Sluiten mensen zich af van doemscenario’s over de teloorgang van de planeet, om zich goed te blijven voelen? Of verdienen dergelijke- uit computerprojecties en gebrekkige data afkomstige- theoretische constructies terecht relativering? Boerenverstand en geestelijke afstomping zijn twee verschillende zaken
Met enige regelmaat- zoals afgelopen week in biologenkrant Bionieuws– duikt de volgende bewering op: uit sociaal-wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat mensen uit zelfbehoud zich afsluiten van doemverhalen over de toekomst van onze planeet, die ecologen verkondigen. Zoals over voorspelde ‘kantelpunten’, waarna leven op aarde onmogelijk zou worden. Ergo: simpele burgers willen ons ecologen niet geloven, het ontkennen zit in hun aard. Burgers hebben dus begeleiding nodig, en wat worden wij slimme mensen toch slecht begrepen.
Doemfilter
Dat in ieder mens een doemfilter zit, ook voor ´kantelpunten´wisten we echter al zonder ‘dé wetenschap’. Dankzij duizenden jaren wereldliteratuur en ondervinding: anders is leven onleefbaar. Het aantal doden gedeeld door de (emotionele) afstand bepaalt onze betrokkenheid bij rampen. Ook bepaalt de relatieve mate van hinder die wij dagelijks van gebeurtenissen ondervinden, onze leefkeuzes.
Ieder mensenleven kent kantelpunten
Hoewel de lucht in Friesland veel schoner is dan in Amsterdam, zijn huizenprijzen in de hoofdstad een veelvoud. Ergo: werkgelegenheid is belangrijker dan schone lucht, want het belang meet je niet aan wat mensen zéggen maar wat ze doen. ´Het milieu´is één van de vele factoren, die menselijk welzijn dicteert. Een mensenleven kent daarnaast vele kantelpunten/plotse verandering. Bij mij was dat een recente aanrijding door een motor met fors letsel, bij een ander het verlies van een geliefde of juist een blijde geboorte, bij een ecoloog het uitsterven van zijn studieobject.
De ene academicus krijgt in het dagelijks leven bij meer mensen een luisterend oor dan de andere: de chirurg die je dochtertje opereert, claimt bij doorsnee burgers meer urgentie dan een halfkale ecoloog die (alweer) het einde van de wereld/ kantelpunten verkondigt.
Kantelpuntecoloog heeft beroep op autoriteit nodig bij gebrek bewijs en belang
In voorgenoemd voorbeeld – mensen geloven ons ecologen niet- wordt het beroep op ‘de wetenschap’ dus gebruikt om meer autoriteit te geven aan de eigen debatpositie bij milieuzaken: en om de eigen ‘business’, het milieu een hogere politieke positie te geven. De door ecologen voorspelde kantelpunten krijgen zo meer zeggenschap in een mensenleven, want zij vertegenwoordigen ‘de wetenschap’, de autoriteit. Critici zijn ongeschoolde barbaren die zich afsluiten. Maar misschien moet de doorsnee burger juist zijn oren spitsen, als wetenschappers ‘argument by authority’nodig hebben om hun belang te onderstrepen.
Het motto van de Verlichting is zelf waarnemen en nadenken.
De Verlichting betekent niet het op een voetstuk plaatsen van academici die een autoriteit opbouwden met populaire concepten. Uiteindelijk is niets menselijks wetenschappers vreemd. In media – ook wetenschappelijke- krijgt de volgende optie dus volgens mij te weinig krediet: doemverhalen, en moralistische verhalen met beroep op het voorzorgprincipe dienen om zwakke bewijsvoering te maskeren.
-
Deze positie is alles behalve postmodern, meer ouderwets modernistisch: fysiek bewijs moet gewoon de doorslag geven. Hard bewijs heeft geen doemverhalen, beroep op autoriteit en voorzorgprincipe nodig. En het klinkt populistisch maar is niettemin waar: waar- terwijl u hier nu zit- hebt u nu last van? De ecologische crisis?
Ecologie is Soft Science
Ecologie en klimatologie – van belang voor de naderende Earth Summit in Rio– zou je namelijk soft science kunnen noemen. Een tak van sport waar ook de doorsnee burger – mits goed geinformeerd- vragen over kan stellen. Het debat gaat niet alleen over fysische feiten maar ook over risicoperceptie. Welke verandering, en welke invloed van vele op een mensenleven is een ramp? Ook bij de wetenschappers zelf speelt die vraag, en zo kan de scheidslijn vervagen tussen wetenschap, politiek en zelfs religie.
