Een gastbijdrage van Syp Wynia.
Langzaam, maar gestaag is een van de ergerlijkste elementen van het Nederlandse klimaatbeleid aan het wankelen. Politieke partijen – D66, GroenLinks, ChristenUnie – die tot dusver nog steunpilaren waren van de miljardensubsidies voor biomassa in warmtecentrales en elektriciteitscentrales komen er achter dat ze dit niet meer tegenover hun aanhang kunnen verdedigen. Dat Nederland als enige land ter wereld zijn burgers van het schone gas haalt en tegen hoge kosten uitlevert aan de vieze houtstook – het is ook niet te verkopen.
De Publieke Omroep was tot enkele maanden geleden huiverig om kritische geluiden over het klimaat- en energiebeleid ruimte te geven. Het klimaat moet gered, Nederland moet ‘de doelen’ halen, zo wordt gezegd en dan zijn ook minder voor de hand liggende middelen geoorloofd, zo leek de gangbare opvatting. En anders is er wel de doodsangst om voor ‘klimaatontkenner’ dan wel ‘populist’ te worden versleten.
Angst om voor klimaatontkenner te worden versleten
Je hoeft echter helemaal geen ‘klimaatontkenner’ – wat dat ook moge zijn – te zijn om te zien dat het klimaatbeleid van de kabinetten-Rutte een politieke vergissing van historische allure is. Nederland wil klimaatkoploper zijn van Europa en daarmee van de wereld en zet daarbij middelen in die erger zijn dat de kwaal. ‘Het is alsof je een longontsteking inzet tegen het coronavirus’, zei ik vrijdag 12 juni in Goedemorgen Nederland van Omroep WNL op Nederland 1.
Er zijn hele vreemde en dure maatregelen, zoals het op kosten van de belastingbetaler onder de zeebodem stoppen van CO2 uit de raffinaderijen in de Rijnmond. Ik noem dat ‘de struisvogeloptie’: wegstoppen als oplossing. Er is ook een wonderlijk vertrouwen in aardwarmte, terwijl het Staatstoezicht op de Mijnen al herhaaldelijk heeft vastgesteld dat het winnen van aardwarmte in grote delen van het land tot risico’s van aardbevingen leidt. Alsof we nog geen ervaring hadden met aardbevingen.
Debacle nummer één: het gasverbod
Het grootste debacle-in-wording is het ‘gasverbod’, waarbij alle woningen en andere gebouwen in Nederland van het gasleidingnet worden gehaald. Het is twee jaar geleden al begonnen met het aansluitverbod op nieuwe woningen en met het programma om in tien jaar om te beginnen 1,5 miljoen bestaande woningen van de gasleiding te halen. Internationaal wordt met verbazing aanschouwd hoe Nederland – het land met het mooiste gasnet ter wereld – zichzelf in dit opzicht aan het ruïneren is, terwijl er wereldwijd een overvloed aan aardgas is, gas de schoonste brandstof is en een groot deel van de wereld als onderdeel van het klimaatbeleid juist overgaat op aardgas.
Niet het duurste, maar wel het meest cynische onderdeel van het klimaatbeleid van de kabinetten-Rutte is het verstoken van bossen in warmtecentrales en elektriciteitscentrales. Daar is nu al zo’n 15 miljard euro aan subsidie voor uitgetrokken. Nederland verbiedt het schone aardgas en stapt over op de vieze houtstook: slecht voor het klimaat, voor de natuur, voor het milieu, voor de volksgezondheid en de portemonnee. Hoe gek wil je het hebben?
Stoppen, uithuilen en opnieuw beginnen. Doet u mee?
Als Nederland graag een prominente bijdrage wil leveren aan het internationale klimaatbeleid, dan werken het gasverbod en de gesubsidieerde houtstook eerder averechts en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het onder de grond stoppen van CO2 en het teveel leunen op aardwarmte. Nederland moet dit grootste overheidsproject uit de geschiedenis stilzetten en heroverwegen.
Wij gaan de komende maanden in de Wynia’s Week de informatievoorziening over het desastreuze Nederlandse klimaatbeleid verder opvoeren. We kijken hoe dat merkwaardige beleid in de Haagse achterkamers tot stand kon komen. Wij gaan het land in, zoals naar Purmerend, waar de gemeente als eerste van het gas af wil en de hele gemeente aan de houtstook wil.
Als u dat journalistieke onderzoek wilt steunen, dat nodigen we u harte uit om daar aan bij te dragen met een donatie. Dat kan hier. We danken de donateurs die al een bijdrage leverden aan dit project van Wynia’s Week. Tot later!
Bron hier.
Heb flink gedoneerd voor mijn doen! Zwaargewichten als Syp Wynia zijn hard nodig om het tij te keren.
Die politici kunnen niet rekenen, schamen zichzelf niet eens voor dimensionale fouten maar wat ze wel kunnen is macht uitoefenen en wetenschappers laten zeggen wat zij willen. Bovendien zijn onze democratische processen vakkundig gesloopt richting schrikbewind. De Betuwelijn destijds is ook niet gestopt bij Tiel! Ze lieten hem rustig opbotsen tegen het Duitse stootblok!
“Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald”, is niet iets waar politici van houden. Gelukkig komt Corona te vroeg voor Rutte, anders was er nog meer pap gemorst!
Ik bedoel te vroeg omdat hij anders zijn stemmenwinst had kunnen verzilveren. Of snapte u dat al?
Troubadour
Er is anders nogal wat werk te verzetten om alle dwaallichten weer in het nuchter denkende spoor te krijgen. Waanneer worden de Vendrikken en de Smitssen nu een op hun uitspraken bevraagt door CLINTEL en bijvoorbeeld ook Winia. 2 naamgevende adepten van die types waren vandaag aan het woord bij Buitenhof. Ik kon het niet bijhouden met én luisteren naar hun betoog én het scoren van het aantal keren dat beiden groen en duurzaam in de mond namen. Duidelijk 2 fans van het Brusselse en Nederlandse EU beleid.
En van Twan Huys hoefden ze niet eens uit te leggen hoe die “duurzame” samenleving in Nederland gestalte moest krijgen.
Zouden allebei misschien een belang hebben? De een in het aan de man brengen van groene aandelen in wind en zon en de ander in het promoten van zijn boek over Polman? Tja wie heeft er tegenwoordig geen belangen?
Maar op het punt waar Vendrik wél verstand blijkt te hebben ben ik het met hem eens dat het permanent opkopen van vrijwel waardeloze schuldpapieren een halt moet worden toegeroepen. Stop de geldpersen.
Ook GreenPeace kan wel janken dat ze jarenlang pro-biomassa-stook waren, een gezichtsverlies van jewelste.
