
Maarten van Andel.
Van een onzer correspondenten.
Media bezondigen zich in het verlengde van politici soms ook aan onrealistische of misleidende klimaatinformatie. Een schoolvoorbeeld daarvan is de energiemaat ‘huishouden’. Een landwindmolen zou stroom opwekken voor 2000 ‘huishoudens’. Het misleidende daarvan is dat dit niet een feitelijke onwaarheid is, maar wel een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid oproept. Het suggereert dat een huishouden een vaste en representatieve maat zou zijn voor ons nationale energieverbruik. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen denken dat we met 4000 landwindmolens klimaatneutraal zouden zijn, want 2000 x 4000 = 8 miljoen, het totale aantal huishoudens in Nederland. Niets is echter minder waar.
Onbegrijpelijk dat politici, media en burgers nog steeds blijven aanlopen achter een klimaatbeleid dat zijn doel nooit zal bereiken.
Je kunt dan ook de opbrengst van een landwindmolen met het totale landelijke energieverbruik vergelijken, en dan ontstaat een geheel ander beeld dan met de misleidende term ‘huishouden’. Dan blijken we niet 4000 maar meer dan 100.000 landwindmolens nodig te hebben om klimaatneutraal te worden. Op dit moment staan er ruim 3000 moderne landwindmolens in Nederland.
***
Lees het gehele artikel van Maarten van Andel in Wynia’s Week, hier.
***





Dat er geen 100.000 land windmolens komen is meer dan logisch. De windmolens komen op zee. Net als de drijvende zonneparken.Het land is voor de nieuwe steden. De komende 10 jaar moeten er een miljoen nieuw gearriveerde inwoners gehuisvest worden. En tegen de tijd dat we klimaat neutraal zijn zijn er al 2.5 miljoen nieuwe inwoners bij.
https://d66.nl/wp-content/uploads/2025/09/D66-Concept-verkiezingsprogramma-2025-2030.pdf
Let op, binnenkort krijgt die partij een andere naam : N666 (nitwits666), past ook goed bij nu666.nl
Het nieuwste geldverslindende debacle van “Oceans of Energy”, een drijvend zonnepark, is in de fik gevlogen. De jounalist die het toevallig fotografeerde is verzocht deze foto niet te publiceren.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/brand-bij-wereldprimeur-voor-nederland-roept-vragen-op-over-veiligheid-en-transparantie-zonnepark-op-zee/88372469.html?emailsk=0115246CF9FAEA9C718692107BDFCE648B47FF51186CEC121BBECD508E271C1B
Het vorige debacle: https://foryourinformation.nl/2021/03/12/oceans-of-energy-twee-jaar-later/
En hoeveel onder het tapijt?
Ook dat klopt niet, al plaats je het dubbele dan nog ben je niet klimaatneutraal of wat dat onzinnige woord ook mag betekenen.
Wat te denken van het delven van grondstoffen tot het plaatsen van die dingen.
Dan hebben ze nog heel wat backup accu’s nodig.
En neem je er nog miljoenen zonnepanelen bij dan zit je ook nog met die rommel te kijken.
Je ziet die weides steeds meer en niet om aan te zien die rommel, complete natuur vervuiling, nog erger dan molens.
Ja technisch gaat het allemaal, maar Europa is nog steeds niet in staat om dit alles te produceren zonder grondstoffen vanuit andere werelddelen.
Ik heb het al eens geschreven het is als de Eifeltoren, als je boven klaar bent met verven kun je onderaan weer beginnen.
Er komt een tijd dan is het game over.
Er komt een tijd, en sneller dan je denkt, dat al die activiteiten klimaat neutraal zijn….
10 jaar geleden werd ik nog uitgelachen bij het idee dat in 2025 50% van onze stroom door wind+zon wordt opgewekt.
Nu nog.
Mooie wereld dan met al die milieu vervuilende zooi van auto’s tot die al die andere hernieuwbare zooi.
Ik zal je ook eens wat voorspellen, achter 10 jaar leven heel veel mensen in armoede mede door deze gesubsidieerde zooi.
Je zult zien, alle sociale voorzieningen worden onbetaalbaar, pensioenen, AOW en dat soort zaken zullen heel magertjes zijn.
