Afbeelding gemaakt met ChatGPT.
Door Angela Wheeler.
Een nieuwe editie van een handboek voor wetenschapseducatie voor rechters wijkt “sterk” af van een “langdurige traditie van neutraliteit”, schrijven drie van Amerika’s meest vooraanstaande natuurkundigen in een brief aan de opperrechter van het Amerikaanse Hooggerechtshof, John Roberts.
In een open brief aan rechter Roberts schreven dr. Richard Lindzen van het Massachusetts Institute of Technology, dr. William Happer van Princeton University en dr. Steven Koonin van het Hoover Institution van Stanford University aan Roberts, voorzitter van het Federal Judicial Center, uitgever van de vierde editie van het Reference Manual on Scientific Evidence, waarvan de schrijvers het nieuwe hoofdstuk over ‘Hoe wetenschap werkt’ willen laten verwijderen.
Het handboek dient al decennia als een essentiële leidraad voor meer dan 3.000 federale rechters en talloze juristen op staatsniveau. Het wordt in meer dan 1.700 rechterlijke uitspraken aangehaald en heeft rechtbanken geholpen betrouwbare wetenschap te onderscheiden van speculatie. De kracht ervan ligt in de toewijding om te beschrijven hoe wetenschap werkt volgens de principes van de 300 jaar oude wetenschappelijke methode, waarbij politieke overwegingen en een afglijden naar pseudowetenschap worden vermeden.
De auteurs van de brief, met meer dan 600 peer-reviewed publicaties op hun naam, beschikken over ongeëvenaarde expertise op dit gebied. Hun bezorgdheid betreft de vervanging van het gewaardeerde hoofdstuk van wijlen David Goodstein door een overdreven uitgebreide en intellectueel zwakke versie van 65 pagina’s.
Weisberg
De hoofdauteur van het nieuwe hoofdstuk is filosoof Michael Weisberg, die een prominente rol speelde als diplomaat bij de klimaatonderhandelingen van de Verenigde Naties, waar hij pleitte voor financiële compensatie aan kleine eilandstaten die zogenaamd bedreigd werden door de opwarming van de aarde. Het schijnbare conflict tussen zijn zogenaamd neutrale standpunten over wetenschappelijk bewijs en zijn rol als auteur is onmiskenbaar – vooral in de context van klimaatrechtszaken waarbij mogelijk miljarden dollars aan aansprakelijkheid gemoeid zijn.
De inhoudelijke problemen zijn nog ernstiger. Waar Goodstein, ooit hoogleraar natuurkunde aan het California Institute of Technology, de wetenschappelijke methode benadrukte – het formuleren van hypotheses en het toetsen ervan met data – verwerpt het nieuwe hoofdstuk de wetenschappelijke methode als een ‘mythe’. Het verheft ‘wetenschappelijke consensus’ en ‘wijdverspreide acceptatie’ tot de hoogste vorm van zekerheid, waardoor onderzoek verandert in een populariteitswedstrijd.
Dit keert de traditionele wetenschappelijke werkwijze om. Zoals Nobelprijswinnaar Richard Feynman al opmerkte, is de sleutel tot wetenschap het rechtstreeks vergelijken van voorspellingen met waarnemingen:
“Als het niet overeenkomt met het experiment, is het onjuist.”
In Daubert v. Merrell Dow Pharmaceuticals (1993) maakte het Hooggerechtshof hetzelfde punt: wetenschappelijke kennis moet worden verkregen door hypotheses te toetsen aan de werkelijkheid. In een eerdere editie van Goodstein stond:
“Data zijn de munteenheid in de wetenschap”,
en theorieën moeten nieuwe voorspellingen doen die kunnen worden gefalsificeerd of geverifieerd. Consensus daarentegen is een sociologisch fenomeen.
Kooplieden van twijfel
Zoals Michael Crichton al eens waarschuwde:
“Als het consensus is, is het geen wetenschap. Als het wetenschap is, is het geen consensus.”
De geschiedenis bevestigt dit. De populaire “consensus” over platentektoniek, de oorzaken van ziekten en de angst voor wereldwijde afkoeling in de 20ste eeuw werd ontkracht door bewijs, niet door stemmen.
De activistische inslag van het hoofdstuk wordt verder benadrukt door de verwijzing naar Naomi Oreskes en Erik Conway’s Merchants of Doubt , een boek dat stelt dat er “geen enkele discussie onder wetenschappers” bestaat over catastrofale klimaatverandering – een bewering die wordt weerlegd door een enorme hoeveelheid gegevens uit de praktijk.
Het bestempelen van gekwalificeerde dissidenten als buiten de “echte wetenschap” hoort niet thuis in een educatief document voor rechters. Wetenschap boekt vooruitgang door heersende opvattingen met data te weerleggen, niet door maatschappelijke normen op te leggen.
