Nieuw boek kondigt grootste hervorming van Nederland aan sinds Thorbecke
Resumé door de auteur Guus Berkhout.
Mensen die vinden dat het niet goed gaat met ons mooie land, die zich doodschamen voor het groeiend aantal voedselbanken en daklozen, die zich grote zorgen maken over de toenemende invloed van de georganiseerde misdaad, die het spuugzat zijn dat de overheid zich overal mee bemoeit maar niets oplost en die vinden dat we bestuurders nodig hebben met verstand van zaken, wel …, die zullen hoop putten uit wat hierover in dit zojuist verschenen boek staat. Er wordt niet alleen zichtbaar gemaakt wat er mis is, maar er wordt ook concreet aangegeven wat er allemaal moet gebeuren.
Dat laatste, daar gaat het natuurlijk om.
Verval van onze democratie
In een goed functionerende democratie heeft de burger invloed op hoe het land wordt bestuurd. Dat betekent niet alleen invloed op de samenstelling van de regering (via verkiezingen), maar ook invloed op de besluiten van de regering (via referenda). In deze moderne tijd is de invloed van de burger op wat er besloten wordt véél relevanter dan vroeger, omdat ervaren burgers aanzienlijk meer kennis hebben van wat er in de samenleving gebeurt dan alle afgelopen kabinetten bij elkaar.
In plaats gebruik te maken van goedopgeleide burgers, zien we juist dat excellente ideeën uit de samenleving worden genegeerd. Voorbeelden zijn ijzersterke oplossingen van burgers voor de onbetaalbare energietransitie, de dolgedraaide asielimmigratie en de verziekte arbeidsmarkt. Nog erger, mensen die vanuit hun ervaring met verrassend goede oplossingen komen, worden niet alleen genegeerd, ze worden ook in een kwaad daglicht gesteld en monddood gemaakt.
Macht van Brussel
Bovendien speelt er op de achtergrond nóg iets. Het lidmaatschap van de EU heeft tot gevolg dat onze regering bestuurlijk steeds minder heeft te vertellen. De eigenlijke macht is stap voor stap overgeheveld naar het bureaucratische Brussel. We zijn een kleine provincie van een uitdijende EU geworden en onze ministers functioneren als zetbazen van een Brusselse toplaag. Hoe vaak horen we onze onderdanige ministers niet zeggen: “Dat mag niet van Brussel”.
Als gevolg van dit alles zien we dat problemen niet meer worden opgelost; we zijn een land van files en wachtlijsten geworden. Ik ga maar niet de bekende lange rij langs. Wist u overigens dat er nu ook al een wachtlijst is voor aansluiting op ons elektriciteitsnet? Dat kan toch niet zo blijven doorgaan? Het kan allemaal zoveel beter!
Daar gaat mijn nieuwe boek over.
Tien samenhangende kernbegrippen
Ik beschrijf daarin hoe we expliciet dat nieuwe tijdperk kunnen realiseren. Daarvoor worden in het boek tien samenhangende kernbegrippen gehanteerd:
– Baas in eigen land in plaats van buitenlandse bemoeienis (Soeverein Nederland)
– Bevolking perspectief bieden in plaats van angst aanjagen
– Coalitie van het Volk prioriteiten laten bepalen voor het regeerprogramma
– Regeerprogramma laten uitvoeren door een zakenkabinet met projectministers
– Verstikkende bureaucratie met wortel en tak uitroeien
– Rondpomp- en gebakkenluchtbanen transformeren naar échte banen
– Arbeidsmarkt volledig op de schop nemen
– Verzorgingsstaat zakelijk vernieuwen op basis van het Brede Basis Inkomen (BBI)
– Mes in asielimmigratie zetten als onderdeel van ’s lands visie op de toekomst
– Weerbaarheid en aanpassingsvermogen zien als essenties van het leven op onze planeet
Een belangrijke boodschap is dat het sterke verval in onze democratie alleen maar zinvol hersteld kan worden als je bereid bent om naar het totale plaatje te kijken. Immers, in de moderne samenleving hangt alles aan elkaar. Vandaar dat de hervormingsvoorstellen in het boek worden gedragen door bovengenoemde kernpunten.
In het volgende zullen we deze kernpunten kort de revue laten passeren.
1. Baas in eigen land
De topambtenaren in Brussel zullen niet rusten voordat ze hun droom om van de EU een ‘Verenigde Staten van Europa’ te maken, hebben gerealiseerd. Zover mogen we het nooit laten komen; gelukkig staan we in de EU met deze zienswijze niet alleen. We moeten in de toekomst juist onafhankelijk(er) worden van de Brusselse bemoeizucht en weer een trots en soeverein land worden.
Kijkend naar de toenemende chaos in Brussel, moet worden overwogen om ons EU-lidmaatschap in te ruilen voor de Europese Vrijhandelsassociatie. Er is een denktank in Nederland (‘Nexit Denktank’) die zorgvuldig alle voor- en nadelen tegenover elkaar afweegt.
2. Bevolking perspectief bieden
We leven in een tijd waarin we overstelpt worden met angstverhalen. We krijgen dagelijks te horen dat het met zo’n beetje alles op onze planeet niet goed gaat. Er is een klimaatcrisis, een natuurcrisis, een energiecrisis …………… Dat is allemaal de schuld van de mens! We krijgen daarbij ook te horen dat de overheid de reddende engel is. Als we doen wat die zegt, komt alles goed.
