
Guus Berkhout.
Professor Berkhout, u vindt dat het niet goed gaat met ons land. U vraagt al jaren om een systeemverandering in onze democratische rechtsstaat. Wat bedoelt u hiermee?
Vrijwel over het gehele politieke spectrum zijn kiezers het met elkaar eens dat ons land al decennialang te kampen heeft met hardnekkige problemen. Door slecht bestuur zijn veel van die problemen zelfs uitgegroeid tot een crisis. Om nu eindelijk tot oplossingen te komen waar het hele land van profiteert, moeten hoognodig knopen worden doorgehakt: “We moeten van bewindslieden met daadvrees naar bewindslieden met daadkracht.” En we moeten af van de tweedeling links-rechts. Immers, linkse partijen sluiten rechtse partijen uit en andersom. Het gevolg is dat door die polariserende tweedeling constructieve voorstellen volledig worden gefrustreerd. In het parlement zijn inhoudelijke discussies verleden tijd, met als resultaat dat verstand van zaken een zeldzame eigenschap in de politiek is geworden. Na de komende verkiezingen doorgaan met min of meer hetzelfde (doormodderen) is dus absoluut geen optie. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat 2025 een doorbraak wordt, voor burgers en voor ondernemers. Dat hangt af van hoe er gestemd gaat worden op 29 oktober.
Het Masterplan in mijn recente boek (Berkhout, 2025) toont duidelijk aan dat de onzekere toestand van ons land een zogenaamde systeemverandering vereist. Daarin worden als eerste de tien grootste maatschappelijke problemen geadresseerd: “De uitdagingen van het nieuwe kabinet.” Die problemen moeten in samenhang worden opgelost, dat wil zeggen dat er een sterke feedback moet komen tussen beleid en uitvoering, en ook dat de oplossingen van alle bewindslieden elkaar moeten versterken. Weg dus met de verregaande verkokering en weg met het geruzie tussen bewindslieden.
Zo’n systeemaanpak gaat lukken als we het nieuwe regeringsprogramma gaan uitvoeren in een programmakabinet. Het programma van zo’n kabinet bestaat uit projecten, waarin de grote problemen in samenhang worden opgelost. In het bovengenoemde Masterplan wordt uitgebreid beschreven hóe die oplossingen eruit moeten zien en ook hóe die gefinancierd dienen te worden: “Plan van aanpak van het nieuwe kabinet.”
Voorts, voor de professionele uitvoering van dat plan zijn capabele bewindslieden nodig – ik noem ze projectministers – die onder leiding van een sterke minister-president de grote problemen met durf en met verstand van zaken aanpakken. Het land op die manier regeren is dus héél wat anders, dan een regeerakkoord maken door partijbelangen uit te wisselen en vervolgens een minister-president te benoemen die alleen maar als voorzitter van de ministerraad mag optreden. Het is voor mij een raadsel waarom men in de politiek zo amateuristisch bezig is!
Professor Berkhout, in uw meest recente publicatie van vorige maand, “De StemAssistent” kijkt u naar wat de 15 politieke partijen in Den Haag in de afgelopen jaren voor ons land hebben gedaan: “Hebben ze met hun beleid de tien grote problemen nog erger gemaakt of juist proberen op te lossen.” Vervolgens laat u kiezers aan de hand van die nuchtere feiten hun eigen beslissing nemen op welke partij te stemmen. Over elk van de tien beleidsterreinen volgt hieronder een pregnante, kritische vraag die ik aan u wil stellen:
1: De asielchaos wordt gezien als een van de grootste problemen waar we nu mee te maken hebben. Wat is uw advies aan het nieuwe kabinet hoe die ontwrichtende chaos met succes aan te pakken?
Asielbeleid hoort onderdeel te zijn van een breder immigratiebeleid en een breder immigratiebeleid hoort onderdeel te zijn van een nog breder beleid voor bevolkingsgroei, waarbij bevolkingsgroei wordt bepaald door de natuurlijke aanwas (geboorte minus sterfte) + het migratiesaldo (immigratie minus emigratie). Zo was in 2023 de natuurlijke aanwas – 6.000 en het migratiesaldo +137.000, resulterend in een bevolkingsgroei van + 132.000! Let op, het gaat hier over inwoners met de Nederlands nationaliteit. Bij dit getal horen dus niét de asielzoekers die (nog) geen verblijfsvergunning hebben en uiteraard ook niet de grote groep van illegalen. Als we 1990 vergelijken met 2025, dan bedroeg de bevolkingsgroei 3 miljoen zielen.
Dus als we streven naar een constante grootte van de bevolking, dan moet het migratiesaldo gelijk zijn aan de bevolkingskrimp. Daar zitten we nu dus heel ver vanaf. En als we streven naar een goedopgeleide bevolking met een grote gemeenschapszin, dan voldoen we daar nu dus in de vérste verte niet aan. In conclusie, onze bevolkingspolitiek is van een schrikbarend zorgelijk niveau.
Maar er is nóg iets. Asielwetten en -verdragen zijn sterk gedateerd en moeten worden geactualiseerd of afgezegd. Doen we dat niet, dan worden plannen continu afgeserveerd door de rechterlijk macht. Daarnaast moeten grenscontroles en visumplicht veel strenger worden en moeten we illegaliteit geloofwaardig strafbaar maken. Bovendien wordt het hoog tijd dat we in ons land onderscheid gaan maken tussen 5 verschillende groepen migranten. Let wel, daar horen niet de reguliere immigranten bij. Immers, die volgen een reguliere procedure vanuit hun eigen land.
Om te beginnen hebben we enerzijds te maken met de groep van tijdelijke kennismigranten (ca. 100.000) en anderzijds met de groep van tijdelijke arbeidsmigranten (ca. 800.000). De eerste groep is onmisbaar voor onze kennisintensieve industrie. De tweede groep doet het laagbetaalde werk in ons land. Die omvangrijke tweede groep moet en kan veel kleiner als het grote aantal inactieven in ons land – totaal circa 1,4 miljoen(!) – dat werk gaat doen. Bovendien wordt het hoog tijd dat we onze economie gaan hervormen, zodat laagproductieve bedrijvigheid grotendeels gaat verdwijnen. En, heel belangrijk, werkgevers moeten volledig voor hun arbeidsmigranten blijven zorgen zolang ze in Nederland verblijven (dus als ze ontslagen worden, niet dumpen bij de overheid).
Daarnaast zijn er de oplichters die liegen over hun identiteit en de gelukszoekers die liegen over hun thuissituatie. Beide groepen leugenaars veroorzaken de grote problemen. Zij melden zich in Ter Apel met de boodschap: “Hier ben ik en ik ga niet meer weg”. Die twee groepen moeten als illegalen worden behandeld. Overigens, wist u dat in de huidige azc’s LGBTQ-personen het leven onmogelijk wordt gemaakt? Waarom krijgen in hemelsnaam al die leugenachtige en intolerante azc-bewoners – met hulp van een leger aan asieladvocaten – toch een Nederlands paspoort?
En dan zijn er nog de échte asielzoekers, zoals oorlogsvluchtelingen. Die verdienen alle aandacht en behoren de enige bewoners te zijn van onze azc’s. Zolang hun procedure niet is afgehandeld, dienen ze zich nuttig te maken door verplicht aan het werk te gaan voor allerlei schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden in het azc waar ze verblijven. En als ze geregistreerd staan als erkend asielzoeker, dienen ze te gaan werken buiten het azc als tijdelijke arbeidsmigrant. Het nutteloos rondhangen is vragen om moeilijkheden! Ik constateer dat de asielindustrie voor de echte asielzoeker totaal verrot is. Verdragen en wetten hebben weinig affiniteit met de werkelijkheid en ze zijn ook nog eens beschamend onrechtvaardig, met name voor de autochtone bevolking. Bovendien stel ik dat bij échte asielzoekers de essentie van de oplossing niet immigratie is, maar humane hulp en tijdelijke bescherming, liefst op een veilige locatie in de regio.
Nogmaals, asielzoekers die hun identiteitsbewijs verdonkeremanen (circa 70%) of over hun thuissituatie liegen of zich misdragen in het azc, komen nergens voor in aanmerking. Dit soort individuen moeten worden behandeld als illegalen en, illegaliteit moeten we geloofwaardig strafbaar maken. Laten we nu eens stoppen om oplichterij te belonen. Daarmee stoppen is geen vreemdelingenhaat, maar gezond verstand. En laten we nu eens eindelijk de moed opbrengen om totaal verouderde asielwetten en -verdragen te actualiseren of af te zeggen.
2: Kiezers willen een betere gezondheidszorg voor minder kosten. De politiek heeft daar geen oplossing voor, maar u zegt dat het wel degelijk kan!
Doorgeslagen bureaucratie én falende marktwerking hebben ervoor gezorgd dat in onze gezondheidssector de wachtlijsten zijn toegenomen en de kosten de pan zijn uitgerezen. Onze zorgsector is doodziek. Wist u dat we nu al jaarlijks ruim €120 miljard uitgeven aan de zorgsector? En elk jaar wordt dat bedrag zo’n 10 %(!) hoger. Dat kan niet zo doorgaan. De discussie in de politiek gaat over hoeveel er moet worden bezuinigd in de gezondheidszorg, maar over een ingrijpende hervorming van deze doodzieke sector – waarin bureaucratie en marktwerking welig tieren – wordt niet gesproken. Met name de jeugd- en ouderenzorg worden al jaren helemaal verkeerd aangepakt. Zo’n ingrijpende hervorming gaat tientallen miljarden opleveren die gebruikt kunnen worden voor een kwalitatief aanzienlijk betere zorg.
