
Menno Tamminga
Van een onzer correspondenten.
Afgelopen week beknotte ze de uitbreiding van windparken op zee. Er is nog lippendienst aan het argument dat Nederland met meer windenergie onafhankelijker wordt van ‘foute’ regimes. Maar kennelijk is het toch geen topprioriteit, schrijft econoom Menno Tamminga in Wynia’s Week.
De industrie verduurzaamt traag, dus valt de vraag naar stroom tegen, extra aanbod van windparken op zee plus de peperdure infrastructuur op kosten van de Nederlandse gebruikers zijn overbodig. De cirkel is rond, terug bij af. In haar brief aan de Tweede Kamer van zes kantjes van afgelopen week gebruikt Hermans het woord realistisch zes maal en het woord haalbaar twee maal. Tja, denk ik dan, had niemand dat eerder bedacht?
De cirkelredenering zegt ook tegen de industrie: maak geen haast met verduurzaming, wij maken ook geen haast met extra groene stroom.
***
Lees het gehele artikel hier.
***





hier mijn reactie op Facebook ;
”Dat men eindeloos blijft ronddraaien in de carrousel is een understatement. 100den, zo niet 1000den van dit soort artikelen zullen nog volgen, zonder dat er ook maar iets gebeuren zal. ( het onderwerp is goed voor een totaal nieuwe media -tak, een miljoenen -industrie ) Tenminste niet in de zin dat er een einde zal komen aan de waanzijn . Integendeel , enkel zullen ze aansporingen zijn voor de machtige sector olv Olof van de Gaag , een en ander volgens het scenario van de voorgaande 15 jaar , dat begon met hier en daar een zonnepaneeltje en mensen begonnen met waarschuwingen in de wind te slaan tot op de dag van vandaag . Eind oktober gaan ze braaf een kabinet van GL/PvdA/VVD ( dat inmiddels ook is aangeschoven ) formeren , zodat daarna Premier Timmermans verder kan met de missie die hij in Brussel begon. Mundus vult decipi, ergo decipiatur (Lat.), de wereld wil bedrogen zijn, derhalve worden zij bedrogen.”
Ondertussen blijven wij hopen op redding vanuit de VS , want die zal niet vanuit Europa zelf komen . Daar blijven ze blijmoedig de fuik inzwemmen met de krant in de hand .
“Tenminste niet in de zin dat er een einde zal komen aan de waanzin.”
Het is geen waanzin maar levert ons meer gezondheid (vind ik het hoogste goed) en goedkopere stroom!
Geen KC’s die hun omgeving opzadelen met radioactiviteit waardoor genetische en gezondheidsschade tot op 40km afstand.
Geen fossiele centrales die onze longen opzadelen met vervuilde lucht, en de omgeving met afval.
Dat alles dankzij de overgang op wind en zon!
Gresnigt neem je pilletjes of ga op vakantie het wordt weer te druk in je hoofd.
Hé 6% stoot Europa uit op wereldniveau, maar dat is niet genoeg voor de idioten.
Wel gek dat de mensen die in de smog van kolen stook en uitlaatgassen nog nooit zo oud zijn geworden in de geschiedenis.
O, ja de mensen naast autowegen gaan 1 jaar eerder dood, hun worden nu 86 en de andere 87.
Na 20 jaar windmolens bouwen en zonnepanelen plaatsen is het toch duidelijk geworden dat je hiermee een instabiele en onzekere manier van stroomvoorziening creeert? En dat je er bovendien geen CO2 uitstoot mee voorkomt, zie de Duitse ervaringen. In Duitsland zijn de stroomprijzen ook nog eens de hoogste. In Frankrijk de laagste, maar dat terzijde.
Kernenergie is veruit de veiligste en schoonste manier van elektriciteitsvoorziening maar om een of andere reden ga jij er altijd dwars voor liggen. Met het immer niet-kloppende verhaaltje. Het lijkt wel een compulsie, een fobie.
@PP,
Landen met een groter aandeel van wind+zon in hun stroomvoorziening hebben een betrouwbaardere en bovendien goedkopere stroomvoorziening dan kernenergie landen.
Dat in Dld de stroomprijzen nu hoog zijn heeft 2 redenen:
– Zij heffen hogere belastingen (ook nog regionale/stads belastingen)
– Ze zijn na het sluiten van al hun kerncentrales, begonnen met in hoog tempo (hoger dan bij kerncentrales) alle bruinkool centrales te sluiten. Dat tempo is zo hoog dat de uitbreiding van wind en zon dat niet meer goed kunnen compenseren.
“dat je er bovendien geen CO2 uitstoot mee voorkomt, zie de Duitse ervaringen.”
?? wind en zon produceren veel minder CO2 dan kern en fossiel.
“In Duitsland zijn de stroomprijzen ook nog eens de hoogste. In Frankrijk de laagste”
Dat geldt de consumentenprijzen omdat Dld veel belasting heft op consumentenstroom (meer dan onze overheid, mede omdat daar ook nog regionale belastingen worden geheven) en France niet.
Kernenergie is veruit de onveiligste en gevaarlijkste manier van elektriciteitsvoorziening.
Kernfanaten negeren de stralingsdoden onder de burgers! Die tellen niet omdat er geen directe link is volgens hen.
