Door Martien de Wit.
Dat de mensheid de laatste honderd jaar teveel fossiele brandstof gebruikte en dat daardoor de aarde plotseling enorm opwarmde, zoals Al Gore fantaseerde, was op zeker moment zelfs voor de meest gelovige naïevelingen te ongeloofwaardig. Er was te weinig aantoonbare opwarming om bang van te worden. Dus veranderden de door het IPCC betaalde wetenschappers (die naar verluid geselecteerd waren op basis van hun flexibele omgang met cijfers), de ‘opwarming van de aarde’ in ‘klimaatverandering’. Dat is kennelijk wèl angstaanjagend, zeker als je weet dat het klimaat pas 4,5 miljard jaar verandert en dat de zeespiegel nu elke eeuw zo’n tien tot twintig centimeter stijgt. Alle reden dus tot paniek, zelfkastijding en een fanatieke sloop van de landbouw, visserij en de EU-maakindustrie.
Weliswaar gaan de BRICS-landen onverstoorbaar door met het verdubbelen tot verdrievoudigen van hun CO2 uitstoot, want iemand moet onze spullen maken, maar dan ligt het niet aan ons. Dan kunnen onze koukleumende, analfabete en honger lijdende achterachterkleinkinderen ons niet verwijten dat wij het klimaat verpest hebben. Dat hebben dan die welstandige Chinezen, Indiërs en Brazilianen gedaan. Geeft dat niet een goed gevoel?
Intussen wordt voor mensen die hun wereldbeeld niet uitsluitend baseren op het NOS Journaal, steeds duidelijker dat talrijke toonaangevende wetenschappers, wier reputatie door niemand betwist kan worden, van mening zijn dat ‘het klimaat’ iets complexer in elkaar zit dan de IPCC-onheilsprofeten ons willen laten geloven. Clintel heeft er laatst een verhelderende film over uitgebracht. Het schijnt zelfs uit te maken voor de temperatuur alhier of de zon meer of minder actief is (hoe kom je erop?) en dat wolken niet alleen uitstraling tegenhouden, maar ook instraling. Waardoor het door de wolken soms kouder kan worden en soms wat warmer. Maar als ik het goed begrepen heb, zit de invloed van de zon, noch die van de wolken in de modellen van het IPCC. Want die factoren zijn veel te complex om in een werkbaar model te kunnen stoppen. Nou dan laat je ze toch gewoon weg?
Bovendien zijn er nog talloze natuurlijke effecten, zoals El Niño en El Niña, de veranderende golfstromen, maar ook as- en vuurspuwende vulkanen als Fagradalsfjall op IJsland, de Etna op Sicilië en vele andere in Azië en Zuid-Amerika. Tussen Nieuw-Zeeland en Fiji ligt een actieve vulkanische boog, waarvan sommige vulkanen onder water liggen en geen as en stof de atmosfeer in slingeren maar waterdamp. De gevolgen daarvan worden beschreven in het onderstaande artikel van Chris Morrison van de Britse website The Daily Sceptic. Nog zo’n belangrijke factor die invloed heeft op klimaatverandering, waarover we nog veel te weinig weten. Factoren die stuk voor stuk veel ingrijpender kunnen zijn voor het klimaat dan dat beetje CO2 dat wij mensen uitstoten.
***
Hunga Tonga is ‘meest waarschijnlijke’ oorzaak van recente hogere temperaturen
Door Chris Morrison.
Vertaling: Martien de Wit.
De klimaatgebeurtenissen van 2022-24 waren “werkelijk buitengewoon”, schrijft Dr. Javier Vinós in de online blog van Dr. Judith Curry. De zeldzame convergentie van een aantal gebeurtenissen “die zich wellicht honderden of zelfs duizenden jaren niet zullen herhalen” is een “unieke leermogelijkheid” voor klimatologen. Het is interessant dat Dr. Vinós de rol van de huidige El Niño bagatelliseert. Hij zegt dat de Hunga Tonga onderwatervulkaanuitbarsting in januari 2022, die de hoeveelheid waterdamp in de bovenste atmosfeer met een opmerkelijke 10% deed toenemen, de meest waarschijnlijke oorzaak is van de recente opwarming, die op zijn beurt leidde tot een ongekende drie plotselinge temperatuurverhogingen in de stratosfeer. Als het overtollige water de atmosfeer verlaat, zal het een afkoelend effect hebben aan het oppervlak, waardoor de temperaturen de komende drie tot vier jaar kunnen dalen,” aldus Vinós.
De uitbarsting van de Hunga Tonga was een buitengewone gebeurtenis omdat er een enorme hoeveelheid waterdamp in de bovenste atmosfeer werd geblazen zonder de gebruikelijke vulkanische as. Stofdeeltjes die zich door de atmosfeer verspreiden kunnen een tijdelijk afkoelend effect hebben, zoals in 1815 bij de uitbarsting van Mount Tambora, maar waterdamp heeft opwarmende eigenschappen en wordt beschouwd als het krachtigste ‘broeikasgas’. “In tegenstelling tot de lagere troposfeer, waar het broeikaseffect relatief verzadigd is, ondervindt de stratosfeer, ver boven de gemiddelde emissiehoogte van de aarde (ongeveer 6 km), een veel geprononceerder effect van de toevoeging van waterdamp,” merkt hij op.
De ongewone weersverschijnselen van de afgelopen maanden zijn een kolfje naar de hand van alarmisten in de media, de wetenschap en de politiek. De strikte naleving van de Net Zero politieke agenda betekent dat grote delen van de klimaatwetenschap ‘definitief beslist’ zijn en niet ter discussie mogen staan. Alle veranderingen in het weer en het klimaat zijn te wijten aan het gebruik van koolwaterstoffen door de mens, zeggen de autoriteiten. Het voortdurende tot catastrofe uitroepen van het recente weer heeft de natuurlijke variatie grotendeels genegeerd en dus worden de warmtetransfers van El Niño en de opstuwing van waterdamp door Hunga Tonga gedegradeerd tot ondergeschikte voetnoten.
Klimaatwetenschappers waren aanvankelijk geschokt door de heftigheid van de uitbarsting van de Hunga Tunga en de enorme waterpluim die plotseling de bovenste atmosfeer in schoot. Binnen enkele maanden vestigde een groep Europese wetenschappers de aandacht op de omvang van de uitbarsting. Zij concludeerden dat de unieke aard en omvang van de wereldwijde verstoring van de stratosfeer die door de vulkaan werd veroorzaakt
“deze tot de meest opmerkelijke klimaatgebeurtenissen in het moderne observatietijdperk rekent, met een reeks mogelijke langdurige gevolgen voor de samenstelling van de stratosfeer en het klimaat”.
