Bron: Liberaal Kompas, december 2025.
Een liberale kijk op natuur beleid, gebaseerd op feiten, gezond verstand en ruimte voor mens én natuur.
Door Dolf Vink.
Inleiding
Nederland is gezegend met prachtige natuur. Van de Veluwe tot de Waddenzee, van de Peel tot de Limburgse heuvels: het zijn gebieden waar we trots op mogen zijn en die we goed moeten beschermen en onderhouden. Als liberalen voelen we die verantwoordelijk heid ook. Maar de manier waarop we nu met natuurbeleid omgaan, is niet effectief. Sterker nog: het werkt vaak averechts. Op dit moment zit Nederland letterlijk op slot door het stikstofbeleid. Bedrijven, boeren en zelfs woningbouwproject en kunnen niet verder omdat de overheid zegt dat er te veel stikstof wordt uitgestoten. Het laatste kabinet onder Rutte wilde daar iets aan veranderen. In het hoofdlijnenakkoordstond dat het AERIUS-model, het systeem waarmee stikstofuitstoot wordt doorgerekend, zou worden vervangen.
Helaas viel het kabinet voordat dat plan werd uitgevoerd. Het nieuwe kabinet zou daarom de kans moeten aangrijpen om het belang van het AERIUS-model te herzien.
***
***
Conclusie
Naar de betrouwbaarheid van AERIUS is tot nu toe geen oordeel van de rechter gevraagd. Gezien bestaande onderzoeken en berekeningen, onder andere van TNO, is het echter aannemelijk dat het model uiteindelijk als onvoldoende betrouwbaar voor beleidsdoeleinden wordt beoordeeld.
Die beoordeling is slechts een kwestie van tijd. Gebruik van modellen als AERIUS zou pas opnieuw overwogen moeten worden wanneer alle relevante factoren die de uitkomst beïnvloeden, bekend zijn én wetenschappelijk zijn onderbouwd. Waar mogelijk verdient directe meting de voorkeur boven modelmatige schatting.
Stikstofbeleid is bovendien een middel, geen doel. Oorspronkelijk werd het stikstofbeleid ingezet om schade aan Natura 2000-gebieden te beperken. Het omvormen van dit middel tot beleidsdoel op zich draagt niet bij aan verbetering van de natuur.
Wees bovendien terughoudend met het formuleren van nieuwe natuurdoelen. De kans is groot dat zulke doelen juist ten koste gaan van de bestaande. Maak zichtbaar wat terreinbeheerders in de praktijk doen om doelen te realiseren. Natuurbeheer vindt plaats in het veld, niet achter een computerscherm of in de rechtszaal.
Als beheer de prioriteit krijgt, hoeft grootschalige herverkaveling wellicht niet. De afstanden die de stikstof onderzoeken laten zien, zijn immers zodanig dat versnippering van natuurgebieden niet langer als probleem hoeft te gelden.

Dolf Vink.
Dolf Vink is akkerbouwer in Schildwolde, Groningen. Politiek is voor hem een uit de hand gelopen hobby. Hij was raadslid in de gemeente Slochteren (1998 2006), Statenlid in Groningen (2014-2015) en commissielid in Midden-Groningen (2020-2022). Hij is actief lid van het thematisch netwerk LNV.
***
Voor het gehele artikel zie: Tekortkomingen in het AERIUS-model Liberaal Kompas December 2025.
Voor Liberaal Kompas klik hier.
***





Modellen zijn mooie dames, misschien ook heren maar daar kan ik niet over oordelen.
De modellen waar ze pfas mee berekende kloppen ook voor geen 5 cent.
Daarbij ik weet niet wat ze allemaal zien maar de natuur is hier wonderschoon.
De regering zelf maakt meer kapot met hun molens en zonneweides.
Wolven die alles mogen doden want opvreten doen ze vaak niet.
Meervallen beschermen die het hele visbestand en watervogels opvreten.
En van deze marionetten regering verwacht ik dat ze alleen maar meer afbraak gaan doen, ze zijn helemaal niet voor de burgers.
Goed dat Lidewij de Vos hun dat al een paar keer goed duidelijk heeft gemaakt, en wat is die Jetten een zielige stumpert als hij zijn zin niet krijgt.
Wat is er toch van dit land geworden en wat nog komt.
