CO2 is een gas waardoor de aarde minder warmte (die we van de zon krijgen) uitstraalt naar het heelal.
Daardoor wordt het warmer waardoor er meer ijs op het vaste land (Zuid-pool, Siberia, Alaska, e.a.) wegsmelt en de zeespiegel stijgt!!
Het gaat er niet om dat wij als ras overleven, maar dat onze nakomelingen ook nog een goed leven in redelijke welvaart hebben. En dat laatste wordt moeilijker naarmate wij minder aan vermijding & bestrijding van de stijgende zeespiegel doen…
2
16
Paul Kramer
1 jun 2026 om 11:36
@Bas 09:27 – u en ik verschillen van mening; ik maak mij geen zorgen of onze nakomelingen in redelijke welvaart kunnen leven.
Ook Obama maakt zich geen zorgen – prachtige huizen gekocht direct aan oceaan:
Het hangt er vanaf wat je als bewezen beschouwd.
Ik vind de resultaten van talloze metingen en modellen voldoende.
2
16
Hans M.
1 jun 2026 om 10:18
Het hele debat gaat al decennialang over een wondergas waarmee de planeet zichzelf verder opwarmt aan de eigen afgestraalde restwarmte. Vroeger had je nog competente wetenschappers die zo’n verondersteld mechanisme genadeloos ontmaskerden als perpetuum mobile. Henry heeft volkomen gelijk: dat gas doet helemaal niks (met de temperatuur van het aardoppervlak). Er bestaan geen correcte metingen die het tegendeel kunnen aantonen. Ik beschik over feitelijke metingen van feitelijke weerstations die het tegendeel van dat tegendeel aantonen: enige opwarming door terugstraling bestaat niet. Niet lokaal, dus ook niet “gemiddeld” mondiaal. Alleen modellen met onfysische meekoppelingen en “radiative forcings” kunnen dit suggereren.
12
1
Dieter von Bartsch
1 jun 2026 om 12:55
Mee eens Bas. Maar cijfers zonder context zegt helemaal niets. Hoe was het ook alweer? “Het klimaat is een chaotisch systeem….?”
Het laatste onderzoek waar iemand hier bij mij mee kwam opdagen was een onderzoek van 2010. Daar gingen ze toen met een CO2 meter en een goede temperatuur meter ergens op 2 verschillende bergen zitten te meten en op te nemen op recorders voor een bepaalde periode van tijd…. En waarachtig: zoals de CO2 omhoog ging, ging ook de temperatuur omhoog. Die dT werd omgerekend naar dF en toen klopte alles precies met de ’theory’…..
hoe dom kun je bezig zijn ?
Omgekeerd, werd prof. Endersbee natuurlijk van precies hetzelfde beschuldigd als waar ik de makers van dat 2010 rapport beschuldig. (klik op mijn naam)
Dus Hans, hoe zouden we een experiment kunnen doen met zeewater (van gemiddelde compositie) waarvan we precies zouden kunnen zien en meten hoeveel CO2 er uitgast en oplost bij alle temperaturen vh zeewater?
CO2 is een gas waardoor de aarde minder warmte (die we van de zon krijgen) uitstraalt naar het heelal.
Daardoor wordt het warmer waardoor er meer ijs op het vaste land (Zuid-pool, Siberia, Alaska, e.a.) wegsmelt en de zeespiegel stijgt!!
@Bas
Zie zeespiegelstijging Doggerland!!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Doggerland
Homo antecessor wist dit te overleven en homo sapiens is er nog steeds!!
Het gaat er niet om dat wij als ras overleven, maar dat onze nakomelingen ook nog een goed leven in redelijke welvaart hebben. En dat laatste wordt moeilijker naarmate wij minder aan vermijding & bestrijding van de stijgende zeespiegel doen…
@Bas 09:27 – u en ik verschillen van mening; ik maak mij geen zorgen of onze nakomelingen in redelijke welvaart kunnen leven.
Ook Obama maakt zich geen zorgen – prachtige huizen gekocht direct aan oceaan:
https://hawaiihideaways.com/2010/02/hawaii-home-of-barrack-obama/
https://www.bostonglobe.com/lifestyle/names/2019/08/22/barack-and-michelle-obama-are-reportedly-buying-martha-vineyard-mansion/cuoVonwx5Uxen9GAQMo1bP/story.html
De Aarde zoekt continue een nieuw evenwicht. Ook met een beetje meer CO2.
De Aarde heeft geen intelligentie en zoekt dus niet naar een nieuw evenwicht…
Bas heeft geen idee waar hij het over heeft.
Als je 100 miljoen extra doden per jaar vanwege de temperatuur- en zeespiegelstijging geen probleem vindt dan heb je gelijk.
Waar liggen die 100 miljoen doden per jaar extra? Graag een locatie Bas! Volgens jou is de aarde dan binnen 45 jaar mensloos?
meer CO2 doet niks
er is niemand die dat ooit heeft bewezen met echte metingen
er is meer CO2 in de lucht omdat het warmer wordt
dat is een eenvoudige chemische temperatuur afhankelijke reactie van miljoenen tonnen bi-carbonate in de oceanen
burn the climate science
Het hangt er vanaf wat je als bewezen beschouwd.
Ik vind de resultaten van talloze metingen en modellen voldoende.
Het hele debat gaat al decennialang over een wondergas waarmee de planeet zichzelf verder opwarmt aan de eigen afgestraalde restwarmte. Vroeger had je nog competente wetenschappers die zo’n verondersteld mechanisme genadeloos ontmaskerden als perpetuum mobile. Henry heeft volkomen gelijk: dat gas doet helemaal niks (met de temperatuur van het aardoppervlak). Er bestaan geen correcte metingen die het tegendeel kunnen aantonen. Ik beschik over feitelijke metingen van feitelijke weerstations die het tegendeel van dat tegendeel aantonen: enige opwarming door terugstraling bestaat niet. Niet lokaal, dus ook niet “gemiddeld” mondiaal. Alleen modellen met onfysische meekoppelingen en “radiative forcings” kunnen dit suggereren.
Mee eens Bas. Maar cijfers zonder context zegt helemaal niets. Hoe was het ook alweer? “Het klimaat is een chaotisch systeem….?”
Een mens is geen ras maar een soort Bas.
Mooi Hans M!
Het laatste onderzoek waar iemand hier bij mij mee kwam opdagen was een onderzoek van 2010. Daar gingen ze toen met een CO2 meter en een goede temperatuur meter ergens op 2 verschillende bergen zitten te meten en op te nemen op recorders voor een bepaalde periode van tijd…. En waarachtig: zoals de CO2 omhoog ging, ging ook de temperatuur omhoog. Die dT werd omgerekend naar dF en toen klopte alles precies met de ’theory’…..
hoe dom kun je bezig zijn ?
Omgekeerd, werd prof. Endersbee natuurlijk van precies hetzelfde beschuldigd als waar ik de makers van dat 2010 rapport beschuldig. (klik op mijn naam)
Dus Hans, hoe zouden we een experiment kunnen doen met zeewater (van gemiddelde compositie) waarvan we precies zouden kunnen zien en meten hoeveel CO2 er uitgast en oplost bij alle temperaturen vh zeewater?