Een woning kunnen zich nu al weinigen nog permitteren, huren zit er ook al niet meer in.
En dan laten ze ook nog een keer 2,5 miljoen gelukzoekers binnen die mee helpen voor het instorten van de piramide.
En als ze zo blijven solliciteren zul je ook nog een oorlog mee gaan maken.
@Theo,
Auto’s op stroom worden goedkoper dan auto’s op benzine. Kost wat ontwikkeling maar dan heb je ook wat!
Dat meer wind&zon tot goedkopere stroom leidt kun je ook zien aan het gegeven dat onze kabel met Denemarken die voor loopt met de migratie naar wind+zon, vooral aldaar opgewekte stroom naar ons vervoert!
@Bas, ik lacht nog steeds om de reacties van je, prettig weekend!
Bas, wanneer gaat JOUW feest voor de portemonnee nu eindelijk eens beginnen? Van Gekke EddePet hoor ik niks meer.
Klimaatneutraal is een ideologisch meme, een groen verzinsel, onbereikbaar via de ‘hernieuwbare’ energietransitie, is ideologische volksverlakkerij.
Klimaatneutraal wordt vreemd genoeg als bewezen onhaalbare doelstelling nog steeds vermeld in de partijprogramma’s van VVD, D66, CDA. NSC, VOLT, GL-PVDA, PVDD, SP, CU, SGP, BBP.
Collectieve gekte ….
@Chemical,
Die is al begonnen dankzij de negatieve elektriciteitsrekeningen die ik de laatste jaren krijg vanwege mijn zonnepanelen!
Is allemaal al bekend en eerder opgeschreven.
Als we de molens afbreken lossen we een ander probleem op:
https://share.google/4NDaxgtyPREuLWytz
Grappig. Kennelijk is het recyclen van de metalen paal geen makkelijke opgave en is het goedkoper zo’n ding in segmenten te zagen om er minihuisjes van te maken.
Bij tanks (pantservoertuigen) die gesloopt worden, denken veel mensen dat er een mooi stuk ijzer staat dat makkelijk de hoogovens in kan. Niets is minder waar. Tanks zijn ren eerste samengesteld uit diverse staallegeringen. Ten tweede zitten er heel veel kunststoffen (verf, rubbers, leidingen), oliën en andere metalen (leidingen) in verwerkt. Dat moet allemaal ontmanteld worden. Bij de duizenden pantservoertuigen die in UKR worden aangetroffen, komen daar nog de menselijke resten van de bemanningen bij en de ongesprongen explosieven. En ten derde moet de tank uit elkaar worden gehaald in hapklare brokken voordat het ding de hoogovens in kan gaan.
Op de verbrande mensen en de UXO’s na zullen deze problemen ook spelen bij de restanten van de windmolenpalen.
Bij grote windmolens is het probleem een stuk eenvoudiger. De mast bestaat uit een lange stalen buis met een dikte van ~3cm…
De wieken uit kunststof.
De gondel uit een dynamo met wat tandwielen en lagers.
En de rest wat je opzettelijk vergeet.
De rest is minder moeilijk dan een auto of bus!
Ach ja,
Piggelmee woonde in een Keulse pot.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Piggelmee
Het grammofoonplaatje en boekje kon je destijds sparen/ophalen, samen met mijn “grote broer” bij de van Nellefabriek in de rotterdamse spaanse polder
Henry, ik heb dat ook gelezen en het is te belachelijk voor woorden.
Die molentjes houden het hooguit een jaar of 15 vol en zet dat eens af tegen de levensduur van een ouderwetse kolen- en gascentrale of een degelijke KC.
Maar goed, als tiny house doen ze dan in ieder geval nog iets nuttigs. Er moet dan wel een wettelijke verplichting komen dat die hondenhokken uitsluitend worden toegewezen aan stemmers op PvdAGL, D66 en de PvdD en activisten van XR.
Dit maakt trouwens mijn dag helemaal compleet:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/brand-op-s-werelds-eerste-en-splinternieuwe-zonnepark-op-noordzee-door-kortsluiting-bij-stekkers-emotionele-zware-tegenslag/88611465.html
je maakt mijn dag ook
Bij te geringe wind en te weinig zon kan de opbrengst zelfs voor langere tijd NUL zijn. Nul van nada, niente, 0, zero, niks.