Er is geen onderliggende tekortkoming waarom wij een stikstof overschot zouden hebben.
Het is een puur administratief probleem, door te lage waardes aan te nemen kunnen nu alle boeren onteigend worden om op de grond van die boeren militaire basissen en “tien steden” te bouwen.
Het stikstofprobleem is gewoon verzonnen, net als klimaatwaanzin.
Het zijn de smoesjes van de globalistische elite om ongegeneerd te roven van de eigenaren van die grond.
Het is een ingewikkeld onteigeningsproces om te voorkomen dat de staat aangeklaagd kan worden.
Meer over deze onteigening in de Andere Krant en Gezond Verstand.
https://deanderekrant.nl/nieuws/systematische-onteigening-2022-03-10
https://gezondverstand.eu/2024/06/12/plannen-en-werkelijkheid-van-de-grote-verbouwing-van-nederland/
Vinger aan de pols in deze kwestie is van Elze van Hamelen.
https://ezaz.nl/elze-van-hamelen-over-koers2030/
https://degroteverbouwingvannederland.substack.com/
Cornelia, ten eerste; je bent toch niet zo van het plaatsen van linkjes, of vergis ik me.
En verder, wat linkjes betreft het volgende.
Vaak zijn er in linkjes 2 zaken te onderscheiden, te weten een vaststaand feit/ gebeurtenis en het commentaar/mening van de schrijver/commentator en uiteraard heb ik het niet over linkjes/berichten waarin droog een feit wordt gemeld zoals een ongeluk, de uitslag van een of andere wedstrijd enz.
Dit geldt natuurlijk ook voor de volgende linkjes:
https://www.historischnieuwsblad.nl/fvd-en-extreem-rechts-zijn-siamese-tweelingen-ook-al-beweert-lidewij-de-vos-anders/?utm_source=nieuwsbrief_hn&utm_campaign=3081_10_0&utm_medium=email&utm_content=Multi_template_artikel_Multi_template_AfbeeldingBoven&bid=69b03b466e280e2fcb752d71
https://www.historischnieuwsblad.nl/fvd-heeft-niet-toevallig-extreem-rechtse-kandidaten-oprichter-thierry-baudet-flirt-al-jaren-met-fascisme/
https://www.historischnieuwsblad.nl/orbans-band-met-rusland-wringt/
Ik kijk uit naar je deskundige commentaar. (Sarc).
Begrijp er niets van als de stikstof vanuit de natuur spontaan op plekken terecht komt dan is het ok, zwijnen herten, vogels muizen ratten bevers etc, maar als mijn hond in het bos wil poepen dan mag dat niet vanwege de stikstof, weet je wat ik denk, zoals mijn ouders vroeger zeiden : dat zooitje is rijp voor het krankzinnigen gesticht. Zij hadden gelijk.
Theo, wij kijken nog wel eens naar het programma Bed & Breakfast.
Gisteren was Limburg aan de beurt. Prachtig man, ja en ook de natuur.
Tja, en wat deze vraag betreft: ‘Wat is er toch van dit land geworden en wat nog komt’.
https://opiniez.com/2026/03/11/steeds-meer-mannen-die-zich-vrouw-noemen-in-vrouwengevangenissen/sybillaclaus/
Of dit:
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100146837_2e82f637
Ik durf dit niet eens aan mijn Franse vrienden te vertellen omdat ik bang ben om opgesloten te worden i.v.m. krankzinnigheid :)
He ik denk in beelden en wil deze rommel niet lezen.
Dat ieder maar doet wat die wil maar er mij niet mee lastig vallen.
Stel je voor een mooi wijf met kloten, dat kan toch niet. ;)
Ik zou me de rambam schrikken, maar daar wordt dan weer geen rekening mee gehouden.
Zou dat ook bij de transitie horen Nico?
Merkwaardig dat de betrouwbaarheid van Aerius aan de rechter moet worden gevraagd. Ik ga voor een blinde darm toch ook niet naar de fietsenmaker.
We leven momenteel in een gekke wereld waarin menigeen op de verkeerde plek zit.
Op inhoud is er de vraag wat liberaal / liberalisme er mee te maken heeft maar goed de volgende opmerking is nogal vreemd:
“Naar de betrouwbaarheid van AERIUS is tot nu toe geen oordeel van de rechter gevraagd”
FG alsof een rechter dat kan beoordelen – tenzij die ‘betrouwbaarheid’ in de wet is vastgelegd.