We weten ondertussen dat de werkelijkheid heel anders is. Zeker, we leven nu in een tijdperk waarin het klimaat warmer wordt, maar er is geen sprake van een klimaatcrisis. Zeker, we moeten betere rentmeesters zijn van onze unieke planeet, maar in de Westerse wereld staat de natuur er beter voor dan 50 jaar geleden. Zeker, we hebben grote energieproblemen, maar die problemen – zoals zoveel andere problemen – zijn niet de schuld van de burger, maar van de overheid!
Een angstige bevolking is een sombere bevolking die vol zit met psychische klachten (kijk naar de overbelasting van de GGZ). De burger snakt naar een positief vooruitzicht. Dat geldt vooral voor onze jeugd. Er is zoveel goed nieuws, maar dat goede nieuws horen ze nauwelijks. In het boek wijd ik een compleet hoofdstuk aan het toekomstperspectief voor jongeren. Ik adviseer ze de doemdenkers te negeren en te kijken naar de vele positieve ontwikkelingen die er zijn en de grote mogelijkheden die zich aandienen.
3. Coalitie van het Volk bepaalt regeerprogramma
Burgers kiezen traditioneel uit partijprogramma’s met de prachtigste beloften. Maar na de verkiezingen worden die mooie beloftes vervangen door een in beton gegoten regeerakkoord, waarin de partijbelangen zijn verdeeld en de kiezersbeloften zijn verkwanseld. Zo gaat dat al kabinettenlang. Dat moet anders.
In de nieuwe democratie komen burgerinitiatieven nog vóór de verkiezingen met hun prioriteitenlijsten. Die lijsten geven een prachtig overzicht van wat er in ons land leeft. Te verwachten is dat op die lijsten de invoering van een bindend referendum zal staan en ook de invoering van een kiesdrempel (5 zetels?). Het boek staat vol met suggesties.
Daarmee worden politieke partijen indirect gedwongen om tijdens de verkiezingsstrijd onomwonden te laten weten welke prioriteiten van de kiezers ze willen uitvoeren. Immers, politieke partijen die deze burgerinitiatieven negeren, vallen gelijk door de mand.
Vervolgens kiest de burger op de verkiezingsdag niet alleen op een enkele politieke partij, maar hij/zij kiest ook op de coalitie die zijn prioriteiten wil gaan uitvoeren. Politieke partijen moeten dus tijdens de verkiezingsstrijd óók laten weten met wie ze een coalitie willen vormen.
Na de verkiezingen is niet alleen de zetelverdeling bekend, maar ook de winnende coalitie. Ik noem die winnende coalitie de ‘Coalitie van het Volk’. Dus, geen vijandig gedoe meer met het uitsluiten van elkaar en ook geen geheimzinnig gedoe meer met ellenlange kabinetsformaties in achterkamertjes.
Een bonus van bovenstaande vernieuwing is dat direct na de verkiezingen het regeerakkoord al vrijwel klaarligt en projectministers door de Coalitie van het Volk kunnen worden aangezocht. Binnen een maand met een zakenkabinet aan de slag!
4. Zakenkabinet voert programma uit
In het boek wordt uitgelegd dat zo’n ingrijpende manier om orde op zaken te stellen alleen maar kan worden uitgevoerd door een kabinet met kennis van zaken, een zogenaamd ‘zakenkabinet’. Zo’n zakenkabinet is een herstel- en vernieuwingskabinet. Het bestaat uit een team van collegiale projectministers. Teamleider is de minister-president. In het boek wordt concreet voorbeeld gegeven hoe zo’n coalitie er uit kan zien.
5. Verstikkende bureaucratie uitroeien
Het is overduidelijk dat doorgaan met het plakken van bestuurlijke pleisters allang geen oplossing meer is. Dat wordt al kabinettenlang gedaan. Het heeft geleid tot een absurd ingewikkelde regelgeving (‘pleisters op pleisters op pleisters’), waar niemand meer een touw aan kan vastknopen. Het gevolg van al die zelfgemaakte ingewikkeldheid is dat er steeds meer bureaucratische banen gecreëerd worden – in het boek wordt onderscheid gemaakt tussen rondpompbanen en gebakkenluchtbanen – die de productiviteit en het werkplezier in de échte banen verzieken.
6. Rondpomp- en gebakkenluchtbanen liquideren
Nederland heeft bijna 18 miljoen inwoners. Vier miljoen zijn jonger dan 18 jaar (de jongeren in onze samenleving). Blijven er 14 miljoen over. Daarvan genieten er 3,6 miljoen van hun AOW (de ouderen in onze samenleving). Blijven er 10.4 miljoen over.
Daarvan zitten er 830.000 in de WAO, ruim 390.000 in de BIJSTAND en ruim 150.000 in de WW. Totaal aantal inactieven bedraagt dus 1,4 miljoen. Blijven er 9 miljoen actieven over.
Daarvan hebben ca. 3 miljoen een rondpompbaan of een gebakkenluchtbaan. Blijven er ca. 6 miljoen mensen over met een échte baan. Die 6 miljoen mensen werken zich uit de naad om 18 miljoen mensen te onderhouden.
7. Arbeidsmarkt op de schop nemen
Slachtoffer van de verstikkende bureaucratie is onze volledig vastgelopen arbeidsmarkt. Door ons dolgedraaide belastingstelsel met inkomensafhankelijke toeslagen en inkomensafhankelijke belastingkortingen (‘maatwerkideaal’) zijn zaken zo ingewikkeld gemaakt dat uitkomsten onvoorspelbaar zijn geworden als aan een beleidsknop wordt gedraaid. Ondernemend te werk gaan is bloedlink en meer uren werken wordt afgestraft.
