Bron: Cultuur onder Vuur.
Het aardgasverbod kan beter van tafel. Dat adviseert althans het ministerie van Financiën aan de regering. Zeker, zo staat het er niet precies, maar het komt er wel op neer. In de ‘Ombuigingslijst’ 2021 van het ministerie stelt dit namelijk als “ombuigingsoperatie” de “stopzetting verduurzaming bestaande gebouwen” voor. Men moet die alleen “van het gas afhalen waar dit kan of rendabel is”.
Warmtenet
Hoe je ook wendt of keert: als dat gebeurt, betekent dit het einde van een generiek aardgasverbod. Het zou een reusachtige overwinning van het gezond verstand zijn. Concreet zou het bovendien aan de burgers de hun toekomende vrijheid teruggeven. Het aardgasverbod betekent immers dat burgers zich onder dwang moeten aansluiten op een warmtenet van de gemeente (dat als monopolist vaak zeer matig presteert, zie dit artikel) ofwel op enorme kosten gejaagd worden (gemiddeld 40.000 euro, maar bij een ouder huis veel meer) doordat zij de peperdure warmtepomp moeten aanschaffen, en zware isolatiewerkzaamheden moeten laten uitvoeren.
Aantasting
Cultuur onder Vuur klaagt al sinds jaar en dag de onhoudbaar- en onhaalbaarheid van het aardgasverbod aan en heeft de Nederlandse burger ertegen gemobiliseerd. Met petities, maar ook met publicaties als het boek Groen is het nieuwe rood. Het aardgasverbod is immers een gedwongen en onaanvaardbare aantasting van het privé-eigendom en de vrijheid van de Nederlander om over zijn eigen geld te beschikken en te beslissen hoe hij zijn huis wenst te verwarmen.
Bijgeloof
Bij het onder druk zetten van de burger spelen de aardbevingen in Groningen een bijzondere rol. Het kabinet Rutte zet die in als emotionele chantage. Aardgas stoken zou ‘asociaal’ zijn, alsof de aardbevingen het gevolg van kwade opzet waren en alsof Groningers zelf niet ook aardgas stoken. Het zinspeelt bovendien op een nieuw soort bijgeloof, alsof er sprake zou zijn van een ‘boze’ moeder Aarde, die ons met bevingen ‘straft’ voor haar ‘uitbuiting’. Maar de aardgaswinning in Groningen gaat sowieso ophouden, en daarmee komt dus ook de hypocriete Haagse rechtvaardiging voor het aardgasverbod te vervallen.
Lees: Zeven redenen waarom de oorlog tegen aardgas onzinnig is – en een aanval op onze cultuur
Klimaatklas
Let wel: het advies van het ministerie van Financiën is een besparingsadvies en geen besluit. Een plechtige afzwering van het aardgasverbod hoeven we van premier Rutte of zijn kabinet niet te verwachten, hoewel de steun ervoor al lange tijd aan het afbrokkelen is. Daarvoor heeft men te lang en te hoog van de toren geblazen. Het aardgasverbod moest immers de kern worden van het klimaatbeleid, dat Nederland tot het beste jongetje van de klimaatklas moest maken. Mocht echter het aardgasverbod stilletjes ingetrokken of – waarschijnlijker – tot onherkenbaarheid omgebouwd worden, dan heeft dat hoe dan ook grote consequenties.
Knuffelproject
Het ministerie van Financiën waarschuwt dan ook dat zijn ombuigingsadvies “zou betekenen dat het klimaatakkoord moet worden opengebroken en heeft ook consequenties in het licht van het Urgendavonnis en de Europese Green Deal, waarop het huidige klimaatakkoord op hoofdlijnen aansluit.” De Green Deal is natuurlijk het knuffelproject van Frans Timmermans, vice-president van de Europese Commissie en zijn rechterhand, ex-Greenpeaceactivist Diederik Samsom, die in betere PvdA-tijden zijn baas in de Tweede Kamer was. Toch is het maar de vraag of zij een afschaffing van het aardgasverbod niet juist zullen steunen.
Opgeschrikt
Juist in Brussel zijn de ogen inzake aardgas namelijk opengegaan. Zoals we eerder meldden op deze site, staat de EU op het punt om aardgas tot ‘groene brandstof’ uit te roepen. Dat is het ook: aardgas is een schoon verbrandend gas. Daarom krijg je er in ons buurland Duitsland ook subsidie voor. Dit vooruitzicht heeft de Nederlandse polder, die onder leiding van klimaatpaus Ed Nijpels juist naar het aardgasverbod heeft toegewerkt, danig opgeschrikt.
Tweehonderd directe belanghebbenden, waaronder de linkse Triodos en ASN banken, hebben een brandbrief naar Brussel gestuurd om het uitroepen van aardgas tot ‘groen’ tegen te houden. Ideologie en gezichtsbehoud gaan blijkbaar voor de feiten. Om van schone lucht maar te zwijgen.
***
Bron hier.
Meld u gratis aan voor onze WhatsApp-berichtendienst om op de hoogte te blijven van nieuwe acties en artikelen van Cultuur onder Vuur. Aanmelden »
***
Van de redactie: trolwaarschuwing
Respondenten die met niet-bestaande e-mailadressen reageren, worden direct verwijderd en krijgen een permanente ban.
Tja, wel of geen aardgasverbod. Ik ben benieuwd.
Vanmorgen vroeg op Radio 1 een gesprek met iemand van een belangenorganisatie. Techniek Nederland.
We moeten voor 2030 1 miljoen hybride-warmtepompen installeren anders halen we het CO2 doel van 2030 niet.
Een hybridepomp is maar een paar duizend euro duurder dan een cv-ketel op aardgas.
Dan moet er maar subsidie bij.
Als ik besluit om mijn ketel te vervangen voor een hybride-susteem gaat iemand anders die subsidie betalen.
Het komt tenslotte uit de algemene pot die door iedere Nederlander wordt gevuld.
Een hybride-pomp verbruikt wel meer elektriciteit. Waar komt dat vandaan dan?
Wind en zon leveren slechts 20% van de tijd.
Dan moet er ergens anders meer elektriciteit gemaakt worden. In een kolen of gascentrale maar?
De naam belangenvereniging zegt genoeg. Men wil het belang, lees geld verdienen, verdedigen.
Het milieu zal ze een rotzorg zijn. Het gaat alleen om de winst uitgedrukt in euro’s.
ht tps://www.ad.nl/wonen/belangenorganisaties-roepen-nieuw-kabinet-op-100-000-hybride-warmtepompen-per-jaar~a721a61f/
PS: Als alle subsidie op CO2 maatregelen, wind zon, hybridezooi etc, wordt afgeschaft is NL zo uit de financiële problemen.
Dan moet er maar subsidie bij? Zou die enorme onnozelaar niet in de gaten hebben dat die subsidie verdient moet worden en terugbetaald?
Kennelijk zijn er nog steeds volstrekt achterlijke lieden die denken dat er op het Haagse binnenhof een échte geldboom staat.
Nou, ik ken er wel een, die soort heet belastingbetaler. Die levert de eurovruchten op commando.
Dat aardgasverbod heb ik nooit serieus genomen. Ook al omdat het in een aantal gevallen extreem duur is.
Het is een streven.
Vandaar de verhoging van belastingen op aardgas en de verlaging op elektriciteit.
T.z.t. komt evt vervanging middels bijv. groene H2 (er zijn meer kandidaten) dat geholpen door minder belasting concurrerend wordt.
BmG
Jij bent er zo een van: Maak het ene duurder dan lijkt het andere als vanzelf goedkoper. En met dat bedrog probeer je telkens weer weg te komen. Net als met die ene cent voor 1kWh. Of is het simpeler? Kun je misschien gewoon niet rekenen.
@BmG [elektronica niet kapot] o nee? Vorig jaar printplaat in mijn CV vervangen.
LED lampen : binnen 2 jaar allemaal vervangen. Hoe lang gaan die converters van zonnepanelen mee?
@Daviid,
? Wel speciale omstandigheden in je huis of verkeerde spullen gekocht?
De NOS komt ook met dat verhaal, maar de verwarminsindustrie heeft zich terug getrokken uit het verhaal.
Wie zou zich voor een (winst) van 270,- euro per jaar deze ellende erbij gaan kopen, kijk alleen eens op de foto naar de electronica.
Daarbij als een verwarmingsketel lange tijd stil staat is niet goed voor het ding.
Het is gewoon weer een verkapte geldkwestie zoals altijd, de mensen moeten zich verzetten tegen die opgedrongen rommel.
Maar dat komt nog wel, net als nu steeds meer verzet komt tegen windmolens en zonneweides.
Maar het klinkt allemaal zo leuk, koop een hybride pomp voor het klimaat, daar zou je toch over moeten na denken, met de nadruk op KOOP.
Daarbij zou subsidie verboden moeten zijn, gaat het niet zonder subsidie deugt het niet, panelen worden ook puur en alleen gekocht doordat er subsidie op zit.