Niet alleen rond Fukushima (~25.000), ook rond Chernobyl (~1miljoen)
Ook rond draaiende kerncentrales: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ijc.27584/pdf
Overigens hebben Mark Jacobsen etal (professoren aan Stanford university) in 2011 al aangetoond dat we de hele wereld middels alleen wind+zon van voldoende energie (dus niet alleen stroom) kunnen voorzien!
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0301421510008645
“Providing all global energy with wind, water, and solar power..
Part I: Technologies, energy resources, quantities and areas of infrastructure, and materials”
@ Bas
U fantaseert , in 2022-2023 werden twee gesloten bruinkolencentrales heropent Duitsland heeft bruinkool uitgebreid na sluiting van de kerncenrales
In 2022 waren bruinkoolcentrales verantwoordelijk voor ongeveer 22,5% van de elektriciteitsproductie in Duitsland, terwijl steenkool 12,8% voor zijn rekening nam.
In 2023 werd geschat dat Duitsland ongeveer 90 miljoen ton bruinkool verbrandde, aanzienlijk meer dan wat mogelijk was geweest als de kerncentrales open waren gebleven. Met de laatste zes kerncentrales operationeel had dit volgens sommige schattingen kunnen worden beperkt tot 15 miljoen ton.
De dagelijkse verbranding word voor 2025 geschat op meer dan 10.000 ton bruinkool per uur om aan de energievraag te voldoen.
Werkelijk als een land knettergek is dan is het dit wel.
Nog even en Pols en consorten regelen ook nog militaire zaken.
Hoe diep is dit land gezonken, hier zijn geen woorden meer voor.
Als een land zo diep zinkt dat men in deze tijd toegeeft aan natuurclubs dan laat heel defensie maar opdoeken.
Ik zou me diep schamen als ik zo iets uit moest leggen aan andere landen.
We hebben een Trump nodig voor dit soort zaken het loopt totaal uit de hand met die idioten.
Opsteker voor natuurclubs: streep door natuurvergunning vliegbasis Leeuwarden.
https://www.trouw.nl/binnenland/opsteker-voor-natuurclubs-streep-door-natuurvergunning-vliegbasis-leeuwarden~b1ad7aaaa/
En alweer een mooie kreet die in het collectieve brein wordt geplant. Met wat ooit begon door het woord ‘ duurzaam ‘ semantisch te verkrachten ” zijn we nu aangekomen bij ” wat verduurzaamd de industrie toch traag he ” op verjaardagsfeestjes .
‘we moeten van het gas af’ en ‘we gaan naar een circulaire waterstof- economie’ zitten al stevig verankerd. Wordt tijd dat nog wordt toegevoegd tussen de oortjes : ‘over 100 jaar zal de menselijke geschiedenis -onomkeerbaar- terugkeren naar waar ze begon, wanneer de EROEI van brandstoffen onder de kritische waarde zal dalen ”.
Gelukkig dat 100 jaar nog heel ver weg is, zodat we nog lang de zakken kunnen vullen met verspillen van fossiele brandstoffen ( en bossen ) aan het produceren van hernieuwbare energie , waarbij de hoogste ROI wordt gehaald met investeringen in de meest perverse vormen daarvan , namelijk biogas en waterstofgas. Far out. Bio brandstoffen doen het ook goed in combinatie met een warmtenet. Dat is te vergelijken met een douche waaruit briefjes van 1000 komen in plaats van water. Oh, water zelf trouwens is ook een aanrader om in te investeren.
Totdat de EROEI van fossiele brandstoffen de volledige paniek zal doen toeslaan wereldwijd op een moment dat niemand het ooit had verwacht .
aldus radio Frappex Toujours ; altijd optimistisch :-)
Hou je vast en lees.
Dit wordt niet weggegooid.
Grootste olievondst ooit voor de kust van Polen.
En ook gas natuurlijk, fossiele brandstoffen liggen er nog genoeg.
https://businessam.be/grootste-olievondst-ooit-ontdekt-polen/
Leuk weer zo’n nieuwe vondst maar het doorbreekt niet de trend dat nieuwe vondsten het stijgende gebruik van olie en gas niet kunnen bijhouden.
Daar heb je gelijk in Frans.
Het gebruik en het aantal mensen op deze planeet is te groot, maar het zou ook niet fair zijn de mensen het niet te gunnen.
Helaas vliegen de grondstoffen de laatste jaren als een gek er doorheen, vaak voor onbelangrijke dingen of geen duurzame dingen.
Als ik naar een van mijn dochters rij kom ik altijd naast een vuilstort en die berg groeit gestaag en dat te bedenken door veel spul wat niet recyclebaar is.
Nog nooit groeide die berg zo snel en hoog als nu.
Daar waar het vol is en niet meer verder kan liggen nu zonnepanelen en word gas afgevangen vroeger werd dat afgefakkeld maar dat mag schijnbaar niet meer.
Vroeger werd niet veel weggegooid en helemaal geen eten, nu klagen de mensen dat maden in hun afvalcontainer zitten.
Frans Galjee
Een reden temeer om die olie- en gasvondsten tijdig te benutten voor een overschakeling naar kernenergie. Nu fossiel brandstof nog betaalbaar is.
