Ze hoeven het er ook niet over te hebben alles is prima in orde.
De herfst heeft zijn intrede gedaan, Amy kwam even voorbij en zei goede dag Nederland.
De kachels branden weer her en der en heel veel kastanjes dit jaar.
De dagelijkse klimaat agenda 2030 propaganda heeft er voor gezorgd dat ik helemaal geen MSM meer volg.
Na corona hoopte ik dat de meeste NL-ers er wel hetzelfde over zouden denken, maar het is moeilijker dan gedacht om mensen die al hun hele leven in een voorgeschreven werkelijkheid leven, wakker te krijgen.
Hoewel, ik kijk nog wel films via IPTV maar zelfs daar zit de propaganda van de globalisten in verweven.
Topcriminelen die elektrisch rijden, maffiabazen met transgender kinderen, nauwelijks meer blanke hoofdrolspelers, blanken zijn goed om voor boef of idioot te spelen, en invaliden die niet kunnen lopen in de meest ongelofelijke banen waarbij hun handicap juist enorm veel voordeel oplevert.
Mijn nieuws zoek ik zelf aan de hand van onafhankelijke onderzoekers, waarbij ik normaal gesproken wel wat dieper graaf dan de doorsnee krantenlezer, klimaatnieuws kun je gewoon overslaan, er is geen enkel klimaatnieuws dat waard is te volgen.
Klimaat is de verzonnen globale crisis, grootgemaakt door omkoping van wetenschappers en media.
En de gevolgen daarvan zijn dagelijks te merken Cornelia.
Trouwens, wat bedoel je met deze uiterst ranzige opmerking: ‘invaliden die niet kunnen lopen in de meest ongelofelijke banen waarbij hun handicap juist enorm veel voordeel oplevert’?
Koerswijziging
Bondskanselier Merz trapt op de rem bij Duits klimaatbeleid
De Duitse regering zwakt het klimaatbeleid af. Dat leidt tot spanningen binnen de coalitie. Maar bondskanselier Friedrich Merz pleit voor pragmatisme: ‘We hebben meer flexibiliteit nodig in de regelgeving’.
Merz nam op de autoshow in München plaats in een elektrische BMW. Hij wil souplesse bij het uitfaseren van brandstofwagens, om te voorkomen dat de Duitse auto-industrie instort.
Merz nam op de autoshow in München plaats in een elektrische BMW. Hij wil souplesse bij het uitfaseren van brandstofwagens, om te voorkomen dat de Duitse auto-industrie instort.Bron EPA
Dit artikel is geschreven doorArjen van der ZielGepubliceerd op 5 oktober 2025, 17:16
Friedrich Merz moest vorige week flink in de verdediging in de Bondsdag. De Duitse bondskanselier kreeg in een fel debat, waarbij volop werd gejoeld, van de linkse oppositie het verwijt dat hij de strijd tegen klimaatverandering ondermijnde.
“Niets is minder waar”, bezwoer Merz. Hij zei wel degelijk stappen te zetten tegen de opwarming van de aarde, maar op een pragmatische, niet-ideologische manier. “Dat is het verschil tussen ons en de vorige regering.”
Onder die vorige Duitse regering werd het ministerie van Economische Zaken, waaronder het klimaatbeleid viel, geleid door de Groene politicus Robert Habeck. Die drukte ambitieuze maatregelen door om de energievoorziening snel te vergroenen. Hij gooide daar ook vele miljarden euro’s aan subsidies tegenaan. En met succes. Meer dan de helft van de Duitse stroom is inmiddels afkomstig van duurzame bronnen.
In 2045 klimaatneutraal
Maar volgens Merz zijn de kosten en de toenemende regeldruk te makkelijk uit het oog verloren. Met alle gevolgen van dien. “Klimaatbeleid dat de industriële basis van ons land in gevaar brengt of zelfs verwoest, en dat de welvaart bedreigt, zal door de bevolking niet worden geaccepteerd”, waarschuwde de kanselier.
Duitsland heeft zich eerder ten doel gesteld om in 2045 klimaatneutraal te zijn. Dit betekent dat het land dan per saldo geen broeikasgassen meer wil uitstoten die bijdragen aan de geleidelijke opwarming van de aarde. En Merz verzekert dit doel nog steeds na te streven. Maar zijn regering heeft sinds haar aantreden begin mei ook duidelijk gemaakt dat zij op zijn minst op onderdelen van het klimaatbeleid op de rem wil trappen.