Een allesomvattende zakelijke oplossing is de invoering van het Brede basis Inkomen (BBI).
8. Brede Basis Inkomen invoeren
Met de invoering van het Brede Basis Inkomen (BBI) wordt de bestaanszekerheid van alle Nederlandse Ingezetenen (NI’ers) hersteld – geen voedselbanken en vrijwel geen daklozen meer – en wordt in één keer het hele onzinnige en peperdure rondpompcircuit van de overheid weggevaagd. Daarmee verdwijnen ook alle peperdure RP- en GL-banen met hun peperdure dure kantoren. Met de daarmee vrijkomende miljarden kan het hele BBI worden gefinancierd.
Bovendien komen nu miljoenen RP- en GL-banen vrij. Met die vrijgekomen werkkrachten kan de verziekte arbeidsmarkt worden getransformeerd naar een productieve arbeidsmarkt met zo’n 10 miljoen échte banen! Daar komt nog bij dat zonder al die dure RP- en GL-bureaucratie de belasting op arbeid sterk naar beneden kan. Werken en ondernemen wordt weer lonend. Naast het sociale is dat het zakelijke voordeel van het BBI. Het vereist een totaal nieuwe manier van danken!
Nog een aangename verrassing. Belasting op arbeid wordt zo simpel dat Rijksbelastingdienst de administratie van ’s lands nieuwe inkomstenbelasting kan gaan uitvoeren op een PC.
9. Mes in asielimmigratie
Sinds 1990 zijn er 3 miljoen inwoners bijgekomen. Dat zijn er ca. 100.00 per jaar. De realiteit laat zien dat het vrijwel allemaal asielimmigranten zijn met hun gezinnen. Die moeten opgevangen, gehuisvest, gevoed, verzorgd en geïntegreerd worden. Onze basis- en nutsvoorzieningen kunnen dat allang niet meer aan.
In het boek wordt zichtbaar gemaakt hoe zwaar die drie miljoen nieuwe inwoners onze basis- en nutssectoren belasten. Er wordt vervolgens aangegeven hoe we op een verantwoorde manier de omvangrijke asielindustrie een halt kunnen toeroepen.
10. Weerbaarheid en aanpassingsvermogen
We zien al vele decennia dat de overheid het gedrag van alles en iedereen wil voorschrijven, administreren en controleren onder het mom dat alles maakbaar is en alles door de overheid beschermd moet worden. De overkoepelende boodschap in het boek is dat die visie een illusie is en dat die ook niet wenselijk is.
Burgers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Weerbaarheid en aanpassingsvermogen zijn essentiële eigenschappen van het leven op onze planeet. De overheid moet die eigenschappen niet ontmoedigen maar juist aanmoedigen.
Volksfeest
Tot slot, als het strompelende kabinet Rutte IV binnenkort valt, dan zijn de kiezers aan het woord. Die moeten de huidige generatie van politici wegstemmen. Let op mijn woorden, dat wordt één groot volksfeest.
***
Bron OpinieZ hier.
Voor het boek, zie hier.
***
Met de huidige wetenschappelijke polarisatie zal een zakenkabinet ook niet helpen. Wie gaat beslissen wie minister wordt?
Wat wel terug moet zijn ter zake kundigen op de ministersposten, dus een een fiscalist op financiën, econoom op EZ, een arts op Volksgezondheid en een diplomaat op BuZa.
Hans Erren
En dan niet iemand die ooit actief was op één van die terreinen maar waarvan de kennis en kunde op het betreffende terrein actueel en bewezen.
Overigens zit volgens mij het grootste probleem in de adviserende organen die weer worden aangestuurd door lobbygroepen en belanghebbenden. Groeperingen die volgens mij een ook nog eenzijdige politieke kleur vertegenwoordigen en sinds jaar en dag zijn gehersenspoeld. Dit geconstateerde erosieproces is al heel lang gaande. Met als gevolg dat we nu in de penarie zitten en alleen nog maar pleister plakken op wonden die door zelfmutilatie zijn ontstaan.
Peter, subsidies aan clubs zoals Urgenda en NGO,’s onmiddellijk stop zetten. Grondwet moet ook aangepast worden, het algemeen belang kan alleen door de overheid gediend worden niet door private clubs dat is belachelijk. Een structuur volgens Zwitsers model dat werkt daar al jaren uitstekend. Alle afspraken buiten Nederland moeten aan de bevolking voorgelegd worden de keuze is bindend. Alle grote verdragen voorleggen aan de kiezer.
Grondwet handhaven zonder last of ruggespraak stemmen daarbij is een regeerakkoord verboden daar wordt ook niet op gehandhaafd. Moties de aangenomen worden moeten uitgevoerd worden op straffe van gevangenis straf. Ook het overtreden van de grondwet en de ambtenaren wet die door Rutten meer dan 10 keer is overtreden. Het verwijderen van SMSjes moet ook strafbaar gesteld worden, gewoon 1:1 archiveren. Dan rechten vastleggen die onvervreembaar zijn. Politici mogen geen kontakt met lobbyisten hebben strafbaar stellen maar vooral handhaven, rechters niet meer voor het leven benoemen en mogen geen lid zijn van een politieke partij. Kiezen moet op 1 dag, persoonlijk verschijnen plus legitimeren, slechts 1 machtiging per persoon. Handstemmen handhaven.