Zoals u wellicht al heeft gelezen heeft Antonio Guterres vandaag de wereld nogmaals opgeroepen te sturen op het uitbannen van fossiele brandstoffen, waarmee hij in feite oproept tot de kamikaze economie en extinctie van de menselijke soort per omgaande. Wie had gedacht dat die zo snel zo komen al .
Heel bijzonder dat wij mogen meemaken dat de machtigste man van de Planeet dat oordeel over ons uitspreekt en dat politici dat ook uitvoeren.
Of zou Guterres misschien gelijk hebben als hij zegt dat miljoenen mensen werkloos zullen worden als de energietransitie zou stokken, eerst nadat ze ons zover hebben gebracht dat er geen weg meer terug is.
Dit was het laatste nieuws van Radio Frappez Toujour van vandaag . Morgen nieuwe ellende , maar altijd optimistisch he .
Morgen nieuwe ellende’.
Wat een zelfkennis Bert. Hulde.
“De industrie verduurzaamt traag,..”
FG logisch ook omdat de industrie als onderdeel van de economie in streven naar duurzaamheid in conflict van belangen raakt – tegenstrijdig in doel van handelen.
Het wil maar niet doordringen.
Groene groei bestaat NIET.
Frans Galjee
Ja hoor, daar leven we van. De natuur en fotosynthese doen niet anders. Alleen, meer mensen en het bijbehorende voedsel betekent minder andere levensvormen. Dat is een keuze. Ondergrondse circulaire voedselproductie onder Ledlicht is prima mogelijk. Onder kassen is ruimte genoeg. Beginnen met de verspillende miljarden aan wapentuig daaraan besteden zou al veel helpen.
Het land dat zich als eerste weet te bevrijden van de klimaat/milieu/stikstof/woke-agenda, zal overwinnen. Landen die dat niet doen verdwijnen in de marge.
Pyrrusoverwinning.
Beste Frans,
Een pyrrusoverwinning lijkt een succes, maar door de grote offers die gebracht zijn, is de winst uiteindelijk nauwelijks de moeite waard of zelfs schadelijk.
Laat dat nu precies zijn wat er gebeurt als de klimaatplannen zijn uitgevoerd! 0,000037 graad opwarming voorkomen, economie dood.
“Laat dat nu precies zijn wat er gebeurt als de klimaatplannen zijn uitgevoerd! 0,000037 graad opwarming voorkomen, economie dood.”
FG wel die klimaatproblematiek is en was een symptoom van de echte crisis die uiteindelijk ook die economie zal treffen.
Als iedere Nederlander hetzelfde argument zou gebruiken om geen belasting meer te betalen is de economie op zeker dood.
We beleven een ouderwets nederlandse zomer
Juli is koud en nat – waar blijft de opwarming nou, klimaatprofeten?
https://www.dagelijksestandaard.nl/binnenland/juli-is-koud-en-nat-waar-blijft-de-opwarming-nou-klimaatprofeten
Wat een domme link. Juli koerst af op 0.7 graden warmer dan normaal.
Juli heeft waarschijnlijk 8 zomerse dagen waarvan 2 tropische.
Dat is net beneden de normaal van 9 en 2.
In Zandvoort stond een straatje blank bij ruim 30 mm neerslag in een hoekje van het dorp.
Tja, kennelijk niet erg goed werkende infra structuur met net “nieuwe’ waterbekkens, erg vreemd.
Wel weer in de krant en op TV, zonder uitleg waarom het zo slecht werkte.
weerplaze meldt:
Wisselvallig zomerweer
We blijven te maken houden met een overwegend matige westelijke stroming en daarmee zullen van tijd tot tijd buien ontstaan. Het is half tot zwaar bewolkt. Gemiddeld is het eind juli 22 tot 25 graden en daar zitten we vaak een graadje onder.
Dat straten blank komen te staan verbaast me niet echt als ik de toestand vd goten alhier aanschouw, vrijwel overal onkruid in de straatgoten. Tot voor een paar jaar was dat nooit het geval maar nu op sommige plekken decimeters hoog. Bezuinigingen of voor de insecten, ik weet het niet maar bij een hoosbui (uiterst zelden) zou het mis kunnen gaan zoals in de jaren 70 meegemaakt in Hilversum en jaren 80 in Eindhoven tot over je enkels door de staat waden. De prijs van bezuinigingen moet je maar denken. Klimaatverandering moest nog komen(?) en bovendien de nieuwe ijstijd kwam eraan
“In Zandvoort stond een straatje blank”
En bij een volgende grote plensbui staat er een andere straat blank. Alleen weet niemand op voorhand welke straat en wanneer.
“Alleen weet niemand op voorhand welke straat”
Zeker wel, het zijn precies die straten waar men de afvoer niet schoonmaakt en de riolering laat verstoppen.
Kortom de infrastructuur van de straat en huizen verwaarloosd.
Als de journalisten daar geen aanvraag naar doen krijg je dat alleen de wolkenkijkers nog aandacht krijgen.
Oplossingen ter preventie liggen letterlijk op straat.
“Kortom de infrastructuur van de straat en huizen verwaarloosd.”
Was daarvan sprake in Zandvoort? Of komt dit uit een dikke duim?
“Was daarvan sprake in Zandvoort?”
Ga zelf kijken, het is niet ingewikkeld omdat te zien.