Zo kondigde minister Katherina Reiche van Economische Zaken afgelopen maand fikse bezuinigingen aan op klimaatmaatregelen. Reiche wil verscheidene steunprogramma’s herzien en subsidies afbouwen.
Uitbreiding van windmolenparken afremmen
Volgens de minister moet bijvoorbeeld een subsidie voor particuliere zonnepanelenbezitters worden verminderd of afgeschaft. Ook wil ze de uitbreiding van windmolenparken op zee afremmen. En om de leveringszekerheid van stroom te vergroten, kondigde ze forse investeringen aan in de uitbouw van elektriciteitsproductie middels gascentrales en de opslag van gas. Hiervoor wil ze onder meer miljarden aanwenden die eerder zijn gereserveerd voor klimaatbeleid.
“De energietransitie staat op een kruispunt”, zei de minister bij de presentatie van haar plannen. “Klimaatneutraliteit is alleen te bereiken als we tegelijk zorgen voor economische groei en concurrentievermogen. De leveringszekerheid en betaalbaarheid van stroom moeten net zo belangrijk zijn als het bestrijden van klimaatverandering.”
Tegelijkertijd voerde Merz’ regering de laatste tijd de druk op de Europese Unie op om meer souplesse te tonen bij de geplande overgang van brandstofauto’s naar elektrische auto’s. De afspraak is nu dat er vanaf 2035 in de EU geen nieuwe brandstofwagens meer worden verkocht. Maar de bondskanselier vreest dat vasthouden aan deze deadline de doodsklap zal zijn voor de Duitse auto-industrie, waarin zo’n 800.000 mensen werken.
Auto-industrie in diepe crisis
Voor Berlijn is dit een belangrijke kwestie. Want de auto-industrie, die goed is voor zo’n 5 procent van het bruto binnenlandse product, geldt in Duitsland als een belangrijk deel van de nationale identiteit. En de sector verkeert net als de rest van de Duitse economie in een diepe crisis. De fabrikanten van merken als BMW, Mercedes en Volkswagen hebben niet alleen moeite om de overstap naar elektrische auto’s te maken. Ze kampen ook met minder vraag in China en chaos door de opgelegde importheffingen van Trump. Het afgelopen jaar zijn al zo’n 50.000 banen verloren gegaan en nog eens honderdduizend banen staan op de tocht.
“Het verbod op verbrandingsmotoren is verkeerd”, zei Markus Söder, deelstaatpremier van Beieren en een politiek bondgenoot van Merz, op de autoshow in München. “Elektrische mobiliteit zal op de lange termijn de overhand krijgen, maar we hebben hier in Europa aanzienlijk meer tijd nodig om de hele zaak te organiseren.”
Veel ondernemers, zeker in de industrie, zijn blij met Merz’ beloofde pragmatisme. Zij hopen dat de kanselier de economie weer aan de praat krijgt. Want de Duitse economie krimpt al twee jaar. Zakenmensen klagen over sterk gestegen energieprijzen, verstikkende bureaucratie en algeheel pessimisme.
Kritiek binnen eigen regering
In de Duitse politiek leidt het bijsturen van het klimaatbeleid niet alleen tot felle woordenwisselingen met de Groene oppositie in de Bondsdag. Ook binnen Merz coalitieregering, bestaand uit zijn eigen christendemocratische CDU en de sociaaldemocratische SPD, veroorzaakt de koerswijziging spanningen. Veel SPD’ers zijn er ongelukkig mee.
Zo waarschuwde de sociaaldemocratische minister voor Milieu en Klimaat, Carsten Schneider, de afgelopen tijd al meermaals dat de overgang naar groene stroom en elektrische auto’s absoluut niet moet worden vertraagd. “Hoe verder je de doelen naar achteren schuift, hoe groter het probleem wordt”, zei hij laatst in de Süddeutsche Zeitung.
Maar Merz lijkt zich hierdoor niet te laten weerhouden. De kanselier weet zich gesteund door het overgrote deel van zijn CDU. Bovendien voelt hij de hete adem in zijn nek van de radicaal-rechtse oppositiepartij Alternative für Deutschland (AfD), die sterk in opmars is en die helemaal weinig op heeft met klimaatbeleid.
