inzetbaar waren op ( militaire) schepen
Wat is de motivatie om voor schepen daarvan af te wijken en te kiezen voor een experimentele hoge-temperatuur-gasgekoelde reactor, en niet de oerbekende waterkoeling.
Een hoge temperatuur reactor splijt alle zware kernen naast U235. Dat is uiteindelijk een stuk efficienter. Er kan alleen geen water inzitten. Water is niet alleen de koeling maar vooral een neutronen remmer. Bij 1000 graden heb je toch een koelmedium nodig wat geen neutronen invangt. Dan heb je een alkalimetaal als natrium of een gas. De eerste is niet fijn op zee. Bij een lek geeft dat boem.
“Een hoge temperatuur reactor splijt alle zware kernen naast U235.”
Daar geloof ik niets van. Dan zou je met zo’n reactor van alles en nog wat als brandstof kunnen gebruiken. Maar daar lijkt het niet op.
“Wat is de motivatie om voor schepen daarvan af te wijken en te kiezen voor een experimentele hoge-temperatuur-gasgekoelde reactor, en niet de oerbekende waterkoeling.”
Bedankt, dat wist ik nog niet.
Weet je welke schepen daarmee varen?
Wéér een schip vol met elektrische auto’s (3000 stuks) in de fik.
https://topgear.nl/autonieuws/morning-midas-weer-schip-met-elektrische-autos-in-de-brand/