Nu de subsidie van EV’s omlaag gaat zie je gelijk dat de verkoop stagneert, zo werkt dat gewoon, geld geld geld.
https://nos.nl/artikel/2377722-stimuleer-hybride-warmtepompen-voor-het-klimaat.html
” deze ellende erbij gaan kopen, kijk alleen eens op de foto naar de electronica.”
Electronica gaat normaliter niet kapot.
Een elektrische pomp ook niet.
Dat is heel wat beter dan een CV ketel die het na een jaar of 15 wel voor gezien houdt.
Die warmtepomp gaat de levensduur van je CV ketel verlengen (want die brand minder hard en minder) en heeft zelf als het goed is het “eeuwige leven”.
Immers geen hoge temperaturen en vervelende zuren die metalen aantasten.
BmG
Dat verhaal van het niet kapot gaan heb ik vaker gehoord. Toevallig, als er bij ons iets kapot gaat en vervangen moet worden is het toch echt vaak elektronica. Maar nou laten wij ook niet veel uit onze handen vallen.
“Electronica gaat normaliter niet kapot.”
BmG, mag ik mijn vroegtijdig overleden elektronische spullen bij jou dumpen?
En waarom gaan de converters van zonnecelsystemen gemiddeld al na 10 jaar kapot?
Alles is onderhevig aan erosie (entropie! Daar is-ie weer.).
Een hybride warmtepomp is nog wel te betalen. Maar de grootste kostenpost zit in het vervangen van alle radiatoren door vloerverwarming. Dat wordt meestal bewust vergeten in het sommetje omdat zo’n warmtepomp dan plotseling zo duur wordt. Als dat ook in de subsidie moet, dan gaan we met z’n allen wel heel veel belasting betalen.
@Herman,
Je kunt beginnen met goedkopere tussenvormen.
Kleef om te beginnen wat speedcomfort ventilatortjes (hebben magneetjes en een sensor die checkt of je CV ketel warm water toevoert) onder je radiatoren.
Dan kun je de temperatuur van je verwarming terugbrengen tot 50grC o.i.d
Als je dan je isolatie verbetert en/of een paar platte muur radiatoren installeert dan ben je er praktisch.
In de praktijk vreet populaire warmtepomp juist energie. Het zal je maar gebeuren: je koopt een hybride warmtepomp, denkt zo het milieu en je portemonnee te sparen, en dan blijkt het tegenovergestelde waar te zijn.
In Scheveningen was bij ‘hernieuwbaar’ bevlogen ‘vrienden’ een hybride gas/elektra warmtepomp geïnstalleerd. Na een jaar kregen ze de naheffing van 2000 € extra elektriciteitsverbruik. Het hybride warmtepompsysteem, in de CV-kast gebouwd, was na een systeemstoring automatisch overgegaan op 100% elektra, een miniem lichtje als indicatie dit aangevend. Niet op gelet, (systeem had gereset moeten worden, dan start de hybride werking weer op), tot het moment dat met grote vraagtekens de stroomrekening aan kwam.
Zulke verhalen lees je niet in de propaganda.
Hoeveel echte techneuten zitten er eigenlijk in/bij Techniek Nederland? Vermoedelijk niet veel, maar wellicht ben ik teveel vooringenomen, maar mijn ervaring leert dat politici, veelal volledig atechnisch, deelnemen aan dit soort clubjes. Doekle Terpstra is daar wel een heel sprekend voorbeeld van.
@ BmG, je maakt het wel heel bont met je uitspraken dat electronica nooit kapot gaat. Als beroepselecrtronicus met een meer dan 42 jarige loopbaan in de electronica R&D kan ik je meedelen dat dit absoluut grote flauwekul is. Ik heb in mijn hele beroepsleven nog NOOIT een MTBF van oneindig gezien. (MTBF = mean time between failures). En voor draaiende onderdelen zoals een een CV pomp komt er ook niet onderuit om (naar schatting) eens in de ruwweg 10 jaar er de brui aan te geven
elektronica gaat niet stuk????
Lang geleden is er in mijn klas gesproken hoe het toch kwam dat gloeilampen stuk gaat en dat de leverancier heel nauwkeurig kon schatten wanneer een lamp kapot zou gaan. Na 1000 uur dus.
Een gloeilamp maken die 2 of 3000 uur mee zou gaan is geen enkel probleem en de kosten voor het maken van zo’nlamp zouden niet stijgen.
Maar……. De maker van die lampen moet zeker weten dat hij lampen kan blijven maken. Omzet genereren omdat anders zijn fabriek failliet zou gaan.
Tegenwoordig doen ze het handiger.
Je koopt een smartfoon met een bepaalde software versie.
De fabrikant belooft je nog een keer een update.
De slimme app makers weten dat ook en maken dan apps die alleen nog maar op een nog nieuwere software versie kunnen draaien.
Je smartfoon software update wordt niet meer door de fabrikant geleverd. De oplossing is om dan maar een nieuwe te kopen.
Want ja, je wilt toch je belangrijke apps kunnen blijven gebruiken.
Zo is na gemiddeld 3 jaar je foon onbruikbaar. Handel heet dat.
Ik vind het oplichterij.
@Rien,
Ik bedoelde dat symbolisch. Mijn CV pomp heeft het nog nooit begeven, wel de regelingen rond de vuurhaard.
Mijn TV heeft het 27jaar gedaan en heb ik weggedaan omdat ik een grote platte wilde.
Ik heb ontwikkeld aan militaire elektronica de daar aangegeven MTBF cijfers waar we meer moesten rekenen, waren veel lager dan de praktijk.
@Lidi,
Gloeilampen maken die langer meegaan is niet goed mogelijk.
Gloeilampen gaan stuk omdat de wolfram gloeidraad geleidelijk verdampt. Dat kun je tegengaan door de lamp te vullen met een inert gas onder hoge druk. Dan moet je wel het glas dikker maken (=zwaarder) maar dan nog kan dat niet voor consumenten want dan kan de zaak ploffen met rondvliegende schermen bij een stootje.
Een andere manier is om een dikkere draad te kiezen, maar dan krijg je een lamp die 100Watt verbruikt maar evenveel licht geeft als een lamp van 60Watt van je concurrenten. Dus die kopen consumenten niet.
Je zou ook de wolfram gloeidraad kunnen vervangen door een ander materiaal dat minder snel verdampt. Als zo’n materiaal wist te vinden dan was je in die tijd superrijk geworden…
Kortom gloeilampen maken die langer meegaan zonder dat die lampen voor de gemiddelde consument grotere andere nadelen hebben is niet mogelijk.
Je kunt ook je oude app blijven gebruiken en de nieuwe versie niet. Die oude blijft het echt wel doen is mijn ervaring.
Probleem daar is vaak dat de nieuwe app zoveel meer mogelijkheden heeft waardoor de code zo groot is dat dat de processor er veel te lang over doet om een vlotte response te leveren.
Heeft niets met oplichterij van doen, maar alles met de voortschrijdende vergroting van processor kracht en geheugens bij hetzelfde stroomverbruik en afmetingen.
Dat is weer mogelijk omdat de transistoren en draadjes in chips steeds kleiner/dunner kunnen worden (de helft kleiner in een paar jaar) omdat ASML met steeds extremer ultra violet licht machines bouwt die dat mogelijk maken.
Die draadjes hebben nu een dikte van ~4 nanometer = ~0,004micrometer = ~0,000004milimeter.(heel veel dunner dan je dunste haar).
De vraag wanneer die snelle ontwikkeling naar kleiner ophoudt durf ik niet goed te beantwoorden omdat ik ~15jaar geleden nog dacht dat het bij ~60nanometer wel moest ophouden.
Maar even een reactie weer over de waanzin.
Vrachtauto’s moeten zo snel mogelijk vervangen worden, van het diesel af.
En dan wederom mijn vraag: Waar komt die elektriciteit vandaan dan?
Gratis en voor niks zou BmG zeggen. Uit wind en zon en natuurlijk H2.
Er is een “rekenmodule” gemaakt voor de ondernemer die voor de keuze staat.
ht tps://www.ad.nl/zeeland/wanneer-is-het-vaarwel-diesel-en-welkom-elektrische-vrachtwagen-een-programma-van-hz-rekent-het-uit~a7caa812/
@Lidi,
Je mag het niet geloven, maar als alle auto’s elektrisch gaan rijden dan neemt het elektriciteitsverbruik met maar 25% toe. Dat zouden we nu al kunnen leveren vanuit de reserve capaciteit en met wat verhoging van de import van elektriciteit die komt als elektriciteit schaars wordt hier en de prijzen stijgen (dan gaan grote bedrijven in het buitenland inkopen).
NB
– Onze huidige benzine en diesel motoren in auto’s zijn met een rendement van slechtst ~25% nogal inefficiënt. Elektromotoren zitten op 95%.