Juist harder afremmen
Volgens sommige prominente partijgenoten zou Merz er zelfs verstandig aan doen om nog wat harder af te remmen. Zo sprak het christendemocratische kopstuk Reiner Haseloff, premier van deelstaat Saksen-Anhalt, eind vorige maand de vrees uit dat de deadline van 2045 voor klimaatneutraliteit door de ernstig verslechterde geopolitieke en economische omstandigheden niet meer te bereiken is ‘zonder dat hele bedrijfstakken of wezenlijke delen ervan verloren zullen gaan’.
In een interview met de krant Die Welt pleitte Haseloff daarom voor aanpassing van het Duitse klimaatbeleid en de Europese Green Deal. “Het is tijd voor een fundamenteel debat in zowel Berlijn als Brussel”, zei hij. “Als we niet in actie komen, volgt een geleidelijke de-industrialisering.”
Het omstreden project genaamd COP30 loopt aardig uit de klauwen.
Wat een domme sukkels en ze zullen straks ook nog het handje gaan openhouden, klimaatverandering uiteraard want onze natuur sterft erdoor.
Bomen kappen en wegen bouwen: klimaattop vol tegenstrijdigheden in Amazone.
Het wordt goed bezocht door steeds meer mensen omdat de VFE daar ̶h̶e̶t̶ ̶g̶e̶l̶d̶ ̶u̶i̶t̶d̶e̶e̶l̶t̶ . de landen en leiders beloont.
Dit gaat niet over klimaat, dit gaat over gehoorzamen aan de VFE.
Klimaatverandering wordt gebruikt om een verregaande controle over de wereld te verkrijgen.
Die controle wordt steeds groter door “leiders” die beloven doelstellingen uit de agenda 2030 (van de FVE) te halen, in ruil voor mooie baantjes. (Rutte, Hoekstra, etc.)
7
1
Yvonne
6 okt 2025 om 10:43
“..omdat de VFE daar (…) beloont. Volgens mij is dat een te positieve visie op de gang van zaken: het is VN die met allerlei programma’s c.q. fondsen landen en regeringen beloont. En de VN en die fondsen worden gevoed door de belastingbetalers. De VFE zijn volgens mij erg goed in het ontwijken van belastingen. Daarom behoren ze tot die VFE en jij en ik niet.
Nederlanders maken zich vooral zorgen over de volgende kwesties: de stijgende kosten van levensonderhoud, veiligheid, de instroom van asielzoekers en immigratie, de betaalbaarheid en toegankelijkheid van zorg, armoede en sociale ongelijkheid, en de woningnood en betaalbaarheid van huizen. Deze onderwerpen worden gezien als de belangrijkste problemen. Andere kwesties, zoals klimaat, worden als minder urgent beschouwd.
“Andere kwesties, zoals klimaat, worden als minder urgent beschouwd.”
Jammer, maar dat komt omdat ze het verband niet zien tussen de klimaathype en de stijgende kosten. En als die kosten de pan uit gaan rijzen, hoop ik dat iemand hun duidelijk kan maken, waar die in werkelijkheid vandaan gekomen zijn.
Politici praten graag over klimaatdoelen, duurzaamheid en de energietransitie, maar zelden hoor je ze over de prijskaart die daaraan hangt. Terwijl burgers en bedrijven wél dagelijks de gevolgen voelen: hogere energierekeningen, duurdere producten, en belastingen die stiekem stijgen. De kosten van de klimaathype worden nauwelijks benoemd, laat staan uitgelegd. Het lijkt soms alsof het klimaatbeleid in een vacuüm wordt gemaakt, los van de economische realiteit. Maar als de rekening uiteindelijk op de keukentafel ligt, verdient de kiezer op z’n minst transparantie over waar die kosten vandaan komen. Beter is het de echte problemen op te lossen.
Hoe kun je in hemelsnaam een zinnig klimaatbeleid maken op basis van een hoax?
Als de zeespiegel stijgt verhoog je de dijken, als er minder water komt of drogere/nattere perioden, dan berg je het beschikbare water en als je energie tekort komt of die te volatiel is, bouw je kerncentrales. Simpele kun je het niet maken.
Maar om dat nu klimaatbeleid re noemen gaat wat ver en is te hoog gegrepen. Enig pragmatisme lijkt me op zijn plaats.
Ze hoeven het er ook niet over te hebben alles is prima in orde.
De herfst heeft zijn intrede gedaan, Amy kwam even voorbij en zei goede dag Nederland.