Heb je geen onderzoek gedaan voordat je iets fantaseert over een “grote plensbui”?
Als de drollen overal op straat komen bij een buitje van 30 mm had je dat ook zelf kunnen bedenken.
https://nos.nl/video/2575953
Dikke duim dus.
Kennelijk kan je niks zelfstanding dus ik neem je maar bij de hand, 25 sec in het filmpje.
https://cdn.jwplayer.com/previews/mnlQi3yr
Een van de locaties kan je zelf je duim in de riolering steken om te gaan onderzoeken.
https://www.google.nl/maps/@52.3703786,4.5372687,3a,75y,128.98h,88.82t/data=!3m8!1e1!3m6!1sCIABIhCjxdTTQADcgg6PnUINRHhE!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2Fgpms-cs-s%2FAB8u6Hb-aOIoDqCDZJvgP8tFmSfnM1tIOkKmi7-HklM6RYWV6NYi_9rvhRn8IgkWTzc0Ln_trdSAUxhw9Pl5627PHoRJTXaYJ-_Jl8ugZUq0yQ-3MA7a-7bL7OHpJ9xjWs_BxYZHOTwxpnMQz_M7%3Dw900-h600-k-no-pi1.1807166232252797-ya173.6210090166763-ro0-fo100!7i3840!8i1920?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Link met handleiding voor dummy’s in de wacht.
Hint:
Die bui was niet 6 meter breed en 150 meter lang.
De verstopte riolering wel.
Je gebrek aan gezond verstand en praktisch inzicht om zelf waarnemingen te doen is weer stuitend.
Olie, olie dom.
Iedereen in die straat weet precies waardoor het komt.
Ene fantast, Modelleur heeft werkelijk geen idee hoe je een verstopte riolering moet ontdekken.
Een blamage.
Herhaling van de link voor de “plensbui” van 6 meter breed en 150 meter lang.
https://www.google.nl/maps/@52.3703786,4.5372687,3a,75y,128.98h,88.82t/data=!3m8!1e1!3m6!1sCIABIhCjxdTTQADcgg6PnUINRHhE!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2Fgpms-cs-s%2FAB8u6Hb-aOIoDqCDZJvgP8tFmSfnM1tIOkKmi7-HklM6RYWV6NYi_9rvhRn8IgkWTzc0Ln_trdSAUxhw9Pl5627PHoRJTXaYJ-_Jl8ugZUq0yQ-3MA7a-7bL7OHpJ9xjWs_BxYZHOTwxpnMQz_M7%3Dw900-h600-k-no-pi1.1807166232252797-ya173.6210090166763-ro0-fo100!7i3840!8i1920?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Er was geen aanwijzing voor verwaarlozing. Sterker, er zijn voorzorgsmaatregelen getroffen middels water opvang bassins.
Tja, shit happens bij extreme neerslag.
De Locatie link werkt niet goed het moet zijn van Lennepweg 145 Zandvoort en dan naar de streetvieuw.
“Sterker, er zijn voorzorgsmaatregelen getroffen middels water opvang bassins.”
Je klets weer zonder enig onderzoek, de ondergelopen straten waren niet bij die waterbassins.
” bij extreme neerslag.”
Je hebt dus data om het “extreme” aan te tonen?
Ik denk van niet, want je geeft geen onderbouwing dus je weet niks.
Leuk filmpje Lo. Ik had ‘m al gezien.
Heb je de bijgevoegde tekst ook gelezen? Blijkbaar niet. Ik ga je helpen: “Intense buien zorgden voor de nodige problemen”. Gevolg: “In een straat was het riool overgelopen”. Nergens wordt gesproken van verwaarlozing van het rioolsysteem. Oorzaak van de poep op de stoep was de intense bui. Maar ja, dat mag en zal niet in de wereld van Lo en dus wordt er maar weer eens de nodige onzin bij gehaald.
Het bassin is juist gebouwd om het overtollige regenwater zoveel mogelijk op te vangen. Dat 4,5 miljoen liter niet voldoende was voor de bui van gister, is niet gek. “Het nieuwe bassin werkt goed. Dit was een uitzonderlijke bui.”
Zijn zoveelste blamage.
reactie in de wacht.
Het bassin is juist gebouwd om het overtollige regenwater zoveel mogelijk op te vangen. Dat 4,5 miljoen liter niet voldoende was voor de bui van gister, is niet gek. “Het nieuwe bassin werkt goed. Dit was een uitzonderlijke bui.”
Conclusie: de zoveelste blamage van Lo.
Nogmaals de link naar de parallelweg van de Van Lennepstraat 145 uit het filmpje.
https://www.google.nl/maps/@52.377749,4.539759,3a,75y,278.48h,87.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1sUSqzvntVb3R9FaYmGSGNGg!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D2.489999999999995%26panoid%3DUSqzvntVb3R9FaYmGSGNGg%26yaw%3D278.48!7i16384!8i8192!5m1!1e1?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDcyMC4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
“Het bassin is juist gebouwd om het overtollige regenwater zoveel mogelijk op te vangen.”
Zoek op waar het bassin is en zoek op welke straten onder liepen.
Als je slechts de NOS gaat overschrijven trek je alleen domme jezelf blamerende conclusies.