Maar tot slot mijn mening is dat gezien huidige situatie het ‘probleem’ stikstof terug moet naar de tekentafel waar het een integraal onderdeel moet worden van al die andere problemen waar ons land onder gebukt gaat en waar men zonder visie op toekomst niet uit kan komen.
Frans, ik ben het helemaal met je eens dat stikstof geen probleem is in de zin die er nu van gegeven wordt; een atmosfeer met 100% stikstof zou best wel eens vervelend kunnen zijn :)
Maar als het dus geen probleem is, en daar ben ik het dus helemaal mee eens, waarom moet het dan terug naar de tekentafel?
“Maar als het dus geen probleem is, en daar ben ik het dus helemaal mee eens, waarom moet het dan terug naar de tekentafel?”
FG er kleven wel degelijk wat nadelen aan de stikstofoxiden in relatie tot de natuur en onze gezondheid maar deze nadelen worden voor natuur schromelijk overdreven in een land waar natuur sowieso in concurrentie moet zijn met al die mensen die er ook willen wonen, werken en leven.
Die tekentafel kan tot die conclusie komen en maatregelen gaan voorstellen die breed kunnen worden geaccepteerd en dat betekent voor dit moment helaas ook niet optimaal voor de natuur.
Uiteindelijk kan alles leefbaarder worden in ons land bij krimp van impact mens in nabije toekomst maar dat vereist visie en moed.
Uiteindelijk kan alles leefbaarder worden in ons land bij krimp van impact mens in nabije toekomst maar dat vereist visie en moed.
Laat mij raden; degenen die aan jouw eisen voldoen mogen blijven?
Lösung des Problems der Überbevölkerung…
“Laat mij raden; degenen die aan jouw eisen voldoen mogen blijven?”
FG en terecht maak jij je nu grote zorgen want idd in die toekomst zal er voor lieden zoals jij slechts plaats zijn in de bekende gestichten.
Maar voor nu zijn het nog gouden tijden voor figuren als jij hier.
Met al je tekortkomingen als kenmerken kan je zo de politiek in. Pot, hypocriet met misschien wel een kleurtje nu dan zit je bij Jetten wel goed.
Frans Galjee
In vergelijk van Nederland met miljoenensteden is er niets aan de hand. Nederland is eigenlijk een parklandschap met huizen en gebouwen erin met een groot achterland en eigenlijk kunstmatige grenzen. De rest is door ecologen verzonnen en feitelijk grote flauwe kul. Als je Europees denkt en bij Bruntland denkt aan natuur de in de oude staat moet blijven zit je op het verkeerd spoor. Inmiddels heeft elke discipline zijn eigen verdienmodel.
Verandering is de norm. Wen er maar aan.
En op stuk in kader rechtsboven.
“Von der Leyen: kernenergie de rug toekeren was strategische fout”
FG Ja maar dat te laat inzien door gewoon gebrek aan kennis en visie maakt dat deze blunder nu niet ineens uitmondt in een goede oplossing.
Laat zaken van techniek over aan deskundigen en niet aan de politiek met hun waan van de dag.
Al die omhooggevallen vrouwen op te hoge posities in onze maatschappij maken de chaos verder compleet.
Je verwacht toch niet dat een gynaecoloog die goed is in het vaststellen van een vruchtwaterinfectie, iets weet van (kern)energie.
Angela Merkel was fysicus.
Maar hoe lang heeft ze dat vak en de deelgebieden waarin zij thuis was beoefend. Geleerd zijn en worden was voor een varken vroeger en nu heel vervelend.
Het moge duidelijk zijn dat timmermans niet weet hoe verwoestijning plaats vindt dat is namelijk door het gebrek van stikstof op de zandgrond en dat hebben we hier in nederland ook, weliswaar kleinschaliger maar het kan zie bijvoorbeeld het kootwijkerzand. En dan nog wat maakt het uit als er een paar loofbomen gaan groeien in een naaldbos, is toch ook groen. Voor zover ik weet is stikstof perfect voor een groene natuur maar ja ik woon in een polder met zware kleigrond en een meter of 5 onder ze zeespiegel en breek elke dag mijn nek over het groen hier, er is geen stukje onbedekte grond te zien.
