
Foto: Shutterstock.
De zondagse beschouwing van Jan van Friesland
We waren gisteren naar Amsterdam voor de waarlijk schitterende Rembrandttentoonstelling in het t’Hart museum te Amsterdam. Er hangt ook nog een Vermeer tussen. Normaal gaan we met onze mooie mini, maar gezien de leeftijd mag onze auto het centrum van Amsterdam niet meer in.
Hij is verzekerd, we betalen keurig belasting, we mogen er nog wel mee naar Enkhuizen of Hilversum qua mensenrechten, maar Amsterdam is voor ons, met de altijd trouwe vierwieler, verboden gebied geworden. Dus dan maar met klimaat-realistische tegenzin de trein genomen vanuit het verre Friesland naar de hoofdstad. Ook niet goedkoop, maar toch.
Wij, na een schitterend diner bij vrienden, terug met de trein naar huis. Wat een mooie dag… Voor Almere komt de bomvolle trein evenwel stil te staan en de eerst zo montere hoofdconducteur met zijn flitsende aankondigingen uit de speaker, praat ineens niet meer tegen ons.
Hallo? Na anderhalf uur staan we nog altijd stil, maar de raampjes mogen inmiddels open. Dan, veel later op de avond, komt er redding: een andere trein wordt naast de onze geplaatst en er wordt een loopbrug geconstrueerd zodat we kunnen overlopen naar de andere trein. Een trein die ons naar station Almere zal brengen. En zoek het dan verder zelf maar uit.
Want eenmaal daar: station donker, informatieborden met knipperend rood en ingezette bussen: ho maar! Wij nemen een taxi die ons naar Friesland zal brengen, de NS-chaos achterlatend: moeders met huilende kinderen dolend in het donker.
Een keurige man van Marokkaanse afkomst, ZZPer, oriënteert zich op de route. Wij rijden! En nu begint het nog triestere verhaal: hij maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van zijn bedrijfje met de verplichte aanschaf van een elektrische auto in het verschiet. Nu rijdt hij nog diesel, maar straks zal hij over moeten gaan op de ‘verschrikkelijk dure auto met een batterij’.
Hij schudt zijn bezorgde taxi-hoofd daar in het duister ter hoogte van Lemmer, rept over zijn jonge gezin en hoe het allemaal verder moet. ‘Elektrisch rijden en taxivervoer gaat niet samen meneer’. Door het opladen verliezen taxichauffeurs kostbare tijd, zo leer ik. Ze kunnen ook alleen bij de duurdere oplaadpunten snelladen en er is veel onzekerheid over de waarde van een elektrische auto, eenmaal aangeschaft.

Jan van Friesland.
En er is ook nog de beperkte actieradius, waardoor het allemaal voor de klant veel langer duurt. Onze blikken kruisen elkaar in de nacht, met een gevoel van diepe verbondenheid. Ik beloof hem dat ik het allemaal zal opschrijven voor Climategate.nl en reken met een zekere voldoening 420 euro af.
Met klimaatrealisme is je dag gewoonweg niet stuk te krijgen.
***
wat een geklaag weer. vanaf Schiphol rijden alleen maar elektrische taxis. met de auto naar amstelveen en dan de sneltram naar Amsterdam centrum nemen was makkelijker en goedkoper.
Waar haalt die meneer het recht vandaan om de Amsterdammers te vergiftigen met zijn uitlaatgassen?
In China reden 10jaar terug al elektrische taxi’s…
Bas, als je een beetje had opgelet in de media en de sociale platforms had je kunnen weten dat de moderne auto’s fungeren als een soort luchtfilter waarvan de uitstoot SCHONER is dan de ingeademde lucht.
de ingeademde lucht bij een voertuig met een ICE is aangetoond vuiler dan de uitstoot van een ICE aangedreven voertuig(mits goed onderhouden). dus moderne voertuigen met een ICE werken mee om de lucht te reinigen van haar “schadelijke” stoffen.
Er rijden niet alleen elektrische taxi’s van en naar Schiphol, ook nog steeds Diesel Taxi’s
Hoe weet ik dat? Ik rijd er zelf een een Diesel Taxi en dat mag nog steeds!!
En als je gewoon met je eigen auto had doorgereden met geluk of pech dat je een bekeuring krijgt was je nog goedkoper uit geweest.
Daarbij vraag ik me nog steeds af wat er juridisch zou gebeuren als dit voor de rechtbank kwam.
Je betaalt wegenbelasting en hebt daarom recht op het rijden op de Nederlandse wegen.
Gemeenten die dat verbieden gaan dus een eigen wet maken, kan een gemeente een rechterlijke goedgekeurde wet maken, en op welke funderen staat die dat hij boven wettelijke betaalde wegenbelasting staat, of kan ik wegenbelasting terug vorderen om dat ik niet gebruik kan maken van alle wegen, en daarbij heb ik ook nog belasting op de auto zelf betaald toen ik hem kocht.
Iedereen kan wel zeggen we willen geen vervuilers in de stad, en wat verstaat men onder vervuilers ineens.
Dan kun je ook wel alle auto’s verbieden met brandfstof motor en alleen electrische die puur en alleen op panelen en molens geladen zijn, dus zonder tussenkomst van een centrale.
En zo kun je nog wel meer bedenken.
Binnenkort in elke supermarkt een vak met artikelen die per paard en wagen over zandpaden zijn aangevoerd. Wel dubbel in prijs, dat spreekt.
Jij wil wel wat eerder doodgaan aan een kanker opgelopen vanwege de giftige uitlaatgassen?
Ik hou van leven.
Bas de lucht wordt SCHONER van moderne voertuigen.