Je moet zelf nadenken en onderzoeken, niet iets van de NOS of anderen overschrijven.
Doe je best zonder dat ik je iedere keer volledig bij de hand moet nemen.
Stop met zaken uit je duim te zuigen om je valse narratief te onderbouwen.
“Kortom de infrastructuur van de straat en huizen verwaarloosd.”
Van verwaarlozing is geen enkele onderbouwing te vinden.
Oorzaak van de poep op de stoep was de intense bui. Maar ja, dat mag en zal niet in de wereld van Lo en dus wordt er maar weer eens de nodige onzin bij gehaald.
Je zoveelste blamage.
“Stop met zaken uit je duim te zuigen”
Kennelijk heb je het filmpje in het artikel waar je tekst,
“Het nieuwe bassin werkt goed. Dit was een uitzonderlijke bui.”,
vandaan haalde helemaal niet bekeken.
Het zijn de bewoners zelf die je de informatie aanreiken.
Helaas negeer je zo de “feiten”.
Dat je de gemeente geloofd die zegt “Het nieuwe bassin werkt goed” en de bewoners niet wil horen, zegt veel over je passieve volgzame mentaliteit.
Daarom gaf ik de link naar de van Lennepstraat 145 waar je in het andere filmpje de drollen op straat kan zien en de 6 meter brede en 150 meter lange staande plas water op de “ventweg”.
Je doet geen check op de filmpjes maar schrijft gewoon een tekst over van de gemeente voorlichter.
Erg knullig en nogal naïef.
De gemeente zegt “het ligt niet aan ons dus ligt het aan de bui” en jij schrijft dat over zonder te controleren hoe zwaar die bui dan was.
Geen data, geen initiatief, geen controlle, geen zelfstandigheid, geen onafhankelijkheid, alleen volgzaamheid.
Conclusie:
Niet geschikt voor analyse.
Je weet niet hoe je een verstopte riolering kan ontdekken maar je meet de bui sterkte aan de hoeveelheid poep op straat.
De gemeente zegt “het is niet onze fout” en Modelleur staat te salueren en kijkt niet zelf.
Het analyse niveau van Modelleur.
Lo, waarom weer die agressieve toon? Ik waardeer het dat je wel eens dingen probeert uit te zoeken, maar vaak stop je als je bevestigd wordt in je vooroordelen en laat je andere informatie liggen. Wat kan de riolering van de straat eigenlijk aan? In het onderstaande stuk vind ik een norm van 20 mm per uur. Dat klinkt niet heel veel, maar ik kan weinig anders vinden. Of: 60 liter per seconde per hectare, dat komt neer op 21,6 mm per uur.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/extreme-neerslag
En waar komt die 30 mm eigenlijk vandaan? Extreme neerslag is zeer lokaal, een paar 100 meter verderop kan het al weer anders zijn. En in hoeveel tijd is die 30 mm gevallen? Een uur? Een half uur?
Je zou ook eens kunnen kijken naar TopoTijdreis, oude kaarten. Dan zie je dat de betreffende bebouwing in de tachtiger jaren verschenen is, daarvoor was er een laag gelegen grasveld. Of je zou kunnen kijken naar de AHN viewer, de hoogtekaart van NL. alles wat niet door de riolering gaat of in de bodem weg kan zakken verzamelt zich op het laagste punt.
Het lijkt een geval ‘wrong place, wrong time’. De lokatie is gevoelig maar onder normale omstandigheden gaat dat goed. Maar nu was er net ter plekke een extreme bui.
En o ja, de klimaatverandering maakt het er niet beter op. Daardoor gaat er vaker extreme neerslag vallen op een kleine oppervlakte.
Of deze (betaalmuur, maar de informatie is nog net leesbaar)
https://www.riool.net/kennisbank/water-en-klimaat/stedelijke-hydrologie/basiskennis-hemel-en-oppervlaktewater/omgaan-met-extreme-neerslag
‘De afvoercapactiteit bedraagt gemiddeld 20-30 mm/h.’ Als er 30 mm in minder dan een uur valt gaat het dus mis.
“Lo, waarom weer die agressieve toon?”
“In het onderstaande stuk vind ik een norm van 20 mm per uur.”
Ik ga je feitelijk beantwoorden, dus dit is niet agressief.
1) Waar zie je een agressieve toon?
2) Niet door mij op 18:06 en niet op 21:05
3) Op 21:36 en 21:56 zegt Modelleur dat ik lieg door iets uit mijn duim te zuigen.
4) De bewoners op Ostadestraat nr 21 vertellen precies waar ze, zolang ze daar wonen, zeker 30 jaar last van hebben en dat de maatregelen van de gemeente niet helpen/geholpen hebben.
5) Het is daar een lager punt in Zandvoort dan elders zodat het water daar naartoe loopt.
Dat noem ik infrastructuur, bewoners ook.
6) De huizen in de Van Ostadestraat zijn gebouwd in 1913, dus niks 1980 zoals je aangeeft en het water stroomt vast al sinds 1913 daar naartoe.
7) De huizen op mijn streetvieuw locatie zijn gebouwd in 1991, daar is de riolering verstopt, terwijl 10 meter verder alles goed gaat. Een ieder ziet dat in een paar seconde. (behalve Modelleur want die wil geen onderzoek)
Modelleur heeft dus een strakke behandeling nodig.