Een biomassa-beleidsblunder die gestapeld kan worden op de eerdere dogmatische blunders van een wereldwijde DDT-Ban (nadat DDT bijna geheel van de aardbodem was verdwenen waar ze na een half-miljard malaria-doden op terug kwamen, en er nu 300.000 malaria slachtoffers per jaar zijn)
En natuurlijk niet te vergeten de blunder van hun ban op Kernenergie en nieuwe R&D (de enige schone en veilige hoogenergetische energie oplossing, ten minste NIET als je doelstelling is de maatschappij in de vernieling te helpen met laagwaardige “hernieuwbaar” wind-energie-sprookjes)
Ook GreenPeace is de risee van het klimaat-/energie- en milieubeleid van RutteIII geworden, zo prominent ze mede verantwoordelijk de Klimaattafels mocht benevelen met haar dogmatische sprookjes, en rdus icht GreenPeace zich nu uit arren moede op de plastic bottles (vervuiling voornamelijk in de ontwikkelingslanden).
Je moet wat, om je zelf als groene pies organisatie overeind te houden en rijkssubsidie en postcodeloterij-sponsoring te kunnen blijven ontvangen, toch?
Helemaal mee eens.
Ik noem greenpeace al jaren een stel moordenaars. Ze hebben die malaria doden op hun dogmatische ‘geweten’. Ik ben er ook achter gekomen dat deze houding tegenover linksgekkies steevast werkt, ze zitten meteen op de hoogste kast en lopen weg of gaan schelden. Dan weet je dus dat je gelijk hebt.
Greenpeace is ook verantwoordelijk voor de grote energietekorten die er zeker gaan ontstaan door het stigmatiseren en tegenhouden van kernenergie.
En dan heb ik het nog niet eens over hun dogmatische houding tov genetisch gemodificeerd voedsel.
Deze club heeft de Samsons en andere misfits in deze wereld voortgebracht.
Het enige waar ze goed in zijn is PR. Of beter indoctrinatie van de jeugd en naief volk. En natuurlijk goed voor zichzelf zorgen.
Zeker Scheffer, als of DDT de mug die malaria veroorzaakt het enige “ongedierte” was (is) dat bestreden diende te worden. Vroeger bestreden wij toch alles middels chemicaliën?
De residuen van DDT, RoundUp etc. komen nog dagelijks in ONS drinkwater terug. Ooit eens met prof MUR van de Universiteit van Amsterdam gesproken. Raad eens wat er in ons drinkwater zit? Dankzij ons kwistig met bestrijdingsmiddelen rondstrooien? Deze lijst is schier ver om hier te publiceren.
En…wat onze ingenieurs en beta’s ook zo op geilen is de uitspraak” meten is weten”. Nou dan weet je als men zeer nauwkeurig gaat meten dat ons drinkwater niet zo zuiver meer is.Fijn he? die schijn nauwkeurigheid.
We worden anders allemaal veel ouder. En meten is inderdaad weten. Ons drinkwater is overigens nog altijd van uitstekende kwaliteit, zo niet uitmuntende kwaliteit.
Klopt, het zit in het drinkwater, maar is het wel schadelijk? Met de huidige analysemethodes kun je elke vliegenscheet meten. Het is de dosis die het vergif maakt (Paracelsus)
Von Bartsch, je punt wordt ingehaald door de smart-medicijnen (vooral de anti-conceptie-pil) die we dagelijks uitplassen, in het drinkwater achterblijft en die onze voortplanting bedreigt.
Glyphosate is nu verminderd in roundup maar heeft wel gezorgd dat de yield per agrarische hectare met 50% of meer toenam.
Nu is er als oplossing de genetische manipulatie van resistente teeltgewassen (waar de continu blunderde GroenePies ook mordicus tegen is) tegen de plaag van insekten.
Von Bartsch heb je overigens gezien de sprinkhanenplaag die dit jaar over Afrika en Azië miljarden hectare oogst hebben vernield?
https://www.google.nl/search?source=univ&tbm=isch&q=sprinkhanenplaag+2020+kaart
Het proces tegen Monsanto / Bayer is ook nog lopend, is een ideologische strijd tegen industriële Pharma en Chemie in het algemeen om deze (fossiele) sectoren bewust kapot te maken.
Scheffer. Praat eens met prof Mur.
En die smart medicijnen zijn niet de enige nalevering ingrediënten die ons drinkwater bedreigt. Hoeveel residuen van voormalige en nog steeds bestrijdingsmiddelen die via percolatie het grondwater bereiken. Dan middels grondwater stroming een aquifer binnenstroomt waar wij een deel van ons drinkwater vandaan halen. Moet ik erbij zeggen dat het drinkwater voor een groot deel uit oppervlaktewater bestaat. Maar toch.
Daarnaast is er nog steeds spraken van uitspoeling van de boven laag agrarische gronden.
En dan die sprinkhanen. Ja die zijn er Scheffer. En die zullen daar blijven. Net als ratten, muizen en bevers in ons land. Met bestrijdingsmiddelen is dat niet op te lossen. Wellicht een andere vorm van beheren van het land?
Overigens ben ik -net als jij- anti Groene Vrede-. Banale naam overigens Green Peace. En kan ik met veel stellingen van jou wel chocolade maken. Doch soms…ga je wel erg kort door de bocht. Verder alle respect!
Ik hou nog even aan, von Bartsch!
De mega sprinkhanenplaag van 2020 is ontstaan door het afbouwen van de bestrijding met DDT van volwassen eieren leggende sprinkhanen. Dat zijn de blauwe kernen op de kaart die ik aan je linkte.
Na jaren van verwaarlozing van de bestrijden ontstond deze mega alles vernietigende sprinkhanen plaag.
Het gaat om de dosering bij bestrijdingsmiddelen die gevaarlijk zijn. Ideologie blijkt nog steeds gevaarlijker dan een wetenschappelijke voordelen en nadelen afweging.
Ook de leugens over bijensterfte (in praktijk door de Varoa mijt en niet door Glyphosate) door GreenPeace zal ik nog eens extra onderstrepen!
https://www.interessantetijden.nl/?s=bijensterfte
Daarnaast de GreenPeace leugens van 80% reeds verdwenen biodiversiteit bij insecten is net als “klimaatverandering” sterk frauduleus en ideologisch overdreven!
https://www.interessantetijden.nl/?s=biodiversiteit
Goed zo Scheffer. Je bent aanhouder.
Ach GP kondigde toch dat de kernramp Fukushima de straling zo hoog was dat leven er niet meer mogelijk zou zijn. Sterk overdreven. Maar wat wil je, steeds meer mensen geloven GP niet meer. De eens zo sympathieke organisatie die strijde tegen de walvis vaart is niet meer. Dan ga je je pijlers elders verleggen. Dat is de doodsteek van deze club geworden. Steeds radicaler en impulsiever te werk gaan. Verkeerde berichtgeving, sterk overdreven ook. Toch liegen toe.