In het Masterplan wordt zo’n ingrijpende renovatie voorgesteld middels het oprichten van een efficiënte not-for-profit organisatie, de Nationale Gezondheidszorg (NGZ). De missie van de NGZ is niet gericht op zo lang mogelijk leven, maar op zo lang mogelijk gezond leven! Daarbij zijn de doelstellingen kwalitatief-hoge, bureaucratie-arme en, boven alles, patiënt-zinvolle zorg. Het de-bureaucratiseringsproces krijgt hoogste prioriteit in het NGZ. Met name bij de uitwisseling van medische gegevens. Hoe is het mogelijk dat de verschillende elektronische patiëntendossiers nog steeds niet met elkaar kunnen communiceren.
Preventief en vroegtijdig ingrijpen worden de nieuwe speerpunten in de NGZ. Klinieken die gespecialiseerd zijn in diagnostiek (met intelligente MRI- en CT-scanners, enz.) en gespecialiseerde klinieken die planbare zorg leveren (voor nieuwe heupen en knieën, enz.) krijgen een sleutelrol. In de NGZ kan iedereen na advies van de huisarts direct een afspraak maken met zo’n kliniek in zijn/haar omgeving.
Om de zorg betaalbaar te houden, gaat de NGZ de dure commerciële zorgverzekeraars vervangen, alsmede de onoverzichtelijke jungle van elkaar beconcurrerende – in toenemende mate malafide – zorgleveranciers opschonen (zorgfraude bedraagt jaarlijks nu al meer dan €10 miljard!).
In conclusie, de politiek zit nu helemaal verkeerd met hun linkse en rechtse zorgplannen. Door de gigantische verspillingen in de huidige zorgsector in stand te houden en vervolgens op de zorgverlening te bezuinigen, wordt de plank volledig misgeslagen. Nogmaals, discussie moet gaan over een ingrijpende hervorming van een doodzieke sector, waarin verkokering, regelziekte, misbruik en fraude met wortel en tak moeten worden uitgeroeid. Zo krijgen we betere zorg voor lagere kosten.
3: De woningnood staat hoog op de lijst, maar het lukt de politiek niet om met werkende oplossingen te komen. Wat vindt u dat er moet gebeuren?
De markt van woningen wordt bepaald door vraag en aanbod. Bij woningnood is er te veel vraag en te weinig aanbod. In ons propvolle land zal het aanbod maar geleidelijk kunnen toenemen. Een groot deel van de oplossing zal dus moeten komen van minder vraag.
Wist u dat er sinds 1990 netto ruim 3 miljoen (asiel)immigranten in ons land zijn gaan wonen? Die hadden allemaal een woning nodig. Die hoge groei kan niet doorgaan! Zonder een selectief (asiel)immigratiebeleid zal het nooit lukken om de woningnood in ons overvolle land op te lossen. Dáár moeten we dus mee beginnen.
Vervolgens moet de zo belangrijke doorstroming op gang komen. Nederland krijgt in de woningmarkt steeds meer te maken met ouderen. Met prioriteit passende wooncomplexen voor senioren realiseren is niet alleen een zegen voor de ouderenzorg, maar zal eindelijk ook de doorstroming op gang brengen. Voor die passende nieuwbouw moet uiteraard de absurd lage stikstofnorm naar een realistische waarde. Waarom gebeurt dat nog steeds niet?
Daarnaast zal door stimulering van collectieve woonvormen voor junioren – zonder korting van het startinkomen – de bestaande woningvoorraad veel beter gebruikt worden.
Maar, ik herhaal, het grootste deel van de oplossing zal moeten komen van een veel kleinere bevolkingsgroei door minder (asiel)immigratie. Welke politieke partij heeft dat in zijn verkiezingsprogramma staan?
Tot slot nog iets over het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. Dat past uitstekend bij de maatregel om het gehele rondpompcircus op te doeken. Let wel, zo’n maatregel zal vooral starters treffen met een beperkte beurs. Een uitstekend compromis zou zijn om de afschaffing over lange tijd uit te smeren – zeg 1% per jaar – zodat de regeling pas in 2055 volledig zal zijn beëindigd. Daarnaast zouden (groot)ouders van starters de gelegenheid moeten krijgen om belastingvrij de vereiste aanbetaling te schenken: ‘Oud helpt jong, rijk helpt arm’. Nog een suggestie voor de politiek: ‘Geen overdrachtskosten voor koopwoningen in arme wijken.’ Het helpt starters en haalt arme wijken uit het slop!
4. Het zogenaamde groene klimaat- en energiebeleid kost scheppen met geld, maar burgers en ondernemers krijgen er niets voor terug. Nog erger, ze zien hun situatie alleen maar verslechteren. U bent een expert op dit gebied. Hoe ziet úw klimaat- en energiebeleid eruit?
Niet de wetten van de mens, maar de wetten van de natuur bepalen het aardse klimaat. En niet het aardse klimaat, maar ons huidige klimaatbeleid veroorzaakt een crisis: Zero CO2 = Zero Welvaart! De ervaring leert dat als we investeren in adaptatietechnologie, we ons succesvol kunnen aanpassen aan extreem warme, koude, natte en droge perioden, wat de oorzaak daarvan ook moge zijn. Bovendien, als we wetenschappelijk onderzoek politiek-onafhankelijk maken, gaan we in de toekomst veel beter begrijpen wat de échte oorzaken zijn van de uiterst complexe multi-factor klimaatprocessen.
Hoe is het toch mogelijk dat er nog steeds politieke partijen zijn die kiezers bang maken met klimaatangst en die glashard blijven vertellen dat het aardse klimaat door de mens maakbaar is. Gevoed door de klimaathysterie heeft de politiek in paniek een onbetrouwbaar en geldverslindend energiesysteem opgetuigd. Het is volstrekt helder dat er met intermitterende, ruimte-extensieve windturbines en zonnepanelen géén toekomst is voor Nederland. Met dit soort ‘groene’ energiebronnen wordt ons centrale stroomnet opgeblazen, met grote gevolgen voor onze economie. Grote en kleine kerncentrales dicht bij onze grote energiegebruikers zijn de enige juiste keuze. Daarmee kunnen ook álle schadelijke en peperdure CO2-maatregelen van tafel.
En hoe is het toch mogelijk dat er nog politieke partijen – zoals D66 en GroenLinks – zijn die, ondanks alle harde technische feiten, nog steeds tegen kernenergie zijn en nog steeds geld willen blijven stoppen in de bodemloze put van windparken en zonneakkers.
Dat geldt óók voor politieke partijen die zaken onnodig ingewikkeld maken door klimaatverandering en milieuvervuiling willens en wetens door elkaar heen te haspelen. Immers, klimaatverandering wordt veroorzaakt door immense natuurkrachten, terwijl milieuvervuiling het gevolg is van menselijk handelen (waarde politici, CO2 is géén gifgas!).
5. De doorgeslagen staatsbureaucratie wordt met de dag erger. Wat gaat u met het uitkeringen-, toeslagen- en subsidiecircus doen?
We zitten met een absurd doolhof aan uitkeringen, toeslagen, kortingen en subsidies. Dat doorgedraaide rondpompcircus van innen en uitdelen begrijpt niemand meer. Ook de ambtenarij die het uitvoert, is de draad helemaal kwijt. Als een burger onterecht van een toeslag geniet, is door al die ingewikkeldheid niet meer vast te stellen of dat komt door onschuldige onwetendheid of door schaamteloze fraude. Wist u dat door de gigantische ingewikkeldheden meer dan de helft van onze premie-en belastinggelden gaat naar ambtenaren die bezig zijn dit immens complexe rondpompcircus te managen?
Wist u ook dat al die uitkeringen en toeslagen veel verkeerde asiel(immigranten) aanzuigen? Dat kan niet zo doorgaan. Kijk dus vooral naar welke politieke partijen eindelijk bereid zijn dit absurd ingewikkelde, onbetaalbare en frauduleuze circus op te doeken en met een fundamenteel andere oplossing te komen die véél eenvoudiger is. Want zulke supersimpele oplossingen zijn er. Zie hoofdstuk 5 in Berkhout, 2025. Het bovengenoemde Masterplan laat zien dat we niet moeten proberen het rondpompcircus op te lappen door pleisters te plakken, maar dat we het circus rigoureus met wortel en tak moeten uitroeien.
In de plaats van het rondpompcircus wordt voorgesteld het startinkomen – vooral niet te verwarren met het basisinkomen – in te voeren voor alle volwassen Nederlanders die hier wonen. Als we dat doen in combinatie met het invoeren van een supersimpel belastingstelsel op arbeid (box 1), dan creëren we een veel rechtvaardiger samenleving met zowel een bureaucratievrije bestaanszekerheid als een doorzichtige en vitale arbeidsmarkt.
De gevolgen zijn spectaculair. Er ontstaat een veel eenvoudiger Nederland, waarin werken weer aantrekkelijk én lonend wordt. De overheid wordt automatisch zo’n 50% kleiner en alle gebakkenlucht banen worden omgezet in échte banen. Bovendien, de arbeidsproductiviteit zal met sprongen omhooggaan.