Meestal leest of bekijkt hij zijn eigen link niet.
Als je moeite hebt met Modellleur, begrijp ik dat, maar richt je dan tot hem.
Ik heb precies uitgezocht welke straten onder water liepen die in de filmpjes stonden.
Ik geef juist een streetvieuw locatie op de van Lennepstraat ventweg 145 zodat een ieder gelijk kan zien dat het daar de riolering is, die het probleem geeft in het filmpje.
Het maakt niet uit,want Modelleur is niet bezig met feiten hij geeft geen data van de neerslag en hij ontwijkt juist alle controleerbare zaken.
Daarom geeft hij nooit een inhoudelijke reactie op feiten, anders dan nieuwe beschuldigingen.
Dat ook jij je richt op een KNMI verhaal over extreme neerslag begrip/definitie zonder dat je wil checken hoeveel de neerslag er is.
Niet een sterk punt, het is een beetje Modelleur kopie gedrag.
Feitenvrij.
Niet handig.
P.s.
De Nederlandse riolering is gebouwd op opvang van 20 mm in een uur niet per uur.
Er zijn altijd extra opvang bekkens maar die zijn expres niet groot.
Meer neerslag moet juist tijdelijk op straat blijven staan zodat deze geen congestie elders veroorzaakt.
De reiniging is meestal slechts 2 mm per uur, vandaar dat men het expres op straat laat staan.
Het is niet de bedoeling dat de drollen omhoogkomen maar juist dat het regenwater geen toegang krijgt.
Drollen op straat of in huis zijn altijd een constructie fout, behalve in het ontwerp van Modelleur.
Reactie op 09:08 in de wacht sinds 10:55
Modelleur
Gevoelig mens ben jij. Phoe phoe 0,7 C.
Lo adviseerde me onlangs geen gebruik te maken van nu.nl. Dat zou getuigen van blinde volgzaamheid. Vervolgens komt hij in (Lo 22 jul 2025 om 22:04) met een filmpje van …. nu.nl. Hoe inconsequent kun je zijn?
Het punt is dat tgv de opwarming van de aarde dergelijke plensbuien als in Zandvoort steeds vaker gaan plaatsvinden. Probleem is dat niemand weet exact waar en wanneer de volgende plensbui zich gaat aandienen. En dus zullen taferelen als die in Zandvoort steeds vaker te zien zijn in de media en kunnen types als Lo steeds weer verwijzen naar de autoriteiten die hun zaakjes niet op orde zouden hebben.
De hoofdoorzaak (toename van extreem weer) hoeft wat hem betreft niet te worden aangepakt. Het hele land op de schop om steeds extremer te kunnen beteugelen heeft blijkbaar de voorkeur.
Kunt u daar even een kostenraming van overleggen?
Lo, eerst had je het over Van Lennepstraat (weg?) 145, en nu begin je over de Van Ostadestraat. De huizen bij de Van Lennepweg zijn gebouwd rond 1990.
Als de capaciteit 20 mm hemelwater per uur is, dan is 30 mm in korte tijd meer dan ‘een buitje’, toch?
Nogmaals, de plek is niet gunstig en het rioolstelsel lijkt weinig overcapaciteit te hebben. In extreme situaties gaat het dan mis.
Opvangbekkens zijn er trouwens om vol te lopen in dit soort situaties, juist om congesties te voorkomen.
“Vervolgens komt hij in (Lo 22 jul 2025 om 22:04) met een filmpje van …. nu.nl.”
Helaas toon je weer het geheugen van een goudvis.
Op 21:44 geef ik hetzelfde filmpje van de NOS.
Je zegt daarna dat ik het uit mijn duim zuig.
Daarom geef ik je hetzelfde filmpje van nu.nl 20 minuten later, dit omdat je zo vaak nu.nl als je hoofdbron van kennis gebruikt.
Helaas kan je niet herkennen dat het dezelfde straten zijn met zelfs 95% dezelfde auto’s.
Erg dom Modelleur, erg dom.
“types als Lo steeds weer verwijzen naar de autoriteiten ”
Als je ook maar enige moeite doet de filmpjes te bekijken waar je zelf je citaat uit haalde kan je precies zien wat de bewoners over die autoriteiten zeggen.
Helaas citeer je “Het nieuwe bassin werkt goed. Dit was een uitzonderlijke bui.” van de gemeente autoriteiten, maar het filmpje wat in je artikel staat heb je niet bekeken want daar leggen de bewoners uit wat de realiteit is.
Hoe je kan claimen dat je “wetenschappelijke” artikelen op referee niveau kan beoordelen maar je je eigen informatie bronnen niet eens begrijpt is mij een raadsel.
Je toont je ieder keer volgzaam kopieer gedrag i.p.v. een minimale basis van zelfstandig nadenken.
Het is niet anders, en ik wijs alleen de “lieve kijkbuis kinderen” hier erop dat je geen informatie controleert maar slechts overschrijft.
Bedenkelijk niveau.
P.s.
Misschien weet je niet wie altijd sprak over “lieve kijkbuis kinderen”.
Die associatie heeft iets met jouw fabeltjes te maken.
Zoek maar op.
Bart,
“En waar komt die 30 mm eigenlijk vandaan?”