– Die rekenmodule lijkt onvoldoende rekening te houden met waterstof. Dat is voor auto’s die de hele dag moeten kunnen rijden de enige echter oplossing.
Het hele zooitje is gebaseerd op geld verdienen en doelstellingen.
Gisteren hebben de heren weer besloten om de doelstellingen te verhogen, en om geen gezichtsverlies te leiden moet de burger van het gas af, of dat nu wat brengt of niet.
Nu activist Biden aan de macht is gaan hun daar ook voor de bijl en hij wil de rest van de wereld dat ook even gaan vertellen, de halve wereld word geregeerd door een stelletje dwazen.
Dwingen heeft nog nooit gewerkt, maar ook hier komen ze nog wel achter, kwestie van tijd.
Biden hoeft nauwelijks wat te doen.
Zijn Amerikanen installeren al als gekken windmolens en zonnepanelen e.d.
Er wordt daar praktisch geen fossiele centrale meer gebouwd.
Kernenergie expansie is inmiddels volledig tot stilstand gekomen.
Bestaande kerncentrales worden gesloten omdat ze niet kunnen concurreren. Eerst vooral niet tegen gas, nu ook al niet tegen wind en zon.
Nog niet zo lang geleden had USA 104 kernreactoren voor stroom opwekking. Nu nog 94 en er staan een aantal op de lijst om gesloten te worden..
BmG
Je zegt het goed, als gekken.
Bedankt Peter.”als gekken” betekent dat je niet gek bent, maar het lijkt wel zo.
BmG
Als je met de schade zit en er wordt je iets door de strot gewrongen maakt het weinig uit of iemand gek is of doet alsof.
Zeker als verhaal halen net als bij de toeslagenaffaire zo moeizaam verloopt. Dan piep je wel anders.
Gelukkig zijn Amerikanen gek op fietsen
De plannen van het klimaatakkoord laten zien dat een elektrische auto volgend jaar al een bijtelling heeft van 16% in 2026 zitten ze weer op 22%. Bedrijven gaan dan voor hun personeel weer over op dieselauto’s. Als particulier die het na 2030 van een tweede hands moet hebben zal het billen knijpen worden.
Het lachertje van de week kan je nu zien op Zembla. http://www.bnnvara.nl
Gaat over de succes volle bosbouw in ons land van minister Schouten.
Peter O
Ja, echt iets voor Bas Gresnigt. Dan kan ie wat bijscholen. Maar omdat het niet in zijn kraam te pas komt is het niet waar. Het is alleen maar waar in Duitsland. Dat noemt de ver van mijn bed show. Dan lijkt het waar.
Er komt bos bij omdat het eraf gaat, maar nu even niet.
Peter ik weet dat je geen cijfer blind bent, maar lees dan eens dit verhaal:
https://www.trouw.nl/wetenschap/in-europa-wordt-meer-hout-gekapt-maar-van-een-kaalslag-is-geen-sprake~b46b0bf4/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Geen achteruitgang van het bosbestand, maar meer bos. En biomassa speelt daarbij een ondergeschikte rol (zoals ook blijkt als je naar de cijfers kijkt)..
Ze gebruiken het prijsmechanisme verkeerd: eerst goed isolatietechnieken, daarna gas progressief belasten, daarna de rest. Echt weer links en alpha: ze beginnen van de verkeerde kant. En subsidie helemaal weglaten. Vertekende economie leidt tot bubbelvorming en instorting. Wat uiteindelijk de argeloze burger betaalt. En hij betaalt al twee ton de neus voor veertig jaar links vluchtelingengedram zonder de echte vluchtelingen te helpen. Waar links is, is kortzichtigheid, Munchhausen-boekhouden en uiteindelijk is de zwakkere nog slechter af.
Christian Vellinga
Waarom wil je progressief belasten? Plant een boompje, plant een bos voor mijn part. Laat het werk door de natuur doen. Onschadelijk en ruimt zichzelf ook nog eens op gebruikmakend van natuurlijke mechanismen.
Peter, volgens mij wil Vellinga dat niet; hij schetst slechts de gang van zaken bij links denk ik en daar heeft hij gelijk in.
Voor de rest heb je gelijk.
Ook om te lachen trouwens. De doelstelling van de Rutte BV is om 35.000 ha bos bij te planten. Daar blijkt dus in de praktijk ook niets van terecht te komen al was het maar dat daar 1.500.000.000 euris voor nodig zijn en die zijn er niet. Waar halen we dan die vele andere miljarden vandaan voor de klimaatwaanzin?
Kortom, de klimaatkar is bezig om krakend door de assen te zakken en tot stilstand te komen.
LOL.
Kost een hectare bos aanleggen €42857?
Voor €21428 netto heb ik nog wel een half bundertje nutteloos weiland liggen wat ik kan beplanten met boompjes.
Hoef ik het ook niet meer te maaien.
Win-Win situatie!
Krijg ik als bonus dan ook nog jaarlijks de bespaarde CO2- tonnen á €100 per stuk?
Mooi man die groene subsidiekraan. Krijg ik eindelijk eens wat terug van m’n belastinggeld.
AnthonyF
Het gekke is dat ze de bomen die spontaan groeien op de grote stille heide, gewoon weghalen. Het mag alleen gereglementeerd bos worden. En dat noemen ze dan nieuwe natuur. Natuurlijk kost een gereglementeerde aanplant wat. Maar dan krijg je er ook timmer- meubelhout voor terug. Wel even wachten, anders wordt het papier- spaanplaat- of stookhout
Maar een bos groeit bijna als vanzelf. Als nu al die bange klimaatmensen eens een boompje planten als spijbelactie, dan hebben we zo een heel bos.
Zo gaat het in ontwikkelingslanden ook. Maar ik begrijp het al wij zijn te ontwikkeld, daarom kunnen we (en Gretha) ook spijbelen
Leo Bokkum
Doen.
Als het weiland van jezelf is lijkt eikels poten met het simpelst. Of maak er een mooie Hollandse mix van. Boomsoorten van origine zijn er genoeg. Hangt natuurlijk nogal af van de bodem, maar er is altijd en goede mix te maken. Of je er Co2 certificaten bij krijgt moet je even uitzoeken. Dat weten ze mij Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten wel.
Het huidige demissionair kabinet bestaat uit vvd, d66, cda, cu. Ze hebben beslototen te liegen over de toeslagen en dit is bevestigd. Ga er maar vanuit dat ze nu overal gaan liegen. Op dit moment gaan ze nu vriendjes van het kabinet op belangrijke plaatsen zetten. Als je dit niet gelooft bepaal dan zelf wie van de pvv op een belangrijke plaats staat.
Ze liegen altijd, Rutte had moeten vertrekken, nu duikt er ineens nog meer op, het hele kabinet of wat er nog van over is zou moeten ophoepelen, het is een grote corupte bende daar.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/264584631/geheime-notulen-over-omtzigt-slaan-in-als-een-bom-op-het-binnenhof
Mw Al Qaq – Kaag van D’66 blijkt een nog grotere leugenaar dan onze Rutte. Eiste in de Ministerraad het kaltstellen van Omtzigt. D’66 is de grootste voorstander van het Klimaatakkoord. Hopelijk loopt die partij nu wat meer schade op.
Rutte heeft geen actieve herinneringen, maar geeft tenminste toe dat hij er wel bij was. Frau Sieg legt daar weer een schepje bovenop en liegt glashard dat ze er niet bij is geweest maar in Niger zat . De nieuwe bestuursstijl, van die dingen.
Theo e.a. Even wat toelichting van een deskundige.
De notulen van de ministerraad zijn gerubriceerd als Staatsgeheim- Zeer geheim. De hoogste rubricering die er is.
De reden daarvoor is, dat in de ministerraad de ministers vrijuit moeten kunnen spreken. Desnoods schelden ze elkaar of anderen zoals Omtzigt helemaal verrot. Uiteindelijk komen ze tot een besluit, standpunt enz. en dat is dan altijd HET besluit van de ministerraad, ontdaan van alle emoties. Die besluiten worden vastgelegd in de zgn. besluitenlijst die de op een na hoogste rubricering krijgt, Staatsgeheim-Geheim. Om kennis te kunnen nemen Staatsgeheimen moet je eerst door de AIVD worden onderworpen aan een zgn. Veiligheidsonderzoek, het zal duidelijk zijn waarom. Een en ander staat helder opgeschreven in de diverse wetten en besluiten, allemaal te vinden op het internet.
Ook ministers zijn dus ook maar gewone mensen met emoties; gelukkig maar.
Kwalijk is dat in deze affaire iemand het nodig heeft gevonden om de geheimhouding van de notulen te schenden. De Rijksrecherche kan aan de slag.
De eerste reactie van Kaagje is opvallend: ‘Ik was er niet bij hoor’. Buitengewoon stom, want er zijn natuurlijk ook presentielijsten. Het deugmens valt weer eens door de mand.