En hij negeert ook de opwek middels zonnepanelen die bijna net zo groot is geworden als die van onshore + offshore wind!
Over 1e halfjaar 2025:
– wind totaal (on- + offshore): 25% van het netto verbruik
– zon totaal (on- + offshore): 24% van het netto verbruik
(cijfers van het CBS)
In Duitsland wordt de stroom steeds goedkoper.
“Bis August 2025 gab es so viele Stunden mit negativen Strompreisen wie im gesamten Jahr 2024. Der Grund: Der anhaltende Zuwachs an Solarstrom drückt die Strompreise an sonnigen Tagen immer öfter ins Minus. Der erzeugte Strom kann an solchen Tagen weder verbraucht noch gespeichert werden.
Übersteigt das Angebot an Strom die Nachfrage, entstehen negative Preise. Besonders häufig passiert das zur sonnenreichen Mittagszeit, wenn Photovoltaikanlagen viel Strom produzieren und die Nachfrage gleichzeitig auf einem niedrigen Niveau liegt.
Bis Ende August 2025 gab es bereits so viele Stunden zu negativen Preisen an der Strombörse wie im gesamten Jahr 2024. Das ergibt eine Betrachtung von 1KOMMA5° zu den Börsenstrompreisen der vergangenen zehn Jahre. Bis zum 26. August 2025 wurde an der Strombörse EPEX Spot an 457 Stunden Strom zu Preisen von weniger als null Euro gehandelt.”
http://www.agrarheute.com/energie/strom/negative-strompreise-brechen-alle-rekorde-folgen-fuer-stromkunden-pv-besitzer-636349
Aangezien dit bericht niet peer reviewed in een hoogstaand wetenschappelijk blad gepubliceerd is, kunnen de echte wetenschappers onder ons dit verhaal naast zich neerleggen.
Met die negatieve stroomprijzen gaan we gelukkig, in navolging van Shell op Maasvlakte2, steeds meer producenten krijgen die stroom gaan omzetten in groene H2.
Zodat de uren zonder wind+zon en met te weinig biomassa kunnen worden opgevuld met opgeslagen groen H2.
Voor die opslag heeft Gasunie voldoende ruimte in de diepe ondergrond omdat het aardgasverbruik aan het teruglopen is.
Het is een van de redenen dat het H2 gas netwerk (nu nog Rt, Moerduijk, Antwerpen, Gent), uitgebreid gaat worden naar Gn.
Voordeel is ook dat het eenvoudig is om van H2 stroom te maken.
Dat kan met onbemande brandstofcel assemblies zoals nu al in H2 auto’s zitten (zie bijv. Toyota Mirai), zodat we overal waar het nodig is aanvullende stroom kunnen opwekken.
Ben nu op vakantiebestemming met slechte verbinding.
Lees net iets over brand op zonnepark op zee door kortsluiting, kan iemand iets meer vertellen?
Er zijn nu 9,2 automobielen in Nederland.
Dat zijn er nog nooit zoveel geweest.
Automobielen zijn niet duurzaam. Ongeacht hun energiebron.
Nederland is nog nooit eerder zo niet duurzaam geweest als nu. En dat probeert men dat de verhullen door de agrarische en industriële productie te vernietigen.
De CO2, stikstof en wolven verhalen zijn sprookjes. Sprookjes waar de grote massa mensen kennelijk graag in geloven.
Ondertussen vreet men zich vol. Zuipt men zich lam.
Uiteraard gaat dit systeem instorten. En zoals altijd zal met anderen de schuld geven van wat men zelf fout doet. Of niet doet.
Je kunt de arme mensen die in de slechte huizen wonen wel uitleggen dat zij via hun energierekening de elektrische auto’s van de rijken betalen.
Maar als je de rijken wilt uitleggen waar hun subsidie vandaan komt worden ze boos. Heel boos.
En die arme mensen kiezen bij de verkiezingen toch voor de loze beloften van links. Eigenlijk hebben deze mensen helemaal niets te kiezen.
Zijn volledig afhankelijk.