Wetenschap ontleent autoriteit aan techniek
Wetenschap ontleent haar autoriteit niet aan soft science als ecologie, maar aan de successen van medische en technische vooruitgang. Daarom hechtten we vroeger in het Westen waarde aan wetenschappelijk advies: mensen die hun sommetjes maken, kregen een man op de maan, genazen kanker.
Sommige takken van wetenschap zijn ‘harder’dan andere, leunen op meer onweerlegbaar fysiek bewijs. Klimatologen en ecologen leunen op ‘harde’fysische feiten, wat de disciplines meer gezag geeft: maar hun disciplines doen uitspraken over zulke complexe systemen dat je al snel alle kanten op kunt. Neem bijvoorbeeld kooldioxidegas, waarvan al 150 jaar bewezen is dat dit een broeikasgas is. Onweerlegbaar. Meer broeikasgas in de atmosfeer móet dus wel invloed hebben. Dé hamvraag is hoevéél, vandaar dat de meest uiteenlopende klimaatscenario’s de ronde doen.
Kies uw favoriete risico
Bij een antwoord komt ook de risicoperceptie van wetenschappers kijken. In de eindeloos complexe natuur met vele variabelen gaan klimaatsimplisten – meer CO2 leidt automatisch tot ‘catastrofale’ opwarming – de mist in. Momenteel zijn allerlei kunstgrepen nodig, om de niet voorspelde stagnatie van de wereldtemperatuur te verklaren tot Chinese aerosolen aan toe.
Daarnaast is meer CO2 niet principieel slecht. Zo kent een verhoogde concentratie kooldioxide in de atmosfeer onweerlegbare biologische voordelen die tuinders in het Westland dagelijks toepassen: zoals verhoogde plantaardige productie. Valt voldoende neerslag, dan mag het best een paar graadjes warmer. Planten worden ook meer klimaatbestendig bij meer CO2: ze krijgen minder huidmondjes via welke ze water verliezen.
Waarom schatten we dus het ene risico hoger in, dan het voordeel van de andere?
En hoe hard is het bewijs voor ieder risico? Die vragen zijn misschien wel belangrijker, dan de pretentie dat critici van ecologen met academische status geestelijke afgestompt zijn. Iedere verándering ten opzichte van een historische referentie is niet beslist een ramp voor de mensheid: de rampzaligheid wordt in grote mate bepaald door risicoperceptie.
Er zijn veel meer factoren die menselijk welzijn bepalen dan de – op basis van beperkte metingen bepaalde- gemiddelde wereldtemperatuur voor 1850, die normerend zou zijn. Of het aantal geschatte soorten en ‘natuurlijke habitats’voor 1700, die in de Millennium Ecosystem Assessment als normerend gelden, bij het Planbureau voor de Leefomgeving. En sommige discussies voor de Earth Summit. Het schelle geschreeuw van ecologen zou wel eens kunnen dienen, om hun ondergeschikte belang voor mensen te compenseren.
Doemvoorspellingen geen fysieke feiten maar constructies
Dramatische uitsterfcijfers zijn niet gebaseerd op een telling van verdwenen soorten: maar op computerprojecties van landschapsverandering sinds 1700, van nog niet door de wetenschap beschreven soorten. Waarbij de hoge uitsterfcijfers automatisch volgen, omdat men ecologisch herstel níet meerekent. In de computer is natuurbescherming dus intrinsiek vruchteloos. Kijken we naar de – in de ecologenwereld momenteel zeer populaire- kantelpunten, dan zien we ook dat deze leunen op zeer magere data, en meer academische oefeningen zijn van plausibele mechanismen.
Veilige grenzen van in de stad wonende progressieve academici
Een veel geciteerde studie die in 2009 in Nature verscheen gaf bijvoorbeeld een ‘veilige grens’aan waar de mensheid in kan bewegen. Qua ‘biodiversiteit’, een theoretisch construct, zouden we al over een theoretische grens zitten. En qua klimaat zou het kantelpunt in aantocht zijn, wánt we zitten al over een concentratie van 350 ppm kooldioxide heen. Die magische grens van 350 ppm werd uitsluitend bepaald, op basis van de juist in het klimaatdebat zo heftig bediscussieerde áánname, dat het klimaat hypergevoelig is voor CO2. En dat deze concentratie nooit in de afgelopen duizenden jaren werd overschreden.
