
Foto: Shutterstock.
Van een onzer correspondenten.
Op 14 oktober vloog een hybride elektrische auto spontaan in brand in een parkeergarage in Hilversum. Een groot gebied werd afgezet, en 2100 mensen werden geëvacueerd uit meerdere kantoorgebouwen. De accubrand verspreidde volgens de brandweer ‘specifiek giftige rookgassen’, en meerdere brandweerkorpsen uit onder meer Utrecht moesten urenlang met speciale apparatuur blussen om het vuur onder controle te krijgen. Het accupakket van een elektrische auto is moeilijk te blussen, kan opnieuw in brand vliegen en zelfs exploderen. Dat laatste gebeurde in het weekend ervoor in het Belgische Izegem met een plug-in hybride.
Maarten van Andel in Wynia’s Week: Het is bizar dat veel politieke partijen desondanks blijven pleiten voor elektrisch rijden en grootschalige batterijopslag.
Een gewone hybride auto is in tegenstelling tot een plug-in hybride geen stekkerauto, maar blijkt desondanks ook spontaan in brand te kunnen vliegen. Dat gebeurt volgens een Amerikaanse onderzoek van AutoInsuranceEZ bij 25 van de 100.000 hybrides. Plug-in hybrides vliegen volgens datzelfde onderzoek 140 maal vaker in brand, in 3475 van de 100.000 gevallen (3,5 procent). Dat lijkt mij verzekeringstechnisch en maatschappelijk onaanvaardbaar, temeer daar elektrische autobranden zulke giftige rookgassen verspreiden, zo’n groot gevaar vormen voor de wijde omgeving en zo moeilijk te blussen zijn.

Maarten van Andel.
Het is bizar dat veel politieke partijen desondanks blijven pleiten voor elektrisch rijden en grootschalige batterijopslag. Een scheikundige evaluatie, het gezonde verstand en het buikgevoel geven aan dat de maatschappelijke risico’s, de publieke kosten en de enorme milieuschade van al die batterijen veel te groot zijn ten opzichte van de CO2-reductie. Die CO2-reductie is zelfs voor volledig elektrische auto’s hooguit 30-40 procent ten opzichte van brandstofauto’s, want de laadstroom komt nog tot ver na 2035 hoofdzakelijk uit fossiele brandstoffen.
***
Lees het gehele artikel van Maarten van Andel in Wynia’s Week, hier.
***





Aja de grote leugen.
Trouwens waar je nooit wat over hoort is dat die motoren naar gelang ze ouder worden ook nog eens flink meer olie verbruiken tegenover een gewone brandstofauto.
Voor mij zijn het gewoon leugen vervuilers.
Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd.
https://www.duurzaamnieuws.nl/hybride-autos-stoten-tot-vijf-keer-meer-uit-dan-beloofd/
Maar je bent op papier goed bezig voor het “klimaat” en zeg nou zelf, 350 PK is ook lekker bij het inhalen.
Hoe meer pk’s hoe beter.
Hoe breeder de banden hoe mooier. ,)
Theo, aanvulling:
https://www.nu.nl/klimaat/6372514/hybride-autos-zijn-op-papier-schoon-maar-stoten-op-de-weg-ineens-veel-meer-uit.html
Natuurlijk moet je bij het begin beginnen. en bij een geleidelijke overschakeling van fossiel is kernenergie de meest logische optie. Parallel daaraan kun je de verdere energie-infrastructuur en de energiegebruikers aanpassen. Nu is het een ondoordacht ratjetoe van slechte volatiele “oplossingen”
Peter Ga eens in China kijken.
Daar bouwen ze kerncentrales die modulair zijn opgebouwd en deze worden in serie gebouwd.
Ook hebben ze de eerste werkende thorium centrale die zonder stoppen kunnen worden bijgevuld.
Offtopic….
Swipe jij RECHTS?
Vul de kieswijzer in – ontdek in hoeverre jouw standpunten overeenkomen met FVD. Swipe rechts voor eens, links voor oneens.
Doe de test Ik kwam uit op 100%!
https://fvd.nl/kieswijzer
30 eens; 0 oneens; 0 overgeslagen vd gestelde vragen idd 100%
Cornelia. Ik denk dat het tijd is om op te houden over kieswijzers en het Forum. Mensen zijn zelf slim genoeg om die kieswijzer te gebruiken als ze dat willen. Kies gedram werkt alleen maar averechts..