Alle subsidies stoppen en heroverwegen. De belangrijkste eis een MP mag maar 2 ambtperiodes zitting nemen. De kamervoorzitter mag geen lid zijn van een politieke partij die in de regering zit. Ook de vervangers niet. Partijen mogen ook geen gelden van derden ontvangen.
Er moeten heel wat aanpassingen gedaan worden om de democratie te herstellen, te garanderen en te handhaven alles op straffe van.
@Hans Erren (08:23): Terechte opmerking: ‘Wie gaat beslissen wie minister wordt?’. Daaruit volgt de volgende bedening: wat zijn de criteria voor ’ter zake kundigen’? Een arts kan heel goed zijn in de behandeling van patiënten of in het onderzoek naar nieuwe behandelingen, maar hopeloos in het beheren van een gezondheidsbudget. Misschien is het dan beter om een ziekenhuisdirecteur als minister voor volksgezondheid te benoemen? Maar wat weet die dan weer over preventieve geneeskunde? ‘Zakenkabinet’ of ‘expertenkabinet’ of zo klinkt mooi, maar moeilijk te realiseren aan de hand van objectieve criteria.
@Peter van Beurden (09:41): het is een tweesnijdend zwaard: enerzijds moet een minister informatie en advies inwinnen om tot een correcte beslissing te komen, maar anderzijds moet de minister beducht zijn dat het advies komt van lobbygroepen en belanghebbenden en/of met een politiek kleurtje. Zo moet een klimaatminister beducht zijn voor adviezen van de ‘klimaatklevers’, maar evenzo van het advies van ‘er is geen klimaatcrisis’.
Marco, als jezelf niet kundig bent, bepaalt een ander het beleid en dat is niet de bedoeling daarom is het ook gelul dat een directeur van een dropfabriek ook die van een bank kan zijn. Je moet kunnen beoordelen of iets goed is dwz dat je niet over alle details kan oordelen. Als je nu al die gesjeesde huisvrouwen ziet die ze minister maken dan is dat gedoemd te mislukken waarvan dit kabinet het bewijs is.
Het probleem is dat alle regeringen Rutte een record aan geld heeft uitgegeven aan advies clubs om daar later de zwarte piet neer te kunnen leggen en dat heeft hij al 4 kabinetten gedaan. Als het mis gaat dan kan je altijd zeggen we hebben het beste bureau gevraagd om een advies te geven dus ja wij kunnen daar niets aan doen. Nu zijn de meeste advies buro’s ggecorrumpeerd want ze willen graag een opdracht van de overheid hebben dus gaat de baas van zo’n club met de desbetreffende ambtenaren praten om te horen wat ze willen. Hij gaat terug naar huis en vertelt zijn mensen welke conclusie uit het rapport moet komen, zo werkt dat al jaren in Nederland. Ook de universiteiten zijn niet meer onafhankelijk want die geven een ere doctoraatje weg aan de grootste bullebak die er bij de EU rondloopt, Franske Timmermans, en zijn daarna weer boven Jan want de subsidie vanuit de EU is weer veiliggesteld en zo is het gebeurd, de figuur van het grootste stapeltje maar het heeft niets met wetenschap te maken. Zo heeft de wetenschap zichzelf gecorrumpeerd. Die derde geldstroom is de dooddoener geweest voor de wetenschap net zoals de subsidiepotten.
Ik heb die ontwikkeling zelf meegemaakt.
Dit land is niet ziek maar ongeneeslijk ziek!!
Bob
ik ben die link die jij me gaf over de milliarden die nou gaan voor oorlogje spelen in oost Europa kwijt geraakt.
of was dat van de trollende bob?
Marco
Het probleem is dat ik als ik naar het huidige kabinet kijk er weinig mensen op de goede plaats zitten. Je moet als minister het democratisch gekozen beleid kunnen beoordelen. En ook tegenover specialisten kunnen verdedigen zinder in algemeenheden te vervallen. Daar heb je generalisten voor nodig met véél kennis op het betreffende terrein en bovendien openstaan voor afwijkende wetenschappelijke analyses en meningen.
De democratie is in een moderne samenleving het meest gebaat bij referenda op de meer grote/heikele onderwerpen.
Als een minister kritische vragen kan stellen aan de specialisten ter linker en ter rechterzijde en die beide op hun merites kan beoordelen zijn we al een heel eind. Daarnaast moet die minister het ook nog aan het publiek kunnen uitleggen en het publiek zonder dwang mee kunnen krijgen. Nu komen de meesten niet verder dan een politiek correct niets zeggend bla-bla van algemeenheden.
Nu worden er met grote regelmaat zaken uit de hoge hoed getoverd die nooit in een verkiezingsprogramma hebben gestaan. Maar er wel door worden gejast.
Geweldig, ik heb nog niet eens alles gelezen, maar zit te wippen op mijn stoel!
Kan ik ook iets doen of bijdragen?
Prima voorstel en heel goede analyse wat mij betreft. Alles beter dan wat we nu hebben.
Ik kijk uit naar dat Volksfeest. Rutte weg en nooit meer terug.
Dat is natuurlijk mooi dat er zo een boek geschreven word, maar dit boek zou dan wel eens uitgedeeld mogen worden aan het kabinet, en in Brussel, misschien worden ze dan iets meer wakker.
En een officiële schenking aan Wilders, die zo iets allemaal op film en foto zet, rondstuurd via Facebook, YouTube en E-mail zo worden burgers op dit boek gewezen en interesses opgewekt.