Sinds die datum lijkt er niet veel discussie over het onderwerp te zijn geweest in de wetenschappelijke pers. Een cynicus zou kunnen concluderen dat er geen grote vraag is naar iets dat een deuk zou kunnen slaan in alle recente weerpropaganda die Net Zero helpt overeind te blijven.
Nooit eerder zijn we getuige geweest van een onderzeese vulkaanuitbarsting met een pluim die de stratosfeer kan bereiken en een grote hoeveelheid waterdamp kan afzetten, aldus Dr. Vinós.
De bovenstaande grafiek toont de dramatische toename van waterdamp sinds het begin van 2022. Hij illustreert de beweging van het vulkanische water van de tropische gebieden naar de midden- en hoge breedtegraden waar het de komende jaren geleidelijk de atmosfeer zal verlaten. Vinós stelt de vraag waarom het zo lang duurde om veranderingen in de atmosfeer te detecteren en hij suggereert dat de antwoorden liggen in een zeer snelle verspreiding in de lengterichting, maar een veel langzamere reis door de breedtegraden. Dit lijkt te worden bevestigd door de verschillen in de bovenstaande afbeelding tussen 2022 en 2023. Bovendien moet er rekening worden gehouden met seizoensgebonden variaties. De uitbarsting van Tambora biedt een precedent in die zin dat het beroemde ‘jaar zonder zomer’ 12 maanden na de uitbarsting van april 1815 plaatsvond.
Vooruitkijkend zegt Vinós dat we een ommekeer zouden moeten zien in de opwarming die door de Hunga Tonga vulkaan is veroorzaakt. Hitte-alarmisten hebben de laatste tijd veel hooi op hun vork genomen. De ‘Editorial Board’ van de Financial Times poneerde onlangs dat de klimaatdreiging “zich nu op onbekend terrein begeeft”. Maar er doemen andere factoren op die een periode van aanzienlijke afkoeling kunnen inluiden. Deze omvatten de afname in zonneactiviteit na het maximum van Solar Cycle 25 en een toekomstige oceaanstromingverschuiving van de Atlantische Multidecadale Oscillatie. “Dit zijn inderdaad interessante tijden wat betreft klimaatdynamiek,” merkt Vinós op. Ondertussen is er een levendige wetenschappelijke discussie te vinden onder het artikel op de site van Dr. Curry.
***
Chris Morrison is de milieuredacteur van The Daily Sceptic.
***
Bron: hier.
***
Er klopt iets niet: Hunga Tonga was in januari 2022, maar we zagen pas een globale opwarming in oktober 2023, zo’n 20 maanden later. Hoe verklaar je niets in 20 maand en dan een forse stijging?
Ter vergelijking, de afkoeling door het stof van Tambora was in de maanden erna.
“de temperaturen de komende drie tot vier jaar kunnen dalen,” Logisch toch? Na elk record volgt een daling in de jaren erna. Dat zag je ook na de el Nino van 1998. Maar wat zal het over 10-20 jaar zijn?
Ons eigen corrupte KNMI kan het weer voor de volgende dag niet eens op een halve graad nauwkeurig voorspellen en jij vraagt hoe het weer over 10-20 jaar is?
Knettergek!
Cornelia, je zit hier al jaren en nog steeds snap je het verschil niet tussen weer en klimaat? Wat doe jij hier eigenlijk? Complottheoriëen verkondigen?
Ik verbaas mij al jaren over het feit dat mensen zoals jullie jarenlang dagelijks bezig zijn met het liegen en bedriegen om een leugen in stand te houden.
Iemand beschuldigen van complottheorieën terwijl je zelf al jaren meespeelt in het grootste complot ooit, hilarisch.
Ik vraag mij wel eens af hoe het op jullie verjaardagsfeestjes zou zijn, gezellig met elkaar over het klimaat praten?
Chemical,
Als er geen weer is, is er ook geen klimaat. Het vervelende is dat het weer wel gemeten kan worden maar het klimaat niet! Het klimaat bestaat helemaal niet want het is het gemiddelde van het momentane weer over een periode van 30 jaar dus de uitkomst van een sommetje. De gemiddelde temperatuur bestaat ook niet is ook de uitkomst van een sommetje. Jij bent niet instaat om met een instrument naar buiten te gaan en het zgn “klimaat” te meten datzelfde geldt voor de gemiddelde temperatuur die kan je ook niet meten. Dus conclusie als je het weer niet kunt voorspellen kan je het “klimaat” ook niet voorspellen. Ik zal je een geheimpje vertellen dat het ook nooit zal kunnen omdat wij het fenomeen niet eens begrijpen daar is het ook veel te complex voor.
Als je een keer TS6 van het IPCC gaat lezen daar staat de status van de variabelen beschreven meer dan 95% staat op “low confidence”. Ook staat er dat het albedo effect niet is begrepen dus hebben ze dat maar met een constante ingevuld. Ook staat erin dat de modellen absoluut ongeschikt zijn om voor beleid te gebruiken. Hiermee vertellen ze dat het een leuke bezigheid is waarvoor ze nog leuk betaald worden. Kortom een leuke speelplaats voor wetenschappers die van masseren en wetenschappelijk corrigeren van data houden onder het mom van u vraagt en wij draaien. Ik moet zeggen dat ze dat aardig gelukt is. Heel veel instituten houden op deze wijze hun hoofd boven water. Helaas is het instituut IPCC tot een boekhoudersclub en reisburo voor politici geworden. Het voordeel hiervan dat je op een hele goedkope manier heel wat van de wereld kan zien. Maar om nu te zeggen dat het nuttig is, vind ik wat al te ver gaan omdat een normale discussie tussen “wetenschappers” met afwijkende mening niet meer mogelijk is dat is een hele slechte zaak en leidt tot verloedering waarvan bovengenoemd commentaar een voorbeeld van is.
Wat een onzin verhaal Bob. Alle fysica staat bol van met integraal -en differentiaalberekeningen, waarvan de uitkomst niet direct meetbaar is.
Hoe meet je versnelling?
Busje is onderweg, had lekke band.