Deze gesubsidieerde club moet de naam maar eens veranderen. Iemand een idee.
Dieter von Bartsch
Heb je enig idee welke mineralen onderweg van de Ardennen naar Nederland uit de ondergrond worden meegenomen. In alle bodemlagen waar het regenwater doorheen sijpelt zitten ook nogal wat oplosbare zware metalen en hun verbindingen. Cyaankali is een voorbeeld. Afhankelijk van de plaats waar geteeld wordt komen die overigens ook gewoon op een natuurlijke manier in ons voedsel terecht en bepalen die mineralen ook meteen de smaak van onze landbouwproducten. Het gaat altijd maar weer om de dosis.
Het zinkviooltje doet het geweldig langs de Geul. Het zink is noodzakelijk voor het plantje. Denk je dat er behalve zinkviooltjes géén gewassen worden geteeld op die zinkhoudende gronden? Voor de waterleidingbedrijven schijnen de residuen van de massaal gebruikt medicijnen door onze verouderende bevolking langzamerhand ook een probleem te zijn dat om een oplossing vraagt. Misschien weten we tegenwoordig zoveel dat we er niet meer mee om weten te gaan. En slaan bij alles meteen alarm.
Walvisbescherming was de enige doelstelling die op algemene en brede sympathie kon rekenen, echter “Sea Shepherd” (de aanvalsploeg van GreenPeace) wilde niks meer met GreenPeace te maken hebben omdat ze door de mand vielen als rijke beleggende pluche-zitters en bureaucraten die overheidssubsidies consumeerden.
Ook GreenPeace medeoprichter Patrick Moore verliet destijds de klimaatzeloten / terreur-actiegroep GreenPeace omdat ze te religieus dogmatisch tegen het schone en CO2-loze kernenergie waren.
https://www.youtube.com/watch?v=UFHX526NPbE&t=2s na 2:15 minuten
@Dieter von Bartsch. Toen de DDT hier al lang verboden was heeft men het nog wel verkocht in derde wereld landen en bijvoorbeeld in heel Zuidamerica. De öpvolger”Round Up is ook niet veel beter. Het is een hoog geconcentreerd product, waarvan je minder nodig hebt. Maar wie let op de toegepaste hoeveelheden bij de eingebruiker? In de wereld van conserveeriddelen heeft een soortgelijke verandering plaats gevonden. Men wilde formaline uitbannnen en er kwam daarvoor in de plaats een serie van biociden zoals Methylisothiazolinon en andere uit deze familie. Eeveneens zeer geconcentreerde middelen. Inmiddels staan ook deze weer ter discussie en zo gaat het maar door. MIT wordt o.a. ook toegepast in Cosmetica en voor speelgoedverven enz. En deze middelen komen uiteindelijk allemaal in on water terecht en het gaat niet om de eenmalige verontreiniging, maar om de cumulatie! En er zijn bijna geen bacteriëen meer die dit soort middelen kunnen afbreken in onze waterzuiveringen. OK, we zijn in staat om tegenwoordig i.p.v. ppm’s ook alle ppb’s en zelfs ppt’s te kunnen meten, maar dat zegt nog niets over de giftigheid van deze stoffen.
“zoals het op kosten van de belastingbetaler onder de zeebodem stoppen van CO2 uit de raffinaderijen in de Rijnmond.”
En dat terwijl de natuur een prachtige oplossing heeft om CO2 voor honderden jaren op te slaan:
Bomen!
Maar die verbranden ze liever zodat deze CO2 weer vrijkomt.
Gisteren verscheen een artikel van Guido van der Werf.
Zeg er maar gelijk bij dat hij niet tot mijn bloedgroep behoort.
Die man werkt ook voor verzekeringen, en mede door zijn alarmistische instelling zijn die verhoogd.
Nu heeft hij het over bio-stook, (bomenstook) dat die schijbaar wat wil goed praten, maar dan vergist die goede man zich toch bij mij, het gaat niet om de bomen, maar ook wat er in leeft.
En vooral dat bomenstoken onzinnig is, een schandaal, we hebben het niet nodig er is geen nood om het wel te doen, kunnen ze vertellen wat ze willen.
En als je daar niets om geeft, hoef je er ook niets om te geven dat de mensheid hoe dan ook het loodje legt.
Als wereldwijd dieren verjaagd of vernietigd worden, dan mogen er ook wereldwijd rampen door de natuur gebeuren die de mensheid treffen, oog om oog tand om tand.
Het gaat maar om stroom, bomen stoken voor stroom, terwijl hij zelf niet exact weet of gas wel minder co2 uitstoot, lees ik uit deze onderstaande zin, het woord (waarschijnlijk).
bij naleving van duurzaamheidscriteria netto minder CO2 uitstoot dan kolen en waarschijnlijk gas is vrij zeker.
Verder laat hij zich ook uit over uitspraken van de KNAW die hem niet bevallen.
Raar ventje die hoog met de neus omhoog loopt en om aandacht vraagt, gevaarlijke mensen zulke typetjes.
Gooi de duimpjes maar eens flink omlaag dan weet ik zeker dat ik goed zit.
https://klimaatveranda.nl/2020/06/12/co2-balans-bij-gebruik-van-biomassa-als-energiebron/amp/
@ Theo, ik lees die onzin al niet eens meer. Het is misselijk makend wat die figuren voorstaan. 10 kleine kerncentrales en Nederland heeft “groene” stroom. Hier in Frankrijk is het al vele jaren heel normaal!
@TW,
Ik weet niet hoe hij het klaar heeft gespeeld, maar dat artikel stond bij het Google nieuws.
Ik kom zeer zeer zelden op klimaatveranda meestal alleen als er een link verwijzing is die me zou kunnen interesseren.
Opvallend dat Werf twijfelt over consensus betreffende dit onderwerp ondanks een KNAW logo. Hij twijfelt zelfs of de kritiek uit deze hoek het wel met zichzelf eens is. Met andere woorden het verzet is volgens hem tegen beter weten in.Zelf beweert hij niet voor en niet tegen te zijn? ???Het moet zeker gezellig blijven op de klimaatveranda . Blijkbaar is er binnen die club geen weg terug.
Haha Theo. Van mij een duim omhoog. Ook omdat je in deze gelijk hebt.
Theo
Lang gewacht op de visie van Guido van der Werf. Misschien komt die visie óók nog op deze site. Van mij mag het al ben ik het er niet helemaal mee eens. Maar inderdaad van bomen verbranden, maar dan langs de grotendeels natuurlijke weg heeft Guido wel verstand, denk ik. Al vraag ik me wel af of de rekensom bij het verbranden van biomassa zo positief uitvalt dan hij meldt.