Het Federal Judicial Center heeft terecht een hoofdstuk over klimaatwetenschap uit de handleiding verwijderd nadat 28 procureurs-generaal van staten de tegenstrijdigheden en ongefundeerde beweringen ervan hadden gedocumenteerd. Het hoofdstuk ‘Hoe wetenschap werkt’, dat grotendeels geschreven is ter ondersteuning van dat inmiddels verwijderde materiaal, is echter wel behouden gebleven.
Met meer dan 1000 klimaatgerelateerde rechtszaken die aanhangig zijn bij staats- en federale rechtbanken, verdienen rechters richtlijnen die gebaseerd zijn op empirische nauwkeurigheid. Lindzen, Happer en Koonin hebben gelijk. Het Center for Biological Diversity zou het nieuwe hoofdstuk onmiddellijk moeten intrekken en Goodsteins eerdere versie moeten herstellen, die de essentie van wetenschappelijke redenering weergaf in een taal die toegankelijk was voor lezers zonder de wetenschappelijke achtergrond die de meeste juristen missen.
Ze zouden de National Academy of Sciences ook moeten opdragen beide hoofdstukken uit hun versie van het handboek te schrappen. Het waarborgen van de integriteit van juridische richtlijnen op het gebied van wetenschap is geen partijpolitieke kwestie.
Rechter Roberts en het Federal Judicial Center hebben de kans om hun streven naar neutraliteit te herbevestigen en het vertrouwen in het handboek te herstellen . In een tijdperk waarin wetenschap steeds meer gepolitiseerd raakt, is het van vitaal belang om strenge normen te handhaven voor wat als wetenschappelijk bewijs in de rechtbank geldt. De geloofwaardigheid van het Amerikaanse rechtssysteem vereist niets minder.
***
Angela Wheeler.
Over de auteur
Angela Wheeler is uitvoerend directeur van de CO2Coalition in Fairfax, Virginia. Ze studeerde cum laude af aan de Emporia State University in Kansas met een graad in communicatie en aanvullende vakken in biologie en pre-geneeskunde.

de Telegraaf
Hoofdredactie: Den Haag moet nu doorpakken als het gaat om kernenergie.
De ambtenaren zijn nu nog aan het onderzoeken waar een centrale gebouwd kan gaan worden. Dit is een zorgvuldig proces wat tijd kost. De vorige centrale in Borsele is tenslotte meer dan 50 jaar geleden gebouwd zodat de beslissing ook best 50 jaar kan gaan duren. Dan is pas de waar vraag opgelost. Dan is er nog steeds de vraag of het wel nodig is met de zonne akkers en de windmolens op zee. Bij de wie het mag bouwen is al een knoop doorgehakt. Zuid Korea is afgevallen nu ze hebben laten zien dat ze binnen 5 jaar en binnen budget een centrale kunnen opleveren.
Z.Korea heeft een wanprestatie geleverd bij de bouw van de Barakah kerncentrale in de VAE.
Aangaande:
1- de kwaliteit (veiligheid) van de opgeleverde kerncentrale
2- de bouwtermijn
3- de kosten
Het is, bij mijn weten, hun enige kerncentrale gebouwd buiten Z.Korea….
Ze vinden kennelijk dat zijzelf er ook een bloedneus bij hebben opgelopen (teveel verliezen) want het is hun enige project buiten Z.Korea gebleven.
Ik vermoed dat het vertaal probleem (Koreaans is totaal anders dan Arabisch of Engels) ook een stevige rol heeft gespeeld.
Eab, zie dit:
https://www.nrc.nl/nieuws/2026/05/31/is-de-kleine-kerncentrale-het-wondermiddel-tegen-alle-energiekwalen-bij-een-centrale-die-maar-60-procent-per-jaar-draait-wordt-de-stroom-algauw-twee-keer-zo-duur-a4928652
Een nieuwe tactiek om de zaak te vertragen.
Dat SMR’s best wel handig zijn om het probleem van stabiele stroomvoorziening op te lossen wordt nu niet meer ontkent.
Dus over naar de volgende stap; het afvalprobleem!
Natuurlijk, daar weten we nog helemaal niets over want we hebben nog nooit KC’s gebouwd.
Uiteraard het probleem van INstabiele stroomvoorziening:)
SMR’s zijn al 30jaar (sinds 1996) een hype of toe-/uitvlucht…
Logischerwijs is er niets van terecht gekomen want ook SMR’s moeten niet ontploffen = veel arbeid = geproduceerde stroom wordt duur.
Sterker, apenduur want er is per geproduceerde KWH stroom veel meer arbeid nodig.