Modellenmaker,
Antwoord op je 2e zin, daarom gebeuren er ook zoveel ongelukken en moeten ze altijd getuned worden aan de hand van proeven, calibreren en valideren en dan maar bidden dat je modellen goed zijn. Jammer voor je maar ik heb daar heel wat ervaring over heel de wereld.
Met een MEMS, daar hebben we er vele van liggen, werkt uitstekend zijn nog hartstikke goedkoop ook. Gebruiken we regelmatig om bruggen/viaducten, etc mee te monitoren.
Nu heb je van mij wat geleerd en heb ik aan jou wat te vragen, hoe meet je het klimaat?
Prettige Pasen nog!
Commentaar modellenmaker in de wacht!
Cornelia , ja dat dus.
Bob,
Het aantal ongelukken van constructies obv differentiaal -en integraalrekening is zeer beperkt.
Klimaat is de integraal van meetbare grootheden (temperatuur, neerslag, …..)
“Ons eigen corrupte KNMI kan het weer voor de volgende dag niet eens op een halve graad nauwkeurig voorspellen”
Als je hun huidige voorspellingen gaat vergelijken met de voorspellingen halverwege vorige eeuw, dan moet je constateren dat ze reuze stappen hebben gemaakt.
Het weer voor de volgende dag voorspellen ze vrij goed. Dat was vroeger totaal anders.
Weliswaar niet helemaal hun verdienste, maar vooral die van de snelle vooruitgang in de rekensnelheid van computers, maar toch….
Die snelle vooruitgang in de rekensnelheid van computers danken we vooral aan ASML die machines ontwikkelt waarmee steeds goedkoper steeds kleinere transistoren en dunnere draadjes gemaakt kunnen worden.
Beste Hans,
Mijn antwoord op de vraag van Modellenmaker, 1 april 13:07, is nog niet doorgekomen. Nu heb ik het vandaag weer geprobeerd maar dan krijg ik een foutmelding.
Vgr Bob
Modellenmaker,
Ik heb daar wat andere ervaringen mee waarbij constructies van 500 miljoen tot een miljard zijn bezweken bv Nicole Highway in Singapore, Sleipner A in Stavanger en zo zijn er bosjes daar zijn behoorlijk ingewikkelde modellen de schuld van. Sleipner A is bezweken aan een onderdeel dat nog geen 1000 euro kostte, ik ben daar zelf bij betrokken geweest naar het onderzoek.
Mijn commentaar op jouw vraag staat bij Hans nog steeds in de wacht. Niet dat je denkt dat ik niet antwoord.
Bas,
Wat een lachertje jouw verhaal over het KNMI met je opmerking dat ze het weer van de volgende dag redelijk voorspellen. Ik weet niet of je het weet maar sals ik zeg dat het eeer van morgen ongeveer net zo is als vandaag dan ,nu komt het, scoor ik meer dan 50% goed. Haha Bassie.
Niet alleen die ASML speelt daar een rol in maar je moet wel ook hele goede software hebben.
Red Bull auto met mij achter het stuur wordt minstens op 100 ronden achterstand gezet, met Max Verstappen erin wordt deze eerste, maar dat wist je natuurlijk niet!
“nu komt het, scoor ik meer dan 50% goed”
Het echte getal is: 80%. En dat is ruim onvoldoende. De score voor één dag vooruit moet minstens 95% zijn. Dat lukt je alleen met een goed functionerend weermodel.
Bert,
Hans Erren heeft al een antwoord gegeven, ik was die naam van die bomen vergeten. Ja bizar hoe die zich voortplanten. Volgens een verslaggever van de Australische TV lag het aan de climate change.
Die film ik heb deze met bewondering bekeken. Zelfs die wetenschappers van NASA waren eerlijk. Ik heb er in het verleden ook met een paar contact gehad, overigens allemaal gepensioneerd maar die ergerde zich ook aan dat geleuter over die CO2. Wat ook duidelijk in die film naar voren komt dat die CO2 helemaal niets met de opwarming te maken heeft maar dat deze vanuit Antartica geregeld wordt. Dat had ik een hele tijd geleden ook al een keer gelezen maar nu werd het duidelijk in beeld gebracht. Dat houdt de temperatuur op een graad nauwkeurig maar ik weet niet welke eenheid het was. Daar heb ik me toch dood aan geergerd altijd die Amerikanen met hun Fahrenheit en miles, etc. Terwijl ze maar 20% van de wereld bevolking zijn op congressen ook, van het SI stelsel hebben ze daar nog nooit gehoord, het is nog steeds een achterlijk land dat in de jaren 50 is blijven steken.
De enige aandrijvende kracht die in onze nabijheid zit is de zon en het hele leven valt of staat met oa de zon. Als er geen wolken zijn komt er dus meer warmte naar de aarde en wordt die warmer. Bij meer wolken wordt de. Aarde gewoon kouder. Dat zie je ook duidelijk in die film.
Als je deze film hebt gezien dan kan je dus met alles stoppen want detemperatuur van de aarde wordt op een hele andere manier geregeld waar wij alsmens niets aan kunnen doen. Ook komt het belang van N2 aan de orde in combinatie met bliksen dat tot nitraat vorming leidt ook een levens belang net als fosfor allemaal voor de groei van plantjes.
Dus CO2 niets aan doen meer is beter, stikstof gewoon de lucht in blazen, ook allen maar goed kortom IPCC kan opgeheven worden, transitie onmiddellijk stoppen, gascentrale opstoken net als kolencentrales, dan nog een MSR kc bouwen en alle groene troep afbreken zowel op het land als op zee, de zee weer tergeven aan de vissers die hebben daar ook recht op en het land weer terug naar de boeren om voedsel te verbouwen ook zei zijn eerste rechthebber!
Kortom de welvaart zal daarna weer terugkomen en we halen gas uit het bevriende Rusland voor 25 ct/m3 en 15 ct/kWh. Alle EV vernietigen en alle autoos op fossiele brandstof laten rijden. 12 MSR kc’s in iedere provincie 1 en 2 langs de kust voor ontzilting zeewater, het zoete water op de bestaande vloeivelden pompen, gas naar de huizen via het bestaande netwerk dan hoeft er in Nederland niets te veranderen. Volgens de EU moet voor de agenda 2030 te halen nog 1500 miljard per jaar uitgegeven worden tot 2050.