Slechts enkele jaren geleden wilde mijn gemeente van haar bossen af, maar ze kon er geen koper voor vinden. Met de subsidies nu zal het niet anders zijn.
Waar Guido overigens al te gemakkelijk aan voorbij gaat is aan het verlies van biodiversiteit. Zo dat in het specialisme zitten?
Een bos is bovendien zoveel méér dan een houtakker. Zeker al je het lange tijd laat staan. Dan wordt het steeds biodiverser. En laat ik nou toch steeds gedacht hebben dat de alarmisten, waar ik ook Guido bij reken, iets wilden redden. Wat eigenlijk?
Volgens mij lukt dat beter met een bos en het evenwichtige gebruik daarvan op termijn dan met het opstoken ervan. Bij een goed beheer heb je in ieder geval tijdwinst.
Eerst door het laten staan, vervolgens door goed beheer en langdurig gebruik van de dunningen in papier en karton en vervolgens van de laatste opstand in gebouwen en meubelen van hoge kwaliteit. Ik reken op zo’n 200 jaar minimaal. Misschien hebben we tegen die tijd ook de bosbranden, die Guido nodig had om de houtstook in een gewenst perspectief te plaatsen, door beter beheer beter onder controle. Tijd genoeg om voor een wat geavanceerdere, minder milieu-aantastende wijze van energievoorziening te opteren.
Zoals daar is de dual fluid kernreactor. Supergoed presterende zonnepanelen op daken, optimaal recyclebaar met schone circulaire processen in Europa tegen normale loonkosten geproduceerd is misschien op termijn een optie. Maar dan rendabel, volledig kostendekkend, 50 jaar meegaand en zonder subsidie en voorrangsregels waarvan de kosten door anderen moeten worden opgehoest.
@Peter,
Ik ben helemaal niet tegen bosbouw, sterker nog we hebben het zelfs harder nodig dan vroeger, maar dan wel voor duurzame producten.
Je weet zelf, een boom is zo goed als helemaal te gebruiken voor duurzame producten.
En inderdaad wat je zegt ook in aanplant van bos komt na jaren steeds meer biodiversiteit.
Hij lult over natuurlijke bossen, ook die hebben we zo goed als geen meer in dit land.
Bij mij gaat het er hoofdzakelijk om, je hoeft geen natuur op te stoken voor stroom daar zijn nog veel zeer goede anderen alternatieven voor, en de beste tot nu toe is gas, en later waarschijnlijk kernenergie.
En daarbij ze moeten zich hier niet aanstellen of als hun even de wereld willen redden met hun complete bijdrage van 0,00007% reductie.
De wereld lacht ons uit, kijk die gekke Hollanders.
We kijken hoe dat merkwaardige beleid in de Haagse achterkamers tot stand kon komen.
Allereerst: de gesubsidiëerde houtstook wankelt niet.
Een “betrouwbare overheid” heeft er voor getekend en aan terugdraaien van onzin doet een “betrouwbare overheid” niet.
Die neemt “ons” verlies op de koop toe en gaat over tot de orde van de dag in de hoop dat we dat bij de volgende verkiezingen al lang vergeten zijn.
Politici lijken een voorkeur te hebben voor wurgcontracten (stikstofkul, Marakesj, EU-hof); zelfs de Grondwet heeft het alleen over rechten en niet over plichten die daar onverbrekelijk uit voort zouden moeten komen (zoals: rechten vervallen als je de plichten niet na komt).
Ook een politicus kan niet alles weten, die moet ook maar afgaan wat voorgehouden wordt in adviezen.
En daar draait het om: een politicus vist uit de adviezen wat al dan niet toevallig aansluit bij zijn deug.
Fout advies, fout besluit; jammer dan en gaat verder met deugen.
Daar gaat het fout, er gebeurt niets in plaats van vloekend en tierend de adviseur(s) voor eeuwig het Voorhof uit te schoppen.
Stel die gasten aansprakelijk en overweeg of strafrechterlijke vervolging mogelijk is.
mee eens heer Boels
zie ook mijn reactie op de post :
”Opnieuw beroep ingesteld tegen vergunning biomassacentrale Vattenfall ”
fragment daaruit
De aanklachten:
1)voor de gevolgen van de verplichte bijmenging van biodiesel waardoor de kap van oerwouden een aanvang nam 2) voor de gevolgen van de directief waarin hout als CO2 neutrale brandstof werd aangemerkt en de kap van bossen in gematigde streken op gang kwam ( zie wikipedia over drax company ) en 3) Vanwege de corruptie bij het FSC en hun dubieuze rol bij de certificering van bedrijven én certificeerders zelf. Zie ARD docu ” die ausbeutung der urwalder”
De biomassa- keten van bossen- slopers, mega houtkachel -bouwers en warmtenettenbouwers zal niet meer gestopt worden, sinds het point of no return al 10 jaar geleden werd gepasseerd. Wellicht dat het nog mogelijk zou zijn de waterstof -economie , die op exact dezelfde manier -in de markt wordt gezet – nog te stoppen zou zijn.
In plaats van hout moet , houd moed! Goed bezig Syp Wynia!
Briljant gevonden Johan, respect.
Eigenlijk zou er net als de Virus Waanzin een Parlementaire Enquête over moeten plaats vinden. Hoe dom kun je zijn: Van het GAS af en Bomen gaan verstoken…
Eigenlijk kun je bij alles wat onze weldoeners presteren wel een parlementaire enquête houden.
Klimaatmaatregelen.
Corona aanpak.
Migratie.
EU afdracht.
Pensioen regeling.
Van het gas af.
14 miljard subsidie naar bio massa centrales.
Aankoop vaccin voordat duidelijk is of het werkt.
Lock down voor een fake virus.
1,5 meter het nieuwe normaal.
Toestaan en niet bekeuren bij de BLM demonstratie in Amsterdam terwijl alle andere demonstraties verboden worden.
Zwendel met zonneparken, zwendel met windmolenparken, zwendel in de zorg.
Mislukte ICT projecten.
Blunders bij de belasting, blunders met uitkeringen, blunders met toelages.
Stikstof crisis, afbraak boerenbedrijven.
En wat ben ik nog vergeten?
Greenpeace is indirect verantwoordelijk voor jaarlijks meer dan 1 miljoen doden door binnenshuis koken op hout omdat Greenpeace aanstuurt op blokkeren van toegang tot betaalbare elektriciteit. Met dank aan Greenpeace door het saboteren van Gouden Rijst worden vele duizenden kinderen in ZO-Azië blind of sterven vroegtijdig. Groepsdenken of zichzelf moreel verheven voelen leidt altijd tot moreel verval.
Greenpeace heeft zich verkocht aan de duivel, het is een organisatie geworden die wereldwijd stinkt, en waar geen cent meer naar toe moet.