Hier vind je de dagtotalen, o.a. van maandag 21 juli 8UTC tot 22 juli 8UTC: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten. Nauwkeuriger dan dat komt Lo niet.
Maar dat geeft nog geen informatie over de uurlijkse neerslag en ook niet voor de specifieke locaties van de wateroverlast die voor dit draadje veel relevanter is. De radarbeelden op Windy laten zien dat er die dag meerdere buien over Zandvoort trokken, de meest intense rond 17:00 en 19:00. Lokaal, in de straten met overlast kan er veel meer dan 30 mm gevallen zijn.
“Lo, eerst had je het over Van Lennepstraat (weg?) 145, en nu begin je over de Van Ostadestraat. De huizen bij de Van Lennepweg zijn gebouwd rond 1990.”
Bekijk het filmpje verdorie, ik kan niet je ogen dwingen waar te nemen.
Er waren meerdere plekken in Zandvoort met water problemen.
De drollen op de stoep waren in de van Lennepweg naast de ventweg, de 30 cm water was in de Van Ostadestraat, dat ligt 639 meter uit elkaar.
30 mm is zou maximaal 10 mm staand water moet leveren.
30-20 is 10.
Begrijp je dat?
Als de riolering verstopt is krijg je dan minstens 30 mm op straat.
Als water van een ander wijk naar de van Ostadestraat loopt krijg je meer dan 30 mm in die straat.
Daar was het volgens de bewoners ongeveer 300 mm hoog.
Waarom moet ik dit soort simpele zaken gaan uitleggen?
Denk je net als Modelleur dat in ieder land of stad met meer dan 1 meter hoogteverschil de drollen altijd op straat komen bij regen?
Dat een werkende veilige riolering niet mogelijk is buiten het platte Nederland?
Zandvoort heeft maximaal 6 meter hoogteverschil in het dorp.
Modelleur is niet bereidt en in staat m.b.v. basis logica te onderzoeken, maar je gaat toch niet mee in zijn onzin?
“Nauwkeuriger dan dat komt Lo niet.”
Ik ben juist heel nauwkeurig door de link naar de van Lennepweg 145 ventweg waar de bui 6 meter breed was en 150 meter lang en kennelijk ongeveer 40 mm.
Gelukkig viel er niks op de van Lennepweg zelf of op het gras ernaast want daar is geen water te zien in het NOS/NU.nl filmpje.
Hoe nauwkeurig kan ik je verder helpen.
Of zou het daar toch een verstopte riolering zijn?
Je sluit je af voor de realiteit van je eigen ogen Modelleur, dat gaat je niet helpen.
“Ik ben juist heel nauwkeurig”. “Hoe nauwkeurig kan ik je verder helpen.”
Neerslag gegevens (mm/u) van WOW station Burgemeester van Alphenstraat 108, 2041 JA, Zandvoort, 21 juli 2025:
17:00 – 17:09 : 0
17:10 – 17:19 : 9.9
17:20 – 17:29 : 13.0
17:30 – 17:39 : 25.9
17:40 – 17:49 : 26.4
17:50 – 17:59 : 0
Dat maakt: 75.2 mm/u over een tijdspanne van 40 minuten (wow.knmi.nl/). Dát is de realiteit.
Lo, we kunnen er nog lang en breed verder over “discussiëren”, maar lokale wateroverlast treedt alleen op bij extreme plensbuien en anders niet. Daar ligt dus het hoofdprobleem. De bestaande afvoersystemen hebben nu eenmaal een limiet. Als die wordt overschreden ….. vul zelf maar in.
“Dat maakt: 75.2 mm/u over een tijdspanne van 40 minuten (wow.knmi.nl/). Dát is de realiteit”
Daar kan we weer.
Je begrijpt je eigen link weer niet.
Het geeft regenintensiteit niet regen hoeveelheid.
b.v 17:30-17:39 25,9 is 25,9 mm per uur als het een uur regent.
Omdat dit maar 10 minuten is viel er 4,31 mm in 10 minuten.
Je bent een totale flauwekul kletsende amateur.
M we kunnen er nog lang en breed over “discussiëren” maar je blijft onzin vertellen.
Voor Bart:
selecteer “neerslagintensiteit” en selecteer juiste datum range 21-22 juli.
https://wow.knmi.nl/#921726001
Voor Bart bovenstaande link.
Selecteer:
1) Data weergave
2) Datum weergaves 21-23 juli
3) Temperatuur uitzetten
3) Neerslagintensitieit aanvinken.
Terecht punt Lo, maar je maakt het niet af:
17:00 – 17:09 : 0
17:10 – 17:19 : 9.9
17:20 – 17:29 : 13.0
17:30 – 17:39 : 25.9
17:40 – 17:49 : 26.4
17:50 – 17:59 : 26.4
18:10 – 18:19 : 16.5
18:20 – 18:29 : 12.4
Dat maakt 21.75 mm in 1.33 uur (of 18.03 mm in 1 uur van 17:20-18:19), met piekwaarden over een aaneengesloten periode van ongeveer een half uur die de afvoercapaciteit van een normaal functionerende riolering (~20 mm/u) overschrijdt. Dan moet je niet verbaasd zijn dat het riool het lokaal niet aankan.