Met de combinatie van het startinkomen en de supersimpele box 1 zal het ook lukken om het ondernemersklimaat in ons land sterk te verbeteren. Bijvoorbeeld, tegelijkertijd zal de loonsom voor de werkgever láger worden en netto-inkomen voor de werknemer hóger worden. Dat is economisch een unieke prestatie. Zo kunnen we ervoor zorgen dat niet nóg meer bedrijven ons land gaan verlaten.
Hoe is het mogelijk dat bijna alle politieke partijen nog steeds het onhoudbare rondpompcircus – overvol met peperdure managers – met kunst en vliegwerk draaiende willen houden. Als dat gebeurt blijft de verstikkende bureaucratie in stand, wordt werken nog onaantrekkelijker, blijft de ambtenarij maar groeien, neemt de inflatie verder toe (>3%) en geven ondernemers het op.
6. Nederland is een onveilig land geworden. Iedereen praat over de NAVO, maar het gaat toch vooral ook om onze binnenlandse veiligheid?
Ja, in Nederland zijn criminele organisaties de baas, denk aan de Mocro-maffia, maar de politiek hoor je er nauwelijks over. VVD en JA21 zijn de enige partijen die met zinnige voorstellen komen om de slechte situatie te verbeteren.
Rechtbanken hebben veel te weinig capaciteit, mede doordat een groep van dubieuze advocaten het rechtsproces niet faciliteert maar ellenlang traineert. Als eindelijk na veel juridisch gedoe leiders van criminele organisaties veroordeeld zijn, gaan ze vanuit de gevangenis gewoon door met hun criminele werk (de gevangenis als gratis kantoor) met steun van foute strafadvocaten.
En burgers vragen zich steeds vaker af hoe (drugs)criminelen hun leger aan peperdure topadvocaten betalen. Wat voor ‘advocaten’ zijn dat eigenlijk? Ons land is een paradijs voor criminelen! Daar moet het nieuwe kabinet onverwijld verandering in brengen.
Ook zal de justitiële hervorming zich moeten buigen over de huidige rechtspraakcultuur, waarin vrijwel alles is gericht op de heropvoeding van criminelen. Zo worden iedere keer weer onverbeterlijke recidivisten losgelaten op de samenleving, met onvoorstelbaar veel leed als gevolg. Bescherming van de bevolking moet de hoogste prioriteit gaan krijgen.
Het wordt ook hoog tijd dat criminelen aanzienlijk minder beschermd worden door allerlei ongepaste privacy regeltjes. Volledig kaalplukken die lui, waarbij de bewijslast bij de misdaad ligt! We praten hier jaarlijks over miljarden.
En er is nog iets. Bij de bureaucratische politie moeten de velen die nu achter een bureau zitten inhoudelijk actief worden. Rechercheteams in de georganiseerde misdaad en de cybercriminaliteit moeten versterkt worden. En politiebureaus moeten terug in de wijk om de toenemende straatcriminaliteit aan te pakken.
Waarom gaan de koninklijke marechaussee en het landelijk politiecorps niet nauw samenwerken?
7. In tijden van oorlogsgevaar heeft voedselveiligheid topprioriteit. Toch worden onze boeren en vissers al jaren het leven onmogelijk gemaakt. Wat vindt u dat er moet gebeuren?
Vorige kabinetten hebben, met hulp van milieu- en dierenextremisten, onze boeren het leven zuur gemaakt door heel veel beperkingen op te leggen. Het einde is nog lang niet in zicht. Zo komt er iedere keer weer een knellende regel bij, zoals bijvoorbeeld de regel die akkerbouwers verbiedt aardappelen te rooien na 1 oktober. Dat is bij een laat seizoen een ramp voor deze boeren. Welke onzinnigheden kunnen we nog meer van Haagse bestuurders verwachten? Onze boeren staan wereldwijd bekent om hun topprestaties, maar in eigen land worden ze verguisd.
Helaas is er meer slecht nieuws. Vele innovatieve initiatieven van boeren om hun oogst milieuvriendelijker te produceren, worden afgekeurd omdat er eerst een wetenschappelijk bewijs voor moet komen. Tja beleidsmakers, jullie begrijpen er helemaal niets van. Zo verloopt innovatie zeker niet!
Maar er is ook hoop. De fundamentele systeemverandering met de invoering van het startinkomen geeft ook onze boeren een hoopvol perspectief. Boerenfamilies kunnen zich in het nieuwe systeem financieel veroorloven innovatieve partners te worden in de nationale natuurplannen: De intensieve productie van onze innovatieve boerenbedrijven wordt geïntegreerd met hoogwaardig natuurbehoud. Wat een schitterend vooruitzicht voor alle partijen.
Hetzelfde veelbelovende perspectief wordt ook gecreëerd voor onze innovatieve vissersfamilies. Die gaan met hun grote ervaring bijdragen aan het natuurbehoud op zee.
Politieke partijen moeten pleiten voor een zinvolle stikstofnorm in ons land én voor meer ruimte voor innovatief boeren en vissen. Dat past bij een integratie van vakmanschap met houdbaar natuurbeleid!
8. Veel van onze jongeren zijn depressief. Met alle ellende die de politiek al jaren over ons land uitstrooit, missen ze een toekomstperspectief. Kunt u onze jongeren een hart onder de riem steken?
Dat is een goed punt. In het nieuwe systeem worden ook onze jongeren weer een hoopvol perspectief geboden. Door gebakkenlucht studierichtingen op te doeken – weg met al die gebakkenlucht onderwijskrachten – worden jongeren weer opgeleid voor een zinvolle baan en daarmee voor een zinvolle invulling van hun leven. Liever mbo’ers in échte banen dan academici in gebakkenlucht banen.
Belangrijk is daarbij dat door de depolitiseringsslag van de docenten en de de-bureaucrateringsslag van de onderwijsprocessen de kwaliteit van het (beroeps)onderwijs spectaculair zal verbeteren. Na de systeemverandering is iedereen in het onderwijs weer helemaal bezig met onderwijs en de docenten kunnen weer naar eigen inzicht en ervaring maatwerk leveren aan hun leerlingen. De goede docenten keren terug.
Er moeten aparte scholen komen voor kinderen met een achterstand en voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Die hebben een totaal andere aanpak nodig. Mijn advies aan de zittende onderwijselite is: Ga weer lesgeven of ga wat anders doen.
Bij dit nieuwe elan in onze opleidingen past dus ook dat we mensen vanuit gebakkenlucht banen gericht gaan omscholen naar zinvolle banen (zij-instromers). En daar past óók bij dat we de allerbeste studenten en de allerbeste kennismigranten van heinde en ver in Nederland verwelkomen. Het totale resultaat is dat de omvang en de kwaliteit van onze beroepsbevolking voor zinvolle banen met sprongen omhoog zullen gaan. En, om de vergrijzing tegen te gaan, de allerbeste buitenlandse studenten en allerbeste kennismigranten zijn van harte welkom om in ons land te blijven: strategische immigratie.
In de afgelopen jaren heeft D66 ons fantastische onderwijs gedegradeerd van topland tot onder de middenmoot. In het nieuwe kabinet moet het onderwijs zich veel meer gaan richten op talentontwikkeling en maatwerk. Voor woke– en inclusiegedoe is geen enkele ruimte en gebakkenlucht opleidingen moeten als de bliksem verdwijnen.
Tot slot wordt in het nieuwe systeem verplichte sociale en militaire vorming (‘dienstplicht’) ingevoerd voor onze jongeren die al vóór hun 18e jaar in de criminaliteit zijn beland, alsmede voor jongeren die zonder startkwalificatie de leeftijd van 18 jaar bereiken. Na die dienstplicht stromen die jongeren door naar een leer-werkproject met baangarantie.
Jongeren met een startkwalificatie op hun 18e jaar worden beloond met een vrijstelling en ontvangen automatisch het startinkomen. Let wel, er is géén korting op het startinkomen bij het nemen van een bijbaantje! Jongeren hoeven dus (veel) minder te lenen tijdens hun studie.
Welke politieke partijen komen op voor onze jongeren als het gaat om hoogkwalitatief onderwijs en, bij ontsporing, om invoering van de dienstplicht?
9. Nederland vergrijst snel, maar we weten eigenlijk niet goed wat we met de vergrijzing aan moeten. De politiek heeft het alleen maar over nutteloze ouderen waarop bezuinigd moet worden. U heeft altijd in ouderenzorg gezeten. Wat moet er volgens u gebeuren?
In het Masterplan worden ouderen gestimuleerd en gefaciliteerd om na hun pensioen nog zo lang mogelijk te blijven meedoen als senior zzp-er of (betaald) vrijwilliger. Immers, veel van de ruim 3,6 miljoen pensionado’s in ons land willen niet vereenzamen, maar er nog graag bij horen door te blijven deelnemen aan de samenleving. Uiteraard wel voor een beperkt aantal uren en in hun eigen tempo. De arbeidsmarkt in het nieuwe systeem biedt een unieke kans om gebruik te gaan maken van hun motivatie, loyaliteit en ervaring.
Het van-boven-af reguleren van een vaste pensioenleeftijd voor de totale beroepsbevolking is volledig uit de tijd. Werkenden dwingen om volop door te gaan tot hun 67e (in de toekomst nog langer) en ze daarna voor 100% af te danken, is vérre van duurzaam.