Mensen zeg de postcodeloterij op met de mededeling, ik weiger mee te sponsoren aan Greenpeace.
Het word tijd dat we de touwtjes eens wat strakker gaan aantrekken, mogelijkheden genoeg.
Ik zag vandaag dat iedereen nu de petitie kan tekenen tegen het onzinnige aardgas verbod.
Doe het gewoon, niets doen brengt niets.
We laten ons toch zeker niet overal als slaaf voor gebruiken, genoeg is genoeg.
https://cultuurondervuur.nu/petitie-aardgasverbod/
“Greenterror” zou een betere naam zijn.
De hand van GP treffen we in beleidsstukken aan maar ze zijn nooit aansprakelijk te stellen.
Het is onbegrijpelijk dat ze aan onderhandelingstafels aanschuiven.
Ze zijn de Groene Kerk, hun standpunten zijn boven kritiek verheven en hebben daarmee het karakter van encyclieken.
Ooit bedacht GP dat een bio-based society duurzaam is, nu zitten we met de brokken terwijl GP afstand neemt van houtstook voor elektriciteitsopwekking.
Een verklaring voor de standpunten van GP is dat het niet om het milieu of het klimaat gaat maar om destructie van de vrije markt en onze welvaart. De wereld behoort aan GreenPeace, niet aan u en mij.
Wat pas merkwaardig is dat je voor openbare functies een bewijs van goed gedrag met kunnen tonen en dat Samsom een levenslange vrijstelling heeft.
[ We kijken hoe dat merkwaardige beleid in de Haagse achterkamers tot stand kon komen]
Dat klopt voor het gas maar voor klimaatbeleid is dat zeker te beperkt.
We hebben nu een betrouwbare overheid. De subsidies zijn toegekend en we gaan massaal over op de houtkachel. Zaak is nu wel de huidige gas infrastructuur te slopen voordat iemand terug wil.
Grote vraag wat te doen als na vijftien jaar de subsidie is afgelopen. Subsidie is eigenlijk een verworven recht. Dan zullen de afnemers het moeten betalen. Het financieel rendement op de houtstook mag ten slotte niet teruglopen.
Is er hoop?
In de web versie van Newscientist een interview met Jan Rotmans die ingaat op de Corona crises.
Een paar zaken vallen op.
In het begin wordt nog even vermeld dat hij 30 jaar GELEDEN!!!!!! is gepromoveerd op een klimaatmodel (sic).
Iets verder op stelt hij nog, dat de Corona crises in het niet valt bij de klimaatcrises die nog gaat komen. Opvallend is dan wel, dat hij die niet meer keihard omschrijft als een door de mens veroorzaakte catastrofale opwarming. Nee, het gaat veel meer over het feit dat we gedreven door efficientie geen voedselvoorraden hebben e.d.
Eerlijk is eerlijk, hij zegt enkele verstandige dingen, maar daar staat hij niet alleen in.
Quote 1
Wat bedoelt u daarmee?
‘Ik las via Twitter een artikel waarin stond dat we in oorlog zijn met een virus. Totale onzin! Virussen zijn er altijd geweest. We dragen ook heel veel virussen met ons mee. Dat is prima, omdat ze ook een heilzaam effect op ons hebben. Wereldwijd zijn er 1,5 miljoen bekende virussoorten. Veelal dragen dieren die met zich mee, een kleine fractie kan van dier op mens worden overgedragen. Maar die zoönosen hadden nooit een grootschalig effect zoals nu.
Door de combinatie van globalisering, ons reisgedrag, exploderende landbouw en verstedelijking zie je nu het mondiale effect van dit virus. We leggen een steeds groter beslag op de natuur, en de mens voelt zich superieur aan die natuur. We komen in contact met wilde dieren die zoönosen dragen en we handelen er ook in. Daar zitten grenzen aan. Nu is het begonnen in China, maar het had net zo goed hier in de Nederlandse bio-industrie kunnen beginnen.
Deze crisis is een weerslag van hoe wij leven en hoe wij ons gedragen.’
Unquote.
Quote 2
Zal de coronacrisis leiden tot gedragsveranderingen bij mensen? Denkt u bijvoorbeeld dat mensen door deze crisis minder vlees gaan eten of minder snel in het vliegtuig zullen stappen?
‘Alleen als het echt niet anders kan en we de urgentie echt voelen. Door corona zal er een groep zijn, ongeveer 5 tot 10 procent van de bevolking, die besluit om niet meer continentaal te vliegen en om minder vlees te eten. Daartegenover valt 90 procent van de mensen terug in hun gewoontegedrag. Zij zijn er heilig van overtuigd dat als de IKEA opengaat, dat zij ‘het recht hebben om naar IKEA te gaan’. Te ridicuul voor woorden.
Elke crisis leidt tot een gedragsaanpassingen bij een relatief kleine groep. Die groep wordt wel steeds groter. Uit empirisch onderzoek blijkt dat 25 procent de magische grens is. Als dit deel van de populatie om is qua mentaliteit en gedrag, dan gaat de resterende 75 procent relatief snel óók om.
Ik gebruik graag een wielrenmetafoor. Je hebt de groep voorlopers die zich tientallen jaren geleden al zorgen maakten over het milieu. Die zie ik als de kopgroep. Daarna volgen de voorlopers van het peloton. Daar zitten we nu in. Dat zijn de mensen die nu hun gedrag veranderen. Dan heb je de massa, het peloton; mensen nu nog niks doen en gewoon alweer een vlucht naar een resort in Turkije hebben geboekt. Tot slot zijn er de achterblijvers, de mensen die nooit zullen bewegen en altijd zullen ontkennen dat er iets aan de hand is.’
Unquote
Maar dan komt het. Op de vraag “Wat komt er na de Coronacrises” zegt hij:” Een nog grotere crises WAARSCHJNLIJK, op sociaal!!!!! OF klimaatgebied!!!!
HOEWEL IK NIET IN EEN GLAZEN BOL KAN KIJKEN, DENK ik dat die crises tussen nu en tien jaar plaatsvindt.
Nou Jan, zo kan ik ook de toekomst voorspellen. Deze voorspelling heeft dezelfde waarde als die van de ouderwetse kaartlezers op de kermis.
Maar Jan is niet gek natuurlijk. Hij ziet zijn verdienmodel, de energie-transitie, duidelijk in gevaar komen en dus is hij een nieuw initiatief gestart, het Break Out Team, een clubje van 25 “dwarsdenkers” met (natuurlijk) veel jongeren, die samen nadenken over hoe we slimmer uit de Coronacrises kunnen komen. We denken na over de post-corona-samenleving.
Nu nog even bedelen bij GL en D66 om een subsidie en Jan kan weer jaren vooruit zonder echt te werken.