Niet voor wat te zeggen, die Wilders is een schreeuwer, maar het kabinet neemt wel stiekem veel van zijn woorden en voorstellen over alsof ze van hun zijn.
Hij was de eerste in een debat wat flink uithaalde dat mensen met een laag inkomen per direct gecompenseerd moesten worden op hun onbetaalbare energie rekening.
Eerst moesten ze er niets van weten maar uiteindelijk is het wel gebeurd, maar Wilders eiste wel steeds met veel bombarie dat het ook nel uitgevoerd werd, per direct en dat gebeurde, en ook nu deed het kabinet weer alsof het hun idee was.
Maar de mensen zijn ook niet gek, Wilders noem ik altijd de thermometer van hoe de burger denkt over het wel en wee van de regering.
Volgens de peilingen heeft hij nu de meeste zetels, een teken dat de Burgers heel ontevreden zijn.
Guus kort graag af. Een paar keer noemt hij wat en daarna verschijnt het slechts nog in afkortvorm.
Dan ben je verplicht in de tekst te gaan zoeken om de betekenis te vinden en dat zou wel eens precies de bedoeling kunnen zijn.
Mensen die de afkortingen kennen en hanteren vormen automatisch een netwerkje, ze zijn immers vakgenoten onder elkaar.
Soms hebben de afkortingen meerdere betekenissen, zo betekent BBI (Hier Brede Basis Inkomen) ook : ‘Branche organisatie van Bouwkundige Inspectie Bureaus’ .(En is ‘ODOL’ zowel een merk van mondwater als de duiding voor ‘ontzettend dikke ochtendlul’)
Het bijt elkaar allemaal niet kennelijk, maar als leek voel je je wel eens gefrustreerd wanneer je de betekenis van een afkorting niet meekrijgt omdat hij als bekend wordt verondersteld.
Soms gebruiken auteurs al een afkorting in de aankondiging van een artikel die ik niet ken. Dan weet ik dat ik het mijn deur voorbij zal laten gaan. En dat zou wel eens precies de bedoeling kunnen zijn!
Daar moet ik geheel met je instemmen, er word te veel met zulke afkortingen gewerkt, zeer irritant als ze er van uitgaan of ieder de betekenis niet weet.
Ik lees vaak door in de hoop dat het verderop wel duidelijk wordt, maar helaas soms pindakaas.
De meeste burgertjes zijn niet hoog opgeleid, en met al zulke termen haken ze vaak af, ik heb wel eens gevraagd op een feestje of ze wisten wat AGW betekent, nop hoor, als je het even uitlegt is het duidelijk.
Theo
En het werd duidelijk. Vooral als je aandachtig leest.
Peter, ik heb het niet over dit verhaal, ik heb het over het algemeen, afkortingen worden heden overal geschreven of zei het normaal dat ieder het weet.
De jeugd gebruikt weer ander afkortingen in Whatsapp b.v, ze maken woorden korter, ook een nieuwe manier, maar dat word snel duidelijk omdat bijna iedereen dat doet
Je vergeet ook dat we hier met de materie bezig zijn, maar ik weet zeker als een totale leek hier meeleest en er veel afkortingen worden gebruikt zo goed als niet weet wat het betekent.
Laten we de AGW nog eens als voorbeeld nemen, als je schrijft door de mens gemaakte opwarming is het snel duidelijk voor een leek.
Waarom denk je dat ze niet AGW zeggen op tv b.v, maar klimaat crisis, dit is duidelijker en heftiger voor de burger.
Theo
Ik had het wel over dit artikel. Naar aanleiding van de eerdere opmerkingen van Troubadour. En ja, ook ik struikel vaak over die afkortingen. Een verklarend lijstje van de gebruikte afkortingen aan het einde van elk artikel zou dat kunnen voorkomen.
Dat had je vroeger in computer Idee ook, dat stond altijd klein geschreven aan de zijkant van het blad met kleine uitleg, zeer informatief was dat.
Je legt niet direct een relatie van een afkorting met een eerder genoemde verklaring, met name als de afkorting in het algemeen voor iets anders wordt gebruikt. Zo dacht ik bij GL in eerste instantie aan groenlinks omdat die afkorting regelmatig daarvoor wordt gebruikt. Even terugbladerend werd mij duidelijk: gebakken lucht.. Het gevolg is nu wel dat ik vanaf nu een eeuwige associatie heb over groenlinks en gebakken lucht en dat klopt misschien ook wel aardig.
Je kan ook afkorten door niet de eerste letters maar de eerste lettergrepen te gebruiken. Gl banen worden dan gebluchtbanen en dat is in een tekst wat makkelijker te volgen. Romdpompbanen is kort genoeg om het zo te houden.
Trouba, volgens goed gebruik bij een afkorting schrijf je deze de eerste keer dat je deze opschrijft voluit met tussenhaakjes de afkorting om deze daarna altijd te gebruiken. Dat zou iemand die wetenschapper is moeten weten want dat is de norm bij het schrijven van “papers” maar ook bij normale documenten. Dat jij een afkorting niet begrijpt is dus eigenlijk een tekortkoming van de schrijver en i.h.b niet die van jou.