Overigens is het vermakelijk om te zien, dat daar waar Rutte in eerste instantie de kurken zak was waar iedereen tegen liep te schoppen in de kwestie Omtzigt, nu de CHRISTEN DEMOCRAAT Hoekstra aan de beurt is. En wij die Segers van de CU maar uitmaken voor Judas.
Wat heeft dit alles met het klimaat te maken zou je zeggen.
Wel, het laat zien dat in veel kwesties, waar het gezond verstand en de exacte wetenschap de basis voor beslissingen zouden moeten zijn, emoties vaak een veel te grote rol spelen.
Laten we maar meedoen met de waanzin, anders worden we misschien niet voor vol aangezien, we kunnen Timmerfrans als Nederland toch niet afvallen en dat soort redeneringen.
Uiteindelijk zal altijd de wal het schip keren. Maar tegen welke prijs????
D66 is het hogere kaderspul: ambtenaren en bestuurders. Een echte kaste in ontwikkeling: stuurloos en karakterloos compenserend met pseudo-overtuiging maar altijd voor eigen gewin. Spijkerbroek met bruine schoenen. Aangeklede leegheid. Die liegen niet want weten niet waarheid is en bovendien is dat ook maar een mening. Fatsoen als wapen. Heel gevaarlijke kaste. Ooit breekt het besef door dat niet alle misdaden toeval zijn maar gewoon bestaan uit de klontering van een arrogante vijand. Kruitvattificering plus vonkje.
@AnthonyF,
Precies, die achterkamertjes politiek heeft me nog nooit gezind, evenals het verkiezingstelsel, het vertegenwoordigt niet de burgers, maar sluit groepen uit.
De grootste gekozen partijen zouden in rangorde met elkaar moeten regeren, of ze zich verstaan of niet.
Ieder grote partij moet zijn stemmers kunnen behartigen, en niet zoals het nu gaat.
Maar goed dat is mijn mening.
Theo, ik heb het hier al vaker betoogd. Ga voor het Franse kiessysteemsysteem.
Dat zorgt er voor dat er op elk niveau nagenoeg altijd sprake is van een (ruime) meerderheid voor 1 partij. Geen ellenlange formatiebesprekingen, geen gekonkel over regeerakkoorden enz. De dag na de verkiezingen wordt het nieuwe bestuursorgaan (parlement, regioraad, gemeentebestuur enz.) geinstalleerd.
Na afloop van de regeerperiode volgt de afrekening. Goed gedaan? Door. Slecht gedaan? verlies en een ander mag het gaan opknappen.
Je kunt je als partij/president/burgemeester niet verschuilen achter een coalitieakkoord, want dat is er niet.
Verder werkt het systeem van kiesdistricten ook uitstekend omdat je als kandidaat dicht bij de kiezers staat. Dat houdt je scherp en nederig.
Theo
Als straks alle kwetsbaren hun prikje hebben gehad, kan Rutte het goede voorbeeld geven en vertrekken. Nou houdt hij zich nog aan de prikkies vast. Over een maandje heeft ie dat anker niet meer.
Je ben wel heel erg optimistisch over de vorderingen bij onze Covid-19 bestrijding gezien de talloze gebroken toezeggingen op dat terrein.
Bijv. we zijn nog geen week in de buurt gekomen van de beloofde 2,5mln inentingen/week in april..
Misschien ergens in de zomer lijkt me redelijk optimistisch.
Al een bedacht wat er gaat gebeuren als een nieuwe mutant opduikt waartegen de huidige inentingen niet werken?
Misschien wat somber, maar daarover wordt ook in expert kringen serieus nagedacht.
Nieuwe aangepaste inentingen ontwikkelen, uittesten op proefgroepen, enz…
Hopelijk gaat de nieuwe inentingsronde dan in NL niet zo dilettantistisch.
Maar toch, we zijn dan toch wel weer een jaartje onder de pannen.
Hopelijk ben ik nu te pessimistisch.
BmG
Is het je nog niet opgevallen dat zoiets bij elk virus gebeurt? Hoe eenvoudiger de “levensvorm” (daarvan zijn ze het bij een virus nog niet over eens gezien de definitie van leven) hoe sneller dat gaat. Influenza is zo’n voorbeeld. Misschien krijgen we een cocktail binnenkort. In de maanden met een R erin. De gangbare griepperiode.
BmG, de huidige politieke consternatie m.b.t. de toeslagenaffaire en Pieter Omtzigt leiden zo heerlijk af van de vaccinatiepuinhoop. Tegen de tijd dat het nodig is, zullen de vaccinatieperikelen afleiden van de toeslagenaffaire. iedere keer als ergens het vuurtje te heet wordt, zoeken ze een nieuwe afleiding. En zo opvallend dat degene die gelekt heeft nooit bekend wordt.
Volgens de modellen is er dit seizoen geen griep geweest. Covid-19 en griep hebben dezelfde wijze van besmetting en de virussen zijn ongeveer even groot. Hoe kunnen mondmaskers, handen wassen en afstand dan wel tegen griep helpen, maar niet tegen Covid-19? Misschien is Covid-19 veel en veel besmettelijker, maar misschien worden er ook griepgevallen als Covid-19 weg geschreven. Mi no sabi…
90% van de sterfte is boven de 70, en 97% boven de 60.
Vaccineren helpt, alle cijfers geven dat aan.
90% van de besmettingen zijn onder de 70, en 80% onder de 60.
Besmettingen zullen dus langzamer dalen.
April geeft altijd daling in aantal besmettingen bij griep, helaas is april temp van 6,6 graden gelijk aan de “normaal” voor maart en
Opwarming helpt dus tegen besmettingen en doden.
BmG zal dit opfleuren en zeer optimistisch maken.
Lo
Ja. De koude helpt inderdaad niet tegen het virus… Maar hoe het werkt zit zo: Mensen kruipen in een huis met de kachel aan en de vensters dicht. Gauw stijgt het CO2 in de kamer (altijd goed om zo een meter in de zak te hebben) en dan wordt de lucht ook ‘zwaarder’. Op die lucht kunnen meer virussen en bacillen ‘liggen’ en ‘vreten’ en blijven ze langer natuurlijk leven en in die lucht hangen.
Als je gewoon buiten blijft, kan je eigenlijk helemaal niet ziek worden….zekunnen niet lang in de buitenlucht overleven.
Niet de opwarming maar het buiten zijn helpt. In warme landen blijft de epidemie even hoog. Daar zit men binnen vanwege de hitte.
@ Vellinga
Het CBS neemt voor zijn “normaal” berekening 1% hoger sterfte voor iedere graad beneden 16,5 graden.
Alle gedragseffecten, in Nederland, van mensen en virussen zitten daarin.
Wie ben ik om het CBS niet op hun cijfers te geloven. :-)
CBS
“De aanname is dat elke graad Celsius dat deze temperatuur hoger is dan de gemiddelde temperatuur in de week 3 tot en met 10 leidt tot 1 procent minder sterfte. Wanneer de temperatuur boven de 16,5 graad stijgt, neemt de sterfte weer toe met 2 procent per graad.”
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/34/iets-hogere-sterfte-in-warme-week/schatting-sterftecijfers
Bmg
Ik had het over de kwetsbaren. Nu weet ik niet of jij daarbij hoort. Ik officieel wel al voel ik me niet zo. Geen obesitas of andere onderliggende kwalen. Dat het geheel niet de schoonheidsprijs verdient is wel duidelijk. Overigens wist Gommers gisteren te melden dat het probleem omstreeks 1 augustus aanstaande over zou zijn. Deels omdat zo’n 4 miljoen Nederlanders inmiddels via natuurlijke weg imuun zijn. Deels omdat de groep boven de 60 binnenkort gevaccineerd is.
En misschien wordt het clubje virologen nog aanvullend wijs. Maar dat is nog even niet zeker.
Natuur en Milieu, wie Natuur en Milieu, vinden dat de burgers zo snel mogelijk aan een hybride warmtepomp moeten. Draait weliswaar op aardgas als het koud is. Deze organisatie vertegenwoordigd niet ons gezin. Vind het trouwens van de zotte dat gesubsidieerde ngo’s hier een dikke vinger in de pap hebben. Volgende maand krijgen wij een nieuwe cv ketel. Op advies van de installateur, bespaart meer energie dan alle alternatieve vormen. Wij worden gemangeld en gegijzeld door groepen die buiten de werkelijkheid staan.
FW Popma
Ik heb ook sinds kort een nieuwe cv ketel, geen hybride. Ik heb daarnaast ook airco, dus ik ben goed bezig, dus hybride met airco en aardgas cv.
Aardgas verwarming is plezieriger dan airco verwarming, maar als een van beide uitvalt is de keuze toch wel prettig.
Er zijn een aantal opmerkelijke eigenschappen die alle mensen op onze hele planeet met elkaar gemeen hebben.