Terwijl we als we bovengenoemde oplossing aanhouden voor 100 miljard euro klaar zijn, het milieu bespaard wordt en de gezondheid niet bedreigd wordt door al dat infrageluid, slagschaduw, reageert op de hersenen als deze in dezelfde frequentie komen word je gillend gek. Kortom een Win-Win situatie, er is ook nog voor 400 jaar kolen en gas ook nog voor honderden jaren. Fossiele grondstoffen worden in het binnenste van deaarde aangemaakt.
Modellenmaker,
Je hebt mijn vraag dus niet helemaal begrepen, ik vroeg kan jij met 1 sensor het klimaat buiten direct meten. Jouw antwoord is geen 1 apparaat, maar de integraal van meetbare grootheden. Dat zelfde geldt voor de gemiddelde temperatuur die kan je ook niet meten. Als ik met een temperatuur meter naar buiten loop kan ik je precies vertellen hoe warm of hoe koud het is.
Maar vertel mij dan hoe je het klimaat wilt meten op dezelfde manier als met de tempmeter. Ik loop naar buiten met een meter X en meet het klimaat, hoe en met welk instrument doe je dat.
Gaarne jouw antwoord.
Veel suk6
Zo’n instrument om klimaat te meten bestaat niet, maar daaruit trek jij de verkeerde conclusie dat klimaat niet bestaat.
De versnelling van een voorwerp kun je ook niet meten, maar is toch een zeer waardevolle bestaande fysische grootheid.
En volgens Bob bestaan temperatuurmetingen van satellieten ook niet, want die zijn de uitkomst van “een sommetje”.
Nee Bob, je reacties zijn te simplistisch en ondoordacht. Het is veel geschreeuw maar weinig wol.
Modellenmaker,
Ik heb je uitgelegd dat ik de versnelling direct kan meten met een MEMS, dat instrument bestaat al jaren. Je kan het ook nog met andere sensoren direct meten. Ik doe dat al meer dan 30 jaar. Dus wat klets je nu.
Modellenmaker,
Temperaturen meten met satellieten met een nauwkeurigheid van 1 graad of minder kan inderdaad niet. Ik heb niet gezegd dat je ze niet kan meten maar niet met de genoemde nauwkeurigheden. Dit zelfde geldt ook voor het vaststellen van zeenivo hoogte met een nauwkeurigheid van 1 mm, dat is pure onzin!
Ja dan kan je wel zeggen dat mijn gedachte te simplistisch zijn dat is ook het principe dat ik aanhang KISS! Hoe simpeler hoe beter, hoe ingewikkelder hoe slechter. Ik heb jaren een monitorings afdeling gerund volgens het KISS principe dat heeft ons geen windeieren gelegd maar dat begrijp jij blijkbaar niet.
Het klimaat is een door mensen gedefinieerd systeem maar je kan het niet meten daar blijf ik bij.
Dus Bob, de onzekerheidsmarge van de UAH reeks van Roy Spencer is van dezelfde ordegrootte als de temperatuurstijging die hij presenteert?
Vraag hem dan even de foutenmarge toe te voegen.
Ons eigen corrupte KNMI kan het weer voor de volgende dag niet eens op een halve graad nauwkeurig voorspellen en toch kan die Javier Vinós een afkoeling voor de volgende drie tot vier jaar voorspellen?
Knettergek!
Identiteitsfraude!
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/centraal-meldpunt-identiteitsfraude-cmi
Heb je die “Identiteitsfraude” gemeld, Cornelia? Vertrouw je nu de overheid plots wel?
(als je ze niet vertrouwt, waarom verwijs je dan naar die website?)
AnthonyF om 09:51 ben ik niet. (Maar ik had het wel kunnen zijn).
Best wel eervol als ze je identiteit op deze rake manier gebruiken :)
Cornelia,
Klimaat en weer voorspellingen zijn twee geheel verschillende dingen!
Wel eens van dode tijd gehoord in regelsystemen (delay/vertraging)
Leg eens uit hoe dat hier van toepassing is.
Hysteresis effect.
@Modelleur,
Als je over een goede voorspelling voor het weer van de volgende dag, twee dagen of zelfs een week moet rekenen (zoals ooit)…
Die correlatie is hier recent nog op Climategate aangetoond https://www.climategate.nl/2024/01/olifant-el-nino-of-het-co2-muizeke/
In het kort uitgelegd , het zijn de gravitatie krachten van de hemellichamen ( meer specifiek vooral de maan en de zon) op de Pacific aardschol die een subductie initiëren met twee gevolgen , enerzijds de bovengrondse vulkanische uitbarstingen zoals de Hunga Tunga en anderzijds de onderzee lavastromen die een tijd aanhouden, dit zijn stromen die zeewater op grote diepte (tot 9000m) opwarmen, dit warme water waaiert enerzijds uit door de diepliggende zeestromen en stijgt vanwege de gravitatie naar het oppervlak om El Jinjo te worden, dit is een proces dat ca 2 jaar duurt en dat aangetoond wordt door een vertraging van ca 2 jaar tussen de seismische activiteit index en de zeewatertemperatuur in het El Ninjo gebied.
Volgens dat artikel van jou, is de uitbarsting van de Hunga Tonga dus niet de oorzaak (“de boosdoener”) van de huidige plotse opwarming, maar eerder een tussenstap. Je bevestigt daarmee wat ik al schreef (om 8:12).
@ modelleur
leg geen woorden in mijn mond
1 De Hunga Tunga en El Ninjo hebben dezelfde oorzaak
2 De effecten zijn echter totaal anders , zoals het artikel hierboven beschrijft
3 Vulkanen produceren te weinig warmte om dit als dusdanig te meten , het zijn de secundaire effect als stof en waterdamp die meetbaar kunnen zijn
4 Een sterke El Ninjo produceert een lucht temperatuursprong van 3 °C, dat is gigantisch en vereist een afkoeling van gigantisch veel vrij gekomen lava en is het equivalent van 47 maal het jaarlijks energieverbruik van de bevolking en dan te beseffen dat El Ninjo een cyclisch verschijnsel is dat gemiddeld om de 3,6 jaar kan voorkomen, gelukkig niet altijd met die intensiteit
“1 De Hunga Tunga en El Ninjo hebben dezelfde oorzaak”
Wat een onzin. Dan hoef ik niet door naar 2.
eric, volgens dat artikel van jou, zou het aantal aardbevingen plots, abrupt en aanhoudend verdubbeld zijn rond 1996. Van een z-score -1 in 1979-1995 naar een z-score +1 voor 1997-2015.