CO2 is 90% leugen.
Stikstof is 100% leugen.
Wat heb ik zoal meegemaakt…
Op financieel gebied de Woekerpolis, Legiolease, de Libor fraude.
Dan de Big Pharma met de opiaten crisis, de Corona en nog veel meer.
Natuurlijk heeft de VS het Epstein exces, maar ‘wij’ hebben de zorgtoeslagen affaire en die is niet veel anders.
En dan dus ook nog de klimaat liegerij.
Volgens de politiek correcte mens ben ik nu een complotdenker. Ik laat me leiden door desinformatie.
Gisteren avond heb ik -samen met mijn vrouw- een uitermate goede film gezien die ik jullie allemaal aanbeveel.
‘Nuremberg’.
“CO2 is 90% leugen.
Stikstof is 100% leugen.”
FG Het hele leven is 100% een leugen (lol)
“Wat heb ik zoal meegemaakt…”
FG Tja daar wringt mogelijk de schoen met gevolg dat je uit blijkbaar gefrustreerdheid over eigen domheid veel maar tot leugen verklaart. Verder als alles waar je geen verstand van hebt tot leugen wordt verklaard kom je vanzelf bij mijn eerste opmerking uit. Sterkte met verder leven.
op welk platform heb jij Nuremberg gezien?
heb je een link?
wanneer kom je nog een keer langs hier in Pretoria?
ohhh…
ik zie dat het nog maar op circuit is.
”Al die omhooggevallen -mensen- op te hoge posities in onze maatschappij maken de chaos verder compleet.”
Zoals je ziet Frans heb ik je zin iets gewijzigd. Dit levert me nu een goedkeurend schouderklopje op en vanavond mijn lievelingsgerecht , een bord spaghetti.
Rene, volgens mij is dit nog beter:
‘Al die omhooggevallen mensen op (hoge) posities enz’.
Het gaat niet om de positie, maar om dat ‘omhooggevallen’.
Omhooggevallen door gebrek aan gewicht dus.
“Zoals je ziet Frans heb ik je zin iets gewijzigd. Dit levert me nu een goedkeurend schouderklopje op en vanavond mijn lievelingsgerecht , een bord spaghetti.”
FG ja wel slim – ik moet vanavond zorgen voor eigen eten en ben voor vannacht verbannen naar het tuinhuis. Een voordeel dan kan ik mijn LP’s weer eens luid afspelen.
Rene
Ik mag aannemen mét?
Interessant. Ik heb onlangs hier ook aansdacht aan besteed en maakte daarvan een briefje aan het RIVM:
Hallo Info (@RIVM)
Ik ben een onafhankelijke onderzoeker die voor het wel en wee van boeren opstaat omdat ze mijn ouders te eten hebben gegeven tijdens de honger winter van 1944.
Merk op dat de norm in NL voor stikstof depositie vele malen hoger ligt dan bv. in Denemarken en Duitsland. Wist U dat? (1). Misschien wilt U die cijfers even voor ons opzoeken?
In feite is de NL norm helemaal niet haalbaar en we beschikken ook niet over een data-set die de natuurlijke stikstof depositie over zeg maar 100 jaar weergeeft. Er zijn goede aanduidingen dat de natuurlijke stikstof depositie sinds ca. 1975 is opgegaan vanwege de gestadige daling in de sterkte van het magnetische veld van de zon, gemiddeld genomen. Dit betekent dat er meer van de meest energieke deeltjes van de zon kunnen ontsnappen, zodat er dus ook inderdaad meer NOx ontstaat, TOA (Top of Atmosphere).
Onlangs vertelde Mnr. Paternotte de kamer dat de reden waarom D66 nog steeds vast houdt aan het “stikstof probleem” vanwege de extra verzuring van de bodem is. Ik heb lang geleden uitgevonden dat veel levensoorten juist van wat zuur afhankelijk zijn. Om algen uit de koel torens of uit je zwembad te houden moet je o.a. de pH hoog houden; zeg maar groter als 7.4 of 7.5.