Voorbeeld:
Als het goed gaat vertelt iedereen hoe hij/zij dat gedaan heeft. Als het fout gaat geeft iedereen de schuld aan ‘iets anders’. of ‘de anderen’.
Politici zijn een speciaal type mens. Ze kunnen namelijk helemaal niets. Hebben nergens verstand van. Ze lullen maar wat. Spelen bij voortduring in op onderbuikgevoelens.
Als zodanig kan het gebeuren dat er een clubje doempredikers opstaat, die al dan niet gesteund door krankzinnig rijke mensen, paniek weet te veroorzaken in de samenleving waardoor iedereen gaat denken dat er problemen zijn die voor het overgrote deel niet meer dan angstdromen zijn.
Nou, dan gaat met zogenaamde oplossingen verzinnen. Alle bomen in de wereld kappen voor biobrandstof. Kerncentrales sluiten. Van het gas af.
De politiek geeft vervolgens zijn dienaren, de ambtenaren, opdracht dit uit te voeren. Er worden externe adviseurs ingehuurd die die waan van de dag altijd bevestigen. Wiens brood met eet, diens word men spreekt. Er wordt verzonnen dat 97% van de wetenschappers het ‘er mee eens’ is (Ik ken er zelf niet één), en in de media wordt gehakt gemaakt van een ieder die durft te zeggen dat er geen hol van klopt. Men huurt zelfs de inhoud van het psychiatrisch ziekenhuis in (extiction rebellion) om te voorkomen dat inhoudelijke argumenten voet aan de grond krijgen.
Maar gelukkig… Na verloop van tijd komt met er achter dat het allemaal toch niet zo’n goed idee is.
Bij de biobrandstof is men er al achter, ‘van het gas af’ is nu aan de beurt.
En wij hier? En organisaties als ‘Clintel’? Of mensen als Marijn Poels? Die hebben altijd gelijk gehad, vanaf het eerste moment, maar zullen nooit en te nimmer de erkenning krijgen die ze verdienen.
Er blijven overigens ook nog wel een paar goede ideeën over. Er is niets mis met het bouwen van goed geïsoleerde huizen en het optimaliseren van het energieverbruik in de glastuinbouw. Dit geldt ook voor het verbieden van allerhande extreem giftige chemicaliën, en het moderniseren van de landbouw in de hele wereld.
In reactie op Prometheus:
“Er wordt verzonnen dat 97% van de wetenschappers het ‘er mee eens’ is (Ik ken er zelf niet één)”
Kent u wel wetenschappers die behoren bij de resterende 3%?
Als 97% niet bestaat, hoe wil dan 3% bestaan, allemaal fake die cijfers.
Niemand heeft ze ooit geteld, en ook niet gecontroleerd op waarheid, het is en blijft een hypothese zolang niet in de praktijk getoetst kan worden.
Voor die verschrikkelijke computer modellen was niets aan de hand, en nu leven we ineens in een rekenmachine die afwijkt in de tijd.
Wat zou iemand geloven als er word gezegd: “97% van alle wetenschappers op het Afrikaanse continent”? Dit is net zoiets: 97% waarvan de helft alpha, eenderde aan een politiek-correcte universiteit, een deel volledig hypotheekgestuurd door foute partnerkeuze en de rest is gek. Autisme, narcisme, psychopatie of godsdienstwaan.
Het kan allemaal in het vrije westen.
Frans van der Schrier
Google eens, je hebt deze site tenslotte ook gevonden. Moet lukken. Of bedoel je klimatologen? Wat dat dan ook mogen zijn.
De samenvatters van Het IPCC horen daar niet bij. Politiek heeft namelijk niets met wetenschap te maken.
@Theo, Ik ken geen betere schatting dan die 97%. U wel?
@Peter van Beurden. Mijn vermoeden is dat de heer Prometheus ook niet één wetenschapper kent die bij de resterende 3% wordt geschaard.
Zoals ik al eerder zei er is geen 3% en ook geen 97% in deze wetenschap.
Er is wel 100% klimaat propaganda in de media, gebracht door 100% alarmisten.
Jazeker, ik heb hier bijvoorbeeld een heel goed boek van Simon Rozendaal met als titer ‘Warme aarde, koel hoofd’.
@Theo, ik zie dat u geen betere schatting kunt overleggen.
@Prometheus, u kunt er één noemen. Prachtig! Maar géén uit de groep die ‘het er mee eens zijn’. Dat bewijst dat u zich eenzijdig laat informeren.
Frans:
Zojuist genomen foto:
https://twitter.com/Vrijdenker4/status/1385215183803625472
Rotmans, fanatiek voor, wartaal.
Rozendaal: Realistisch, goede begrijpelijke uitleg.
Ja ik ben even aan het speuren, ik gok op Quide, Heyden waarschijnlijk niet, Henk dacht ik ook niet.
Maar in iedergeval een van de trollen.
Er zal geen zinnig email adres naar HL komen schat ik zo met de gestelde vragen.
Maar dat horen we tzt wel.
@Prometheus, u zei er geen te kennen, maar er stond er één in de boekenkast! Vergeten? U had er geen herinnering aan?
@Theo, Prometheus komt op 50-50. U acht dat een betere schatting dan 97-3?
Frans, ken jij wetenschappers die bij de resterende 3 % horen?
Nee? Dan moet het consensuspercentage wellicht 100 % zijn.
Ja duidelijk Quido, vrij vandaag?
Is je gegund, is ook prachtig weer, zonovergoten in Limburg, alleen veel en veel te koud voor de tijd van het jaar, koude noorden wind.
Is wel een beetje plat-Popperiaans: de beste schatting is heersende waarheid. Nou, hooguit om te bestrijden maar ik zou wetenschap die nog in de geloofsfase zit nog niet heersende waarheid noemen. Popper is goed voor uitgewerkte theorie, voor primitieve wetenschappelijke objecten werkt hij echt niet. Het stikt van de eigen theorietjes op microniveau die als heersende waarheid gelden terwijl er maar een onderzoekje geweest is terwijl een kind kan zien dat het onzin is. Verkrachtingstheorie in de jaren 70 heerste twintig jaar en werd daarna pas onder handen genomen. Tot die tijd terroriseerde de bedenker de twijfelaars met Popper in de hand. Niet weerleggen is dus niet “dus”.
Dat doet me denken aan Einstein’s reactie op een brief van 100 wetenschappers over 1 van zijn theorieen. “Waarom 100 als er slechts 1 al overtuigend genoeg zou kunnen zijn”
Frans van der Schrier
Over echo-kamers gesproken. Ken je een betere dan de NPO?
Om je gerust te stellen, ik ben geen wetenschapper maar ook ik vindt dat de mens invloed heeft op het aangezicht van de aarde.
En in toenemende mate. Door zonneakkers en windparken en biomassacentrales. Dus ik hoor ook bij die 97%. Maar dat maakt consensus nog niet tot wetenschap.
!.1 biljoen bomen wereldwijd erbij volgens Zwitsers onderzoek lost het gemekker over teveel CO2 op. Begin gewoon met planten en laat de heide dichtgroeien. Dan wordt het Natura 1000 i.p.v. Natura 2000. Wel wat mensen bewegen weer te vertrekken natuurlijk.
Maar dat is natuurlijk tegen dovemansoren gezegd. O ja, wat is ook al weer een klimaatwetenschapper? Van welk aspect moet hij kennis van zaken hebben? Van zand misschien net als Pier Vellinga? Van pollen net als van Geel, van stalagmieten, van zonnecycli net als Shaviv, van kosmische stralen net als Svensmark? Van de zon, net als de Jager, van de oceanen net als Curry etc.
Of ben je pas klimaatwetenschapper als je “alarm” roept.
1,1 biljoen bomen dus.
als 97 (van de 100) mensen hetzelfde zeggen …wat dan nog? Verwijzen ze allemaal naar 1 rapport van meneer A? Of hebben ze afzonderlijk onderzoek gedaan en zijn ze tot hetzelfde resultaat gekomen? Dat lijkt mij wel van belang.
Dat even afgezien nog van hoe de vraag was gesteld.
“Na verloop van tijd komt met er achter dat het allemaal toch niet zo’n goed idee is. Bij de biobrandstof is men er al achter” ??
Biobrandstof is nog steeds hernieuwbaar & duurzaam (mits nieuwe aanplant), volgens alle relevante officiële instanties.
De kortzichtige rapporten van o.a. de EASAC hebben terecht niets verandert. Ondanks de steun door veel kernenergie fanaten.
Er is nu wel steeds meer sprake van een goedkopere concurrent; groene Waterstof = waterstofgas gemaakt uit wind- en zonnestroom en evt opgeslagen in holten diep onder de grond.
https://www.theguardian.com/environment/2020/oct/03/green-hydrogen-from-renewables-could-become-cheapest-transformative-fuel-within-a-decade
@BMG, toen de prijs van ruwe olie hoog was stapten boeren in Costa Rica over naar de teelt van suikerriet. Daar werd dan ethanol van gemaakt. Op een gegeven moment was de prijs van aardolie lager en kregen de boeren minder voor suikerriet. Een groot deel stapte over naar de teelt van ananas, anderen zagen meer heil in de teelt van cocabladeren, de uiteindelijke grondstof van cocaine. Biobrandstof gaat ten kosten van het verbouwen van voedsel.