Zo, ik heb mijn verhaaltje weer kunnen doen. Ik ga nu naar de kwalificatie van Max op Monza kijken.
En dat was een geweldige show. Max op nummer 1.
Gaat morgen zijn klimaat neutrale race rijden.
Bij gebrek aan energie sterven mens, dier en plant. Dat gebrek komt dichterbij, als de energie levering aan een soort minder is, dan het haar kost om het te verkrijgen. En bij wind en zonnestroom zit je dichtst bij de omslag van leven naar dood. Die is bij: EROIE = 0.
Overigens sterft ook dicht boven 0 denkelijk meer dan de helft van de soort vanwege de ongelijke verdeling van energie over de individuen.
Beschrijvingen als boven kunnen voor alle levensbehoeften worden gegeven en toch zullen ze de ware CO2-jager niet ontmoedigen. Die stemt niet op Lidewij.
EROIE is ???
Energy Return On Input Energy. (Input is invested plus operational)
Het lijkt mij jullie rekenen er allemaal gewoon op dat er geen nieuwe Hitler opstaat, die een 3de oorlog gaat beginnen.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit een misdadiger gezien zo groot als Putin, maar hij komt gewoon weg met alle misdaden die hij pleegt ?
XI Ping wil Taiwan. Waarom?
Daar maken ze net zoveel chips als bij ASML….
XR gelooft echt (net zoals Frans Galjee) dat er teveel mensen zijn. Zij zitten overal, vooral in US defence….
Israel houdt niet op met hun domme agressie. Ik kan me niet voorstellen hoe groot het verschil moet zijn tussen Arabieren en Joden (ze lijken volgens mij precies op elkaar….)
Hier bij ons was het een veel groter probleem om rassen gelijkheid te krijgen.
WW3
in the making
Hoe ver zijn we er vanaf?
Dat meen je niet! Heb je dat nooit hier gelezen?
Henry, Israel strijdt NIET tegen Arabieren en ook niet tegen de Palestijnen, maar tegen het door het schurkenregime van Iran gesteund tuig van Hamas. Verdediging dus en geen agressie.
Als Hamas op 7 oktober thuis was gebleven zou er niets aan de hand zijn in Gaza.
https://www.dumpert.nl/zoek/gaza?selectedId=100131796_e51290a9
Dat er in Gaza onbeschrijfelijk leed is onder de bevolking behoeft geen twijfel, maar ja, dat was er ook o.a. in in Hamburg en Dresden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Hamburg
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Dresden
Och, en dan heb ik het nog maar even niet over Hiroshima en Nagasaki
Dankzij deze 4 steden, en nog vele andere, leven wij in het westen al ruim 80 jaar nog steeds in grote vrijheid en welvaart.
En ja, Joden en Arabieren behoren tot de semitische volken, dus niet zo gek dat ze op elkaar lijken.
“..XR gelooft echt (net zoals Frans Galjee) dat er teveel mensen zijn. Zij zitten overal, vooral in US defence….”
XR streeft o.a. naar klimaatrechtvaardigheid. Ik streef naar leefrechtvaardigheid voor mens en natuur(dier) de twee-eenheid die voor voortbestaan niet zonder elkaar kunnen. Mijn streven heeft slechts indirect met klimaat of klimaatverandering te maken omdat ik dat zie als het symptoom van het echte probleem van een door de mens overvraagde planeet.
Laatste regel ben ik het helemaal mee eens, alleen weten de meesten niet wat je er mee bedoelt en hoe het zich verder en verder vreet.
“Laatste regel ben ik het helemaal mee eens, alleen weten de meesten niet wat je er mee bedoeld en hoe het zich verder en verder vreet.”
FG Ja Theo mijn probleem om iets voor breder publiek begrijpelijk over te brengen.
Toch nog eens een laat ik zeggen dus publieksvriendelijke uitleg:
We leven alsof ons huis de planeet eindeloos groot is, maar dat is het niet. Het is al vol. We gebruiken meer energie, spullen en ruimte dan de aarde kan leveren. We teren in op voorraden.
Dat merkt je al: hogere en sterk variërende prijzen, spanningen, conflicten en problemen in de natuur.