Wordt dat algemeen aanvaard onder geologen, of is dat iets dat jij uit één publicatie van één persoon hebt gehaald en dan als absolute waarheid aanziet?
“dus worden de warmtetransfers van El Niño en de opstuwing van waterdamp door Hunga Tonga gedegradeerd tot ondergeschikte voetnoten.”
Je bent zo voorspelbaar , nou je modellen nog.
“Er klopt iets niet: “
FG er klopt iets niet geldt pas als we veel beter alle processen kennen en begrijpen processen die klimaatverandering bepalen cq er van invloed op kunnen zijn.
“Hunga Tonga was in januari 2022, maar we zagen pas een globale opwarming in oktober 2023, zo’n 20 maanden later.”
FG wie weet dat die opwarming uitsluitend kwam door die Hunga Tonga uitbarsting en wat weten we over de traagheden in de vele werkbare processen. Meet en regeltechniek geeft daarover meer inzicht.
“Hoe verklaar je niets in 20 maand en dan een forse stijging?”
FG daar is dus nog geen sluitende verklaring voor en met slechte kennis krijg je slecht giswerk als resultaat.
“Ter vergelijking, de afkoeling door het stof van Tambora was in de maanden erna.”
FG allereerst geldt dat wat er boven al is aangegeven en verder is antwoord mogelijk te vinden in de verschillen tussen de materie die door beide uitbarstingen in de verschillende lagen van onze atmosfeer hun werking hadden in het zoeken naar evenwicht in de warmtebalans.
Omdat er volgens het KNMI ook zwavel mee de lucht in is gegaan en dit even duurt voor het verwerkt is.
Er zou ook een tijdelijke stilstand van de opwarming voor enkele jaren mogelijk kunnen zijn omdat er ook as mee omhoog is gegaan en dit tezamen voor een demping zorgt.
Aldus het KNMI Modelleur.
Zoek maar eens theorieën genoeg te vinden.
klimaatgebeurtenissen.
wat zijn dat nou weer? (oorspronkelijke tekst: climate events)
“Javier Vinós schrijft in de online blog…”
Laten we eens wat verder kijken dan een blog:
De UAH temperaturen volgens Roy Spencer:
jan-jun 2022: 0,12
jul-dec 2022: 0,24
jan-jun 2023: 0,23
jul-dec 2023: 0,82
Hunga Tonga barstte uit in januari 2022. Waarom is er dan gedurende 18 maanden geen enkel effect te zien op de globale temperatuur?
Waarom zien we wel een stijging wanneer de El Nino optreedt?
Een vulkaanuitbarsting produceert ook veel SO2. DIt wordt omgezet in aerosolen, die (zoals bij Tambora) een afkoelend effect hebben. Wat zegt de wetenschappelijke literatuur hierover voor Hunga Tonga? “The water vapor anomaly increases the net downward IR radiative flux whereas the aerosol layer reduces the direct solar forcing. The direct solar flux reduction is larger than the increased IR flux. Thus, the net tropospheric forcing will be negative.”
DIt negateive effect wordt helemaal niet vermeld in die blog, waar er trouwens alleen maar opinies en helemaal geen data worden gepresenteerd.
Modelleur, je veralgemeent te gemakkelijk. Je spreekt over “een vulkaanuitbarsting”. Alsof er bij elke uitbarsting evenveel SO2 wordt uitgestoten. En dit was niet zomaar “een vulkaanuitbarsting”, het was een bijzonder krachtige onderwater uitbarsting. Kijk eens wat er gebeurt met SO2 + H2O https://www.chemistryscl.com/reactions/sulfur-dioxide-water-reaction-SO2+H2O/index.php
Verder heeft het water in de hogers sferen tijd nodig om zich te verspreiden, herlees de tekst eens aandachtig.
Ik veralgemeen niet. Het is een citaat uit een studie ovrt Hunga Tonga, gebaseerd op meetgegevens.
Jij daarentegen veralgemeent te gemakkelijk zelf, met een verwijzing naar wat basisprincipes (waar die studie trouwens rekrning mee houdt)
Welke studie? (Bronvermelding is altijd handig)
Bronvermelding is inderdaad handig, maar dan komt het in de wacht….
Je kunt het citaat ook googlen om de bron te vinden.
Wat weer een lul-verhaal Modelleur, komt het in de wacht.
Nee soms komt iets in de wacht, en heel soms komt er iets niet meer boven, meestal een late post.
En hoge meetgegevens zou ik ook wel eens willen zien, zelfs wat het KNMI schrijft waggelt op hun grondvesten.
Eerst koud dan warm, ja zo kan ik het ook, iets van die twee zal het wel zijn.
“Hunga Tonga barstte uit in januari 2022. Waarom is er dan gedurende 18 maanden geen enkel effect te zien op de globale temperatuur?
Waarom zien we wel een stijging wanneer de El Nino optreedt?”
Hier het antwoord zie ook mijn reactie om 13:02
Die correlatie is hier recent nog op Climategate aangetoond https://www.climategate.nl/2024/01/olifant-el-nino-of-het-co2-muizeke/
In het kort uitgelegd , het zijn de gravitatie krachten van de hemellichamen ( meer specifiek vooral de maan en de zon) op de Pacific aardschol die een subductie initiëren met twee gevolgen , enerzijds de bovengrondse vulkanische uitbarstingen zoals de Hunga Tunga en anderzijds de onderzee lavastromen die een tijd aanhouden, dit zijn stromen die zeewater op grote diepte (tot 9000m) opwarmen, dit warme water waaiert enerzijds uit door de diepliggende zeestromen en stijgt vanwege de gravitatie naar het oppervlak om El Jinjo te worden, dit is een proces dat ca 2 jaar duurt en dat aangetoond wordt door een vertraging van ca 2 jaar tussen de seismische activiteit index en de zeewatertemperatuur in het El Ninjo gebied.
Volgens dat artikel van jou, is de uitbarsting van de Hunga Tonga dus niet de oorzaak (“de boosdoener”) van de huidige plotse opwarming, maar eerder een tussenstap. Je bevestigt daarmee wat ik al schreef (om 8:12).
Waar zijn de data die zouden aantonen dat ” dit is een proces dat ca 2 jaar duurt”? Je geraakt niet verder dan een correlatie, maar nergens toon je aan dat er voldoende warmte werd gegenereerd om die opwarming te bekomen.