De kachels branden weer her en der en heel veel kastanjes dit jaar.
Alles volgens het boekje.
Nou de stikstofhoax nog, dan kunnen er weer huizen gebouwd worden
De dagelijkse klimaat agenda 2030 propaganda heeft er voor gezorgd dat ik helemaal geen MSM meer volg.
Na corona hoopte ik dat de meeste NL-ers er wel hetzelfde over zouden denken, maar het is moeilijker dan gedacht om mensen die al hun hele leven in een voorgeschreven werkelijkheid leven, wakker te krijgen.
Hoewel, ik kijk nog wel films via IPTV maar zelfs daar zit de propaganda van de globalisten in verweven.
Topcriminelen die elektrisch rijden, maffiabazen met transgender kinderen, nauwelijks meer blanke hoofdrolspelers, blanken zijn goed om voor boef of idioot te spelen, en invaliden die niet kunnen lopen in de meest ongelofelijke banen waarbij hun handicap juist enorm veel voordeel oplevert.
Mijn nieuws zoek ik zelf aan de hand van onafhankelijke onderzoekers, waarbij ik normaal gesproken wel wat dieper graaf dan de doorsnee krantenlezer, klimaatnieuws kun je gewoon overslaan, er is geen enkel klimaatnieuws dat waard is te volgen.
Klimaat is de verzonnen globale crisis, grootgemaakt door omkoping van wetenschappers en media.
‘dat ik helemaal geen MSM meer volg’.
En de gevolgen daarvan zijn dagelijks te merken Cornelia.
Trouwens, wat bedoel je met deze uiterst ranzige opmerking: ‘invaliden die niet kunnen lopen in de meest ongelofelijke banen waarbij hun handicap juist enorm veel voordeel oplevert’?
Koerswijziging
Bondskanselier Merz trapt op de rem bij Duits klimaatbeleid
De Duitse regering zwakt het klimaatbeleid af. Dat leidt tot spanningen binnen de coalitie. Maar bondskanselier Friedrich Merz pleit voor pragmatisme: ‘We hebben meer flexibiliteit nodig in de regelgeving’.
Merz nam op de autoshow in München plaats in een elektrische BMW. Hij wil souplesse bij het uitfaseren van brandstofwagens, om te voorkomen dat de Duitse auto-industrie instort.
Merz nam op de autoshow in München plaats in een elektrische BMW. Hij wil souplesse bij het uitfaseren van brandstofwagens, om te voorkomen dat de Duitse auto-industrie instort.Bron EPA
Dit artikel is geschreven doorArjen van der ZielGepubliceerd op 5 oktober 2025, 17:16
Friedrich Merz moest vorige week flink in de verdediging in de Bondsdag. De Duitse bondskanselier kreeg in een fel debat, waarbij volop werd gejoeld, van de linkse oppositie het verwijt dat hij de strijd tegen klimaatverandering ondermijnde.
“Niets is minder waar”, bezwoer Merz. Hij zei wel degelijk stappen te zetten tegen de opwarming van de aarde, maar op een pragmatische, niet-ideologische manier. “Dat is het verschil tussen ons en de vorige regering.”
Onder die vorige Duitse regering werd het ministerie van Economische Zaken, waaronder het klimaatbeleid viel, geleid door de Groene politicus Robert Habeck. Die drukte ambitieuze maatregelen door om de energievoorziening snel te vergroenen. Hij gooide daar ook vele miljarden euro’s aan subsidies tegenaan. En met succes. Meer dan de helft van de Duitse stroom is inmiddels afkomstig van duurzame bronnen.
In 2045 klimaatneutraal
Maar volgens Merz zijn de kosten en de toenemende regeldruk te makkelijk uit het oog verloren. Met alle gevolgen van dien. “Klimaatbeleid dat de industriële basis van ons land in gevaar brengt of zelfs verwoest, en dat de welvaart bedreigt, zal door de bevolking niet worden geaccepteerd”, waarschuwde de kanselier.
Duitsland heeft zich eerder ten doel gesteld om in 2045 klimaatneutraal te zijn. Dit betekent dat het land dan per saldo geen broeikasgassen meer wil uitstoten die bijdragen aan de geleidelijke opwarming van de aarde. En Merz verzekert dit doel nog steeds na te streven. Maar zijn regering heeft sinds haar aantreden begin mei ook duidelijk gemaakt dat zij op zijn minst op onderdelen van het klimaatbeleid op de rem wil trappen.