De bevolking kan die keuzen niet maken door kennis gebrek. In het journaal was te zien een natuur proef opstelling in Schotland waarbij op een hoogveen amoniak in de lucht wordt geblazen. Tot tien meter met de wind mee zag je dat er gras groeide. Het veenmos werd verdrongen. Klein plantje kwam in beeld. Zat in het water. Nu ben ik ook wel eens een week door Schotland gereden en ik heb dat plantje nooit gezien of gemist. Nu zou de burger moeten beslissen of een boerderij wegmoet omdat er een plantje niet groeit waar hij nog nooit van heeft gehoord. Daar is de politiek voor. Die ziet dat het veenmos niet groeit en vervangen is door gras, mais, bomen. De oplossing is dan dat het gras, mais en bomen wegmoet en vervangen wordt door stenen. Deze redeneerwijze komt niet op bij de gemiddelde Nederlander. Daar is jarenlange ervaring in het lobbycircuit voor nodig. Guus heeft gelijk dat alles met elkaar samenhangt. Dit land is een lage lonenland geworden. Er is een continue aanvoer van arbeiders nodig voor eenvoudig werk in de distributie centra en ander geconcentreerd ongeschoold werk waarop veel te verdienen valt. Dat moet tenslotte ergens gehuisvest worden en daar is geen plek voor in de lommerrijke buurten. Zo gaat natuurherstel naadloos over in winst voor bedrijven. Dat die arbeiders uiteindelijk werkloos of aowr worden gaat niet ten kosten van de bedrijfswinst omdat hij tenslotte niet meer op de loonlijst staat. Sowieso stond hij al niet op de loonlijst. Hij is tenslotte niet meer dan de locatie van een kostenpost die door het uitzendbureau vervuld werd.
En ja we zitten vollop in de transitie. Transitie van grote bedrijven naar lokaal handwerk. Industrie heeft toch geen toekomst meer. Te groot, te veel investering, te duur, te veel energie en vooral te veel kennis nodig. Dat gaat allemaal weg naar het buitenland waar dit kleine land genoeg van heeft. Dit wordt vervangen door het edele handwerk van de handel. Distributie en bezorgen is de grote motor. Maaltijden, genotmiddelen en prullaria. Kortom fast moving goods. Zonder opleiding en kennis kun je omhoog komen. Mocht je te snel stijgen en geëlimineerd worden door een concurrent staan de opvolgers al klaar om de markt over te nemen. Wil je niet de hele dag met je handen in de weer zijn is er in de moderne tijd ook nog internet. Een wereld wijd netwerk voor influencers en coaching ligt open. De overheid heeft dan als taak om de lommerrijke buurten te beschermen door de rest van het land zoveel mogelijk vol te proppen.
Geruststellend onderzoek toch: op slechts 100m. afstand van de CH3 pijpen groeien alle plantjes nog wel.
Prima. Niets aan de hand.
Alsof de wind altijd uit dezelfde hoek waait
Piet Huisman?
Nou goed, in een cirkel met een straal van 100 meter extra. Nou én?
Bruikbare analyse. Voor mij overigens met véél maren. Veel van de benodigde ministers zijn dan mogelijk wel opgeleid in het betreffende werkveld, maar daarna al vaak lang niet meer actief in die discipline of er zelfs van vervreemd.
Getuige de vele management banen in alle sectoren. En de alsmaar uitdijende bestuurslagen die door het creëren van promotiemogelijkheden zijn ontstaan. Dat zijn die rondpomp- en gebakken luchtbanen waarover Guus Berkhout het heeft.
Zolang de kiezer grosso modo niet weet wie hij/zij kiest en waarom zal er weinig veranderen. Het eerst wat er op de schop moet is de informatievoorziening die nu uitermate eenzijdig is en waar dus elk tegengeluid wordt gesmoord in politieke correctheid.
Dat een partij die het referendum eerst sterk bepleitte, (D66) het in haar machtshonger overboord heeft gegooid spreekt boekdelen. Zonder hoor en wederhoor eerst op orde te hebben, komt het niet goed. En of het Brede Basisinkomen niet tot uitsluiting en/of gedwongen of gekozen inactiviteit leidt, staat nog te bezien. Al doet het wel wat aan al die dwaze rondpompbanen.
Een breed Basis Inkomen gecombineerd met een Brede Basis Inzetbaarheid en een Brede Basis Heropleiding zou dat misschien oplossen.
Voordeel van een basisinkomen is dat arbeid veel goedkoper wordt.
Dus ook bij- en herscholing.
Berkhout noemt ook dat het immoreel is het eigen huis als vermogen te belasten.
David Dirkse
“Berkhout noemt ook dat het immoreel is het eigen huis als vermogen te belasten.””.
Tot op zekere hoogte. Optrekjes van boven modaal belasten lijkt me géén probleem. Uiteraard na aftrek van de vrijstellin die gekoppeld wordt aan de jaarlijks democratisch vast te stellen norm
Boekje zojuist met veel plezier gelezen.
Bijzonder goede analyse van de situatie waar wij ons in bevinden.
Opvallend was het sterke pleidooi voor een basisloon van €1250 per inwoner vanaf 18 jaar met de onderbouwing dat de uitgaven ruimschoots worden gecompenseerd door de verminderde (wegvallende) kosten van herverdeling.
In mijn jonge jaren heerste er nog optimisme: futurologen voorspelden (1960) dat de mensheid zich in 2000 uitsluitend met sport en spel, zang en dans, onledig zouden houden terwijl gerobotiseerde fabrieken in onze materiële behoeften voorzagen. Er is dus duidelijk iets misgegaan, mijn kinderen werken nu mogelijk nog meer dan ik vroeger.
Berkhout legt uit waarom : een verstikkende deken van bureaucratie en overbodige bestuurslagen houdt het land in de greep.
