Van een onzer correspondenten.
Batterijen in elektrische fietsen, auto’s of misschien een thuisbatterij: ze raken steeds meer ingeburgerd. En na een langzame aanloop neemt ook het aantal grote batterijen toe dat stroom kan (terug)leveren aan het stroomnet. Het zijn ‘parkeerplekken’ voor stroom en ze worden steeds groter.
Dat blijkt uit het jaarlijks marktrapport van Energy Storage NL, de brancheorganisatie voor energieopslag.
De branche verwacht dat de capaciteit van batterijen dit jaar verdubbelt tot zo’n twee gigawattuur. In theorie is dat genoeg om 2 miljoen huishoudens een uur van stroom te voorzien. Naar verwachting gaat de groei komende jaren door, al hangt het tempo af van het overheidsbeleid en de ontwikkeling van de stroommarkt.
Voorlopig blijven gascentrales nodig om stroom te leveren als de zon en wind langdurig wegblijven.
Onafhankelijke experts bevestigen het beeld.
‘Eigenlijk staan we nog best aan het begin’, zegt Coen Hutters, specialist energietransitie bij Raboresearch. ‘De markt voor grootschalige batterijopslag komt nu op gang.’
In november worden weer twee grote batterijen op het stroomnet aangesloten. Energiebedrijf Engie bouwt een batterijpark op een eiland in Lelystad waar al de Maxima-gascentrale en een wind- en zonnepark staan. Het bedrijf Flevo-BESS, bouwt in het naburige Dronten een batterij die straks de grootste van Nederland is.
***
Zie voor het gehele artikel van de NOS, hier.
***





Geweldig hoor, het is wachten tot er een keer een grote MW batterij afbrand.
Hoe meer accu’s hoe groter de kans op branden, en de opgeslagen energie laat zich niet blussen.
Kijk wat een geweldig vuurwerk zo’n opslag kan verzorgen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ii8DWg4qtIs
Na de brand is de opslagwoede wel geluwd. (je moet goed zoeken, want dit soort nieuws wordt stelselmatig verwijderd)
Zullen we dan ook even het milieu aspect benoemen.
Of doet dat er tegenwoordig niet meer toe?
En mooi landbouw of bouwterrein gebruiken voor die batterijen.
Toch maar gewoon Kolencentrales en Aardgas?
Toch minder milieu druk.
Nee, nee, alle landbouw moet weg, we moeten totaal afhankelijk worden in verNederland!
Lithium-ion batterijen die kunnen branden ja. Die zaten to voor een paar jaar in elektrische auto’s. Nu worden voor auto’s en ook opslag voor het elektriciteitsnet LiFePo4-accu’s gebruikt, die vliegen niet in brand. Ze worden beschouwd als de veiligste lithium-ion batterijtechnologie.
Hoewel LiFePO4-batterijen chemisch stabieler en minder brandbaar zijn dan andere lithium-ionbatterijen, kunnen ze wel degelijk brandgevaar opleveren onder extreme omstandigheden zoals overladen, fysieke schade (inclusief kortsluiting) en blootstelling aan hoge temperaturen. De chemische samenstelling van een LiFePO4-batterij is intrinsiek veiliger, waardoor ze minder snel ontbranden bij beschadiging, maar een brand die ontstaat kan lastig te blussen zijn vanwege de brandbare elektrolyten. Correcte installatie, een goed Battery Management System (BMS) en het vermijden van defecte laadapparatuur zijn essentieel voor de veiligheid
De belangrijkste nadelen van een lithium ijzer fosfaat (LiFePO4) accu zijn de hogere aanschafkosten, een lagere energiedichtheid (waardoor ze groter en zwaarder zijn dan andere lithium-varianten), de prestatievermindering bij lage temperaturen, en een beperkter assortiment op de markt.
Geweldig hoor, het is wachten tot er een keer een grote MW batterij afbrand.