Op het einde zegt hij nog iets over het feit, dat door de Coronacrises de lucht zo mooi schoon is geworden. Jammer, dat hij nog niet door heeft (niet door wil hebben), dat de inspanningen van de afgelopen decennia om de luchtverontreiniging terug te brengen de enige oorzaak zijn van een zeer geringe opwarming van de atmosfeer.
Inderdaad, een door de mens veroorzaakte opwarming.
Er komt geen klimaatcrisis, als we niet uitkijken wel een klimaatbeleidcrisis.
Rotmans is een wiskundige (zoals bekend, een door vernuftig knappe mensen in elkaar gedraaide formele wetenschap); nuttig uiteraard, maar het mankeert de natuurkundige uitgangspunten van oorzaak en gevolg.
Boels, ik heb in de 60-tiger jaren op het lyceum wiskundeles gehad van een briljante leraar, gepromoveerd in wis- en natuurkunde. Is later hoogleraar in Delft geworden.
Die zei vaak, dat wiskunde op zich maar een hulpwetenschap is voor het echte werk, maar dat mocht je dan nooit tegen een wiskundige zeggen natuurlijk. Knap van Rotmans, al die wiskundige kennis. Maar inderdaad, als je daar verder niets mee doet, afgezien van het berekenen van de maximaal te behalen subsidie, dan is je oordeel verder waardeloos en voor het overgrote deel gebaseerd op politiek opportunisme.
dezelfde kletspraat hoorde in Vendrik (Triodos) beweren in Buitenhof.
Komt neer op “Corona is wraak van Moeder Aarde” .
Lijkt de middeleuwen wel.
De oorlog in klimaatdogmaland staat op uitbreken. De eerste grensincidenten zijn duidelijk zichtbaar.
Op Joop.nl een schitterend verhaal over biomassa. Zowel het item van Lammert van Raan, SP, als de vele reacties daarop zijn onthutsend. Op links vechten ze elkaar de tent uit.
Wij “klimaatsceptici” hoeven niet veel meer te doen; hooguit af en toe een beetje in het vuur porren.
Bij “links” weten ze al te goed wat vechten is. Zit in hun genen Anthony.
Follow the money! Het beleid van Rutte c.s. is decadenlang niets anders dan het overpompen van publiek geld (belastingen) naar privaat geld (grote bedrijven). De zorg, het klimaat, corona, you name it. Liegen door A te zeggen en B te doen. Helaas hebben te weinig mensen het door, betalen braafjes en stemmen ook nog op de partijen waarvan de D in de naam niet staat voor Democratie maar voor Dictatuur.
Stichtingen zitten ook aan bij het klimaatbuffet; gratis geld (subsidie) stinkt niet, het wordt bewierookt.
Zelfs de heer J. Vollenbroek bekend van de Stikstof uitspraak van de Raad van State, is al jarenlang mordicus tegen Biomassa. Lees zijn standpunt op MOB.nl. Het is typisch dat hij weinig aandacht krijgt, ondanks zijn inspanningen o.a. op gebied vergunning-verlening van de bouw van diverse Biomassa Centrales.
De Heer J. Vollenbroek blijkt tegen de maatschappij en democratie als geheel door zijn staatsgreep via de Rechterlijke Macht, omdat deze maatschappij gezonde grassprietjes en kruidenplantjes veroorzaken op “zijn” voedselarme en schrale heideveldjes.
De gevolgen van zijn ideologie zijn, dat de maatschappij als geheel schade wordt aangedaan in ALLE productie sectoren door zijn jarenlange jihad tegen de maatschappij.
Oplossing voor het nitraat-“probleem” is niet de maatschappij en haar behoeften te halveren, maar door voldoende schaapskudden in te zetten om de heideveldjes van het gezonde groen te ontdoen.
In wat een Kafkaiaanse democratie zijn we terecht gekomen?
Is er überhaupt een nitraat probleem? https://www.interessantetijden.nl/?s=nitraat
Ik heb nog nooit zoveel kolder in één zin samengevat gezien. Hierop ingaan is volstrekt zinloos.
@Scheffer:
Als je een hobby niet kunt uitoefenen dan creëer je een “maatschappelijk probleem” en zoekt daar gratis geld bij.
Zoals Natura 2000, een haast onuitpuntende geldbron en gebaseerd op uiterst conservatieve groene denkbeelden: de “natuur” moet weer hetzelfde worden als die in de 19de eeuw.
Dat lukt best aardig, het Naardermeer is niet van nature verveend door inspanningen van academische tuinlieden.
Zo’n walgelijk experiment met de dieren in de Oostvaardersplassen is ook ontsproten in academisch verziekte breinen.
Voorstanders van het experiment waren natuurlijk de milieuclubs die de plannen bejubelden.
Je hoort ze er niet meer over; niet uit schaamte (dat ontberen ze), maar om gezichtsverlies.
Valt het woord integriteit dan wordt er wel een andere draai aangegeven.
Theo42, ik neem even de tijd deze zondag avond om mijn positie/ analyse van een economisch en maatschappelijk PAS-drama uit te leggen aan u.
Ik trek de heer Vollenbroek / Hoge Raad / PAS casus in extrema, om duidelijk te maken dat gepolitiseerde Rijksambtelijke vlinderonderzoekers niet in Nederland de economie zouden moeten kunnen stilleggen, maar dat dit wel is gebeurd door tussenkomst van een rechterlijke Macht die op de stoel van de politiek ging zitten en dat dit economisch drama voor heel Nederland als gevolg zich nog zal voortzetten tot ver na de Corona economische crises.
Bijvoorbeeld: Er moeten per jaar 70.000 nieuwe betaalbare woningen worden gebouwd voor de jaarlijkse aanwas van de bevolking en vluchtelingen opvang. Dat kan dus niet nu. Een kleinigheidje?
Complete nationale productiesectoren en hun economie is (en dreigen) stilgelegd door de PAS-uitspraak voor het “redden” van een aantal aanpalende heidevelden, die door nationaal brede (industrie, mobiliteit, agrarische sector) nitraat-uitstoot vergroenend beginnen te worden.
We lijden nu in Nederland aan de rijksambtelijke PAS-paniek, iets dat nergens in EU voorkomt als overheids prioriteit, echter door sponsoring en subsidiëring vanuit de links-confessionele-liberale krochten via milieuclubs toch het “benodigde” ideologische elan kreeg om de maatschappij te kunnen beschadigen.
De decennia lange jaarlijkse overmatige uitstoot van Wageningse afgestudeerde vlinderbiologen heeft geleid dat deze commercieel / industrieel in potentie onbruikbare FTE’s binnen de overheid te werk kwamen.