Ja. Overbevolking gaat ook ten koste van het verbouwen van voedsel. Dat gejank over biobrandstof en hongersnood is eenzijdige emotie.
Biobrandstoffen, ook zo een achterlijk iets wat ze in het leven hebben geroepen, net zoals bomen stoken voor stroom.
Het is ook nog een keer een agressief goedje.
Maar goed dat hier de vooruitzichten ook gedeeltelijk weer afbouwend zijn, goede landbouwgrond voor onnodige brandstof, terwijl anderen verhongeren, dwangmatig door overheden ingevoerd, en niet co2 nutraal.
In 2018 is er toch succes behaald in Europa?
De Europese Unie besloot in 2018 dat Europese auto’s niet langer meer mogen rijden op palmolie. Een groot succes voor het regenwoud en haar bewoners. Vanaf 2020 mag het percentage palmolie in brandstof niet verder groeien. Vanaf 2023 mag er steeds minder palmolie worden bijgemengd, tot in 2030 het percentage palmolie tot nul is teruggebracht.
Milieudefensie is bezorgd dat palmolie nog tot 2030 meegeteld mag worden als hernieuwbare energie. Bovendien zijn er achterdeurtjes die het gebruik van palmolie in de tank toestaan. De uitfasering geldt helaas alleen voor palmolie en niet voor andere voedselgewassen zoals soja, koolzaad, suikerriet, mais of tarwe.
Gooi mij maar 2 tarwe brood in de tank.
Goed bezig die idioten niet, er komen schijnbaar steeds meer idioten bij heden.
BmG
Je blijft hardnekkig. Ik zal het je nog één keer uitleggen. Als je een boom van 100 jaar opstookt, dat duurt het 100 jaar, als alles goed gaat, voor je die weer terug hebt. Bij een boom van 40 jaar, waar je géén planken van kunt zagen, duurt het 40 jaar. Met wat méér CO2 duurt het korter. Maar snel gegroeid hout is ook minder waard omdat het kwalitatief minder is. Begrijp je. Maar je haalt alles blijkbaar uit rapporten van belanghebbenden en daarom lijkt het waar. Daarnaast winkel je nogal selectief en steeds in hetzelfde winkeltje. In 1 ding heb je het bij het rechte eind. Bomen groeien vanzelf. Oh ja en ook nog met hulp van CO2. Grotendeels gratis door de lucht verspreidt. Nu voor 1/10 deel geholpen door de mens.
BmG
Welke instanties noem jij relevant? Zeker alleen diegenen waar jij je goed bij voelt. Laat ik je dan dit zeggen, op het punt van biologie en biomassa ben jij niet relevant. Eerst nog even werken aan je vermogen des onderscheids.
Een stookhoutakker doet maar 1 ding en dat is de bodem uitputten en sommigen aan de subsidie slapend rijk laten worden.
Zonder subsidie en stookgrage dwazen houdt het vanzelf op.
BmG
Bas, vanavond had je de kans om bij te scholen. En nog wel bij de NP0. Je weet wel die alarmistische omroep. Deze keer lieten ze zien hoeveel bos er weg is gehaald en hoe ruimhartig dat gecompenseerd wordt. Niet of nauwelijks dus.
Naast het feit dat er bij de betogen nog wel wat kritische kanttekeningen te maken zijn, zat er toch overwegend een kern van waarheid in. Eén waarheid dringt overigens maar erg slecht door bij de meeste betrokkenen. Natuur verandert van nature.
Dat beklijft maar niet. Gelukkig hadden ze het wel over Holland = holtland = houtland. Waarom géén Natura 1000. Waarom eigenlijk Natura 2000? Omdat mensen alles naar hun hand zetten en liever bomen stoken dan gas?
@Popma,
Er is daar meer dan voldoende voedsel waardoor de prijzen (te) laag zijn.
Het is dus een uitweg voor de boeren om nog een beetje geld te verdienen.
In de VS en Brazilië hebben ze het overproductie probleem deels opgelost door te verplichten dat benzine tenminste iets als 8% bio-benzine moet bevatten.
@Peter,
Net als elders zijn bijna al onze bossen productiebossen. Zelfs een groot deel van de Staatsbosbeheer bossen. De eigenaren hebben geld nodig voor onderhoud, belastingen, e.a. Alleen de bossen van natuurmonumenten niet (hoop ik).
De bomen in productiebossen worden zodra de groei eruit is of de kwaliteit van het hout niet meer beter wordt, geoogst om er planken, enz. van te maken.
Dat was al zo voordat biomassa zijn intrede deed.
Het is niet zo dat die bomen vanwege biomassa nu veel eerder worden geoogst.
Want biomassa hout brengt veel minder op en frequenter oogsten/aanplanten is duur ook vanwege het productie verlies.
Met biomassa wordt die cyclus alleen maar zorgvuldiger uitgevoerd want het bos brengt iets meer op = veel meer winst. Dat blijkt ook uit de Duitse metingen, de enige echte metingen die we hebben.
Die metingen vonden dat met de groei van biomassa de hoeveelheid hout per km² toenam en natuurlijk ook het areaal (als de exploitant meer verdient dan gaat hij uitbreiden).
Ik heb je nog geen enkele keer inhoudelijk zien reageren op mijn redenering die wordt bevestigd door praktijk metingen.
“Een stookhoutakker doet maar 1 ding en dat is de bodem uitputten”
Dat zou kortzichtig zijn van de eigenaren. Vooral omdat het bij biomassa uit VS en Letland grote bedrijven zijn, is dat onwaarschijnlijk..
Dat doen eigenaren alleen als ze de grond voor andere doeleinden willen gaan gebruiken (gebouwen op zetten, e.d.)
Bas Gresnigt
Loop al mijn commentaren op je onzinnige gezwets op het punt van houtige biomassa nog eens na en je zult zien dat je verwijt dat ik niet inhoudelijk op je onzin inga, volledig uit de lucht is gegrepen.
Punt 1 Het verstoken van biomassa mag alleen klimaatneutraal worden genoemd als je meteen even veel biomassa aanplant als je hebt geoogst. Op hetzelfde moment is dat dus niet rendabel. Die zogenaamde neutraliteit ontstaat dus pas na geruime tijd. Ruwweg na 40 jaar en dan heb je het over houtige biomassa en niet over de andere biomassa die in elk bos in ruime mate aanwezig is en dus met het hout verdwijnt omdat er op de kapvlakte nou eenmaal minder te eten is. Een beginnende houtplantageis nu eenmaal minder rijk aan soorten. Die worden dus opgeofferd aan de stookwoede van de houtstook-fetisjisten. Jij was het toch die beweerde dat een bos dunnen veel te duur is en omzagen na 40 jaar de voorkeur verdient?
Al eerder merkte ik op dat je geen bosbeheer diploma verdient door een totaal tekort aan kennis van wat een bos/oerwoud nu precies is. Daarom vroeg ik je ook eerder om een definitie. Die je niet wenste te geven. Waarschijnlijk bang erop afgerekend te worden.
Punt 2. Dat veel bos inmiddels is aangeplant is duidelijk dat betwist ik dus ook niet. Evenmin betwist ik dat je hout, net als elke grondstof kunt gebruiken. Maar met mate en zonder roofbouw te plegen. Dat er roofbouw wordt gepleegd is inmiddels meer dan duidelijk. Zeker als je het over de langere termijn bekijkt. Van ca. 5 biljoen bomen na het herstel na de laatste ijstijd naar ca.3.5 biljoen nu. De vraag naar hout is onverminderd groot en daar komt het stookhout (dat in moderne landen grotendeels is afgeschaft en vervangen door fossiele brandstof, nog bij. Dan gaat het bos dus achteruit. Het aantal hectares zou gelijk kunnen blijven ware het niet dat er druk ligt op de vrijgekomen percelen voor landbouw, veeteelt, infrastructuur, stedenbouw etc.
Daarnaast worden de schaarse overhoekjes die er nog zijn belegt met zonnepanelen.
Kijk nog eens naar Zembla en de schellen vallen je van de ogen. Maar in jouw droomwereld zal ook dat wel allemaal verkeerd begrepen en/of gelogen zijn. Mocht je dat denken, dan heeft verder discussiëren geen enkele zin.
https://tvblik.nl/zembla/het-beloofde-bos
Het enige wat je doet is anderen napraten en steeds met dezelfde linkjes komen. Daarbij verkoop je aan de lopende band geleende onwaarheden. Als je naast timmerhout, papierhout ook nog brandhout nodig hebt, heb je meer bos nodig.