De opschaling van kernreactoren van minder dan 100MW*) naar reactoren van 1600MW komt voort uit de noodzaak om de kostprijs van de geproduceerde stroom te verlagen.
De kostprijs verlaging (€/MWh geproduceerd) middels serie-productie van kleine centrales is na nader onderzoek en beproeving steeds vergaand onvoldoende gebleken.
Grote kernreactoren produceren nog steeds goedkopere stroom…
_____
*) de ~80MW Dodewaard centrale. Inmiddels een mausoleum in de uiterwaarden van de Waal nabij Nijmegen.
de telegraaf en zeker haar hfd redacteuren varen met alle winden mee. Zo kunt u geld verdienen met uw EV, warmtepompen niet aan te slepen, zo kunt u geld verdienen met uw zonnepanelen,warmtepompen een probleem voor het net oh nee toch niet.
In Duitsland is het 5 over 12. Daar staat een energiecrisis voor de deur terwijl de Duitse (auto)industrie volledig op instorten staat. De Duitse overheid wil een conglomeraat oprichten met alle knappe koppen uit het bedrijfsleven en universiteiten en wetenschappelijke instituten om kernfusie te realiseren.
Zie: https://www.change.inc/transities/energie-transitie/kernfusie-in-duitsland-stap-dichterbij-nu-bedrijfsleven-wetenschap-en-overheid-krachten-bundelen
Ik vernam zelfs dat men regio Zuid-Oost Brabant wil betrekken. Prima plan.
Rechters mogen dan neutraal zijn, er is altijd nog een 4e macht die aanstuurt:
https://www.youtube.com/watch?v=MWO6LBQY35A
Een bewuste poging dus, om ongewenste wetenschap buiten spel te zetten.
Deze herziening van het handboek voor rechters maakt deel uit van het Trump Project2025, geschreven door de rechts-conservatieve Heritage Foundation.
Er is gelukkig ook goed nieuws:
https://www.ad.nl/buitenland/kritiek-groeit-rond-poetin-z-bloggers-en-zelfs-doema-waarschuwen-voor-instortende-economie-en-vastlopend-leger~a1bc1058/
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/other/keiharde-vernedering-het-op-%C3%A9%C3%A9n-na-sterkste-leger-ter-wereld-heeft-geen-elite-eenheden-meer-over/vi-AA24xk75?ocid=hpmsn&cvid=6a1d501387384088989b1e49bfe17f48&ei=15
En Cornelia, voordat je weer losbarst met je gezeur over MSM;
‘Zelfs in de Doema, de Russische Tweede Kamer en normaal gesproken een applausmachine voor Poetin, zwelt de kritiek aan. Afgelopen week riep afgevaardigde Valeri Gartoeng vertwijfeld: „Hoe kunnen we met nul economische groei de oorlog nog betalen?!” Communistenleider Gennadi Zjoeganov stelde het nog scherper: „De economie staat op instorten!”
Zo’n Magyar achtige MP zou in Nederland best wel verfrissend zijn:
https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/buitenland/hongarije-herziet-grondwet-om-president-af-te-zetten/ar-AA24xwJH?ocid=hpmsn&cvid=6a1d501387384088989b1e49bfe17f48&ei=69
Goed artikel alleen wij hebben dat probleem niet want hebben de Hoge Raad met zijn Reservisten.
in Nederland wordt door alle rechtbanken, hoven en zelfs de Hoge Raad met zijn reservisten gebruik gemaakt van een juridisch compendium Klimaat-en milieu rechtszaken om uniformiteit te hebben in de uitspraken van rechtbanken hoven of Hoge Raad et zijn Reservisten in klimaat of milieu rechtszaken. We hebben een door de overheid zeer ruim gefinancierde keten van NGO’s die deze rechtspraak na elk verdict onder de juridische loep legt en in beroep gaat als blijkt dat de rechters afwijken van het enige juiste de Juridische Compendium Milieu en klimaatzaken.
Over 24 jaar zijn we van de probleem gelukkig verlost want geen klimaatzaken meer want geen uitstoot meer co2 en methaan want geen koeien meer en geen industrie. Dat is ook waarom er nu 6 miljard moet worden bezuinigd want er moet start na 2050 geld genoeg zijn om dit land draaiende te houden en om groene waterstof met CCS te financieren.
Er komen rechtszaken waar grote verzekeringsmaatschappijen worden gedaagd want hebben verzekeringen afgesloten op verordening van overheden op Representative Concentration Pathway in climate science 8.5 dat nu is herzien.
hier zijn we nog niet vanaf. ik bedoel de corrupte wetenschap.
Ze moeten gewoon gerritje raadplegen.
gekke gerritje