Een door de Staat bepaalde pensioenleeftijd is een verouderd concept. In het nieuwe systeem werken mensen op elke leeftijd net zoveel en net zo lang als ze willen en kunnen. Met het startinkomen als vaste ruggensteun zullen velen het aantal werkuren geleidelijk willen uitbreiden of afbouwen, naar gelang hun gezondheid, werkplezier en financiële lasten. Leve de vrijheid. De aanzienlijke verhoging van welzijn dat daarmee bereikt wordt, wordt gefinancierd door het elimineren van de doorgeschoten bureaucratisering van de ondersteunende pensioensector met meer dan 170(!) dure pensioenfondsen.
Kortom, de nieuwe arbeidsmarkt kent dus geen vaste pensioendatum (een van bovenaf gedwongen breekpunt in iemands werkleven). Mensen bepalen zélf hoeveel uur ze willen werken in welke fase van hun leven. Ze worden dus baas van hun eigen werkleven én hun eigen welvaart – harder werken betekent in het nieuwe systeem altijd meer inkomen – en hebben geen enkele behoefte aan bureaucratische staatsorganisaties als het UWV.
Dat de oude politiek nog een razend ingewikkelde en riskante verbouwing van het traditionele pensioenstelsel heeft laten uitvoeren en sinds kort heeft ingevoerd, past in hun oude feodale denken over de arbeidsmarkt. Voor gepensioneerden is de zo belangrijke zekerheid bij de nieuwe pensioenen eruit gesloopt. De jaarlijkse koersen op de beurs gaan ieder jaar de hoogte van het pensioen bepalen.
Beste politici, werkende zouden zélf moeten kunnen kiezen bij welk pensioenfonds ze zich willen aansluiten. Dat is pas vernieuwing! Daarnaast zou het ontoelaatbaar moeten zijn dat er nog steeds pensioenfondsen, zoals het ABP, zijn die schaamteloos pensioengeld verkwanselen met ideologisch beleggen.
Welke politieke partijen hebben verklaard zich te gaan inzetten voor het welzijn – in termen van pensioen, huisvesting en zorg – van het groeiend aantal ouderen?
10. Internationale organisaties en ambtenaren in Brussel gaan steeds meer bepalen wat er in Nederland moet gebeuren. Van onze soevereiniteit blijft steeds minder over. U bent altijd internationaal actief geweest. Heeft u ideeën hoe we het tij kunnen keren?
Nederland tekent – als beste jongetje van de klas – al decennialang supranationale verdragen die ons worden opgedrongen door VN-agentschappen en EU-instanties. Daarmee draagt ons land steeds meer nationale bevoegdheden over aan die supranationale organen. Maar supranationale verdragen zijn generiek en houden geen rekening met de specifieke (on)mogelijkheden van ons land. Daar hebben de ongekozen bestuurders van deze organen geen idee van en het interesseert ze ook geen bal. Wist u dat de grote verschillen in het financiële beleid van de EU-landen en het generieke monetaire beleid van de ECB de inflatie in ons land extra hoog maakt?
Ons land zit dus in de wurggreep van vele supranationale verdragen. Die moeten zo snel mogelijk geactualiseerd worden. Het is toch te gek voor woorden dat ongekozen ambtenaren van elders zich aanmatigen ons te vertellen hoe wij in Nederland moeten leven. De reactie van het nieuwe kabinet zou luid en duidelijk moeten zijn: “Don’t interfere with our way of life!”
Als klein land willen we graag met iedereen samenwerken – zou dom zijn om dat niet te doen als exportland – maar we willen geen zetbazen worden van allerlei super bureaucratische machtsorganisaties! Bovendien, als we alles met iedereen moeten overleggen of iets mag of niet mag, duren beslissingen ellenlang. En dat is precies wat er nu gebeurt.
Ons land zit gevangen in een kan-niet-mag-niet cultuur. We zien ook steeds meer dat Nederlandse politici supranationale organen gunstig stemmen om later zélf daarin een belangrijke rol te gaan spelen.
Tot slot, Nederland moet zich inzetten voor een sterk Europa. Maar de toenemende bemoeizucht van de regelzieke Brusselse ambtenarij moet stoppen. Onze ministers moeten niét in Brussel met de vuist op tafel slaan, maar ze moeten wél met verstand van zaken al die arrogante Brusselse ambtenaren de loef afsteken.
Professor Berkhout, mijn dank voor dit uitgebreide interview. Zou u als laatste nog een advies willen geven aan de 12 miljoen kiezers?
Ja, dat doe ik graag. Voordat u uw stem uitbrengt op 29 oktober, kijk goed in de verkiezingsprogramma’s, luister goed naar de verkiezingsdebatten en kijk vooral naar het stemgedrag in de Tweede Kamer. Concreet, kijk naar welke partijen in het verleden hebben bijgedragen aan de gigantische verspillingen in het klimaat en energiebeleid. En wat ze ons onderwijs hebben aangedaan.
Ik sluit af met nog eens te herhalen waar het om gaat. Ons land heeft met tien majeure maatschappelijke problemen te maken en het nieuwe kabinet moet die problemen met grote urgentie in grote gezamenlijkheid gaan oplossen. Daarvoor is een professioneel plan en zijn capabele bewindslieden nodig. Van welke politieke partijen verwacht u dat ze dat willen en kunnen uitvoeren?
Ik herhaal, het land op die manier regeren is héél wat anders, dan weer een regeerakkoord maken door partijbelangen uit te wisselen en vervolgens een minister-president te benoemen die alleen maar als voorzitter van de ministerraad mag optreden. Als we dat gaan doen dan blijft het voortmodderen.
Ik wens u veel wijsheid toe op 29 oktober.
***





Volgens Sid Lukkassen is het beste een zo persoonlijk mogelijke stem uit te brengen, en daarna te emigreren.
Volgens mij moet je stemmen op de partij waar het establishment de grootste hekel aan heeft.
Stemmen op partijen die een betere wereld beloven is voor sukkels, de afgelopen 50 jaar hebben laten zien dat geen van die partijen iets gedaan hebben voor Nederland. Ze hebben ons land in de uitverkoop gezet bij VN/WEF/EU
Goed betoog. Nu nog zien of de bestuurlijke elite en de eraan gekoppelde niet gekozen NGO’s de uitvoering ervan niet met hand en tand willen voorkomen.
Een maal op het pluche gezeten wil men zijn verworven plek alleen voor een betere verruilen. Netwerken in eigen kring en daarboven is daarbij een voorwaarde.
Ik heb gisteren naar het debat van Nederland op sbs6 gekeken.
Wat een freakshow kan ik alleen maar zeggen, ik snap niet dat ze nog in de spiegel durven te kijken.
Als dit de nieuwe bestuurders moeten worden van Nederland dan hou je maar vast, Wilders tel ik niet eens meer mee want die word openlijk langs de weg bij het huisvuil gezet.
Fatsoenlijke eerlijke politiek krijg je in dit land nooit voor elkaar als je niet met een stalen gezicht kunt liegen.
Deze programma’s met dit soort mensen die je uiteindelijk toch maar naaien en nu je van alles beloven en roepen doen dat hoofdzakelijk voor hun zelf en niet voor de burgers, het zijn ego trippers waar je al hoge bloeddruk van krijgt als je hun gezicht al ziet.
Oftewel als ze je de goedemorgen wensen dan hebben ze de eerste leugen van de dag er al op zitten.
Het vertrouwen in de politiek zal een ongekend dieptepunt berijken let maar op.
Laat ik beginnen met mijn respect uitspreken voor de heer Berkhout voor zijn niet aflatende inzet . Het moet pijnlijk zijn te constateren dat bij postings op X van Clintel vrijwel geen reacties komen . Tegelijkertijd: wat voor reacties zouden dat moeten zijn ?
In mijn reactie aan Gerard d’ Olivat gisteren schreef ik : ”Lidewij probeerde met haar koninklijke voordracht duidelijk te maken dat het tijdperk van vooruitgang, waaraan de meeste leden van Climategate nog hebben meegewerkt en daardoor tot de – hogere – bezittende klasse ging behoren, voorbij is. Inderdaad, de tijd van bouwen en het daarbij behorende optimisme is al lange tijd voorbij . Lidewij nu, geeft een nieuwe richting aan voor háar generatie die ook zo’n mooie toekomst wil. Liefst met de vooruitzichten en mogelijkheden die de generatie van babyboomers ook had bij het opbouwen van het land van begin af aan ; die gelijk opging met de opkomst van de Great inventions, de auto, het vliegtuig en de daarbij behorende toeristen – industrie.
Er valt niets meer te bouwen, behalve als ‘afbreken’ ook ‘bouwen’ wordt genoemd in het kader van de ”economie van de creatieve destructie”, maar Lidewij maakt deel uit van de enige partij die in ieder geval is voor ‘systeem’ verandering die op veel punten overeenkomt met hetgeen de heer Berkhout bepleit.