-
Bij het vaststellen van deze ‘veilige’grens negeerden de auteurs de onweerlegbare biologische voordelen van meer kooldioxide. Om met beroep op het voorzorgprincipe eventuele risico’s voor een klimaatomslag de voorkeur te geven. Meer dan fysieke bewijzen, geven de auteurs dus getuigenis van hun risicoperceptie. De mate waarin Westerse – meestal in stedelijke omgeving verblijvende- academici risico’s inschatten, is geen fysiek feit als de broeikaswerking van CO2, of de gunstige werking van extra CO2 voor planten. De Nature-paper is dus geen ode aan de kracht van bewijs, maar aan de vermeende autoriteit van deze groep academici.
Veel autoriteit, weinig zeggingskracht
Weliswaar konden de auteurs allen bogen op een hoge graad van academische autoriteit, en geldt het blad Nature als ‘gezaghebbend’. Maar wanneer wetenschap zich moet verlaten op autoriteit en het voorzorgprincipe, in plaats van hard bewijs kun je op zijn minst twijfels hebben over de geldigheid van de uitkomsten. Academici zijn net mensen, met modes, politieke druk, de drang om te scoren, even goed kuddedieren als ieder ander. Het is dus maar de vraag of je beslist een geestelijke aandoening moet hebben, ‘ontkenner’moet zijn om hun uitspraken met een korrel zout te nemen.
´De liefde voor theorie is de wortel van alle kwaad´
‘The Love of Theory is the root of all evil’ zo stelde Amerikaans statisticus William Briggs recent op zijn blog. Met name voor mensen met academisch denkniveau kan een idee of theorie kan zo meeslepend zijn- of verbonden met het eigen academische prestige – dat de liefde voor theorie dé werkelijkheid wordt. Sommige theorieen leverden de afgelopen jaren zoveel onderzoeksgeld op én politiek gezag, dat het lastig werd daarvan af te wijken. Een manier om kritiek te ontlopen is dan te verklaren dat de criticus geestelijk is afgestompt, moreel gemankeerd. Waarbij die aandoening uiteraard ‘wetenschappelijk is bewezen’.
Debat aangaan in plaats van ontlopen
Men wint het debat/ ontloopt het zo met beroep op autoriteit en volgzame media doen de rest. Komt kritiek van buiten, zoals van onderlegde bloggers als Steven McIntyre van Climateaudit, dan begint het respectievelijk negeren afserveren, in diskrediet brengen: meestal met hulp van journalisten met feilloos geloof in ‘De Wetenschap’, de versie die zij door beperkte studie van het klimaatdebat tot enig juiste hebben gedoopt. Men sluit de rijen, uit geen publieke kritiek op de ‘eigen’beroepsgroep om het nest niet te bevuilen en het ‘draagvlak’voor wetenschap niet te ondermijnen. Sterker, het zijn ‘ontkenners’, barbaren die de planeet in gevaar brengen.
-
Indien de academische gemeenschap- die in toenemende mate wordt gedicteerd door impactfactor en onderzoeksgeld- haar geloofwaardigheid wenst te houden bij het doorsnee publiek met boerenverstand, dan zal zij een andere strategie moeten aannemen. Zoals de erkenning van de begrensde maatschappelijke waarde van eigen werk en onderwerp.
Klimaatprostituee
Van Amerikaanse ecologen leerde ik de term ‘klimaatprostituee’ kennen: academici die klimaatrampen verkondigen om met hun onderzoek maar in aanmerking te komen voor media-aandacht en dus onderzoeksgeld. Ik moest daar erg om lachen. Het was een begin van zelfrelativering van de autoriteit van ‘De’wetenschap die we in het publieke debat nog missen.
Wat milieuzorgen betreft: deze zijn er altijd al geweest, verdwijnen niet door een ‘radicale verandering’ en een ‘silver bullet’.