Ik zeg je dit als Forum lid van het eerste uur.
Of avelinks..
Ed, helemaal eens.
Prima dat jij op het FvD stemt want dat is een zwaarbevochten democratisch recht.
Ik mag er hopelijk toch wel van uitgaan dat jij iedereen die niet op het FvD stemt niet onmiddellijk voor dom en ultra links uitmaakt zoals sommige Poetin aanbidders hier op CG doen. :)
Afgelopen weken had ik wat werklieden over de vloer hier in Haarlem. Met hen kon je vrij over die idiote klimaat ideeen praten iets waarvoor je met “intellectuelen” moet moet oppassen. Men had juist weer een diesel gekocht, daar kun je wat mee.
Dat je met de geestes-geschoolden moet oppassen heb ik tijdens een vakantietrip gemerkt waarbij overigens gevlogen werd en dankbaar gebruik gemaakt werd van een dieselbus. Toen men rook dat ik niet recht in de Klimaatleer was werd er een drietal knap sacherijnig tegen me, Sociale Academietypen geloof ik.
Het Haarlems Dagblad is ook het ware vuur kwijt inzake het klimaat alarmisme. Er verschijnen in de aanloop naar de 30ste COP alleen nog wat kleine enge stukjes op de vijfde pagina en zonder vreeswekkende foto.
Volgende maand is er in het Groen-Marxistische Bolwerk in Haarlem een lezing van Grootouders voor het klimaat . Als totale bangmaker komt meneer Gerard van der Steenhoven zijn wijsheid en kennis spuien. Als je het opzoekt op Google zul je zien dat hij een hele dikke jongen is in de Klimaat kerk. Mijn echtgenote denkt dat ze niet blij zullen zijn mij te zien, maar ik mag wel gaan.
Wanner is dat en waar in Haarlem?
Maarten van Andel heeft technische natuurkunde gestudeerd. Dat is heel wat anders dan natuurkunde. Je kan er ‘consultant duurzame energie ‘ mee worden en dat is hij dan ook ; verkoper van zonnepaneeltjes . Directeur van de Fontys Hogeschool waar leerlingen onderwezen werden in duurzame energiesystemen .
Ter aanvulling van mijn berichten bij het vorige artikel over Frits Vahrenheid, die ook voortkomt uit de duurzame energiebusiness dus; de wereld van influencers is een gesloten wereld. Heb je daarop kritiek- zoals ik hierbij weer doe – dan wordt je gecancelled. Het laat zien hoezeer mensen blindvaren op een papiertje/ titel . De oorzaak dus dat we al zolang rondjes draaien in de carrousel.
Ik noemde ze jaren geleden al ‘meestribbelaars ” in het artikel’ ‘meestribbelaars in de kamikaze – economie” ; mensen die in staat zijn twee onmogelijke zaken met elkaar te verbinden, die rechtpraten wat krom is en leugens als waarheid vertellen.
Zo blijft de magische wereld van de onwetende burger en de ‘autoriteit ‘ in stand .
uit de ‘ meestribbelaar en de kamikaze -economie ‘ , 26 december 2020 ( zolang stribbelen we al lekker mee .)
Een gastbijdrage van Bert Pijnse van der Aa.
‘Tegenstribbelen’ is wat mensen doen als ze met zachte dwang worden aangezet iets te doen wat ze eigenlijk niet willen. ‘Meestribbelen’ is wat mensen doen vanuit opportunisme; uit financieel of zakelijk gewin, of omdat ze gedwongen worden dat te doen vanuit hun maatschappelijke positie of functie bij een bedrijf of overheid. Daarnaast komen er ook steeds meer meestribbelaar-stribbelaars, zeg maar.
In het kader van de energietransitie komen we veel meestribbelaars tegen in de hoedanigheid van influencers die, gezien hun opleiding autoriteit genieten bij het volk : vaak TU-ers die alles van de techniek en de natuurwetten weten, maar die kennis verloochenen, omdat ze betaald worden om te liegen. Veel burgers werden – mede door het werk van influencers – meestribbelaars omdat ze op enigerlei wijze belangen kregen of voordeel bij de energietransitie.
Net als alle media laat Wynia ’s week het FVD vallen als een baksteen en werkt het medium actief mee middels artikelen aan de vestiging van een middenkabinet dat het klimaatverhaal omarmd .