Zo’n systeem verandering echter kan alleen via een revolutie worden afgedwongen. Immers, leden van het kartel, verenigd in de linkse politiek, maar ook pensionado ’s zullen nooit hun verworven ‘rechten’ opgeven. En dat dat is nodig. Aanwijzingen voor die revolutie zijn de sterke groei van rechtse partijen over de gehele wereld en in Europa en de manier waarop links daarop reageert door steeds harder te polariseren. ( waarop rechts dan weer reageert totdat er klappen vallen ) Alles wat rechts is heet inmiddels fascist, racist, antisemiet, klimaatontkenner of complotdenker . De woorden ‘omvolking’ en ‘remigratie’ zijn woorden uit het nazisme volgens links. S.Schimmelpenninck heeft in de Volkskrant een serie waarin ‘rechts’ aanhoudend ‘dom en achterlijk ‘ wordt genoemd en niet in staat tot rationeel denken, een en ander volgens de beste traditie van Goebbels en het werkt . Overal op sociale media worden deze termen overgenomen en bestuurders doen er aan mee ( In Utrecht wordt een demonstratie van Antifa aangemoedigd en die van een rechtse organisatie veroordeeld en liefst verboden. zie de overeenkomst).
Alles overziend is het nogal naïef te veronderstellen dat links en rechts elkaar ooit nog zullen vinden . Ook op dit platform zien we de harde tegenstellingen tussen links en rechts terug, niet alleen in ideologie, maar ook de praktijk. Dat maakt dit platform zo uniek.
Een werkelijke systeemverandering zou alleen mogelijk zijn als het FVD een absolute meerderheid zou halen en kan regeren zoals Trump doet in de VS .
Nu geeft men een duimpje naar beneden, doet een plasje, trekt aan het jasje en loopt door meneer Berkhout , want ‘het zal mijn tijd wel uitduren’ denken ze allemaal. Volgende week gaan we stemmen op de VVD, waarvan we zeker weten dat die partij onze ‘rechten’ niet zal aantasten. In die zin is de strijdbaarheid van de heer Berkhout op bewonderenswaardig.
PS , zou deze column in een krant verschijnen dan zou het een storm veroorzaken. Nu niet meer dan ‘een storm in een glas water ‘’.
En jij dacht dat “men” op onze leeftijd warm zou lopen voor een column die zo’n beetje elke 4 jaar verschijnt en waarvan iedereen al weet dat er geen bal van terecht gaat komen?
Wat wij nu zien, is NIET hoe het land er beter op gaat worden, wat wij zien is de strijd om wie er weer 4 jaar mag zitten.
Jij en ik weten denk ik wel dat er weinig zal veranderen, de globalisten hebben de macht, dus die agenda gaat onverdroten door, wat wij ook stemmen.
De kliek die elkaar nu de tent uitvecht klit na de verkiezingen gezellig bij elkaar voor een globalistische meerderheid (die is nu al 87%), en gaat onder gemor van de bevolking weer door met dezelfde shit als waar ze door uit elkaar gevallen zijn.
Ze vallen uit elkaar NIET omdat het niet meer gaat, nee, alle plannen zijn omgezet in wetgeving, ze kunnen vallen want er valt niets meer te regelen.
De nieuwe regering gaat er weer vier jaar de schouders onder zetten, dat betekend weer van te voren afkaarten welke wetsvoorstellen er door de kamer gejast moeten worden om de agenda 2030 verder uit te rollen, daarna kan het kabinet vallen over weet ik veel voor smoes.
Als wij elkaar in de haren vliegen over onbenullige futiliteiten en werkelijk onzinnige verschillen in opvattingen vinden ze alleen maar prachtig, ze stimuleren het zelfs, en geven hun vijanden de schuld.
Je zou denke dat de burgers nu wel weten dat een gesprek met een totalita ire ideologie weinig uithaalt, het is niet voor niets dat veel mensen hun stempas in de fik steken.
Bescherm je eigen vermogen, steek het in zaken die ze niet van je af kunnen pakken want ze komen er aan!
Het enige wat de leden van Climategate nog doen is het houden van het kampioenschap ver- pissen, het debiteren van platitudes uit voorbije tijden en het uiten van minzame opmerkingen. dat geeft niets , maar je hebt er niets aan .
Suitend dat ik uit het commentaar van Theo 10:32 begrijp, dat die niet op de hoogte was van de Demografische ontwikkelingen in het land die al decennia bekend zijn en waarvan de gevolgen -al die tijd al- als een zwaard van Damocles boven het voortbestaan van de welvaart-staat hangen. Echter, telkens weer door opvolgende regeringen voor zich uit geschoven, inclusief alle daarmee verbonden problematiek , zoals die van huisvesting. Bij het optreden van Timmermans bij Nieuwsuur eerder deze week wederom toen Matthijs Bouwman liet zien dat de AOW door steeds minder werkenden moet worden opgebracht . Timmermans wuifde het weg en begon over het uitdelen van geld aan de armen én klimaat- oligarchen tegelijkertijd. Dat ging ie regelen via de fiscaliteit .
Eveneens is het een taboe om te spreken over bezuinigingen in de zorg. Men is horende doof en ziende blind. Méér, meer, meer, galmt het door het land der ontevredenen – vooral in linkse kringen. Ook al gaat het land failliet, het kan ze niet verrekken. ( don,t ask what your country can do for you, ask what you can do for your country’ is een uitspraak waar men de reet mee afveegt ) De bezittende klasse zorgt vooral dat ze haar bezittingen in veiligheid brengt. ( in 1923 waren de danslokalen afgeladen , schrijft Geert mak , terwijl verderop mensen zich een kogel door de kop joegen )
Hoewel het jammer is dat nooit iemand mijn werk wenste te lezen, ben ik wel blij dat mijn voorspellingen nu uitkomen. https://www.bertpijnsevanderaa.nl/demografie-terug-van-weggeweest/
Bescherm je eigen vermogen, steek het in zaken die ze niet van je af kunnen pakken want ze komen er aan!
Demografische ontwikkelingen zijn the root and cause of all problems . Niet alleen in Nederland en Europa, maar ook in China en Rusland . lees het artikel via de link onderaan het artikel over ”Demografie, terug van weggeweest” uit 2014. Zozeer zelfs dat het invloed heeft op de geopolitieke gebeurtenissen.
Een van de gevolgen is het openstellen van de grenzen voor niet-Westerse immigranten om die te werk te stellen in sectoren waar geen Nederlandse arbeidskrachten meer voor te vinden zijn en natuurlijk als huishoudelijke hulpen voor managers.
Dat met alle gevolgen van dien voor de woning markt, zorg en onderwijs, zoals het FVD betoogd in haar verkiezingsprogramma.
@ Cornelia , ik heb geen eigen vermogen . Dat is de oorzaak van het feit dat de teneur van mijn bijdragen hier anders is dan de rest van de leden van Climategate is, zoals ik ook vaststel in de teksten hierboven. Climategate is een platform van pensionado’s die een belangrijke rol speelden bij de opbouw van het land die ik zeer respecteer daarvoor . Als ik het fout heb , hoor ik dat graag van de redacteur .
Bijna was ik ook een ‘man in bonus’ geweest, maar ik verloor en werd ik ‘ridder te voet ”.
Was het wel gelukt , dan had ik , net als een paar andere leden hier, allang in Frankrijk gewoond in een zelfvoorzienende omgeving en was ik überhaupt nooit op een site als Climategate terecht gekomen . Overigens ben ik iemand die geen waarde hecht aan materiële zaken .
Ik begrijp dat u erg bang bent dat ‘ZE’ uw vermogen en bezittingen zullen afpakken , maar als je niets hebt zoals ik, behalve een Volvo van 28 jaar oud – zeer duurzaam dus – hoef je niet bevreesd te zijn voor verlies van je ‘vermogen ”.
Als u enkel bang bent voor het verlies van uw eigen vermogen en bezittingen hoeft u zich ook niet te verdiepen in hetgeen Thomas Piketty zegt over de erfbelasting in relatie tot de toekomst van de volgende generatie(s ). Hoe fijn om vast te stellen dat het, door u zo verachte VFE uw bondgenoot blijkt te zijn , als onderdeel van het “systeem’. Dan moet u dus ook niet stemmen op het FVD die van het systeem afwil, als gevolg waarvan u en de babyboomers zich kunnen rekenen tot de meest welvarende mensen ooit in de geschiedenis van de mensheid. Voor de volgende generatie(s) geldt enkel dat het alleen maar downhill kan gaan . Zeker als de groeiende groep pensionado ’s haar rechten zal blijven opeisen. Vrijwel zeker zal de kloof tussen de generatie die lidewij de Vos vertegenwoordigt en de de nog steeds groeiende groep van pensionado ’s een belangrijk thema gaan vormen in de politiek als gevolg van Demografische ontwikkelingen , een en ander zoals ik beschreef in mijn werk .
Ik zou goud kopen als ik u was . Kunt u een stuk brood kopen met een goudstuk als de inflatie net zo hoog wordt als in de Weimar Republiek van Duitsland toen .
Ik heb het even voor u opgezocht in het boek van Geert Mak:
”Dat was inderdaad de kern: provisorisch. Provisorisch omdat de politiek elke dag anders kon zijn provisorisch ook omdat iedere economische stabiliteit begon te verdwijnen. in september 1922 klaagde Kathe kollwitz in haar dagboek voor het eerst over inflatie en geldgebrek; de ongehoorde duurde. Karl verdiend dit jaar ongeveer 300.000 mark, dat is minder dan de helft van wat we nodig hebben. Als ik de andere helft niet bijverdiende, zouden we er ook onder doorgaan, zoals tallozen. velen verarmen.
De cijfers over de Duitse hyperinflatie zijn welbekend. In 1918 kreeg je ruim vier Mark voor een dollar, in 1922 400 Mark, na de moord Op Rathenau werd het al gauw 1000 mark, en eind november 1923 stond de Mark tegenover de dollar als 4 biljoen tegenover 1 dollar.