Niet vakkennis maar protocollen en controle zijn leidend.
Reactie op punt 8 (breed basisinkomen):
Er bestaat al een soort van basisinkomen; bijstand en AOW – wat mij betreft voor wie niet (meer) werken kan. Maar hier ontstaat een probleem met de waardering in vrijwilligerswerk. Het belangrijkste bezwaar is dan ook niet technisch of wetenschappelijk van aard, maar moreel.
Hoe ging het in de tijd van de bijbel? Weduwen en wezen moesten verzorgd worden – maar dat gebeurde niet altijd.
https://decorrespondent.nl/10065/basisinkomen-de-utopie-van-gratis-geld-in-14-vragen-en-antwoorden/386948925-21f59b22
Mss is wat minder windmolentjes een beter idee
https://scientias.nl/zo-erg-is-het-zogeffect-windparken-op-zee-veranderen-het-weer-tot-150-kilometer-verderop/
Rien, was dat maar het enige dat ze veranderen.
En nu maar afwachten wanneer we de presentatie en promotie van dit boek in programma’s zoals Op1 etc. Kunnen verwachten. Zou Guus Berkhout daar welkom zijn? De vooringenomenheid regeert.
Mijn reactie gesneuveld in de trollenstrijd, mss hebben we toch liever wat meer opwarming
En een minister(ie) van klimaat gaat daarbij niet helpen, ergo functie afschaffen
https://www.ad.nl/nieuws/nieuwe-ijstijd-verwacht-tegen-2030~aa724d07/
https://www.telegraaf.nl/nieuws/424022154/vs-zetten-zich-schrap-voor-extreme-kou-gevoelstemperatuur-tot-wel-56-graden-onder-nul
Zakenkabinet in Nederland is luchtspiegeling, zelfs ondemocratisch. Belastingdienst is IT probleem met ca. 500 of meer verschillende databases, met ca. 1500 verscillende applicaties en fiscale rechten/wetten en verplichtingen door de overheid. Een vlaktaks en afschaffing van alle toeslagen is IT-technisch een fata morgana.
Nederland is verjuridiseerd. Het groeiend aantal Europese regels en wetten wordt zeer problematisch. Woke is de grotere juridische versnelling. Klimaatwetten en CO2-ban worden de juridische uitschakeling van de middenklasse.
Iedere ‘Algemeen’ belangen actiegroep kan de volledig vastgelopen overheid aanklagen voor wanprestatie op basis van BW Art. 50 sub. etc.. Het is een groeimodel voor juristen en ‘mensenrechten’ advocaten. Afschaffing van deze ondemocratische sluipweg is prioriteit-1.
“Baas in eigen land in plaats van buitenlandse bemoeienis”
Dat zei men in het Verenigd Koninkrijk ook. Ze stemden uiteindeljik (nipt) voor de Brexit. Kijk hoe het er daar nu aan toegaat: inflatie hoger dan in de EU, kosten voor douanecontroles, stijgende armoede, nog steeds geen goede handelsakkoorden die ze wel hadden toen ze lid waren van de EU,…
Eén van de beloften was om het geld dat ze zogezegd zouden uitsparen, in de gezondheidssector zouden pompen. De realiteit is dat de ziekenhuizen door het vertrek van buitenlands personeel nog meer in moeilijkheden zijn geraakt en dat er geen geld is om in de gezondheidssector te investeren.
Ze moeten de regels van de EU niet langer volgen (tenzij ze naar de EU willen exporteren), maar het heeft niet geleid tot vooruitgang. Zelfbeschikking klinkt mooi en je kunt zo stemmen winnen, maar het is niet realistisch. Een zakenkabnet zou daar nooit voor kiezen.
NHS in UK was voor Brexit al een omvangrijke crime! Wachtlijsten van een jaar of meer, GP’s tekort in UK beloopt zo’n 25.000 en is het groots in the country. De Brexit-economische dip was verwacht, maar wijselijk verzwegen. EU had onredelijke harde eisen aan de UK bij de Brexit. Een soort Zwitserland -type-lidmaatschap voor UK werd geboycot door linkse Frankrijk, Italië en Duitsland.
Binnen de EU zijn (aspirant en volle) diverse lidstaten met afwijkende lidmaatschap / contractwetten met de EU. Ook NL zou voor een uitgedund lidmaatschap kunnen gaan opteren, maar realistisch wat is de winst? Gezien de EU-grondwettelijke EU-boeien waarin de NL-‘soevereiniteit’ is geslagen wordt een NEXIT een moeilijk en langdurig afscheidsproces, vergelijkbaar met de EU.
Of NL met een NEXIT er iets mee opschiet is dus zeer de vraag. Wel is te pogen de nieuwe zware EU-fiscale CO2-klimaatwetten van Timmermans te torpederen, die nu op stapel staan.
‘Laat wijsheid indalen in de onbekwamen’
Scheffer, dat is het grootste probleem die laatste zin daar ben ik 30 jaar geleden al het vertrouwen in verloren. Dat parlement is geen knip voor de neus waard. De idioten hebben de pensioenwet goedgekeurd terwijl ze niets weten waar het overgaat. Dit kost honderden miljarden die verbrand worden we gaan van het beste pensioen over naar het slechtste pensioen. Het kan niet eens, je kan niet van een collectief over naar een individueel systeem dat is gods onmogelijk. De hele zgn invaring kost tussen de 100 tot 500 miljard euro en er wordt nooit meer geindexeerd. Wat ik ook niet begrijp pensioengelden zijn gelden van de individuele deelnemers er is niet van de overheid bij. Zou jij het goedvinden als de overheid gaat bepalen dat jij met jouw spaargeld moet gaan investeren in staatsleningen waar je dan 1% rente op krijgt en dat je niet in wapens of munitie mag investeren waar je 40% rendement kan maken. Het is te zot voor woorden, schandalig.