Zo kondigde minister Katherina Reiche van Economische Zaken afgelopen maand fikse bezuinigingen aan op klimaatmaatregelen. Reiche wil verscheidene steunprogramma’s herzien en subsidies afbouwen.
Uitbreiding van windmolenparken afremmen
Volgens de minister moet bijvoorbeeld een subsidie voor particuliere zonnepanelenbezitters worden verminderd of afgeschaft. Ook wil ze de uitbreiding van windmolenparken op zee afremmen. En om de leveringszekerheid van stroom te vergroten, kondigde ze forse investeringen aan in de uitbouw van elektriciteitsproductie middels gascentrales en de opslag van gas. Hiervoor wil ze onder meer miljarden aanwenden die eerder zijn gereserveerd voor klimaatbeleid.
“De energietransitie staat op een kruispunt”, zei de minister bij de presentatie van haar plannen. “Klimaatneutraliteit is alleen te bereiken als we tegelijk zorgen voor economische groei en concurrentievermogen. De leveringszekerheid en betaalbaarheid van stroom moeten net zo belangrijk zijn als het bestrijden van klimaatverandering.”
Tegelijkertijd voerde Merz’ regering de laatste tijd de druk op de Europese Unie op om meer souplesse te tonen bij de geplande overgang van brandstofauto’s naar elektrische auto’s. De afspraak is nu dat er vanaf 2035 in de EU geen nieuwe brandstofwagens meer worden verkocht. Maar de bondskanselier vreest dat vasthouden aan deze deadline de doodsklap zal zijn voor de Duitse auto-industrie, waarin zo’n 800.000 mensen werken.
Auto-industrie in diepe crisis
Voor Berlijn is dit een belangrijke kwestie. Want de auto-industrie, die goed is voor zo’n 5 procent van het bruto binnenlandse product, geldt in Duitsland als een belangrijk deel van de nationale identiteit. En de sector verkeert net als de rest van de Duitse economie in een diepe crisis. De fabrikanten van merken als BMW, Mercedes en Volkswagen hebben niet alleen moeite om de overstap naar elektrische auto’s te maken. Ze kampen ook met minder vraag in China en chaos door de opgelegde importheffingen van Trump. Het afgelopen jaar zijn al zo’n 50.000 banen verloren gegaan en nog eens honderdduizend banen staan op de tocht.
“Het verbod op verbrandingsmotoren is verkeerd”, zei Markus Söder, deelstaatpremier van Beieren en een politiek bondgenoot van Merz, op de autoshow in München. “Elektrische mobiliteit zal op de lange termijn de overhand krijgen, maar we hebben hier in Europa aanzienlijk meer tijd nodig om de hele zaak te organiseren.”
Veel ondernemers, zeker in de industrie, zijn blij met Merz’ beloofde pragmatisme. Zij hopen dat de kanselier de economie weer aan de praat krijgt. Want de Duitse economie krimpt al twee jaar. Zakenmensen klagen over sterk gestegen energieprijzen, verstikkende bureaucratie en algeheel pessimisme.
Kritiek binnen eigen regering
In de Duitse politiek leidt het bijsturen van het klimaatbeleid niet alleen tot felle woordenwisselingen met de Groene oppositie in de Bondsdag. Ook binnen Merz coalitieregering, bestaand uit zijn eigen christendemocratische CDU en de sociaaldemocratische SPD, veroorzaakt de koerswijziging spanningen. Veel SPD’ers zijn er ongelukkig mee.
Zo waarschuwde de sociaaldemocratische minister voor Milieu en Klimaat, Carsten Schneider, de afgelopen tijd al meermaals dat de overgang naar groene stroom en elektrische auto’s absoluut niet moet worden vertraagd. “Hoe verder je de doelen naar achteren schuift, hoe groter het probleem wordt”, zei hij laatst in de Süddeutsche Zeitung.
Maar Merz lijkt zich hierdoor niet te laten weerhouden. De kanselier weet zich gesteund door het overgrote deel van zijn CDU. Bovendien voelt hij de hete adem in zijn nek van de radicaal-rechtse oppositiepartij Alternative für Deutschland (AfD), die sterk in opmars is en die helemaal weinig op heeft met klimaatbeleid.