Als je bos weghaalt haal je mineralen weg. Precies zoals dat gebeurd op een landbouwakker. Bij die landbouwakker wordt dat gecompenseerd door mest, compost, kunstmest. In een bos gebeurt dat door de bladeren. Voor je die bomen af, dan verdwijnt de voorraad mineralen die in het hout zitten. Een bos is een ecosysteem dat zich langzaam via successie ontwikkelt.
Dat schijnt om de één of andere reden niet tot je door te dringen.
Het stoken van hout is uit de tijd. Ooit waren we er van afhankelijk. Nu is het nostalgie voor sommigen en nog gebruik in bosrijke minder toegankelijke streken en bij gebrek aan beter.
BmG
Je bent nu hopelijk aan het kijken naar de informatiebron die je liever niet wil zien. Misschien helpt dat om in je gehersenspoelde brein ongemakkelijke waarheden toe te laten. Ik zie wel of het iets positiefs heeft opgeleverd.
Theo
Inderdaad, ze proberen het verhaal alsnog kloppend te krijgen. Als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. Dat doen ze ook bij de Coronacrisis. Ik noem het verhullen van de eigen incompetentie.
Het Gas handhaven is voorlopig de beste optie. Tot het gas door eventuele schaarste te duur wordt. Nederlanders gebruiken Nederlands gas, waar gas gewonnen wordt gaat ieder huis nauwgezet op de foto. Bij scheurvorming wordt iedereen meteen royaal gecompenseerd of het huis/gebouw wordt voor de gangbare onbeschadigde waarde opgekocht. Repareren is vaak een gebed zonder einde.
De verkoop van Nederlands gas aan andere landen wordt gestaakt of d.m.v. Noors of Russisch gas gewoon doorgeleverd via de gasrotonde.
Op enige termijn stappen we over op kernenergie. Maar we beginnen met een nieuwe centrale in bijv. Borsele. Daar wil men wel.
Het vrijkomende CO2 vangen we op door het planten van bomen bijv in het rivierengebied. “Denkend aan Holland
zie ik breede rivieren traag door oneindig laagland gaan, rijen ondenkbaar ijle populieren als hooge pluimen aan den einder staan,
Doe mij maar een driedubbele rij.
Peter,
Laat ze maar aanmodderen, hele projecten met oude huurwoningen zijn al mislukt, ook dit jaar hebben er weer in de kou gezeten zo als we hebben gezien, direct erna lieten ze zien waar het wel goed ging, en dat waren allemaal woningen van recente jaren.
Ze zijn als de dood voor negatieve berichten, dan word gelijk alles uit de kast gehaald om dat te niet te doen, dat mag de grote groep natuurlijk niet weten.
Grote bedrijven banken en investeerders staan al op de kop nu er sprake is dat aardgas duurzaam is, bang voor concurrentie.
Dat alleen al duid op bekokstoven.
Laat ze maar kloten, al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel.
De enige goede manier is uitfaseren, zijn de technieken en de prijzen oké dan doet de marktwerking de rest.
Maar dwingen en subsidie zijn vergif, dit land gaat kapot aan subsidie, en waar echt subsidie nodig is, is niets.
Subsidie hoort bij mensen, mensen die het nodig hebben, nu gebruiken ze subsidie voor de rijkere die het niet nodig hebben en er gretig gebruik van maken, smerig volk noem ik dat.
Steeds meer mensen moeten rond komen met een salaris aan het bestaan minimum, of net iets meer, bijna niemand meer in deze groep krijgt vast werk, en zijn gedoemd tot dit leven door de maatregelen van de overheid.
En zelfs hun betalen mee aan andermans luxe EV’s, ik zou me doodschamen als ik zo een ding reed op deze manier.
Inderdaad gezond verstand, aardgas is echt duurzaam, omdat honderd of meer jaren weredlvorraad. .
* Europa is ook om, CO2 is ‘groen’!
* Green Deal van UE-Timmermans niet meer haalbaar
* Vooral onder druk van Duitsland, die massaal Russisch aardgas importeert, na de sluiting van kerncentrales.
* De doodklap voor de Nederlandse aberratie, de ‘hernieuwbare’ warmtepomp.
* Uw aardgas-Cv-ketel gaat aan zijn 2de leven beginnen.
* Biomassa boekhoudkundig ‘green-washing’ gedoogt door EU-commissie staat nu ook op omvallen, met dank aan MilieuDefensie.
* 55% CO2-reductie doelstelling in 2030 is nu sowieso onhaalbaar.
Iedereen blij!
@Scheffer,
Alle zeven zijn wanen, fantasieën.
Je kunt die natuurlijk als feiten presenteren maar daarmee degradeer je jezelf.
Let jij wel op je eigen wanen? En trouwens, waarom? Overdrijving telt niet. Wanen hebben we het over. Dat is nog best een lastig onderwerp hoor. Nou, kom op Bas, linkjes over wanen plus een definitie.
Bas Gresnigt,
Ik zou maar je lithium spiegel eens laten controleren voor je over wanen spreekt als iemand iets schrijft wat jouw weer eens niet zint.
Ja. Ik zei het toch: Meer CO2 is beter.
Noord, oost, zuid, west: gas best.
Als je het niet meer van Gronungen kan krijgen, haal je uit toch gewoon uit de noordzee. Dat levert vast een leuk aantal nieuwe banen op.
Beter om niet te veel afhankelijk te worden van Rusland voor gas.
@Henry, de werkelijkheid valt best wel mee (de politiek praat alleen maar):
https://www.onsaardgas.nl/energie-voor-morgen/
Aardgas stoken nu asociaal omdat het gerelateerd wordt door de politiek aan bevinkjes in Groningen? Het is het ministerie van Economische Zaken welke op advies van het Staatstoezicht op de Mijnen, een dienst die overigens onder Economische Zaken valt, elk jaar de winningsplannen van de oliemaatschappijen heeft goedgekeurd. Een heel belangrijke goedkeuring omdat deze direct gekoppeld is aan de belastinginkomsten voor de staat oftewel het uitdelen van pretpakketten en leuke dingen doen voor geselecteerde delen van de bevolking. Het was destijds Den Uyl (PvdA) die als een hazewindhond ons gas verkocht aan o.a. Italië omdat kernenergie voor de deur stond als vervanger van aardgas
U heeftt een gebrek aan actuele kennis, BmG.
Gestaafde feiten komen eraan in een aanstaand artikel.
Ook Elsevier brengt het goed nieuws:
https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2021/04/raken-we-ooit-van-gas-los-232247w/
Gisteravond de RES presentatie van Noord-Holland noord bijgewoond.
Van de mogelijkheid vragen te stellen ook even gebruik gemaakt:
mijn vraag:
waar komt straks de stroom vandaan als het niet waait en de zon onder is?
en zowaar de dag erop antwoord:
Zonnepanelen leveren vooral elektriciteit in de zomer en windmolens in de winter. Een combinatie is daarom het meest geschikt. Zo vullen ze elkaar goed aan, ook tijdens dag-en-nacht, en wordt het elektriciteitsnetwerk beter benut. Naast zon- en windenergie wordt ook op andere manieren elektriciteit
opgewekt, zoals door afvalverbranding of biomassa (GFT)vergisting. Ook is het opslaan van elektriciteit een belangrijke opgave, waardoor niet alleen pieken op het elektriciteitsnet voorkomen kunnen worden, maar er ook een buffer is kan dit ook gebruikt worden als buffer als er te weinig wind of zon is.
naschrift:
U begrijpt dat ik geheel gerustgesteld ben door onze overheid.
Ha ha. Een belangrijke opgave moet zijn: een onoverkomelijk probleem.
@Jan,
De deskundigen, zoals de Duitse wetenschappelijke top rond de Energiewende, vinden het geen probleem.
In tijden van overproductie (o.a. door wind & zon) wordt elektriciteit omgezet in waterstofgas.
Dat waterstofgas wordt opgeslagen in zoutkoepels of lege aardgasveldjes waar gemakkelijk een voorraad voldoende voor een jaar in kan.
In tijden van gebrek aan stroom wordt dat waterstofgas in brandstofcellen (zoals al in de Hyundai nexo, treinen, vrachtwagens) weer omgezet in stroom.
Zie ook: https://energycentral.com/c/ec/plummeting-wind-costs-could-make-%E2%80%98green%E2%80%99-hydrogen-cost-competitive-2023
(wel wat optimistisch)
opvallend: steeds praten die ambtenaren over TeRRa watts,.
David, het zijn Watts die de aarde (terra) gaan redden!
Dat is de gemakkelijkste eenheid. Omdat die tot aangenaam overzichtelijke getallen leiden.
Dus wordt die eenheid in het wereldje gebruikt.
NL verbruikt aan stroom netto ~113TWh (Terra Watt hour), het nettoverbruik aan energie (inclusief stroom) is ~5 keer zoveel.