De vraag over groei in een gelimiteerd systeem -waar het milieudebat om draait- blijft altijd actueel. Die zal altijd in een ander jasje rationele aandacht nodig hebben. Ontbossing voor brandhout en scheepshout was in Engeland in de Middeleeuwen een veel groter probleem dan nu. Milieu is gewoon een continu zorg, net als de vele problemen in een menselijk bestaan, als werkeloosheid, ziekte, conflicten.
Dus wie zit hier nu in de ontkenningsfase, dat de sociale wetenschap zo vaststelde?
Volgens mij de ecologen, die beweren dat we na een eeuw van de Spaanse griepepidemie, twee wereldoorlogen, koude oorlog en kernbommen alle welvaart moeten offeren voor het afwenden van een mysterieus ‘kantelpunt’, die een unieke crisis zou inhouden: een in theorie mogelijk geacht -intrinsiek onbewijsbaar én onweerlegbaar- verschijnsel dat enkele academici prestige geeft, nota bene gejat van chemicus Ilja Prigogine, en dat alle andere dagelijkse zorgen zou overtreffen.
-
Maar dat is wat mijn boerenverstand me vertelt, en ík kan er naast zitten.
".. uit sociaal-wetenschappelijk onderzoek zou blijken dat mensen uit zelfbehoud zich afsluiten van doemverhalen over de toekomst van onze planeet, die ecologen verkondigen".
De pest is dat wetenschap "sociaal" geworden is; in plaats van de medewetenschapper figuurlijk op het rek te binden en te fileren wordt hij/zij beofferd en bewierookt en in de clan opgenomen met pauwenveren in zekere lichaamsopening.
Nauwelijks overeind te houden doemverhalen zeggen meer over de doemdenkers dan over de mensen die er niet in trappen (en dat is wat anders dan zich afsluiten).
Er is nog een andere hersenkronkel.
Met de weerstand tegen exoten zou je verwachten dat elke ecoloog op de PVV zou stemmen.
Nu hokken ze bij de PvdA, GL en D66; partijen die de grenzen verleggen tot in de Indische Oceaan.
Vreemde mensen die ecologen.
Noem het de wet van de realist: "hoe groter het doemverhaal, hoe kleiner de kans dat het klopt'.
Noem me eens een onheilsprofeet die ooit gelijk heeft gekregen. Eentje maar.
Nee? Quod erat demonstrandum.
@realist: onheilsprofeten/pessimisten zijn altijd nodig, zoals je ook optimisten nodig hebt. Ik vind optimisten ook vaak tenenkrommend en destructief, slecht geinformeerde pessimisten
Bij het milieudebat praten we al 40 jaar over de grenzen aan groei in een gelimiteerd systeem. De (eco)pessimisten benadrukken de grenzen en gevaren (ook van techniek), de (techno)optimisten de rekbaarheid van die grenzen, dat debat zal nooit overgaan
Je ziet die afspiegeling van attitudes ook in de academische populatie. IN ecologenblaadjes en congressen krijg je vooral gejammer over global warming, in KIVI-blad De Ingenieur komen regelmatig sceptici aan het woord en praat men meer over oplossingen. Ik lees beide
Wanneer één van beide orthodoxie wordt is er weer wat tegengas nodig. Ookal krijg je fundamentele technische vooruitgang, dat helpt problemen van overexploitatie niet uit de weg: die hangen samen met fundamenteel menselijk gedrag dat iedereen kent die het Oude Testament heeft gelezen en Shakespeare, de wereldgeschiedenis kent en opgravingen van ingeslagen schedels van oermensen. Doemprediking heeft een empirische basis.
Waarvoor ik het meest bang ben zijn mensen die de wereld willen 'verbeteren'/ hun onvrede met zichzelf op anderen projecteren.
Techniek zelf is niet gevaarlijk: je zet de knop op uit en kunt er bij weglopen. Maar in handen van wereld'verbeteraars'kunnen nare dingen gebeuren,
Realist,
Mijn vader* zei het als volgt: als opeens een heleboel mensen hetzelfde spookverhaal ** verkopen kun je er donder op zeggen dat ze ‘linksom of rechtsom’ *** op je geld uit zijn.
Het was de tijd dat de regen zo zuur was en het kon gebeuren dat je op een boswandeling op de terugweg moest constateren dat het hele bos gestorven was. ****
* WEL gestorven helaas
** woorden als hype en hoax moesten, althans in NL nog geboren worden
*** nieuw Nederlands voor ‘hoe dan ook’
**** het sprookje zelf; NIET gestorven
Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vertellen dat hij zo iemand was die een maand na het samengaan van NRC en Handelsblad zijn abonnement opzegde.