Juist harder afremmen
Volgens sommige prominente partijgenoten zou Merz er zelfs verstandig aan doen om nog wat harder af te remmen. Zo sprak het christendemocratische kopstuk Reiner Haseloff, premier van deelstaat Saksen-Anhalt, eind vorige maand de vrees uit dat de deadline van 2045 voor klimaatneutraliteit door de ernstig verslechterde geopolitieke en economische omstandigheden niet meer te bereiken is ‘zonder dat hele bedrijfstakken of wezenlijke delen ervan verloren zullen gaan’.
In een interview met de krant Die Welt pleitte Haseloff daarom voor aanpassing van het Duitse klimaatbeleid en de Europese Green Deal. “Het is tijd voor een fundamenteel debat in zowel Berlijn als Brussel”, zei hij. “Als we niet in actie komen, volgt een geleidelijke de-industrialisering.”
Onder druk enz.
Een mooie afsluiting van de week, mede door de hoopvolle berichten over GAZA.
Het omstreden project genaamd COP30 loopt aardig uit de klauwen.
Wat een domme sukkels en ze zullen straks ook nog het handje gaan openhouden, klimaatverandering uiteraard want onze natuur sterft erdoor.
Bomen kappen en wegen bouwen: klimaattop vol tegenstrijdigheden in Amazone.
https://nos.nl/artikel/2585355-bomen-kappen-en-wegen-bouwen-klimaattop-vol-tegenstrijdigheden-in-amazone
Het wordt goed bezocht door steeds meer mensen omdat de VFE daar ̶h̶e̶t̶ ̶g̶e̶l̶d̶ ̶u̶i̶t̶d̶e̶e̶l̶t̶ . de landen en leiders beloont.
Dit gaat niet over klimaat, dit gaat over gehoorzamen aan de VFE.
Klimaatverandering wordt gebruikt om een verregaande controle over de wereld te verkrijgen.
Die controle wordt steeds groter door “leiders” die beloven doelstellingen uit de agenda 2030 (van de FVE) te halen, in ruil voor mooie baantjes. (Rutte, Hoekstra, etc.)
“..omdat de VFE daar (…) beloont. Volgens mij is dat een te positieve visie op de gang van zaken: het is VN die met allerlei programma’s c.q. fondsen landen en regeringen beloont. En de VN en die fondsen worden gevoed door de belastingbetalers. De VFE zijn volgens mij erg goed in het ontwijken van belastingen. Daarom behoren ze tot die VFE en jij en ik niet.
Nederlanders maken zich vooral zorgen over de volgende kwesties: de stijgende kosten van levensonderhoud, veiligheid, de instroom van asielzoekers en immigratie, de betaalbaarheid en toegankelijkheid van zorg, armoede en sociale ongelijkheid, en de woningnood en betaalbaarheid van huizen. Deze onderwerpen worden gezien als de belangrijkste problemen. Andere kwesties, zoals klimaat, worden als minder urgent beschouwd.
“Andere kwesties, zoals klimaat, worden als minder urgent beschouwd.”
Jammer, maar dat komt omdat ze het verband niet zien tussen de klimaathype en de stijgende kosten. En als die kosten de pan uit gaan rijzen, hoop ik dat iemand hun duidelijk kan maken, waar die in werkelijkheid vandaan gekomen zijn.
Politici praten graag over klimaatdoelen, duurzaamheid en de energietransitie, maar zelden hoor je ze over de prijskaart die daaraan hangt. Terwijl burgers en bedrijven wél dagelijks de gevolgen voelen: hogere energierekeningen, duurdere producten, en belastingen die stiekem stijgen. De kosten van de klimaathype worden nauwelijks benoemd, laat staan uitgelegd. Het lijkt soms alsof het klimaatbeleid in een vacuüm wordt gemaakt, los van de economische realiteit. Maar als de rekening uiteindelijk op de keukentafel ligt, verdient de kiezer op z’n minst transparantie over waar die kosten vandaan komen. Beter is het de echte problemen op te lossen.
Hoe kun je in hemelsnaam een zinnig klimaatbeleid maken op basis van een hoax?
Als de zeespiegel stijgt verhoog je de dijken, als er minder water komt of drogere/nattere perioden, dan berg je het beschikbare water en als je energie tekort komt of die te volatiel is, bouw je kerncentrales. Simpele kun je het niet maken.
Maar om dat nu klimaatbeleid re noemen gaat wat ver en is te hoog gegrepen. Enig pragmatisme lijkt me op zijn plaats.