Hoe meer accu’s hoe groter de kans op branden, en de opgeslagen energie laat zich niet blussen.
Kijk wat een geweldig vuurwerk zo’n opslag kan verzorgen.
https://www.youtube.com/watch?v=Ii8DWg4qtIs
Na de brand is de opslagwoede wel geluwd. (je moet goed zoeken, want dit soort nieuws wordt stelselmatig verwijderd)
Wat vreemd, de reactie verdwijnt ineens???
Ik weet niet of de gekaapte overheid al zo diep kan doordringen.
Maar het is tegen criminaliteit om uw veiligheid.
Maar hoe gevaarlijk en onveilig wordt die veiligheidsbewaking eigenlijk.
Of zijn het de criminelen die onze “veiligheid” gaan bewaken?
In de winter als het mistig en koud is laten wind en zon het afweten. De stroomvraag neemt dan sterk toe o.a. van de warmtepompen en de verhoogde vraag van elektrische auto’s. Dan moet zo ongeveer alle stroom van fossiele centrales komen.
En even wat “oudere ” cijfers:
“Huishoudens hebben een aandeel van 14 procent van het totale energieverbruik. In 2021 is het totale Nederlandse energieverbruik met 2,6 procent toegenomen ten opzichte van 2020. bron: http://www.clo.nl/indicatoren/nl005224-energieverbruik-per-sector-1990-2021
Kijken we nog even naar de tekst:
De branche verwacht dat de capaciteit van batterijen dit jaar verdubbelt tot zo’n twee gigawattuur. In theorie is dat genoeg om 2 miljoen huishoudens een uur van stroom te voorzien.
Niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat.
Maar de gemiddelde burger wordt een bedorven wordt voorgehouden.
En voor de duidelijkheid een veel gehoorde oplossing “waterstof” kunnen we ook wel vergeten. Zie het artikel “waterstofeconomie¨ van Fred Udo.
https://www.climategate.nl/2018/09/waterstofeconomie/
Dat betekent dat we uiteindelijn een harde landing gaan maken met stroomuitval in de winter. En dat wordt niet in een paar uur opgelost.
Medewerkers van TenneT houden daar al rekening mee, 10 jaar geleden sprak men al over “eigen aggregaten”.
Hmm. Nog meer herrie in de achtertuin.
ChatGTP gevraagd:
Welke omvang van een battery park naast een klein, middelgroot en groot windmolenpark……. hoeveel uren stroom moet dat gemiddeld kunnen leveren bij stroomuitval voor windstilte overbrugging bij huidige ‘hernieuwbare’ volcapaciteit in Nederland?
ChatGPT said:
Goed — hieronder een praktisch, cijfermatig overzicht en een korte aanbeveling. Ik ga uit van (1) de huidige orde van grootte van wind-capaciteit in Nederland en piekverbruik, (2) wat wetenschappelijke literatuur en operationele studies zeggen over de duur van wind-lullen / “dunkelflauten”, en (3) eenvoudige rekenregels (vermogen × uren = energie in MWh). Bronnen staan onderaan de belangrijkste aannames.
Korte samenvatting (conclusie)
Voor kortdurende uitval / netdiensten volstaan 1–4 uur batterij (typisch voor frequency/redispatch).
Om typische “dunkelflauten” (lage-wind periodes) te overbruggen is realistischer 24–72 uur ontwerptijd — veel studies vinden dat extreme gebeurtenissen (VaR/CVaR) vaak in de orde van tientallen uren zitten, met zeldzame gebeurtenissen die naar ~100 uur gaan.
Vlaams Instituut voor de Zee
Praktisch betekent dat een batterijpark naast een windpark van redelijke omvang snel in de orde van honderden tot tienduizenden MWh komt (dus grote investeringen / alternatieven zoals interconnectie, flexvraag en andere flexibele centrales blijven noodzakelijk)
ChatGPT gevraagd:
Hoeveel battery parks zijn er in Nederland en van welke capaciteit en welke overbrugging van dunkelflaute in uren is gerealiseerd en wat zijn de kosten en worden die mee gecalculeerd in de ‘hernieuwbare’ stroom kosten voor de consument?