Gisteren heb ik de film ‘ Earth from space ‘ van NOVA ( gefinancierd oa door Koch industries ) toegevoegd aan mijn site als versterking van de kern van mijn werk.
Daarin komen vulkanen ook aan de orde . Met name vulkanen van onderzee die een machtige rol blijken te spelen in het ontstaan van nutriënten voor het mariene leven.
Gisteren heb ik deze indrukwekkende film , waarin de raadselen van de natuur worden onthuld middels satellieten .
Wat ik nog niet wist was 1) dat bliksem een belangrijke rol speelt in de vorming van nitraat en 2 ) dat bosbranden nutriënten versneld terugbrengen in de bodem en een regeneratieve werking hebben. ( dat bosbranden het ecologisch systeem versterken . )
Deze film – die ieder mens zou moeten kennen – laat zien hoe al het leven op aarde met elkaar verbonden is door die ene ster: De ZON.
https://www.bertpijnsevanderaa.nl/hoe-weersystemen-werken/
Voor de FvD haters onder u . De vader van de gebroeders Koch vergaarde zijn fortuin met bouwen van olieraffinaderijen in Rusland. De gebroeders Koch steunen de Republikeinse partij en zijn lid van de Tea party. Daarmee is de connectie gelegd met Bart jan Spruyt , die stukjes schrijft in Wynia’ week en als waarachtig Rechts kan worden aangemerkt.
Die film is prachtig, toch is het Robert Koch Institute onlangs negatief in de media gekomen met verbluffende openbaringen over de aanpak van de corona plandemie in Duitsland.
https://www.zerohedge.com/political/secret-docs-reveal-germanys-public-health-agency-warned-lockdowns-cause-more-harm-good
De Website wordt zoals zoveel andere kritische websites geblokkeerd in delen van Europa, maar is met de Tor browser te bekijken.
@ Cornelia , Zo werkt het dus niet alleen in de media, maar ook op serieuze sites : noem de naam van de organisatie en de reactie is navenant.
Als ik op Linked -in de video van het Manhatten Institute- door präger geproduceerd- plaatste, werd die per omgaande – onder luid applaus- gedebunked vanwege de connectie met het Heartland – Institute. In die film wordt overtuigend aangetoond dat een energietransitie onmogelijk is .
Film gefinancierd door Koch ?: kijk ik niet .
Wat de gebroeders Koch betreft. Ik weet alleen dat ze behoren tot de hele kleine groep mensen op deze planeet die de touwtjes in handen hebben en van daaruit , heel voorstelbaar, dat ze geïnvesteerd zouden hebben in Farmaceutische bedrijven als Pfizer. Bijzonder is wellicht wel, dat de gebroeders Koch ‘rechts’ zijn, want de meeste leden van de club zijn links. (Al Gore )
Bedrijven kennen geen moraal . Onlangs keek ik een interessante – ook weer- film daarover. Bedrijven kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor hun activiteiten ( wapenhandelaren, verkopers van hernieuwbare energie , vaccins ); het zijn de burgers die beslissen of ze een dienst of product afnemen op basis van hun geweten.
Zo werken overheden en bedrijven innig samen, waarbij de werkelijke macht ligt bij de financiële sector. Ook weer te zien hoe dat in zijn werk gaat in de film Planet of the Humans die eveneens behoort tot het kernmateriaal . Die werd eveneens effectief gedebunked .
Haha plandemie, die samenzweringsterm had ik nog niet gehoord.
Cornelia,
Het RKI is net zo onbetrouwbaar als het RIVM, je zult het niet geloven maar beide krijgen geld van, ja daar is ie weer, Bill Gates. Zo nu is de cirkel weer rond.
Zelfs nu staan er op de website nog leugens over de vaccins oa dat ze “safe en effective” zijn.
https://www.rki.de/EN/Content/infections/immunisation/vaccination_myths/vaccination_myths_content.html
Bert,
In Australie zijn er bomen die schijnen te moeten verbranden om zich voort te kunnen planten. Vroeger staken de boeren na de oogst ook hun land in de fik. Maar dat meg niet meer is een milieu delict, haha!
Bob, ik zou zeggen: kijk de film en geef op basis daarvan een antwoord.
vertel het de mensen hier .
Eucalyptusbomen, zitten zo tjokvol olie dat ze exploderen als ze verbranden en daarmee de zaden ver weg slingeren.
Bob.
De Aboriginals weten daar alles van. Hebben twee keer Australië en Nieuw Zeeland bezocht en hadden in Australië een geweldige gids, Antropoloog, die alles wist over de Aboriginals.
Zij weten ook water te vinden en wortels van planten die je kundt eten. Wij zouden er rondlopen en dood gaan!
Bert, als je die laatste alinea had weggelaten, dan was dit een zinvolle bijdrage geweest. Maar nu maak je er weer bagger van. Jammer.
Toen ik de titel las dacht ik meteen, iets met zo’n naam moet wel kwaadaardig zijn.
Het effect van zoveel (warm) water wat in de lucht geslingerd wordt, kan inderdaad lang duren voordat het globaal gevoeld wordt. Wij hadden hier in 2022 een heel zachte winter, dat weet ik nog wel. En meer regen dan normaal in de zomer 2022-2023. Er was ook abnormaal warm water in de Middellandse zee – dit was vanwege Etna, denk ik. Dan hebben we ook uitbarstingen gehad op Ijsland. Ik heb het allemaal uitgelegd. (klik op mijn naam)
CO2 is een dwaalspoor dat zorgvuldig door het IPPC gelegd word.
Als je de bron vermeld en je bericht komt er niet door dan werd het reeds gefacktchecked. Bedankt om het te melden en zo mij moeite te besparen.
Verandering is het gevaarlijkst. De paasvuren zijn weer geweest. Al vijfhonderd jaar zijn er paasvuren in het oosten van het land en verder door Duitsland. Er omheen heeft zich een landschap gevormd met biotopen die in de moderne stad niet voorkomen. De grote verandering die ook samen gaat met onze klimaat angst is dat dit biotoop een natura2000 gebied is geworden. Uit model onderzoek blijkt nu dit landschap het paasvuur niet kan overleven als het dichter dan vier km nabij komt. Iets wat de vorige vijfhonderd jaar geen enkel probleem gaf. Weer een totale overwinning van de model berekening. Modellen waar inderdaad geen vulkanen inzitten. Vulkanen kun je tenslotte geen vergunning laten aanvragen. Die vulkanen staan ook nog eens buiten de landsgrenzen wat de rechtsgang tegen de vulkaan bemoeilijkt.