De meeste mensen zeggen: “we moeten blijven groeien, anders stort de economie in.”
Maar dat is net alsof je een overvol huis nóg voller stopt. Op een gegeven moment barst het.
De harde eerlijkheid is: we moeten niet verder groeien, maar juist een behoorlijke stap terug doen. Krimpen dus.
Minder verspillen, minder produceren wat eigenlijk niemand nodig heeft, en dus krimpen in ons gebruik. Dat is eng, maar het hoeft zeker op lange duur geen verlies te zijn.
Stel je voor: korter werken, meer tijd voor familie, minder stress, gezondere lucht, een leefbare natuur. Dan krimpen we in spullen en energie, maar groeien we in kwaliteit van leven. Dáár zit de m.i. helaas verre toekomst.”
Een probleem het systeem om beheerst te kunnen krimpen in plaats van groeien is er niet.
Anthony,
“Henry, Israel strijdt NIET tegen Arabieren en ook niet tegen de Palestijnen, maar tegen het door het schurkenregime van Iran gesteund tuig van Hamas. Verdediging dus en geen agressie.
Als Hamas op 7 oktober thuis was gebleven zou er niets aan de hand zijn in Gaza.”
FG Exact Anthony en duidelijk. Die laatste zin is treffend. Hulde!
Frans dat heb je heel mooi uitgelegd al zullen het er velen niet mee eens zijn maar het is wel zo.
Ik zeg vaak genoeg de moderne mens bouwt een piramide die onder zijn eigen gewicht gaat vallen, en hij gaat vallen, en in het westen zullen ze het hards getroffen worden omdat ze zelfredzaamheid met wat minder niet meer kennen.
Als ik zie hoe de jeugd alleen al met grondstoffen omgaat en er geen besef van hebben wat ze doen of wat het betekent, tja dan, dan is het game over.
Ze worden al hysterisch als het internet uitvalt.
Ze kopen en gooien weg of het de normaalste zaak van de wereld is.
En dan heb ik het alleen nog maar over de zogenaamde wegwerp economie in hun straatje, En hun kleine kinderen groeien weer op in een berg plastic speelgoed waar ze niet eens meer overheen kunnen kijken tot in de tuin toe, ja ik zie het vaak genoeg.
Vele fabrikanten worden er rijk van maar de meerderheid straatarm op termijn.
Hun goedkope aankopen uit China zijn in werkelijk dure aankopen, niet in geld maar in aardse grondstoffen, gebracht tot aan de voordeur.
Ja er word teveel verlangt van het systeem aarde en dat heeft zijn prijs, een grote prijs.
Wat ik noem zijn in principe nog maar kleine dingen.
Als de mens en vooral met zijn westerse levenstijl niet meer gaat leren om wat je zegt met minder te doen en meer met duurzame producten waarbij je al zegt dat dit eng kan zijn maar in feite is het helemaal niet eng want de meeste dingen zijn niet eens van levensbelang, ja dan stort de boel in, en dan is de jeugd echt het kind van de rekening.
En dat kan wel eens sneller gebeuren dan gedacht als het zo door blijft gaan, en ik vrees dat er nog heel wat jaren voorbijgaan tot het kwartje valt.
En nog voor de duidelijkheid en voor de meelezers, ja ik maak me er zelf ook schuldig aan, nee niet om geen duurzame producten te kopen, maar auto’s op benzine, ja ik hou er van en ga me er ook niet schuldig over voelen. ;)
Frans Gajee, fijn dat je het met me eens bent en dat ook nog eens gewoon hier verkondigt.
Maar daar heb ik geen zak aan man want jij en ik staan ook op dit punt aan dezelfde kant van de scheidsmuur.
Het zou pas mooi zijn als iemand als Timmerfrans het met mij eens zou zijn.
Niettemin, uiteraard hartelijk dank voor je steun :)
Anthony,
“Maar daar heb ik geen zak aan man want jij en ik staan ook op dit punt aan dezelfde kant van de scheidsmuur.”
FG Ja ik herken de frustratie en probeer daar op mijn manier mee om te gaan.
Eigenlijk is er geen andere mogelijkheid dan je mening over die muur te gooien en er niets anders van te verwachten dan het weten dat alles wat je vindt en schrijft op een of andere wijze vastligt. Mogelijk pakt iemand anders het dan op.