Overal wordt het FVD, dat als enige partij haar nek uitsteekt om een einde te maken aan de klimaathoax en de energietransitie , gemeden als ware het de Pest zelve. Ook op dit platform, waar men met een grote boog heenloopt om berichtgeving rondom het FVD en voorzover er commentaren op komen zijn die negatief.
Wat is er precies anders aan technische natuurkunde dan? Ik heb het vak “technische natuurkunde” gevolgd tijdens mijn HTS-E opleiding (1969-1974) en heb nou niet bepaald de indruk opgedaan dat dit erg anders was. Wellicht het enige verschil met theoretische fysica is het toepassen van natuurkunde in de hoofdrichting vd studie. Ik kon over natuurkunde redelijk overweg met een goede kennis van mij die destijds op koude-fysica is afgestudeerd in Leiden, dus whatsay?
Nou , laat ik het dan hebben over Henry Bontenbal die is afgestudeerd als fysicus aan Leiden, maar is de grootste ontkenner van natuurkunde .
Daarmee wordt nog meer bevestigd , hetgeen ik met bovenstaande bijdragen duidelijk probeerde te maken: mensen geloven blind wat ‘autoriteiten ‘, dus mensen met een graad ergens in, hen vertellen en dus ook de lezers van Climategate, getuige de duimpjes naar beneden.
Maarten van Andel is wat ik dus noemde een ‘meestribbelaar’ die stukjes schrijft waar mensen zich mee kunnen vereenzelvigen. Maarten van Andel doet er zelf waarvan het de politiek hier beschuldigd met de tekst ”Het is bizar dat veel politieke partijen desondanks blijven pleiten voor elektrisch rijden en grootschalige batterijopslag.” Ja roepen zijn volgers in koor .
Maar dat wisten we al 15 jaar.
Maarten is een echte meestribbelaar, want als ie ballen had zou ie de vloer aanvegen met politici zoals Hermans en de gehele corrupte klerezooi vanuit zijn natuurkundige kennis, maar dat durft ie niet en mág ie ook niet van Syp, want lopen de lezers weg en – vooral- de adverteerders voor CO2 -afvang en thuisbatterijen. ( niemand die daar gewag van maakt, behalve ik )
Hij zou Lidewij de Vos van het FvD en het FVD een hart onder de riem steken die wél hun nek uitsteken, maar dat mag ie niet van Syp, want Syp is een ouwe PvdA apparatsjik en heeft net zo’n afkeer van het FVD als de meeste volgers van Climategate. Nooit zul je in zijn krant ook een woord over het FVD aantreffen.
En zo, zo schrijf ik hierboven wordt het narratief juist versterkt .
De Groene Rekenkamer , waar ooit doorwrochte artikelen verschenen over zaken die maarten nu herkauwt, is op sterven na dood.
Joe Cater
Noemt dat
Double Think
Het gelijktijdig aanvaarden van
Diametraal tegenovergestelde concepten
Hybride autos zijn vooral veel zuiniger en dat levert lagere bpm op. Mijn diesel is door zijn hoge brandstof verbruik en dito co2 uitstoot al 3 maal duurder dan een bezine auto. Hij verbruikt dan ook 1 op 20 km. Grote hybride autos rijden volgens de metingen tussen de 100 en 150 km op een liter benzine. Dan heb ik nog niet eens een sjoemel diesel. Hij heeft wel een snellaad tijd van 5 minuten en dan een bereik van minimaal 1000 km, ook als het koud is.
Een stukje tekst uit het epistel van Arnout Jaspers op winia’s week wat “mooi” de relatie schetst tussen dom-666 en onze “rechtspraak”
lees en huiver… Aan de Radboud Universiteit is nog steeds een docent werkzaam, Harry Pettit, die na het ingaan van het staakt het vuren op X opriep om de strijd voort te zetten: ‘Tijd om af te maken wat de Palestijnen op 7 oktober begonnen zijn.’ Pettit is al twee jaar schaamteloos bezig om studenten op te hitsen tot gewelddadige anti-Israël acties. Dat het College van Bestuur, onder voorzitterschap van Alexandra van Huffelen, deze haatzaaier nog steeds de hand boven het hoofd houdt, valt alleen te begrijpen door aan te nemen dat zij en de rest van het College het eigenlijk met hem eens zijn. Nog kwalijker is, dat het Openbaar Ministerie onlangs weigerde om een aangifte tegen Pettit zelfs maar in behandeling te nemen.