Inmiddels zijn de Paasvuren met de tijd meegegaan, bij verschillende vuren staat een niet mis te verstane feesttent, verplaatsbare toiletten, en een duo aggregaten om de muziekinstallatie van spanning te voorzien. De paasvuren waren dit jaar ook van kilometers afstand te horen.
Eab,
Ik word helemaal deprie van al dat modellen geleuter. Naar een goed model kijk ik liever dan dat ik er data in stop!
Als je kijkt wat er voor schade wordt aangericht door modellen in de wereld is niet te filmen.
Een bekende prof had een mooie definitie voor een model bij zijn afscheidsrede.
“Het model: vehikel voor glorie en schade!!”, wat een realiteits gevoel.
“She’s a model and she’s looking good
I’d like to take her home that’s understood” ??
(Kraftwerk)
De trollen zijn vroeg wakker en komen ook nog eens met valse naam, tikje achterbaks
Ongeloofwaardigheid en onhaalbaarheid van de klimaatdoelstellingen is primair.
VN-IPCC is toenemend te ongeloofwaardig gebleken door hun temperatuurreeks-data-manipulaties en selectieve eenzijdige onderzoeken, onrealistische doem modellen/scenario’s, gepolitiseerde conclusies en aanbevelingen gericht aan de politieke besluitvormers in de wereld:
Daardoor hebben we nu aanhoudend nieuwe propagandistische meme’s en opnieuw gedefinieerde begrippen nodig ter versterking van de Groen en Linkse internationale wereldideologie:
Duurzaam, klimaatangst, klimaat-suicide, klimaatongelijkheid, klimaatvluchtelingen, inclusieve klimaatmaatregelen, klimaatemancipatie, CO2-‘vervuiling’, ‘hernieuwbare’ energie / perpetuum, klimaatverandering, klimaattoekomst, klimaatdiefstal, klimaatdiscriminatie, klimaatontwrichting, kantelpunten, versnelling, zeespiegelstijging.
Vergeten worden de sociaal – medische maatschappelijke schades van ‘hernieuwbare’ energie / elektrificatie en de schadelijke ban op fossiele- en kernenergie aan de aardbewoners / burgers en schades aan natuur, milieu en klimaat en de schades door afname van wereldvoorraden grondstoffen, zeldzame metalen en zeldzame mineralen.
Nu ook de energietransitie / nationale elektrificatie en isolatie en klimaatdoelstellingen onhaalbaar zijn gebleken, slechts een klimaat’winst van 0,000036 grC oplevert in 2030 ~ 2050 en in een totale maatschappelijke politieke chaos / stagnatie is beland door capaciteitstekorten, stagnerende investeringen in ‘hernieuwbare’ energie infrastructuur, oplopende kosten van materialen, schades aan zeedieren en Natura-2000-gebieden, etc.
STOPPEN met de klimaat overdrijving en zinloze
…energietransitie.
Het doek van klimaatverandering is al lang vervallen, alleen een handjevol klimaatwaanzinnigen houdt het nog vol.
Na de Pfizer papers en de Koch papers uit Duitsland zal het corona doek ook snel vallen.
Er zullen rechtszaken ingezet worden om de schade te verhalen en de schuldigen te laten boeten waarmee er nóg meer naar buiten zal komen.
Dat zal de doodsteek zijn voor de leugens die de globalisten verspreiden.
Wat zullen ze nu bedenken? Oorlog met Rusland? Een nieuwe plandemie?
Omdat we tegen die tijd weer walvisolie nodig hebben, zullen we horen dat de walvissen opnieuw moeten worden gered.
Hier heb je het verhaal van zo’n klimaatwaanzinnige uit de Letzte Generation…
PeterR,
Ik heb iemand nog nooit zo veel onzin in zo’n korte tijd horen zeggen. De tacktiek van zulke figuren is altijd hetzelfde, een grote waterval aan onzin en een ander constant in de rede vallen. De ozin dat ze de klimaat verandering wil tegehouden fantastisch. De eigenschap van een klimaat is dat het verandert of er wel of geen mensen op deze aarde wonen. Dat wordt bepaald door de weg die de aarde om de zon maakt en de stand van de aarde, de zgn Milankovits cycli. Ik vind het een voorbeeld van ongekende kennis om dit soort uitspraken te doen dat je als mens de aarde zou kunnen tegenhouden. De invloed van de mens op het “klimaat” is nihil.
Waterdamp 30.000 ppm in de lucht is een echt broeikasgas maar CO2 niet met 420 ppm terwijl 1200-2000 ppm nog veel beter is. Dat er gebieden die laag liggen onderwater komen te staan als je er niets aan doet is logisch. Nederland zakt ook daar is niets aan te doen een natuurlijk fenomeen dat oppersing heet als je de grond gaat belasten en als je de belasting weghaalt, zakt de grond ook weer dus bouwen we dijken.
Aangezien 70% van de mensen in deltagebieden wonen, kan je verwachten dat er problemen zullen komen en moet men zich aanpassen. We moeten ons hele leven al aanpassen dat doen we elk moment van seconden tot 450.000 jaar dat is een natuurlijk ondeel van het leven om dan te denken, zoals die bakvis in het videootje, dat ze het klimaat kunnen veranderen dan heeft ze het niet helemaal begrepen.
We kunnen die hele klimaat hype vergeten, de discussie sluiten en aan adaptatie doen dat we overigens al meer dan 10.000 jaar doen en ons heel goed is bevallen. Waarom we plotseling anders gaan doen, heeft alleen maar met perverse bedoelingen te maken van hebzuchte elite die zgn denken dat ze alles beter weten met de bedoeling de volledige macht over het “klootjes volk” te krijgen!
Weer zo’n gehersenspoelde Miep zonder enige levens ervaring met een grijs gedraaid verhaal, de domheid ten top?
Dat ze de politiek in wil kan ik mij voorstellen, niet gehinderd worden door kennis strekt als aanbeveling ook het handelskenmerk van D66, PvdA met name kabouterpuntmuts, GL, etc.
“Carla Rochel ist Sprecherin der Letzten Generation. Sie ist 21 Jahre alt und in der Nähe von Dresden aufgewachsen. In Heidelberg studierte sie Politikwissenschaft und Psychologie, bevor sie im Herbst 2021 das Studium abbrach, um sich den Protesten der Letzten Generation anzuschließen. Carla Rochel wohne jetzt in Leipzig und ist immer wieder an Straßenblockaden und anderen Protesten beteiligt. Seit anderthalb Jahren ist sie Teil der zivilen Widerstandskampagne gegen die Klimakrise.”