Rypke,
Ik zie dat toch anders. Het een is ideologie het ander is gewoon leven, werken, uitvinden, falen, opnieuw beginnen.
Het leven zelf ja … daar zit het “tegengas” al ingebakken.
@Rypke en DWK: we hebben idd altijd balans nodig tussen yin en yang. Daar heeft Rypke 100% gelijk in. Wat weer niet wil zeggen dat het geweldig tof is dat we permanent oorlog moeten voeren met de Talibans van de wereld. Extremisten en criminelen horen niet thuis in de samenleving. Dwz: ze zijn er thuis en ook onuitroeibaar… maar we moeten ze uitwieden zoals je dat met onkruid doet. Levenslang opsluiten zeg maar.
Het probleem… en daar heeft DWK weer gelijk…. is dat veel wat voor "gematigd links" doorgaat tegenwoordig…. in werkelijkheid nauwelijks onder doet voor de Taliban.
Ik bedoel: als Roemer (die ik als een gematigde geest zie itt Marijnissen) Morales op de thee uitnodigt… dan weten we genoeg!
Het gaat er dus (vooral in Europa) om om het midden te herdefinieren. Wat mij betreft ligt dat midden zo ongeveer aan de rechterflank van de VVD. Het zal nog wel even duren – misschien tot na de ondergang van de Euro en de EU – tot wij dat in Europa volledig gaan beseffen.
Onze zogenaamde "derde weg" is altijd een socialistisch project geweest. En die socialisten hebben de milieubeweging gekaapt zoals Peter Moore niet ophoudt te verkondigen.
Kortom: tegengas graag…. maar dan van een man als Pechtold….of de linkervleugel van het CDA…. maar niet van de PvdD en SP oude stempel en ook niet van die Samsom die van de PvdA een kleine linkse partij gaat maken.
Wat mij betreft cordon sanitaire…. en ook om een flink stuk van de PVV….
Noem gewoon man en paard: jij wel! jij niet! jij wel! jij niet! etc
Slecht nieuws verkoopt beter dan goed nieuws, nadeel is dat het slechte nieuws moet worden overtroffen om de aandacht vast te houden als voorspellingen niet uitkomen…
Postmoderne wetenschap (ook wel genoemd "Post-normal science", Ravetz!) is de wortel van alle kwaad.
Hier op dit forum is de geloofwaardigheid niet in gevaar. Wat niet bestaat kan geen gevaar lopen.
@Yves
Gefeliciteerd. Jij loopt ook geen gevaar.
Hajo,
Even de puntjes op de i. Waar lees jij dat ik van mening ben dat veel van wat voor “gematigd links” doorgaat in werkelijkheid niet onder doet voor de Taliban?
Ik onderschrijf simpelweg het Ridleyaanse vooruitgangsidee. Om de wereld beter te maken heb je geen religie, geen ideologie nodig. In tegendeel zelfs. Als jullie een andere mening zijn toegedaan hou dan ook op met het schermen met Kuznets.
Veel sceptici staan – om te laten zien dat ze best wel tof zijn – vooraan om de groene garde te bedanken voor het op gang brengen van dat geweldige bewustwordingsproces omtrent natuur en milieu. Nou vooruit dan … jongens bedankt nog. Maar uiteindelijk vallen een staan de noodzakelijke maatregelen bij het geld dat je in de knip hebt.
En dat geld verdien je niet door je gemiddelde tussenwoning voor een ton Euro’s met piepschuim in te pakken, om maar eens wat te noemen.
Cogito ergo sum
Nu nog dat cogito aantonen
Ik denk dat jij helemaal niet bent wie je denkt dat je bent Yves.
Ga ergens anders lopen trollen.
En wat zou ik dan zijn als ik niet ben wat dat ik denk?
En waarom zou ik wat dan ook ergens anders hoeven te doen?
De eigenaardigheid van dit forum is de claim dat men het allemaal zo goed weet maar dat men niet de minste tegenwind kan verdragen.