Volgens mij snapt Paternotte dat niet. Mijns inziens is alles deel van een natuurlijk process: Ik leg uit (corrigeer mij indien niet correct) (2):
NOx komt het meest uit de natuur (anders was de mens er helemaal niet, Fysiologisch wordt erectie veroorzaakt door de parasympathische verdeling van het autonome zenuwstelsel, waardoor de niveaus van stikstofmonoxide (een vaatverwijder) stijgen in de trabeculaire slagaders en gladde spieren van de penis.zegt bv. Wikipedia )
Reacties zijn (soms niet even precies gebalanseerd):
N2 + O2 + H2O + X-ray/ UV-C (variabel, veel energie, TOA) = O3 + HxOy + NOx
NOx + HxOy = HNOx + H2O = NOx- + H3O+ (slaat neer)
Er is dan dus inderdaad een zurerige reactie op de grond en dat veroorzaakt dus meer leven.
Bij het verbranden van fossielen komt veel hitte vrij wat veroorzaakt dat een kleine hoeveelheid stikstof aan de lucht oxideert.
N2 + 2O2 + hitte = 2NO2 (g) + H2O(l) = HNO3 + H2O = NO3- + H3O+
Wat de mens dus toevoegt door het verbranden van fossielen werkt dus mee aan de natuur om meer soorten meer en beter te laten groeien, niet minder soorten. Meer biodiversiteit dus.
Wat ik nou niet begrijp is dat de uitstoot van de veeteelt op een hoop wordt geschoven met NOx. Want ammoniak reageert alkalisch.
NH3 + H2O = NH4+ + OH-
Dat is het tegenovergestelde van zuur. Het grote probleem in NL is dus de scheepvaart en het weg- en lucht verkeer dat steeds verder toeneemt. Dat kun je niet stoppen.Er was ook een report geweest (gelast door de NOS, nogal) die liet zien dat de boeren inderdaad niet meer als ca. 2% van het zgn. ‘stikstof’ probleem kunnen vormen. Weet U iets hiervan? (3). Maar zoals ik het zie, is de uitstoot van wat meer ammoniak helemaal geen probleem aangezien het juist de ‘verzuring’ van de bodem tegenwerkt, en dus de welige groei dan juist beperkt.(4)
Wat betreft de aantijging dat de extra stikstof depositie de huidige natuur gebieden ‘bederft’. Inderdaad is het zo dat meer NOx voor meer diversiteit van het leven zorgt en dat er dan planten bijkomen (mee-eters, dus) die de originele vegetatie kan verdringen. Het probleem van de indringers door de extra stikstof depositie is eigenlijk vrij algemeen en de beste oplossing die wij hier in Zuid Afrika hebben is gewoon om met een aantal vrijwilligers het bos of het natuurgebied in te gaan om de indringer planten fysisch te verwijderen. Zoveel werk is dat helemaal niet, als je maar op tijd maatregelen neemt. Zo leer je niet alleen de natuur maar ook elkaar kennen….misschien zijn de geniddelde Nederlanders te lui of te onge-interesseerd waardoor het probleem gewoon maar naar de politiek wordt doorgeschoven.
Mijn finale vraag aan het RIVM is dus: bent U het met mij eens dat het niet redelijk is van D66 om te verwachten dat de boeren moeten weggaan omdat dit inderdaad niks helpt om het gewaande probleem op te lossen? (5). Inderdaad lijkt de ge-projecteerde politiek van D66 erop om op een bepaald soort manier het land van de boeren zo goedkoop mogelijk in handen te krijgen. Mijn gedachte daarbij is dat als er echt een dringend probleem is in NL voor meer grond, waarom niet het Markermeer inpolderen? Dan kun je echt tien steden bouwen…..
Graag verneem ik van u de antwoorden op mijn vragen 1 tot 5. Ik denk dat daar best wel veel van afhangt voor de boeren. Indien dit langer als een week gaat duren, verwacht ik wel een officieel verwijzingnummer voor dit probleem. Dank!
Hartelijke groeten,
RIVM Meldingnummer: M2603 0125
ze beloven een antwoord voor 17/3/2026
Denk jij nu echt dat het RIVM niet al veel weet over stikstof?