De neerslaghoeveelheid enkele honderden meters verderop weten we niet, maar kan behoorlijk verschillen, in beide richtingen.
Geen dank, Lo, voor het aanreiken van WOW link. Ik verwacht dat je die in de toekomst nog veel gaat gebruiken.
De conclusie blijft staan dat, gegeven de huidige rioolcapaciteit, lokale wateroverlast zal blijven optreden bij extreme plensbuien. Door klimaatverandering neemt de frequentie en intensiteit van extreme neerslag toe, wat de druk op rioleringen verder vergroot. Dus wat te doen? Riolering in het gehele land vervangen? Of bewoners melden dat er kans is op natte voeten en dat die kans toeneemt en dat ze dat maar moeten accepteren?
Een wijs man sprak: https://x.com/ForeverScept/status/1947240324931244300
Ha ha ha ‘gigantische’!! Poolse gas en olievondst gedaan nota bene in de Baltische zee.
Een vondst van twee keer niks, die waarschijnlijk nooit ontwikkeld zal worden
Met veel tromgeroffel werd het deze week aangekondigd: voor de kust van Polen is de grootste olievondst in de nationale geschiedenis gedaan. Een Canadees bedrijf, Central European Petroleum, ontdekte in de Baltische Zee naar schatting 22 miljoen ton winbare olie en 5 miljard kubieke meter gas. Polen jubelt. De vondst zou bijdragen aan energieonafhankelijkheid en het land minder afhankelijk maken van Russische en andere importstromen.
Maar wie verder kijkt dan het persbericht, ziet vooral een zeepbel op open zee.
De cijfers klinken indrukwekkend, tot je ze in perspectief plaatst. Die 22 miljoen ton komt neer op ongeveer 160 miljoen vaten olie. De wereld verbruikt dat in anderhalve dag. En de 5 miljard kubieke meter gas dekt nog geen kwart van het jaarlijkse Poolse verbruik — laat staan dat van Europa.
Kortom: een druppel op een gloeiende plaat. Geen ommekeer, geen structurele doorbraak.
Daarbij komt dat deze vondst zich offshore bevindt, wat de ontwikkeling duur en technisch complex maakt. Er is geen bestaande infrastructuur, en alles — van transport tot raffinage — moet nog worden aangelegd.
De vondst weegt niet op tegen de investeringskosten zeker niet bij een prijs van rond de 70 dollar. Daar begint dus helemaal niemand aan. Net zo goed als Polen indertijd werd geafficheerd als het ‘schalieparadijs’ van Europa. Allemaal onzin nooit rendabel te winnen.
Het past naadloos in het rijtje van symbolische vondsten die vooral dienstdoen als politieke marketing: een verhaal van nationale trots op zoek naar een economische realiteit. Wat rest, is een mooie krantenkop — en een vondst van twee keer niks.
Succes met jullie ‘fossiele’ nachtmerrie… je vindt wat maar het wordt niks!
een lage EROEI of lage ROI , wat denk je Gerard ?
Gelukkig dat Antonio Guterres vandaag heeft opgeroepen helemaal af te zien van fossiele brandstoffen .
Ha ha radio mijnheer… ik zal je dagelijks op de hoogte houden…van wat wel en niet ‘fossiel’ winbaar is….dat wordt een dagelijks formatje op je zender. Wat denk jezelf wordt dit veld ooit geexploiteerd en zo ja waarom en wie betaalt het?
Is goed. Gelukkig dat ze in Polen nog genoeg kolen hebben, zo heb ik wel’s begrepen, die voor het oprapen liggen. Vrijwel een EROEI van 100 %. Gelukkig dat ze ook die Tusk, die van plan was het conservatieve Polen mee te sleuren in de woke gekte van de EU , een toontje lager laten zingen .
Voor de liefhebbers hier nog een video van de voordracht van de Poolse Prof . Ryszard legutko ; ‘ two minutes of bitter truth , waar mee hij de vloer aanveegt met het democratische gehalte van het EU Parlement . Later zouden een ander Pools parlementslid dat nog ’s overdoen.
Exlusief door Radio Frappez Toujours
https://www.youtube.com/watch?v=eHRwl6gdnj4
“Vrijwel een EROEI van 100 %.”
FG is niet in procenten!
Komt Olivat weer aan, negatiever kan weer niet, de alles wetende Nederlandse vluchteling.
Wat moet jij toch een zwartgallig leven hebben.
Kijk maar dat jij niet eens met je neus op de grond flikkert want wat voor je voeten gebeurt zie je niet met de neus zo hoog in de lucht.
Ach laat ook maar ik ga me niet moe maken aan al die onzin wat je schrijft hier.
Het is een zure Volkskrantlezer die zijn zin niet krijgt.
Grappig wel, hij ziet de wereld naar de donder gaan, en het is de schuld van het opraken van de olie.
Niets van bestuurders die incapabel zijn, veel te veel schulden maken, en minstens net zo dom kletsen.
In goed gezelschap van nog zo’n oude zuurpruim die ons er al eens over verteld heeft al weet nog niemand te vertellen wat het dan speciaal is.
Vul het aan met de steeds grotere invloed / onzin van AI en het begint hier al aardig op het gekkenhuis van Bert te lijken.
De enige consistentie komt van Bas die al zijn schrijfsels direct van de AI kopieert.