I RESt my case…
Ik woon in Hollands Kroon en heb jarenlang raadsvergaderingen en windmolenpresentaties bijgewoond. Ook ik ben inmiddels gerustgesteld omdat ik weet met krankzinnigen van doen te hebben.
Ik vraag altijd eerst naar vooropleiding. Ben je van alles af. Vinden ze natuurlijk discriminatie. Maar ja, dat wordt tot aan de VN verward met incompetentie.
“Haags advies: aardgasverbod van tafel.”
Mooi. Nu nog de geo-engeneering stoppen.
Als ik op dit moment naar de lucht kijk dan zie ik de vliegtuigen erg druk bezig in die lucht om de zon weg te nemen achter de kunstmatige wolken. Dit is toch echt geo-engeneering.
Geo-enginering met vliegtuigen zodat je bij de Jumbo (of all places) een pond druiven uit Zuid Afrika kunt kopen voor de somma van €1,09…
Hoezo klimaat?
Leo Bokkum
In plaats dat ze de vliegreizen aanmoedigen gaan ze stof in de lucht brengen met vliegtuigen. Dat doen die vliegtuigen toch al.
Is eindelijk de lucht iets schoner en nu willen ze die gesubsidieerd weer vuil gaan maken. Waarmee? Zeker met fijnstof, want het moet wel erg lang blijven hangen net als vulkaanstof. Wéér een verdienmodel erbij. Doe mij maar meer vliegreizen die passagiers betalen met hun vliegticket tenminste zelf voor de verspreiding van het fijnstof.
Echt weer een uitvinding die bestuurders zich door belanghebbenden laten aanpraten. Nog even en ze tekenen opnieuw bij het kruisje.
Peter van Beurden
Had zoiets gelezen jah.
Gelukkig heb ik nog wat ouderwetse dieselmotoren staan die fraai roet uitstoten. Ik krijg vast nog wel een keer subsidie om die ouwetjes te laten draaien in naam van het Klimaat.
Wat vind u van deze: de University of Winchester heeft zichzelf een levensgroot bronzen standbeeld van de klimaatbeschermster Greta Thunberg gegund.
https://ejbron.wordpress.com/2021/04/02/universiteit-stelt-greta-thunberg-standbeeld-op-en-oogst-kritiek/
Het is toch wat dat men mensen voordat ze er niet meer zijn vereren met een standbeeld?
heiligverklaring bij leven: dommer kan je het niet maken.
Een standbeeld van een spijbelaarster voor de poort van een universiteit…
Ben ik nou zo cynisch?
Potverdikke AntiSoof, je bederft mijn eetlust.
Kun je ook zien hoe ver het al is gekomen, de gekken zoeken een ander geloof, ik zou zeggen nu nog 3 keer op het matje met het hoofd naar het noorden en de co2 bom omhoog.
Antisoof
Vroeger noemden ze dat een gouden kalf. Ten tijde van Mozes. We zijn als mensheid nog niet veel opgeschoten.
Sorry,. In het gunstigste geval als het bronzen klimaatkalf.
Dus niet alleen domkoppen zijn vatbaar voor geloof. Dacht ik al, het is een gen, het veroorzaakt alle oorlogen en Jezus en Marx kenden het gevaar. Hun volgelingen echter niet. Wat een ramp.
Frans van der Schrier
Ik zal je even helpen. Er zijn voor zover ik weet 8 “onderzoeken”. Van de literatuur waarin iets over de relatie mens klimaat is gepubliceerd. Het meest bekend is dat van Cook, het meest beroerd dat van Oreskes (die van de tabak). Daar zitten allerlei wetenschappers bij van allerlei disciplines en een aantal daarvan heeft gereageerd en die hebben laten weten dat zij denken dat de mens iets tot veel met de geconstateerde verandering te maken heeft.
Maar zoek het verder zelf even uit. Met een beetje goede wil struikel je erover. Leuk boekje is ook dat van Donna Laframboise, over het IPCC. “The delinquent Teenager”.
Mijn verbijstering is niet in woorden uit te drukken; mijn verbijstering over de maatregelen die nu in Brussel en in de VS worden aangekondigd om de uitstoot van CO2 drastisch te verminderen.
De hele waanzin is gebaseerd op de conclusies van het onfeilbaar geachte IPCC, u weet wel, 97% en zo.
Echter, datzelfde onfeilbare stelde al in 2019 IPCC: A.2.1 Anthropogenic emissions (including greenhouse gases, aerosols and their precursors) up to the present are unlikely to cause further warming of more than 0.5°C over the next two to three decades (high confidence) or on a century time scale (medium confidence). {1.2.4, Figure 1.5}’, nu ineens hebben ze kennelijk afgedaan als zijnde ‘onfeilbaar’.
Nog recenter heeft het IPCC zelfs toegegeven dat klimaat een zodanig gecompliceerd systeem is, dat met geen enkele zekerheid iets kan worden gezegd over de ontwikkeling daarvan in het algemeen en de rol van CO2 in het bijzonder.
Er is dus maar een conclusie mogelijk; het gaat in Brussel over macht en geld.
Zou de universiteit van Winchester over een paar jaar ook de moed hebben om het standbeeld van het klimaatstumperdje te vervangen door een standbeeld van Trump als men er achter komt hoe zeer die man inzake de klimaatwaanzin gelijk had?
AnthonyF,
“Er is dus maar een conclusie mogelijk; het gaat in Brussel over macht en geld.”,
Ja, als iemand had gedacht had dat Brussel er is voor het goede doel of voor de leuk, nee, dan had men het mis, denk ik. Nazi-Duitsland was al niet leuk, maar de top ervan is weer leuk bezig nu. Ja, ze bestaan nog, die Leute. Ze hebben alleen wat meer geld en spullen nu. En veel psychologen. Heel veel psychiaters ook. En nog andere brein-kijkers ook. Om de meute te begeleiden, zeg maar. Om het denken in de juiste richting te brengen. Daarvoor hebben ze al die media die er is. Die betoveren de mensen. Dat levert op hè? Ze kopen de hele aarde op dank zij die technieken. Want dat werkt makkelijk, zo een verwarde bevolking. Die kopen en nemen alles van de gewone mens, die superzakenmensen. Die hebben zo hun middelen daarvoor.
Inderdaad heb ik opgemerkt dat veel mensen die niet meer aan God willen geloven het idee hebben gekregen dat dan de mens zelf god is.
Ze begrijpen dan helemaal niet werkelijk hoe gecompliceerd het weer is en en gaan echt geloven dat mensen het weer kunnen be-invloeden.
Henry,
Er zijn naast ongelovigen ook nog gelovigen die in God geloven, maar denken Hem te dwingen om naar beneden te komen door zich niet goed te gedragen. Door zondigen proberen ze Hem naar beneden te dwingen. Dat gegeven maakt de wereld nóg gecompliceerder dan ze al is. Als sommigen expres de boel in de war lopen te schoppen?
Ik vroeg me vaak af: waarom doen de mensen toch vaak ze slecht en zo dom? De wereld had zo mooi kunnen zijn en ik vond het antwoord maar niet.
Het was vandaag weer eens raak in de lucht boven zuid oost Limburg. Er hingen weer een groot aantal chemtrails in de lucht en je zag ze langzaam breder en ijler worden. Morgen hebben we dan weer last van wazige luchten als gevolg van sluierachtige “bewolking”. Maar gezien het feit dat weinig mensen regelmatig omhoog kijken zal het wel bij weinigen zijn opgevallen dat er weer eens zogenaamde “condensstrepen” te zien waren die weer niet oplossen maar zich vreemd gedragen.
Gelukkig heeft men al eens eerder het geheim achter die niet bestaande chemtrails openbaar gemaakt dus weer niets aan de hand, of is dat te vergelijken van een hiaat in het geheugen. Schijnen tegenwoordig steeds meer lieden last van te krijgen als je de politiek bekijkt.
Zij die zich voor bereiden op een toekomst met variabele energie leveringen dienen zorg te dragen voor een variatie aan energie leveranties om niet zonder te komen zitten.
Het is zomaar te laat om je voor te bereiden.
Max X,
Je hebt gelijk. Ik had ook al over die vreselijke vervuiling in de lucht geschreven want het was mij ook al opgevallen hoe erg het vandaag weer was. Ik vind het toch zó jammer dat veel mensen het blijkbaar niet zien of zo. Men schijnt niet te beseffen dat de zon erg belangrijk is en dus niet verduisterd mag worden. Maar, misschien omdat dit zo onvoorstelbaar groot van omvang is, is het blijkbaar te onvoorstelbaar voor de meeste mensen. Logisch wel, maar wel irritant, vind ik. Samen zouden we sterker staan en nu komen een paar weg met dat gedoe.
We zijn te verdeeld. Lees ook zoiets: dat ligt ten grondslag van de moraal: https://verbodengeschriften.nl/html/het-christendom-ontsluierd.html