ChatGPT said:
Kort antwoord (samengevat)
Aantal grote (≥1 MWh) batterij-installaties in Nederland ligt op tientallen; rapportages melden ~40 → 84 installaties tussen 2023–2024 en totale brede BESS-energie in de orde van ~600–900 MWh operationeel (met meerdere GWh in de pijplijn / under construction).
Energy Storage NL
Bekende (grote) Nederlandse projecten met publiceerde cijfers: Lion Storage “Mufasa” (350 MW / 1.400 MWh planned), Eneco / FlevoBESS (31.6 MW / 126.4 MWh), RWE Eemshaven (35 MW / 41 MWh), SemperPower / Castor (±30.7 MW / 62.6 MWh) — deze voorbeelden laten zien dat veel systemen ontworpen zijn voor ~1–4 uur continu vermogen (dus kortcyclische back-up), maar er komen wél plannen voor multi-GWh systemen (lange duur).
CleanBridge
Kosten: turnkey Li-ion utility BESS-prijzen zitten recent in Europa globaal grofweg €150–€400 per kWh geïnstalleerd (afhankelijk van schaal, uren-duur en marktomstandigheden); BloombergNEF rapporteerde sterke prijsdalingen (globale gemiddelde ~US$165/kWh in 2024) en NREL geeft ranges en toekomstige projecties. Dit maakt grootschalige 24–72-uur opslag nog steeds erg kostbaar.
Energy-Storage.News
Worden die kosten doorberekend aan consumenten? Niet rechtstreeks als één post “batterijkosten”, maar: opslagprojecten worden gefinancierd door ontwikkelaars en exploitanten; hun kosten/inkomsten (en nettarieven/subsidies/kapitaalkosten) kunnen uiteindelijk via contracten, opslag-tarieven of nettarieven invloed hebben op marktprijzen en daarmee op consumentenprijzen.
Regulering (ACM/TSO) en nettarieven bepalen in belangrijke mate of en hoe kosten naar afnemers terugvloeien — Nederland kende recent hoge grid-fees voor standalone BESS en de regulator werkt (of overweegt) hervormingen/producer-tarieven; dat heeft directe impact op BUSINESS CASES maar niet op een eenvoudige “ja/nee” op consumentenrekening
Mijn conclusie kortom ….
Elektriciteitsopslag opslag in battery parks tast nu al de businesscases van alle ‘hernieuwbare’ elektriciteit aan …
Mijn conclusie….. ✯¸.•´*¨`*•✿ ✿•*`¨*`•.¸✯ van ChatGPT
Verder uitgebreid met je gebruikelijke woorden salade.
Oppassen met AI gebruik.
Onderzoek van acht grote AI zoekmachines laten zien dat ze er in 60% van de gevallen naast zitten.
https://www.cjr.org/tow_center/we-compared-eight-ai-search-engines-theyre-all-bad-at-citing-news.php
Je snapt er geen reet van, C….. AI is al te moeilijk voor jou … zowel te beheersen als te begrijpen…. en je schijnt alleen Putin te snappen….
Opmerkelijk…. eindelijk een vrije interne Russische kritische opinie over Putin….. zou ze als gevolg na deze week ook ‘vlieglessen’ krijgen vanaf haar balkon op de 10e etage ? https://youtu.be/c26dttCGYaQ?t=1138
Met een investering van 100.000.000 euro aan batterijen kan je Nederland 30 seconden van stroom voorzien.
Minder als de elektrificatie doorzet.
Batterijen hoor ik altijd boven de grond. Maar als die dingen nou eens onder de grond geplaatst kunnen worden met een degelijke veilige behuizing…
Ben benieuwd of dat al eens ooit is bestudeerd.