Men zweert hier bij een soort scepticisme (die in werkelijkheid een verstarring is en verre van een wetenschappelijk in vraag stellen) maar men kan niet verdragen zelf sceptisch behandeld te worden. Alleen dat wat in de eigen kraam te pas komt mag worden gepost, anders wordt het weggeduimd: het is trouwens het enige forum dat ik ken dat daar gebruik van maakt en dat op zich is al een zeer veeg teken.
Denk daar over na.
@ hajo smit
je schrijft: Het probleem… en daar heeft DWK weer gelijk…. is dat veel wat voor “gematigd links” doorgaat tegenwoordig…. in werkelijkheid nauwelijks onder doet voor de Taliban.
tja…..
Het enige forum Yves, ben je wel eens op Real Climate geweest? Of Sceptical Science (en zo kan ik nog wel even doorgaan)? Splinter en balk zou ik zo zeggen. Het feit dat je (en andere alarmisten overigens) hier je vrijelijk gang kan gaan met je sound bytes zegt toch al genoeg? Huilebalken die alarmisten….
Ik vind het een goed stuk Rypke. Volgens mij is je boerenverstand dik in orde. Het spanningsveld tussen de te optimistische en de te pessimistische krachten dat je suggereert zie ik echter niet zo. Té optimistische krachten kom ik helemaal niet tegen. Ik neem aan dat je bijvoorbeeld Ridley in de 'te optimistische' hoek plaatst. Maar ook hij predikt niet dat men alle wouden in Brazilië gewoon zou moeten kappen als dat economisch beter zou uitkomen. En zijn pleidooi voor schaliegas bijvoorbeeld is doordrenkt van argumenten van milieubehoud want er hoeven minder bossen te worden gekapt in vergelijking met ruimtevretende energiebronnen als biofuel, solar en wind. Zelf zie ik helemaal geen principiële reden om grote regenwouden coute que coute te behouden. Dat hebben we in Europa ook niet gedaan en zie eens hoe goed het ons gaat (nou ja, nog even dan).
Rypke, ik waardeer je stuk zeer, en ga voor een groot deel met je mee. Maar je lemma dat een optimist een slecht geïnformeerde pessimist is klopt enerzijds niet, en doet hier niet ter zake.
Als je het nog niet hebt gedaan, raad ik je toch echt de rational optimist aan van Matt Ridley te lezen, of anders de sceptical environmentalist van Lomborg, 'confessions' van Patrick moore of het goede nieuws boek van Roozendaal. Stuk voor stuk goed gedocumenteerde cases dat het beter gaat met het milieu dan de angstschreeuwers ons doen geloven.
En natuurlijk heb je ook goed geïnformeerde pessimisten / doemdenkers, ik noem Kees de Kort en Nigel Farage.
Nee, waar het om gaat is dat onheilvoorspellers altijd een achterliggend doel hebben met hun rampverhalen. Namelijk om als redder gezien te worden, en daarmee de wereld naar eigen denkbeelden vorm te geven. En daarom schetst de VN en de EU graag zo'n groene doemscenario's. Daarmee schetsen ze wereldwijde problemen die alleen op mondiaal niveau geregeld kunnen worden, waardoor het socialistische ideaal van een almachtige wereldregering gerealiseerd kan worden.
Kortom, het doel van onheilsprofeten is pure macht, macht om de eigen idealen te realiseren, en daarmee die van anderen te ontzeggen.
Al heel vaak heb ik uitgelegd dat het spanningsveld tussen links (utopisch) en rechts (realistisch) niet op een lineaire schaal is afgetekend. Al heel vaak heb ik betoogd dat deze tegenstelling te vergelijken is met de niet symmetrische tegenstelling tussen een lagedrukgebied en een hogedrukgebied. De eerste heeft geen theoretische limiet aan de onderdruk en windsterkte, de laatste wel een theoretische limiet aan de bovendruk en windsterkte. De eens is stormachtig en grauw en nat. De ander helder en rustig en zonnig. Rechts = conservatief = realistisch staat in de praktijk gelijk aan werkelijke (want technische en energetische) vooruitgang. Links = utopisch = slechts in naam vooruitstrevend, want doordat zij het onmogelijke van de menselijke natuur verwacht verkeren haar idealen steeds in het tegendeel en zijn we steeds weer terug bij af. Net als in de natuur een stortbui de functie heeft een akker te bevloeien na een heerlijke zonnige periode zo heeft links steeds maar 1 functie: het tijdelijk verstoren van de balans om vastgeroeste structuren open te breken en buitengesloten groepen een kans te geven. Dat is altijd maar tijdelijk nodig. Wil je echt vooruitgang en welvaart en daarmee ook een bloeiende natuur en schoon milieu: dan moet je steeds hopen dat de "linkse fasen" kort duren en de "rechtse fasen" lang. Dat is het ware yin en yang van de politiek. En het zogenaamde "extreem rechts" dat bestaat helemaal niet…. dat is een eufemisme voor "extreem links met een iets andere inslag". De nazi's waren…. als je het weet klopt je historisch besef. Als je het niet weet of denkt dat het antwoord "rechts" is… dan heb je nog wat bij te spijkeren. Historische goed gedocumenteerde feiten liegen niet.