Dit geeft een fraai inkijkje in het meten met twee maten door de wegkijkelite. De lijntjes daarbinnen zijn kort: Van Huffelen is ook partijvoorzitter van D66. In de Raad van Toezicht van de Radboud zit Henk Naves. Naves is ook voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak….
Afkomstig uit :
Een extreem geval van westerse zelfhaat: de haat tegen Israël
https://www.wyniasweek.nl/een-extreem-geval-van-westerse-zelfhaat-de-haat-tegen-israel/?https://www.wyniasweek.nl/een-extreem-geval-van-westerse-zelfhaat-de-haat-tegen-israel/?utm_source=mailchimp&utm_medium=email&utm_campaign=2025-10-16&utm_source=Wynia%27s+Week&utm_campaign=523eb82b89
De links en groen gepolitiseerde klimaatangstkongsi, hun activistische wetenschappers en hun media outlets zijn duidelijk merkbaar in hun laatste verdedigingslinie voor hun jarenlange hoog gehouden Parijse-VN-IPCC-dogma’s en groene en linkse onhaalbare elektrische ‘hernieuwbare’ transitie ….. die beide op een politieke neerwaartse glijbaan af koersen.
De steeds prominenter en meer duidelijker geworden ‘hernieuwbare’ transitie systeemnadelen stapelen zich op…… en ze zijn niet meer te ontkennen.
De realisatie van het nationale ‘hernieuwbare’ elektriciteitstransitie systeem door nadelige / schadelijke benodigde systemvoorwaarden als waterstof, batterijen voor back-up, EV’s, net-balanceren, elektranetwerk verzwaring, grondstoffen, milieu en natuur schades, ze zijn inmiddels alle evident.
Ook de toenemende collateral damage door branden op ferries en vanuit garages is door zelf-ontbranding en exploderende EV-batterij-pakketten.
En de 20% CO2-fertilisatie wereldwijd doet ook een ‘vervelende’ duit in het zakje van de omhoog gehouden gesubsidieerde net-zero / 100% CO2-ban dogma’s, klimaatdoelstellingen die maatschappelijk onhaalbaar zijn geworden en grove economische verspilling impliceren.
De klimaatfondsen zullen de komende 4 jaar voorspelbaar worden opgebruikt voor nieuwe ingevulde maatschappelijke prioriteiten.
De links en groen gepolitiseerde klimaatangstkongsi is zo langzamerhand vergane glorie, iets waarmee je de komende jaren als politicus niet meer mee geassocieerd wil worden. Het indalen gaat langzaam…. maar is wezenlijk.
We moeten er maar mee stoppen, met de ‘hernieuwbare’ elektriciteitstransitie is de boodschap aan Wopke Hoekstra… er is geheel niks hernieuwbaars aan te ontdekken. Gas en MSR’s zijn de nieuwe kernwoorden geworden voor een echte oplossing.
Wanneer is dat en waar in Haarlem?
Beste Ed en natuurlijk andere belangstellenden: het vindt plaats op 12 november in de Pletterij , Lange Herenvest 122 2011 Haarlem. Klimaatwappies genoeg voor iedereen, wel even aanmelden kosten 5 euro.
O ja het begint om 19.30 uur
De ‘Ökostrom’ in Duitsland is voor 4,84 procent afkomstig uit Duitsland zelf. De overige 95 procent komt uit het buitenland, waarbij Noorwegen en Frankrijk de koplopers zijn! Nederland is goed voor 0,48 procent. Dat laatste haalt het gebral van Bas helemaal onderuit.
Gelukkig heeft hij de moed opgegeven om zijn epistels hier nog te plaatsen
Noorwegen is toch dat land (Statoil) die z’n olie opbrengsten nuttig gebruikt anders dan NL die zijn aardgas opbrengsten verspilde aan onnutte zaken en nu tot de ontdekking komt dat dat eigenlijk niet zo “slim” was.
Johan, ik verwijs af en toe naar:
https://www.energy-charts.info/charts/import_export/chart.htm?l=de&c=DE&year=2025&flow=physical_flows_de
hoe Duitsland steeds meer in de knoei komt met wind en zon.
Maar kan jij je nog herinneren van wie ik de tip heb gekregen om op deze site te kijken?
Nou?
Van ons aller Bas!!!!!!!!!!!
Overigens al weer een tijdje geleden toen Frankrijk nog bezig was met het herstel van de nucleaire capaciteit die door ene Hollande in de problemen was geraakt.
Volgens mij heeft Basje daar nog iedere dag huilbuien van.
LOL