Kortom, een steuntrekker. Freud zou haar in de categorie ‘Hysterica’ plaatsen.
‘nou dan laat je ze toch gewoon weg’.
Jaren geleden, rond 2000, toen de modellen makers nog eerlijk waren, was ik bij een presentatie. Ergens in Cambridge. Ging over atmosfeer-oceaan gekoppelde modellen, het buzzwoord van de dag.
Vraag: hoe bepaalt u de uitwisseling van warmte en momentum tussen lucht en water? Antwoord: niemand weet eigenlijk hoe dat moet, hangt van zoveel factoren af: wel/geen wind, wel/geen golven, vochtigheidsgraad, wolken, en zo voorts . Dus representeren we dat met een formuletje vol aanpasbare parameters. Of we laten het gewoon weg. Nog een vraag: die parameterisering, enige experimenten gedaan om te kijken of die wel ongeveer goed is? Antwoord: eh, nee, eigenlijk nooit aan gedacht.
Het is nog steeds zo, durf ik te wedden.
Inderdaad Ed, dat was jaren geleden. Er is vooruitgang geboekt. De koppeling zit inmiddels in de meeste modellen. Maar je hebt gelijk, het is nog altijd een uitdaging om die uitwisseling netjes fysisch te beschrijven. Zoals je zelf al aangeeft is het complexe materie waarin vele processen spelen.
Jammer dat je een beetje simplistisch eindigt met: “nee, eigenlijk nooit aan gedacht”. Dat is onzin. De werkelijkheid is dat er destijds niet of nauwelijks waarnemingen waren om de parameterisaties te toetsen.
“Het is nog steeds zo, durf ik te wedden”
Nee dus. Je loopt achter en bent blijven hangen in het 2000.
Ik denk dat uw vertrouwen onterecht is. Maar als u mij een publicatie over dit onderwerp kunt aanraden, dan houd ik me aanbevolen.
Google op “air sea flux interaction” en er gaat een wereld voor je open.
Ed,
Ik denk dat een model dat meer dan een aantal uren moet draaien voordat het met een resultaat kan komen, niet te testen is.
Ik weet het, het is vandaag 1 april, maar toch……. : Veel molens stil door zwakke wieken
https://nos.nl/teletekst/107
Ik dacht dat er blauwe pilletjes waren die zwakke roeden kunnen verstevigen.
Ed, weet jij wat de kleur van de binnenkant is van die pilletjes?
Nee? Dus jij moet ook een hele gebruiken :)
er zijn ook gele. En je weet beslist niet wat ik niet weet.
Het is overigens duidelijk een 1/4 grap.
Och het is maar één ton per molen… dat hebben ze in een paar jaar makkelijk terugverdiend. _o-
De klimaat hoax is een afleiding voor een groter doel, dit doel is agenda 2030 van het WEF. Dit geldt niet alleen voor het klimaat maar ook voor alle gecreerde crisissen op de wereld. Geld, controle en macht is het doel voor de elite van deze wereld. Het is werkelijk waar absurd dat de westerse wereld hierin trapt. Maar helaas door het gebruik maken van angst door de elite door de puppets als Macron, Rutte en Trudeau die gedwee de opdrachten van het WEF uitvoeren.
Mensen ga nadenken en blijf er boven vliegen om het grotere geheel te zien. En doe niet mee aan de angst emotie en polarisatie.
Helaas Cor, de meesten, hier ook, dansen mee op de maat van de media.
Voor hen die net als ik denken dat een groot deel van de opwarming die we zien gebeuren van de aarde zelf komt, moet je eens deze grafiek goed bekijken.
https://breadonthewater.co.za/wp-content/uploads/2022/10/depthversustemperature.webp
De afgeleide van de functie daar is 31C opwarming per km naar beneden.
Voor een opwarming van 0,6C is dat dus 0.6/31 x 1000 (m) = 19 meter.
Een kleine uitbreiding van het binnenste vd aarde, (in het NH) met waarschijnlijk een gepaardgaande inkrimping in het ZH verklaart precies waarom de minima in de arctic stijgen en de minima hier bij ons in het ZH dalen.
Henry,
Lekker duidelijk grafiekje.
Je snapt het.
Reactie in de wacht
Duidelijk is inmiddels wel dat het weer, en daarmee op termijn het klimaat, de baas is over de mens en de totale natuur.
Daar hebben we weinig tegenin te brengen. Vulkanen, Orkanen, tsunami’s, wat doe je eraan?
We hebben al moeite ons eigen nest en leefklimaat op orde te houden en zien de grootste bedreiging gemakshalve over het hoofd. Soms best wel rare wezens die mensen.
De Hunga Tonga vulkaan explosie gaf een eerste meetbare 2 mb drukgolf in alle eenvoudige meetstations om ongeveer 20:10 in Nederland op 15 jan 2022.
Die drukgolf had ruim 16.400 km afgelegd over de Noordpool naar Nederland.
Klimaat gevolgen ??
Animatie luchtdrukgolf.
https://www.nytimes.com/interactive/2022/04/14/upshot/tonga-pressure-wave.html
Hunga Tonga vulkaan , mooie plaats om een CO2 meter te plaatsen. Geeft hij in ieder geval te hoog aan.
Al die klimaatonzin! Klimaat veranderd al sinds mensen heugenis! Eneco stopt plots met investeren (geen subsidies meer en te risicovol, dus niets meer te verdienen!) en de pensioenfondsen stappen nu in met ons verdiende geld.
Pensioenfondsen moeten het economisch het beste bereiken voor hun klanten en toekomstige klanten, maar eerst met een kunstmatige rekenrente meer dan een decenia niet indexeren en ook niet investeren in Defensie- en de Fosiele industrie) en nu investeren in zwaaipalen nog verder op zee, waar ieder normaal denkend mens (behalve Bas) ziet dat het goed geld dragen is naar een bodemloze put, tegen opoffering veel (zeldzame) grondstoffen en niet te vergeten werkcapaciteit en de winstgevendheid van de grootste pensioenfondsen!. Fijne Paas
Ik had eerder gelezen dat de hoeveelheid waterdamp met 25% was toegenomen in de bovenste atmosfeer! Wat is nu correct, want het scheelt nogal.