Het gevolg is geweest, dat in de laatste 20 jaar het ministerie van LNV, maar ook Rijkswaterstaat, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer dominant is overbevolkt geraakt met deze veenmos experts.
Daarna was het ontstaan van het wettelijke Natura 2000-drama, gesneden koek geworden, dat door deze rijks-geïnfiltreerde actievoerders via een slinkse omweg via EU werd opgelegd aan overbevolkt en producerend Nederland.
Daarbij werd duidelijke hoe deze “natuur” belangen door de ideologisch gepolitiseerde Rijksoverheid via door haar gesponsorde natuurclubs werden bevoordeeld en voorgetrokken boven de particuliere natuur- en grondbezitters en ook boven de reeds jarenlang geknevelde agrariërs.
Onderzoek gaf als uitkomst de slinkse wijze waarop de Nederlandse programmadirectie Natura 2000 van LNV allerlei nationale toevoegingen in veel strengere regels aanbracht op het “Brusselse” Natura 2000 natuurbeleid.
Het was de zogenaamde zieltogende biodiversiteit (een overdrijving – zo niet perfide leugen), die reeds in 1990 in gang gezette Ecologische Hoofdstructuur (EHS) in Nederland wettigde. Dat je door braaklegging en opheffing van agrarische bedrijven bestaande verspreide natuurgebiedjes aan elkaar ‘verbindt’ door kracht bij te zetten met de Wageningse geschoolde Rijksambtelijke samenwerking en de gesubsidieerde natuurontwikkel-industrie om het overbevolkte en producerende Nederland geheel tot gestreng Natura 2000 om te dopen.
En zodoende decennia lang de via immer stringentere agrarische beperkende productieregels agrarische grond ‘ontgrondt’ en ongeschikt maakt voor agrarisch gebruik voor meer “bloemetjes in het coulissen landschap”, aanpalend aan de schrale heideveldjes als symbool van onze “Nationale Natuur”
Dat boeren pas na 20 jaar door Rijksambtelijke zich immer uitbreidende pressie en regelgeving op het Malieveld protesteerden is een wonder, in tegenstelling tot deze meedogenloze ideologische milieuclub actievoerders, die de wind mee hebben vanuit een slapende volksvertegenwoordiging en naar de mond pratende kritiekloze journaille.
In het buitenland snappen ze overigens geheel niks van de Nederlandse rijksambtelijke pressie en onze “nitraat-crises”.
Daardoor werd door dat zelfde rationeel denkende buitenland deze extra “Nederlandse” ingebrachte natuurontwikkel-component in Natura 2000 geschrapt in Europa. Wat overbleef was de Habitatrichtlijn, die tot Natura 2000-habitat aangewezen gebieden beter zou beschermen, al mocht ‘bestaand agrarisch gebruik’ daar plaats blijven vinden.
Maar daar namen Nederlandse ideologisch gepolitiseerde Rijksambtenaren en de door haar gesubsidieerde milieuclubs en “natuurbouwers” van Natuurmonumenten geen genoegen mee.
Het dwong het kabinet en 2de kamer (Diederik Samsom / Ger Koopmans) tot de initiatief noodwet PAS-constructie, d.i. in de toekomst natuurwinst voortschrijdend door nieuw aanstaande verminderde uitstoot maatregelen voor alle sectoren. Een politiek gedrocht maar een prima vondst. De rest van het relaas kent u…………………
Meneer Vollenbroek toog naar de Rechterlijk Macht, die vervolgens op de stoel van de politiek ging zitten en het land ging economisch en productief op slot ten behoeve van de heideplantjes.
Uitgebreid te lezen op…………….
https://www.interessantetijden.nl/2019/07/15/pas-expert-ontsla-programmadirectie-natura-2000-lnv-ministerie/
Vannacht zijn honderden jongelui wezen feesten in een bos in Hoofddorp. De politie heeft het feest doen beëindigen. De rotzooi (veel plastics!) die de feestgangers achterlieten draagt niet echt bij aan het plasticvrij maken van ons milieu. De vele gasflessen met lachgas (N2O) zijn stille getuigen van dit feest.
Hoeveel klimaatstakkertjes zouden er tussen gezeten hebben? Zou Vollenbroek cs. zich ook over deze stikstofverbinding druk maken? Of durft hij dat niet?
Op 6 juni heeft Climategate een artikel geplaatst van MOB over Vattenfall en dat heeft vrij veel bijval gekregen, 93 leukjes. Waarschijnlijk heeft Scheffer dat niet gelezen, jammer want het is afkomstig van de heer Vollenbroek. Dat geeft gelukkig een normaal beeld van de persoon.
Foutje 10 juni en dat is de 6e maand
Uit beleefdheid heb ik heb Vollenbroek gevraagd of ik dat persbericht mocht plaatsen op Climategate.nl. Dat mocht niet. Zijn reactie: ‘Omdat uw boodschap niet de mijne is …’
Ik heb toen nog eens nagedacht en overwogen dat een persbericht toch een persbericht is. En dat toestemming tot plaatsing derhalve niet strikt noodzakelijk was.
Zijn reactie geeft derhalve een ‘normaal beeld van de persoon’ Vollenbroek. Maar misschien anders dan Theo 42 denkt. Het is meer het ‘nieuwe normaal’.
Ja breng hem maar een paar doosjes bonen die hij kan poten.
Theo
Foei, hoe kun je dat nu toch aanbevelen. Bonen leggen stikstof uit de lucht vast in hun wortelknolletjes. Zo komt er nog méér van dat vermaledijde stikstof in die arme zandbodems terecht.
Hi @Peter, ik ben ondeugend, maar hoe zat dat ook alweer stikstof binden aan eiwit?
Die informatie heeft mij ontbroken. Ik was wel ergens verbaasd zijn verhaal hier aan te treffen. Maar ik concludeer dat mijn mening over biomassa paralel loopt met die van Vollenbroek. Ik vermoed wel dat ik anders tegen het CO2 probleem aankijk dan hij. Maar daarover heb ik weinig of niets aangetroffen bij MOB. Syp Wynia is voor mij nieuw op het milieu front, vandaar mijn eerste reactie omdat Vollenbroek voor mij bekender is.
@ Hans Labohm
Misschien kunt U Guido van der Werf om toestemming vragen om zijn artikel over biomassa hier te mogen plaatsen,zodat men kan proberen er gaten in te schieten.
De herhaalde ideologische actie-wetenschap van Van der Werf is geen onafhankelijke wetenschap, Nikos.
Meneer is te verheven om de vele manifeste nadelen van biomassa-centrales te evalueren in een balans van nut en nadelen,want dab valt zijn ideologie door de mand.
Zoals Wynia stelt: “De gesubsidieerde houtstook wankelt” en bovendien als alternatief stadsafval van elders te importeren om deze biomassa-centrales draaiende te houden is de gekroonde gekheid.