Een exemplaar van een gewone Berlijnse familie krant als de Duitse Allgemeine Zeitung kostte in mei 1921 30 pfennig. In december 1922 50 Mark, op 1 februari 1923 100 Mark, op 1 juni 1923 300 Mark, op 1 juli 1500 Mark, op 1 augustus 5000 mark, op 15 augustus 20.000 mark, op 29 augustus 60000 mark, op 12 september 300.000 mark en op 19 september 800.000 mark. Op donderdag 20 september 1923 werd het miljoen overschreden. Dag later 1 1/2 miljoen. De zondagskrant van 28 oktober 2 1/2 miljard Mark. De krant van vrijdag 9 november, met het nieuws van Hitlers putsch in München kostte uiteindelijk 60 miljard Mark. ”
Triest dat het zo moet lopen
Hoe zou dat nu voelen als ze je enige eigen vermogen , een volvo willen afpakken.
Bij mij is mijn gezondheid al afgepakt door een lamlul die de verkeersregels aan zijn laars heeft gelapt.
Mijn “vermogen” is een schadevergoeding waar ik jaren van moet leven.
Hoe zou dat nu voelen als ze je enige eigen vermogen , een v o lv o willen afpakken.
Bij mij is mijn gezondheid al afgepakt door een lamlul die de verkeersregels aan zijn laars heeft gelapt.
Mijn “vermogen” is een schadevergoeding waar ik jaren van moet leven.
‘kan regeren zoals Trump doet in de VS’.
Ja, die Trump kan gewoon door voor een derde termijn; probleemloos:
https://www.natesilver.net/p/trump-approval-ratings-nate-silver-bulletin
– € 42 miljard voor de zelfmoord van Europa – Brussel stelt “Erasmus” open voor Noord-Afrika
-VIDEO “Beauty for Ashes”: een documentaire over de aanvallen in Israël op 7 oktober 2023
-VIDEO: “Screams Before Silence”
https://ejbron.wordpress.com/2025/10/23/video-screams-before-silence-2/
paar links uit mijn RSS feed, de site werd hier ook wel eens geciteerd. Er is kennelijk ingegrepen. U bent “gewaarschuwd”.
ejbron.wordpress.com is no longer available.
This site has been archived or suspended for a violation of our Terms of Service.
ejbron is weer bereikbaar, Ronals57!
MEDEDELING VAN DE WEBMASTER
https://ejbron.wordpress.com/2025/10/24/mededeling-van-de-webmaster-22/
Als je goed naar Lidewij de Vos hebt geluisterd, en ik meen dat Wilders het ook al eens heeft gezegd, maar na Lidewij de Vos haar generatie zullen de niet Nederlanders in de meerderheid zijn gezien het aantal kinderen die door niet Nederlanders verwerkt worden.
Dat is me nog al wat, de politiek verkoopt of verruild de Nederlander zijn land naar de buitenlander, het einde van Nederland.
En ze stonden erbij en keken er naar, is dit discriminatie? nee absoluut niet, het zijn de feiten, keiharde feiten zijn het, uw kleinkinderen zullen ooit met het hoofd naar het oosten op een tapijtje knielen, dat is de hedendaagse politiek, ze verkopen ons letterlijk en durven ook nog te zeggen dat het niet zo is.
De beelden die ze maar heel kort lieten zien gisteren in Rotterdam, en ik denk met opzet zo kort spreken voor zich, in Brussel ben ik ook al door dergelijke straten gelopen en ik waande mij in Turkije of Marokko en Afrika tegelijk, een buurt waar je echt niet wilt wonen.
Namen uit straten verdwijnen enz, en het is bijna weer tijd voor kleurenpieten.
Kolonisatie van nederland.
Zo is het Nico en niet anders.
Je mag het niet zeggen maar je kunt net zo goed de russen binnenlaten tot ze een meerderheid hebben. Dan stemmen ze allemaal oop de russische volkspartij die dan opgericht is en dan is de overname een feit. Zonder enige vorm van oorlog. Leuk om een leger bij de voordeur te zetten en dan de tuindeur open zetten.
Klopt Rien, de verloedering gaat verder en groter.
De verharding van de maatschappij hetzelfde verhaal.
Je hebt volkomen gelijk Theo. Mijn nichtje heeft een tijdje op rotterdam-zuid (Afrikaanderwijk) gewoond en als je daar kwam werd je daar niet blij van. Portieken, vroeger met vrije opgang, zijn heden ten dage met ijzeren hekken afgesloten en je waant je eerder in een ver buitenland of zo dan in NL. In in grijs verleden heeft zij een tijdje bij ons in huis gewoond en ging ze samen met onze oudste zoon naar de lagere school. Ik heb haar gewaarschuwd voorzichtig te zijn toen ze op zuid ging wonen en gelukkig is ze een paar jaar terug samen met haar dochtertje terug naar Curacao, weer een zorg minder.
Ons “duimentrolletje” is vast en zeker nog nooit op rotterdam-zuid geweest, ik hoor graag zijn/haar tegen argument(en) maar dat zal zoals gewoonlijk tegen dovemansoren gericht zijn.
Ok “duimentrolletje”, had niet anders verwacht van een zielig figuur
Rien,
Theo 24 okt 2025 om 20:24 hoorde hier te staan. Sorry.
Rien, afgelopen zomer even met mijn vrouw in ‘Zuid’ geweest. Ik ben daar opgegroeid tussen 1948 en 1974. Was gewoon een nette buurt met hardwerkende mensen. Totale verpaupering.
We waren verbijsterd. Deed niet onder voor de banlieus van Parijs. Eens maar nooit meer.
Ik lees graag de analyses van de kernproblemen in Nederland door professor Berkhout en ze zijn grotendeels correct en feitelijk. Zijn stuwende politieke suggesties voor oplossingen zijn lovend, echter realistisch is een vraagteken.
In de huidige democratische constellatie met 15 fracties in de 2e kamer in Nederland is het democratisch afschaffen van overvloedige bureaucratie en opzij zetten / afschaffen van de complexe juridische klemmen en wetten en daardoor veroorzaakte democratische maatschappelijke chaos welhaast onmogelijk.
Ook een zakenkabinet zoals Berkhout voorstaat is geen realiteit onder huidige 27 ingeschreven politieke partijen bij de aanstaande verkiezingen. Zelfs minder politieke partijen via een welkome kiesdrempel van minimaal 7 zetels (5%) voor toegang tot de 2e kamer in Nederland is hierdoor een politieke luchtspiegeling, de kleine partijen willen natuurlijk niet meewerken zich af te schaffen / dan wel te fuseren met ‘geloofsgenoten’.
Ik constateer, nogmaals ook naar aanleiding van het SBS6-TV-debat gisteravond, dat een komende regeringscoalitie na 29 oktober niet met geavanceerde en effectief werkende oplossingen gaat komen voor de huidige en toekomstige kernproblemen in Nederland. Een lange periode (een half jaar / heel jaar?) van kabinetsformatie wacht ons bovendien.
Scheffer, er zijn natuurlijk wel oplossingen die het land een enorme boost geven he. Ik denk bijvoorbeeld aan de NEXIT waar PVV en FvD zo voor zijn.
Wanneer gaat dat eens gebeuren?
https://www.ad.nl/buitenland/britten-zijn-straks-armer-dan-mensen-in-litouwen-voor-het-eerst-durven-politici-te-zeggen-hoe-dat-komt-de-brexit~a1df7876/
Voor de dummies; dit is sarcasme hoor.
Ik ben wel voor een aantal (haalbare?) wijzigingen in de wetgeving ten behoud van de zuivere parlementaire democratie, zoals ……
(1) het uit de partij stappen van tweede kamerleden en die hun zetel meenemen voor een nieuwe (‘snipper’) partij wordt verboden. Als het 2e of 1e kamerlid in Nederland uit verkozen partij stapt is dat tevens het definitieve einde van deze persoonlijke 2e kamer zetel, ook als met verkozen voorkeurstemmen deze persoonlijke kamerzetel is verworven.
(2) het afschaffen van burgerinitiatieven verenigd in actiegroepen in Nederland met in hun statuten opgenomen dat ze het ‘Algemeen Belang’ belang van Nederland / EU nastreven. Zij mogen thans volgens het Burgerlijk Wetboek (BW) procederen tegen de Nederlandse Staat. Dat is raar omdat het Algemeen Belang door onze democratisch gekozen parlementsleden al 100% wordt vertegenwoordigd en gezekerd in de 2e en 1e kamers van het parlement. Ik ben dus voor het uitschakelen van artikel 3:305a BW en de Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA) door burgerinitiatieven verenigd in actiegroepen.
“….. kamerleden die hun zetel meenemen….”. Waarom in Godsnaam moet dat verboden worden. De zetel is niet van de partij. Misschien denk je dat, misschien vind je dat, maar het is niet de werkelijkheid zoals het in onze Rechtsstaat geldt. Keer op keer als partijen bij de rechter probeerden hun “recht” op de zetel van vertrokken kamerlid terug te krijgen , kregen ze nul op request. Ook als de partijen de kandidaat Kamerleden hadden laten tekenen dat ze bij vertrek uit de fractie hun zetel moesten opgeven. Zo’n voorwaarde is niet rechtsgeldig en dat is niet zonder reden. Het zijn de partijen die met hun fractiedwang, (die tegen de Grondwet is) het zelf denken en het zelf verantwoordelijk zijn bij de kamerleden ondergraven. Waarom zou het beter zijn als de mannetjes achter de coulissen die de dienst uitmaken bij de partijen nog meer macht krijgen. Welk probleem denk je daarmee op te lossen? Je bereikt een nog grotere uitholling van democratie.