Zo rond 1900 verschenen de eerste brandstofauto’s. Het vervoer steeg gestaag…. evenals de gemiddelde leeftijd. Zelfs 2 wereldoorlogen met extra veel fossiel brandstofgebruik, kon dat niet verhinderen. Het aantal hittegolven van de eerste helft van de 20e eeuw moest door het KNMI drastisch worden verlaagd, want ons huidig klimaat past natuurlijk al helemaal niet bij een nog steeds doorstijgende levensverwachting.
Hebt u wel eens stilgestaan bij al die brom en zoemgeluiden en al die chemische panelen troep vdie we naar de volgende generatie zeulen? Lekker egoïstisch, meneer Bas.
Idd meestal marokaanse of turkse taxi-chauffeurs, praten makkelijk en zijn vriendelijk en service gericht. Recent nog een relatief korte rit vanuit ziekenhuis terug naar huis maar ook wat langer terug van schiphol naar huis. Prima ervaringen.
Naar de Ziggo Dome. Auto in Ouderkerk a/d Amstel geparkeerd en met de bestelde retour-taxi van Taxi Ziggo Dome verder voor een paar tientjes. Twee uur van tevoren een belletje: “Sorry, een retourtje is door omstandigheden niet mogelijk, maar bij de Ziggo Dome staan na afloop voldoende taxi’s klaar om u terug te brengen”. De smeerlap van Taxi Ziggo Dome vertelde er wijselijk niet bij, dat de taxi’s je niet terug rijden vanaf de Ziggo Dome naar Ouderkerk. Het ritje is namelijk te kort. Zodra ze terug rijden moeten ze een half uur in de file staan en tegen de tijd dat ze weer bij de Dome zijn, zijn alle klanten toch al vertrokken. Dat loont dus niet voor de taxi’s. Eéntje bood aan om voor het korte ritje (4 km) voor 50 Euro te willen doen. Tja, da’s beter dan lopen, dus toch maar ingegaan op het aanbod.
ja, ook in Absurdistan rijden weer elektrische auto ’s . ‘ weer ‘ , omdat elektrische auto’s eind 19de eeuw zeer populair waren bij de upper class . In ‘het einde van de vooruitgang ‘ staat een fraai exemplaar naar ontwerp van Ferdinand Porsche uit 1896 afgebeeld.
Maar toen kwam Rudolf Diesel met de eerste betrouwbare brandstofmotor die zou leiden tot de grootste economische revolutie ooit die doorwerkt tot op de dag van vandaag .
uit ; het einde van de vooruitgang ” ; In 1892 -bouwde Rudolf Diesel zijn eerste Dieselmotor. Rudolf Diesel had colleges gevolgd over de Thermodynamica van Sadi Carnot en begon jarenlange experimenten om het rendement te verhogen, hetgeen hem uiteindelijk het patent voor de dieselmotor opleverde in 1904. In het begin van de 20ste eeuw werden de eerste dieselmotoren ingebouwd in auto’s, vrachtwagens en …onderzeeërs.”
” Nu de Otto motor en de Diesel motor zodanig waren uitontwikkeld dat ze betrouwbaar genoeg waren, was dat de aanzet tot opkomst van de automobiel-industrie die ook de grootste – tot op de dag van vandaag -economische motor zou worden. De Otto motor zou leiden tot de oprichting van de Bayerische Motorwerke en uitgroeien tot het automerk BMW. Dat andere Duitse merk: Mercedes Benz ontstond in 1926 uit een fusie van Daimler Motoren Gesellschafft en Carl Friedrich Benz.”
BMW en Mercedes groeiden uit tot iconische automerken , maar dreigen na 100 jaar te verdwijnen als gevolg van het volgen van het omgekeerde Carnot – pad ; eerst een accu laden in plaats van gewoon direct de brandstof verbranden in een ICE met hoogst haalbaar rendement, is weer terug . Ongeacht de enorme verliezen in de keten . (bij snelladen zal makkelijk al de helft verloren gaan . weten die EV gebruikers veel )
Op wikipedia verscheen ook de moderne versie van BAT. Niet meer the best available technique gold, maar wat de overheid voorschrijft. In dit geval dus de WORST ; Worst Available Technigue ‘s. van de KIVI kwam geen protest .
Als dat niet het toppunt van krankzinnigheid is , wat dan nog wel . ( joh , dat willen wij helmaal niet horen )
Suggestie: parkeer bij metrostation Amsterdam noord.
Vermijd Amsterdam. Nog veul beter.
Hm, als deze taxi noodgedwongen vervangend vervoer was, zou je de rekening bij de NS kunnen neerleggen. Niet geschoten is altijd mis.
En over elektrische taxi’s: een tijdje geleden kregen wij te maken met een elektrischetaxichauffeur die alleen maar vooruit kon rijden, want hij wist niet hoe hij achteruit moest schakelen. Ook een sympathieke Marokkaan, maar dat maakt volgens mij niet uit.
Dat krijg je er van als je elke keer weer stemt op idioten.
Eigen schuld dikke bult.
Vrijwel iedereen die ik op staat spreek, klaagt steen en been over verplicht elektrisch rijden, afroming van MBK- en investingmarges naar negatieve resultaten, voorkeursbehandeling voor asielzoekers ten koste van de eigen kinderen, hoge prijzen ten opzichte van het buitenland, de lijst is eindeloos. En voornamelijk om de klimaatbubbel versie NL-XL te financieren. Hoe wereldvreemd kunnen mensen zijn, als ze dat verwachten dat iemand met een programma als Wilders de verkiezingen niet opnieuw gaat winnen?