Ook ik heb veel aan te merken op zijn artikel ,maar zie niet wat het probleem is om daar hier over te discussieren.
Ja dat klopt, je kunt er over discussiëren, het begint als met restproducten uit de bosbouw.
We weten inmiddels beter hoe dat werkt met restproducten op papier, om maar al een ding te noemen.
Theo
Voor het maken van het papier voor de geduldige boodschap waar je die restproducten uit de bosbouw voor kunt gebruiken.
Ik zal het aan Guido vragen.
De laatste rendabele energietransitie was die van fluitketel naar elektrische waterkoker.
En dat alleen omdat de fluitketel zelf nogal wat energie nodig had om op temperatuur te komen.
Prometheus
Echt waar? En heb je het transport van het gas en de elektriciteit en de stilstand- en aanpassings/opslagverliezen ook meegeteld?
Hier is ooit iemand op gepromoveerd….
“Ze” weten het allemaal wel.
Dat het onzin is dat het klimaat “gered” moet te worden.
Dat de alternatieve investeringen op catastrofes uitlopen.
Dat de modellen hoognodig bijgesteld moeten worden.
Etc. etc..
Vervang in volgend betoog corona door klimaat en ja hoor. De overeenkomsten in reacties van de overheid vliegen je om de oren.
https://www.youtube.com/watch?v=Gj9FPmvPMz0
Oei. Helaas. Rotmans als initiatiefnemer van het breakoutteam waar Michaëla ook in zit ? Hij is perslot ook één van de klimaatpausen die de corona crisis wil ge/misbruiken voor de gehele misplaatste en verliesgevende, op valse gronden geënte, energietransitie.
Je kan niet alles hebben.
Als je de standvastigheid van de regering in zake de mondkapjes als leidraad neemt voor het beleid omtrent gas, wordt het gebruik van gas binnenkort verplicht.
Gelukkig hebben we Ronald Plasterk aan de weldenkende kant staan.
http://www.telegraaf.nl/watuzegt/2015504800/groene-biomassa-volksverlakkerij
Ja. Ja. Bij het vervoer vd ‘biomassa’ van NA na EU wordt de goedkoopste stookolie gebruikt door de schepen. Want het vervoer moet zo goedkoop mogelijk zijn. Die type stookolie maakt veel roet en veel daarvan eindigt op het ijs en sneeuw vd arctic. En dat veroorzaakt de ijs smelt…
Ik was er eigenlijk weer op aan het wachten, weer alarmistische berichtgeving.
Op de eerste plaats er waren niet zo veel mensen, dus ook dorpen en verstedelijking.
Regenwater liep gewoon de grond op bij veel huizen, bestrating was mager.
De berichtgeving van ieder dorp of stad was mager.
Ze grijpen ook alles maar ook alles aan om zo negatief mogelijk de berichtgeving de wereld in te jagen.
Welke oudere kan zich niet meer herrineren dat ook vroeger de boel gewoon blank stond, de koeien stonden vaak tot hun knieën op plaatsen in het water, daar waar de riviertjes overliepen in een mum van tijd.
Dit liegen zou verboden moeten worden.
https://www.weer.nl/nieuws/2020/wolkbreuk-bij-onweersbui-veroorzaakt-wateroverlast/
En ook deze bijdrage aan het debat.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/149580375/klimaatdoelen-enkel-behaald-door-truc?
Ook de Telegraaf heeft tegenwoordig een betaalmuur
Zojuist gelezen op NPO nieuws:
Milieuactiviste Minnesma: “stop subsidie biomassa, zet de gaskraan open”.
@Philippine,
Dat is prima nieuws, hopelijk geen nep nieuws.
Ze zal wel nachtmerries met gewetenswroeging hebben gekregen.
Ik hoop ook nog dat ze aangeklaagd word.
http://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/60241-2020-06-14-marjan-minnesma-heeft-twijfels-over-biomassa
Marianne over de “gevaarlijke klimaatverandering”, waarbij het je koud om je hart slaat……
Ik behoor, in tegendeel tot wat Marianne zegt, NIET tot de mensen die bezorgd zijn om het klimaat, maar WEL over de fraude en dus naaierij die gepaard gaat met het klimaatakkoord!
https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/onderwerpen/60241-2020-06-14-marjan-minnesma-heeft-twijfels-over-biomassa
Dat Minnesma biomassa niet ziet zitten is geen nieuws want dit is eigenlijk al tenminste 2,5 jaar bekend, zie dit artikel uit december 2017:
“Wind, zonne-energie en geothermie zijn minder omstreden. Volgens Urgenda zijn deze bronnen – zeker door de bouw van off-shore windparken – op termijn afdoende om de industrie van elektriciteit en warmte te voorzien. ‘Biomassa als energiebron is niet de oplossing’, aldus Marjan Minnesma, directeur van Urgenda. ‘Er zijn wellicht uitzonderingen, vooral als een deel van deze biomassa als grondstof kan worden ingezet, maar grosso modo kunnen we met wind, zon en aardwarmte meer dan voldoende energie genereren.’”
https://www.agro-chemie.nl/artikelen/industrie-wil-wel-kijkt-ook-naar-overheid/
PS. In augustus 2016 waarschuwde Roebyem Anders al tegen bijstook van biomassa:
“En dan heeft Anders nog een laatste pleidooi: of de minister alsjeblieft zo snel mogelijk alle zeven kolencentrales in Nederland wil sluiten, ook de spiksplinternieuwe op de Maasvlakte en aan de Eems. ‘Het is echt van de gekke dat die nog open zijn,’ zegt Anders. ‘Stop met de bijstook van biomassa, steek je geld in echte duurzame energie en gebruik de gascentrales die nu uit staan om de piekmomenten op te vangen.’ Opnieuw is applaus haar deel.”
https://www.vn.nl/zonnekoningin-roebyem-anders-de-fossiele-industrie-heeft-gewoon-verloren/
Er is veel meer bekend, maar het willen weten is een ander hoofdstuk!
“Grosso modo unnen we met wind, zon en aardwarmte MEER dan voldoende energie genereren”.
Beter kan het failliet van de klimaathysterie niet worden beschreven.
Planet of the Humans. Dutch subtitles. https://youtu.be/42KhdNc0jC4
Dieter, tegenwoordig kan men inderdaad zeer nauwkeurig meten en dat is funest voor mensen die niet weten hoe daar mee om moeten gaan. Het kuddevolk wordt steeds banger door alarmisme, het voorzorgsprincipe en gebrek aan gezond verstand.
Ik heb gelezen dat zelfs tot eind 2020 er nog redelijk wat subsidies zijn verstrekt voor pelletkachels e.d. las op de website http://www.simpelsubsidie.nl dat dat nu in 2021 eindelijk over is.