Uit partij stappen als Kamerlid met recht op eigen zetelbehoud heeft tot meer onbestuurbaarheid en politieke versnippering en tot debatten chaos geleid.
Voorbeelden te over. Er is ook een versterkende negatieve relatie met geen kiesdrempel in de 2e Kamer en verminderde bestuurbaarheid / effectiviteit.
Kiesdrempel in 2e Kamer bovendien is in vele andere democratieën een effectief werkende rem op verdere onbestuurbaarheid en rem op onduidelijkheid en rem op aantasting van de slagvaardigheid.
Democratie is feitelijk een pakket afspraken hoe een.lsnd geregelementeerd te besturen via volksvertegenwoordigers.
Scheffer
Ik vind dat eerste toch een lastige. Partijen willen namelijk na de verkiezingen nogal eens gemakkelijk een andere dan de beloofde koers gaan varen dan zij beloofd hebben. Wat nu als die enkeling aan de eerder beloofde koers vasthoudt? Dat is toch een dilemma.
Ja Scheffer, als je efficiënt en effectief wilt besturen kun je beter een een partij stelsel nemen. Of wacht, nog beter, een partij is helemaal niet nodig, geeft maar verwarrende, uitstel gevende discussies: we maken er gewoon een dictatuur van met een leider die levenslang aanblijft: eindelijk duidelijkheid, rust en stabiliteit.
Niet een wezenlikk probleem in de democratie en hun wettelijke regels.
Koerswisseling kan bovendien nodig nuttig zijn. Pech voor de enkeling?
Denk aan het persoonlikke succes van kanjer Mona Keijzer. Zij stapte op, uit kabinet, uit CDA. Ik hoop dat ze vele persoonlijke stemmen krijgt.
Respect!
UK. Frankrijk. Duitsland, Zweden. Zwitserland zijn alle verschillende democratieën. Waarom zou de Nederlsndse de beste zijn?
Yvonne, ik ben het met je eens hoor, maar het vreemde is wel dat je dus maar heel moeilijk kamerlid kan worden als je niet tot een partij behoort.
Zorg dan voor een districtenstelsel waarin je echt op een persoon stemt zoals in Frankrijk.
Scheffer, wat lul je nou man, natuurlijk is het Nederlandse systeem het beste en weet je waarom?
Omdat Nederland op alle terreinen helemaal bovenaan staat zoals bijvoorbeeld voetbal :)
Ik kijk niet naar verkiezingsdebatten op een uitzondering na, Cafe Kockelmann. Gisteravond was het weer raak, onderling fors wat meningsverschillen tussen Yesilguz, Bontenbal en Timmerfrans, maar over een ding waren ze het roerend eens; Nederland heeft het beste zorgstelsel.
Afijn; https://m2-estate.com/nl/blog/relocation/best-health-care-in-europe/#:~:text=gezondheidssystemen%20in%20Europa.-,Frankrijk,de%20kosten%20van%20medische%20zorg).
En voor alle duidelijkheid; anders dan een enkele alwetende hier op CG matig ik me geen enkel oordeel aan over de kwaliteit van de zorgverleners, artsen, verpleegkundigen enz, in Nederland aangezien ik dat gewoon niet kan beoordelen, maar de organisatie van de zorg is hier in Frankrijk uitstekend.
Nauwelijks wachttijden en relatief goedkoop.
PS.
Uiteraard voor wat het waard is, maar de gulle lach van Timmerfrans werd steeds meer een holle grijns toen Maurice zijn laatste peiling presenteerde; vooral toen het ging over strategisch stemmen.
Prof.Berkhout’s advies: lees de partijprogramma’s, deel ik niet. Partijprogramma’s zijn reclame folders.
Mijn advies is: kijk naar hoe ze stemden en welke voorstellen ze deden in het parlement; in de afgelopen paar jaren.
Absoluut, die partijprogramma’s zeggen helemaal NIETS.
Ze stemmen allemaal voor voorstellen omdat het van de EU moet, terwijl in hun programma’s staat dat ze er tegen zijn.
Ze hebben er wel van geleerd want de meesten houden hun mening over zware zaken lekker vaag.
Betere wereld voor allemaal, bescherming van de democratie, meer luisteren naar de bevolking, betrouwbare betaalbare zorg, zorg voor het klimaat en elkaar…
Farizeeërs van de bovenste plank.
Sinds ”geen woning geen kroning”’is de woningnood niet opgelost , pff hoe vaak het riedeltje al op gezegt is tijdens de verkiezing`s campagnes kon ik niet meer bijhouden.
Sorry , gezegt moet gezegd zijn.
Niet te filmen de baantjes carrousel draait overuren las ik, Tilburg krijgt D66-burgemeester ondanks minieme steun: slechts 7,26% van de stemmen!
https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/tilburg-krijgt-d66-burgemeester-ondanks-minieme-steun-slechts-726-van-de-stemmen
Och ja, de GEKOZEN burgemeester. Een van de kroonjuwelen van D66 Rien.
Een goed artikel.
Mijn Beeld:
Wetenschap ontwikkelt door wetenschappelijk onderzoek waarbij ook bestaande meningen, ook die op basis van modelberekeningen, als feiten zijn aangenomen. De wetenschap blijft ontwikkelen o.a. door b.v.meten in de praktijk en door het beoordelen en ontwikkelen van nieuwe theorieën. Ook door de bestaande ‘kennis’ ter discussie te durven stellen, maar in de praktijk blijkt dat maar weinig mensen in staan zijn om daarin een eigen koers te varen.
Zeker als er een situatie ontstaat waarbij gesproken wordt over wetenschappelijke consensus en de media zodanig zijn ingebed in deze consensus, dat zij dit als een vaststaand feit zien en nog maar een beperkt beeld van de werkelijkheid brengen. Waarheidsvinding zou een van de pijlers van elke journalistieke activiteit moeten zijn, niet het versterken van de ‘officieel’ gekozen weg en daarin kritiekloos meegaan.
Wat we zien is dan juist in de 2e kamer de leden een consensus clubje vormen en elkaar gaan uitsluiten en kreten gebruiken als klimaatontkenner en extreem rechts etc. Daarmee wordt waarheidsvinding in het debat volledig ontwricht.
Dat is van alle tijden. Na de 2e wereldoorlog is, op basis van psychologisch onderzoek, antwoord gezocht op de vraag of volgzaamheid, tot aan het doden van hele dorpen toe, op basis van het slaafs volgen van een autoriteit, iets was wat alleen bij de tijd van Hitler hoorde. Het antwoord is schokkend het hoort bij ieder mens. zie mijn artikel over . https://www.climategate.nl/2020/01/wetenschap-2/
Maar terug naar de basis, geweldig artikel maar de vraag is of leden van de 2e kamer bereid zijn om het woord consensus we te strepen en weer wetenschappelijke uitdagingen durft aan te gaan. Probleem is wel dat we ministers die totaal blind zijn voor hun taak en moeten leunen op beleidsmedewerkers wel de juiste man/vrouw op die plaats zijn en houvast zoeken.
Theo, Ik vind het ook allemaal een circus/
het wordt weer niks daar in Den Haag. Voorspelbaar.
Maar ik heb mijn plicht gedaan. Lidewij is voor:
1) terug brengen van referenda
2) afschaffing van de stikstof- en klimaat wetgeving
3) nieuwe asiel wetgeving- en richtlijnen
4) meer scheep- en luchtvaart
Verder heeft ze een heel mooie persoonlijkheid. Ik hoop dat ze veel stemmen krijgt.
Henry.
Ik vind haar ook niet verkeerd het meisje is nog onbevlekt, nog niet bevlekt met leugens bedoel ik dan.
De anderen zijn allemaal sodemieters die alleen maar reclame maken voor zich zelf en stiekem naderhand een zeer slecht produkt in hun doos stoppen.
Het gros van de mensen trappen weer vol in deze val omdat ze het verleden weer vergeten.
Denk nog maar eens aan Rutte, iedereen vervloekte hem en toch stemde ze er weer op.
Soms denk ik de burgers verdienen ook niet anders.
Als je met een varken leeft word je zelf een varken.
Oftewel ik wil geen enkele binding hebben met zulke partijen.
We hebben nu officieel een systeemcrisis dus moet er een systeemtransitie plaatsvinden. Daar kunnen we dan ook weer miljarden euro’s naar toe storten.
“…asielzoekers die hun identiteitsbewijs verdonkeremanen (circa 70%) … komen nergens voor in aanmerking.” Eens, alleen is er in de praktijk nog wel een lastig punt. Politieke vluchtelingen hebben soms niet de mogelijkheid aan geldige identiteitspapieren te komen.of raken deze ongewild tijdens hun tocht kwijt. Het is moeilijk onderscheid te maken tussen diegenen die moedwillig of niet moedwillig geen identiteitspapieren hebben.