TinstaafL
Ja, ik ben reeds bij realclimate geweest, zeer goede website trouwens met steengoede, goed onderbouwde tussenkomsten en zonder dat "duimpje". Je kan er ook vrijelijk je gang gaan want er wordt gereageerd op de artikels en van antwoord gediend.
Bij realclimate zie ik het echte scepticisme aan het werk, resultaten die afwijken worden niet weggemoffeld maar besproken en onderzocht, is er nog geen passende verklaring wordt het resultaat "on hold" gezet.
De temperatuurgrafiek opgetekend op het Antarctisch schiereiland (waar wel een grote ijsplaat is afgebroken) is zo'n "anomalie" die uitgebreid wordt besproken aldaar.
Mensen met een afwijkende mening worden op realclimate trouwens niet uitgescholden zoals het hier maar al te frekwent gebeurd.
Dat uitschelden is trouwens ook een veeg teken: scheldwoorden duiken op bij diegenen die hun ongelijk niet kunnen toegeven dat de argumenten ontbreken of onjuist blijken te zijn.
@Yves Vanden Bosch: realclimate.org is de beste klimaatwebsite ter wereld. Gewoon helemaal het summum. Daar kunnen wij een puntje aan zuigen. ;-)
Yves,
Je hebt al aardig wat kool aid van RC binnen zie ik. Je weet toch dat elk commentaar dat RC niet past (lees sceptisch) eenvoudig wordt weg gecensureerd of weggemoffeld? Als ik commentaar zoals jij hier doet op RC zou plaatsen wordt ik onmiddellijk gecensureerd (waar gebeurd), dus wat je leest op RC is uitsluitend wat RC je wilt dat je leest.
Even een wake-up call Yves, de afwijkingen zijn niet op RC gevonden en besproken maar op ClimateAudit van McIntyre. Waar RC zich nu mee bezig houdt is of de fouten eerder door Gergis/Karoly is gevonden of op Climate Audit.
RC's Eric Steig heeft met een onderzoek geprobeerd de opwarming op het NW schiereiland van Antarctica te extrapoleren over geheel Antarctica, inmiddels is gebleken dat dit totaal niet klopt.
Logisch, als je die afwijkende meningen wegcensureert valt er toch niets te schelden?
TINSTAAFL
Ik vrees dat je de realclimate website op de planeet Mars bedoelt.
Hold on.
Hold on, 25.
Hou vol, 25.
Hold on, Yves.
Ik ben er.
Hold on, Yves.
Hou vol, Yves.
Just hold on!
Wacht even!
Hold on, Yves.
Hou vast, Yves.
Yves, hold on.
Yves, wachten.
Hold on, Yves.
Het is voorbij.
Hold on, Yves!
Hou vol, Yves.
Hold on, hold on.
Wacht even, rustig.
All right, hold on!
Nu is het genoeg.
Hold on, you.
Wacht 's even, jij.
Hold on, Yves.
Wacht even, Yves.
Yeah, yeah, hold on.
Ja, rustig maar.
I can't hold on!
Ik hou het niet meer.
What do you mean, hold on?
Wat bedoel je, hou vol?
Hold on, little Yves.
Hou je vast, kleine Yves.
Hold on, I´m coming to get you!
Hou vol, ik kom je halen!
You' have to hold on.
Jullie moeten nog even volhouden.
Een hele bekende 'on hold' is:
To stop all activity or communication with someone.
"You can't just put me on hold!" cried Gergis.