Verder zijn er nog veel mogelijkheden prettig verder te leven zonder die zorgen over de vele ontwikkelingen in onze maatschappij.
Dus idd we hebben er geen zak aan maar hebben wel onze best gedaan.
Mvg Frans
Och Frans, bij mijn laatste werkgever, waar ik bijna 30 jaar in dienst ben geweest, was de leus: ‘Hard werken hier is net zo iets als in je broek plassen terwijl je een donker pak aan hebt. Niemand ziet het maar het geeft zo’n warm gevoel’.
Fijne zondag nog.
“Overigens sterft ook dicht boven 0 denkelijk meer dan de helft van de soort vanwege de ongelijke verdeling van energie over de individuen.”
FG boven de 1 is het al praktisch een probleem als die waarde eerst door de 7 zakt.
Concedo. Frans je hebt gelijk. Ik verwarde 0 en 1. Mijn nulpunt is, waar iets gedeeld door iets dat eraan gelijk is, = 1. Ik bedoelde, gewoon, als de benodigde energie input > benodigde output, gaat die soort er aan.
Overigens is het evident, dat groei in een begrensde ruimte spaak loopt. Begrenzing van de groei en terug brenging van de wereldbevolking is nodig. Alleen, dat moet niet door doodvriezen, oorlog en hongerdood. Er zijn humanere manieren en zo vlug hoeft het niet. De Verenigde Financiële Elite, in zijn haast om al ons bezit in handen te krijgen, zou wat meer geduld moeten hebben.
( Mijn vorige echtgenote en ik hebben samen één kind voortgebracht en mijn huidige met haar vorige man eveneens.) Een halvering per generatie is snel genoeg.
Kees,
“Begrenzing van de groei en terug brenging van de wereldbevolking is nodig. Alleen, dat moet niet door doodvriezen, oorlog en hongerdood.”
FG eens maar de pessimist in mij ziet al het begin van veel ellende.
“Er zijn humanere manieren en zo vlug hoeft het niet.”
FG zeker zijn er humanere manieren maar over de tijd die nodig is om de nog toenemende impact van de mens om te keren in een belangrijke verlaging van die impact lijkt mij zeer beperkt. Zo beperkt dat ik denk dat we voor een nette reductie gewoon al te laat zijn.
Hoe zeggen ze dat ook alweer?
‘Het bloed kruipt waar het niet gaan kan’ geloof ik.
Het was natuurlijk te verwachten. Duitsland, het land van BMW en Mercedes, van Miele en nog ontelbare technische hoogstandjes, dat land kan je best wel even in bedwang houden met groene waan en min of meer dwingen tot een ‘Atomausstieg’.
Maar uiteindelijk begint het toch te jeuken:
https://www.focus.de/earth/trotz-atomausstieg-wie-deutsche-firmen-die-neuen-mini-akw-mitentwickeln-smr_51f28641-094a-4f9e-ad2b-e3c8286e2697.html
Ook Duitsers kijken natuurlijk wel eens naar:
https://www.energy-charts.info/charts/import_export/chart.htm?l=de&c=DE&year=2025&flow=physical_flows_de
en dit zal ook menig Duitser niet zijn ontgaan:
https://blackout-news.de/aktuelles/frankreichs-atomriese-edf-erzielt-rekordgewinn-gesteigerte-stromproduktion-und-exportboom/
Uit de (stokoude) doos:
https://www.davdata.nl/nederland-op-wind.html
https://www.davdata.nl/zonnepanelen.html
Het is echter nog vele malen triester dan de heer van Andel beschrijft:
Vraaggestuurde (dus gebufferde) energie van zonnepanelen : 6 panelen leveren gemiddeld evenveel vermogen als 1 kaarsvlam (90Watt) .
Ga maar na: productiefactor 10%, stroom naar H2 omzetting 70%, H2 naar stroom 50% rendement.
0,1 * 0,7 * 0,5 = 3,5% Je moet dus 30* meer piekvermogen neerzetten dan wat je gemiddeld gebruikt.
Met een op die pieken aangepast, dus volstrekt onrendabel, stroomnet.