De hele immigratie/asiel komt van hoger af. Voor de heersende elite is het een gewenste ontwikkeling. De regeringen doen net of ze er iets aan willen doen, maar ondertussen worden er weer regels versoepelt om meer buitenlander binnen te halen. Nu gaan ze het Erasmusprogramma misbruiken.
https://www.frontnieuws.com/42-miljard-voor-de-zelfmoord-van-europa-brussel-opent-erasmus-voor-noord-afrika/
Kees le Pair 24 okt 2025 om 11:12- Antwoorden
Prof.Berkhout’s advies: lees de partijprogramma’s, deel ik niet. Partijprogramma’s zijn reclame folders.
Mijn advies is: kijk naar hoe ze stemden en welke voorstellen ze deden in het parlement; in de afgelopen paar jaren.
Beste Kees, ik schrijf in het artikel: Voordat u uw stem uitbrengt op 29 oktober, kijk goed in de verkiezingsprogramma’s, luister goed naar de verkiezingsdebatten en kijk vooral naar het stemgedrag in de Tweede Kamer. Concreet, kijk naar welke partijen in het verleden hebben bijgedragen aan de gigantische verspillingen in het klimaat en energiebeleid. En wat ze ons onderwijs hebben aangedaan.
Minimum lengte van de politieke partij zou minstens 10 leden moeten zijn.
Het huidige systeem lijdt tot chaos.
Max, een betere oplossing is het stellen van een kiesdrempel in de TK.
Duitsland heeft een kiesdrempel van 5% en in het parlement maar 6 partijen op een bevolking van 84 miljoen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bondsdag
Lekker overzichtelijk.
Daar geloof ik niet in. In de grondwet worden politieke partijen niet eens genoemd, wel volksvertegenwoordigers. Ik ben voor 150 echte vrije kamerleden en dus een verbod op politieke (konkel)clupjes
Precies, en allemaal hoofdelijk stemmen, niet wat “de partij” het beste uitkomt.
Want dat is wat er nu gebeurd, de leden stemmen voor het partijbelang en NIET in het belang van ONS land.
En tegen ons vertellen de schoften dat regeren samenwerken is.
Ze werken inderdaad samen, alleen TEGEN de Nederlandse bevolking!
De energietransitie is de hefboom van de gestaalde groenlinkse marxistische kaders (in Nederland de zgn. hoogopgeleiden) voor het uitrollen van de Verelendungstheorie. Blind geloof in een dergelijk soort sprookjesvertelling doet je verbazing over dit soort elites alleen maar toenemen.
Soms moet je een bericht een paar keer lezen om tot de conclusie te komen dat het er echt staat en je het niet verkeerd begrepen hebt:
https://www.parool.nl/ade/drie-ade-feesten-in-a-dam-toren-gaan-niet-door-na-rondgaan-filmpje-met-israelische-vlaggen-in-the-loft~b092d4e9/
Omdat er ooit in een bepaald zaaltje met Israelische vlaggen is gezwaaid wil je daar als ‘artiest’ niet optreden.
OK, ik wil nooit meer naar het Rijksmuseum want Timmerfrans is daar ook een keer geweest.
Kortom, hoe intens gestoord is Nederland geworden.
In aansluiting bij mijn bericht op het vorige artikel over de total hypnose deze verzuchting van Thierry Baudet :
”Ik blijf het me afvragen, elke dag opnieuw. Zeker op dagen waarin ik rondloop in de Tweede Kamer, zoals vandaag. Ik ben oprecht verbijsterd, en oprecht nieuwsgierig om het te begrijpen. Dit is een lange post, een hartekreet.
Want de vraag die me bezighoudt – inderdaad, die láát me maar niet los – is deze: wat gáát er toch om in de hoofden van al die journalisten, academici, onderzoekers, museum-curatoren, ambtenaren, kartelpolitici, burgemeesters, docenten, schrijvers, enz., om systematisch en categorisch, als kudde, hermetisch ieder geluid dat het overheidsnarratief weerspreekt, of in twijfel trekt, op wélk onderwerp dan ook, te weren uit hun bewustzijn, te verdringen, te blocken?
Of het nu gaat over stikstof, Oekraïne, Covid, vaccins, klimaat…noem het allemaal maar op.
De honderden, de duizenden (inter)nationale namen, deskundigen, critici, enz. die tegendraadse ideeën en feiten naar voren brengen: ze worden allemaal, stuk voor stuk, één voor één, geweerd. Over de hele linie.
Hun boeken worden niet gerecenseerd in de “kwaliteitskranten.” Ze mogen niet aanschuiven bij de grote NPO-programma’s. Geen radio of tv programma dat ze zal vermelden. Geen universiteit die een gastcollege organiseert. Geen debatcentrum dat zo-iemand laat meepraten.
Denk je anders over de oorlog in Oekraïne? Block! Ook al heb je 30 jaar ervaring in het leger, spreek je vloeiend Russisch én Oekraïens, ken je het gebied op je duimpje en kwamen al je eerdere voorspellingen uit?
Boeit niet. Bekhouden!
Zie je stikstof niet als probleem? Block! Vragen bij de vaccins? Block! Wereldberoemd expert infectieziekten met andere mening over corona? Block!
Enzovoorts, enzovoorts. We maken het wekelijks mee in de Kamer. Rondetafelgesprekken (waar “experts” de Kamer informeren) mogen van het kartel alléén met mensen die het beleid toch al onderschrijven. Kritische geluiden zijn niet welkom. Dat wíl men überhaupt niet hóren. Een voorbeeld: een “expertmiddag” over Oekraïne. Met alléén maar (dikwijls door de Amerikaanse wapenlobby betaalde) pro-NAVO types. Alleen maar. Geen enkele uitzondering.
En niemand – helemaal niémand – geen verdwaalde columnist, geen late night radioshow, geen debatcentrum, geen eigenzinnige wetenschapper, geen ambtenaar met gewetenswroeging, geen dwarse museumdirecteur…helemaal NIEMAND die dan zegt: wat raar, we willen het ándere verhaal óók weleens horen.
Want het gaat om mensenlevens. Het gaat om onze economie, om wereldvrede, om de volgende generatie.
Nope. Nothing.
Ook als het dominante verhaal volstrekt niet bleek te kloppen, is men ook ACHTERAF totáál niet geïnteresseerd in de ware toedracht of waarom het dan fout ging. Zoals met Corona. Of met de “weapons of mass destruction”. Niets.
Helemaal niets.
Alleen maar obsessieve aandacht voor relletjes, schoolplein-geneuzel rondom de formatie, pietje is boos op jantje, “russisch geld” (waarvan iedereen weet dat het gelul is), de zogenaamde “ernstige bedreiging” van Jesse Klaver, enzovoorts. Allemaal bla bla bla. Allemaal onzin.
Volstrekt niet serieus, volstrekt belachelijk, in feite.
De totale breindood van het publiek debat én het publiek besluitvormingsproces.
Het blíjft me verbazen. Ik snap het wérkelijk niet. Het is niet per se IQ, het is niet dat al die mensen per se heel “dom” zouden zijn. Ze hebben in de meeste gevallen keurige IQ’s – dus ze zijn slim én dom tegelijk. Hoe kan dat toch.
Ik blíj́f erover nadenken. Ik snap het écht niet. ”
Het FvD noemt ze niet voor niets zombies.
Ze hebben er in de tweede kamer zelfs standbeelden voor opgericht.
Over die zombies wordt nog het een en ander verteld in de Jensen Roadshow.
Na de cojota prik heb je alleen nog wakkeren en zombies.
David Icke (en zijn broer) leggen dat heel mooi uit vanaf 10:27.
Mensen opereren alleen nog maar in een smalle bandbreedte, alles wat daarbuiten valt is niet meer normaal ervaren en weggewuifd.
In die smalle bandbreedte fungeren mensen als zombies, kijk zelf in de winkelcentra, geen enkel contact meer, mensen lopen er als zombies rond.
Het licht in hun ogen is gedoofd.
https://jensen.nl/what-happened-to-england-de-jensen-roadshow/
mooi commentaar.
angstwekkend veel zoals het ging onder Goebbels
als je de media beheerd, beheer je het volk.
CG zou daar een n mooie post van kunnen maken?
Heb het al eerder gezegd, Guus heeft voor een groot deel het gelijk aan zijn kant!
Maar zijn verhaal komt niet op Radio/TV, dan wel in een krant!
Tja, dan zijn de kiezers niet op de hoogte van zijn verhaal!
Resultaat, ze kiezen zoals gewoonlijk als normaal!
Dus we blijven zitten met hetzelfde kartel,
Nou dan weet je het wel!
Fijn weekend allemaal!
Allemaal leuk en aardig wat de heer Guus Berkhout opnoemt.
Ik ben het hier dan ook volledig mee eens.
Maar, ook de heer Guus Berkhout zit in een bubbel.
Wat hij beschrijft zal nooit gebeuren, zo’n omslag zal onmogelijk blijken in Nederland.
Mede omdat de burgers niet volledig op de hoogte zijn van de problemen in het land, en het ze ook niet echt interesseert, en ieder alleen maar naar zijn eigen behoeften kijkt, en niet het grote plaatje ziet, en omdat we vast blijven houden aan verdragen van EU en NAVO.
Dus zal er gewoon doorgemodderd worden, totdat Eropa/ de wereld naar de knoppen is.
Helaas zijn er maar weinigen die dit willen inzien en aannemen, maar deze toekomst van destuctie staat al volledig uitgestippeld en opgeschreven in de Bijbel.
De wereld zal nu eenmaal vergaan, en bevrijd worden door Jezus Christus.