Heb jij hun site al eens bekeken en zo ja wat mis je daar dan?
https://www.rivm.nl/stikstof
Henri
Pool
Niet dat ik het een probleem vind, maar dat meer is meer van hetzelfde en minder van de soorten die meer specialistisch zijn ingesteld en het moeten hebben van arme grond. Overigens zijn al onze voedselgewassen enorme stikstofslurpers. Reden waarom in de landbouw zoveel kunstmest wordt gebruikt. En, zoals gebruikelijk, met velen zijn kost ook wat. Tenslotte is een oerwoud vel rijker aan soorten dan een steppe of een poollandschap. Sommigen vinden dat een groot probleem
Wijnand Hijkoop,
Precies 100 jaar geleden (1926) begon de journaLIST Conrad Heiden met het woord ‘nazi’ om het opkomende nationaal socialisme te demoniseren en weg te zetten als boerenpummels, ‘nazi’ is een ‘slang’ of straattaal (Bavaria) voor domme boer. Heiden & co waren bang dat het mooie leven die ze ‘samen’ na de Treaty of Versailles (1919) in een treinwagon hadden opgebouwd uit hun handen zou glippen en daarmee óók hun prachtige Weimar Republiek.
Weimarrepubliek zorgvuldig opgebouwd en geënt op Magnus Hirschfeld’s, the father of transgenders en transvestites, ideeėn, in vergelijk met de Rutgers Stichting in de tegenwoordige tijd.
Hollywood (wie zijn dat ook alweer?) heeft honderden propaganda films uitgebracht om mensen te misleiden en heeft nooit de werkelijke en ware geschiedenis laten zien. Zo was er ook een indrukwekkende hollywoodfilm over een totaal verzonnen (historical fiction) boek geschreven door Thomas Keanelly dat al jaren op de boekenplank stond en staat onder het etiketje ” fiction”.
Hollywood met ‘Saving Private Ryan’ en ‘The Longest Day’ zal ook de reden zijn dat mensen denken dat de USA (geallieerden) ons bevrijd hebben ipv de Russen die 26.000.000 soldaten verloren.
De misleiding tav de 2e wo is evenzo groot als de misleiding tav de gehele klimaatscam.
100%. Geen woord van gelogen.
Ik denk dat er erg weinig respondenten zijn die het zo zien, als ze het niet in de msm hebben gelezen is het een complottheorie.
‘Hollywood met ‘Saving Private Ryan’ en ‘The Longest Day’ zal ook de reden zijn dat mensen denken dat de USA (geallieerden) ons bevrijd hebben ipv de Russen die 26.000.000 soldaten verloren’.
Goh, weer wat geleerd man. Dus het waren gewoon Russen die eerst in Noord-Afrika de Duitsers in de pan hakten, vervolgens overstaken naar Italie en in 1944 in Normandie het strand op renden.
Die 26 milj Russen zijn nooit verder gekomen dan wat later het IJzeren Gordijn is gaan heten waar ze overigens buitengewoon populair waren in de DDR en al die andere landen zoals Polen, Hongarije enz. enz. enz.
Maar OK, bij Cornelia kan je niet meer kapot en dat is ook wat waard.
reactie in de wacht? spambak? te confronterend? te off-topic? tegen het zere beentje? te integer?
Off-topic.
rode haring
‘The Unspeakable Horrors Of The Battle Of Berlin’.
Och, kijk hier ook nog even naar Roelofsen, fantastisch die Russische soldaten.
Vraag dat aan uw neefje Ilya Ehrenburg, adviseur en minister van propaganda onder Stalin.
Oh Roelofsen. met die 26 miljoen Russische soldaten zit je aardig op de lijn Cornelia, die het ook graag heeft over miljoenen illegalen in Nederland (NIet meer dan 150.000; is al genoeg trouwens).
Kijk hier even naar stumperd:
https://nl.frwiki.wiki/wiki/Pertes_humaines_pendant_la_Seconde_Guerre_mondiale
En dat ondanks de enorme steun van de VS:
https://www.militairespectator.nl/sites/default/files/bestanden/uitgaven/1918/1962/1962-0165-01-0068.PDF
Zeker, bijna 12 milj gesneuvelde militairen is verschrikkelijk, maar de enige reden daarvoor is dat Stalin, net als Poetin nu, geen enkel probleem had met het opofferen van mensen; kanonnenvlees.
‘reactie in de wacht? spambak? te confronterend? te off-topic? tegen het zere beentje? te integer?’.
Heer Labohm moet natuurlijk netjes blijven, hetgeen voor hem overigens geen enkele moeite is.
Maar ik hoef me niet in te houden Roelofsen; gewoon te FvD dus.
kinnesinne