Dat zijn niet allemaal Brexit perikelen. Ik weet niet hoe je aan die info over die handelsovereenkomsten komt want dat is niet zo. De NHS was al voor Brexit een puinhoop. Die andere zaken inflatie heeft niets met de EU te maken dat iscwereldwijd gecreeerd en heeft de EU voor andere landen in Europa ook verstoord. Daarbij komt nog de doelbewuste tegenwerking van de EU een kinderachtig spelletje nivo kleine kinderen. Die EU is de veroorzaker van de doelbewuste zgn energiecrisis terwijl Nederland die voor eigenland met een pennestreek kan oplossen en de kraan in Groningen open te draaien maar dat willen ze niet dwz dat ze met een andere agenda bezig zijn dit is te schandalig voor woorden maar als mensen straks hinger krijgen en kou lijden dan krijgen we een burgeroorlog en moeten ze zich in Den Haag ernstig zorgen gaan maken voor hun veiligheid hetgeen hun eigen schuld is. Een regering die zijn burgers zo behandeld verdient om afgezet te worden want ze voldoen niet aan de voorwaarde dat een regering zijn burgers behoort te beschermen. Daarbij moeten ze besluiten nemen die doelmatig en doeltreffend zijn daar voldoen ze in de verste verte niet aan dus weg met dat zootje.
Bob,
DE NHS was inderdaad al een puinhoop voor de Brexit. Maar google eens “nhs brexit bus” en je ziet dat er 350 miljoen pond per week aan de NHS werd beloofd bij een Brexit. Daar is niets van in huis gekomen.
De EU heeft verschillende handelsakkoorden. Toen het VK de EU verliet, moest het VK zelfstanding nieuwe akkoorden onderhandelen en het maakte zich sterk om betere handelsakkoorden te bekomen, in het bijzonder met de VS. De handelsakkoorden die ze tot nu toe hebben gesloten zijn in essentie copy-paste van de EU-akkoorden. Met de VS is men nog niet begonnen met de besprekingen.
Het is nogal simplistisch om te beweren dat er een ” doelbewuste tegenwerking van de EU” was bij de Brexit onderhandelingen. De EU onderhandelde om zijn eigen belangen te vrijwaren.
Een Nederland buiten de EU had eenvoudiger terug gas uit Groningen kunnen gebruiken. Maar het is te kort door de bocht om te geloven dat dit ene voordeel zou opwegen tegen alle nadelen. Nog meer dan het VK hangt Nederland af van import/export naar andere EU landen. Dat op de helling zetten zou een grote fout zijn.
Terug naar het onderwerp van het artikel: een zakenkabinet in het VK had nooit voor een Brexit gegaan. Deskundigen van de industrie, het bankwezen, de gezondheidssector, … ze waren allemaal tegen een Brexit, maar het populisme koos anders.
Bob
Het zootje waarover jij het hebt gedraagt zich als een kabinet in oorlogstijd. Door te roepen dat het ook onze oorlog is sorteren zij voor. Ze zouden bij slechte peilingen nog in staat zijn alle andere bestuursorganen buiten de wet te plaatsen en de verkiezingen in maart te verbieden. Reden ook om partijen die niet goed liggen te verbieden. De rechtelijke macht gaat dan mogelijk gewoon mee, net als bij de toeslagenaffaire,
Het is ook wel wat waard om niet meer afhankelijk te zijn van de corrupte, incompetente, anti-democratische beroepsgraaiers in Brussel
Voor één keer zijn Berkhout en ik niet eens.
Als er nu een totaal andere regering komt erven die een failliet land.
Alle topambtenaren zouden de hakken in het zand steken en de kont tegen de krib gooien.
Er zouden een verzameling lijken uit de kast komen waar zelfs de meest fanatieke complotdenkers -zoals ik dus- niet eens van kunnen dromen.
Bovendien… die niet gekozen zakenkabinet deskundigen… dat zijn von Bellen, Timmermans, La Garde en het overig corrupt geteisem dat ons naar de kloten helpt. Dat is het Europa dat ons heeft gedwongen de ziekenfondsen te verkopen aan de verzekeraars die ons woekerpolissen verkochten en onze nutsbedrijven aan buitenlandse multinationals.
Wat ik wel met Berkhout eens ben is dat we worden bestuurd door een verzameling onbenul van het ergste soort.
Interessante analyse van een zakenkabinet: https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vlj4kc4jybly/nieuws/een_zakenkabinet_ideale_oplossing_of
Analyse van een zakenkabinet op https://www.montesquieu-instituut.nl/id/vlj4kc4jybly/nieuws/een_zakenkabinet_ideale_oplossing_of
Analyse van een zakenkabinet op weeweeweepuntmontesquieu-instituut.nl/id/vlj4kc4jybly/nieuws/een_zakenkabinet_ideale_oplossing_of
(om een of andere reden kan ik geen link plaatsen)
Zojuist even naar de reacties gekeken. Voor degenen die negatief hebben gereageerd met “Het zal toch niet helpen”, graag lees eerst het boek. Ik kom met een hele reeks van met elkaar samenhangende voorstellen. Het zakenkabinet is slechts een onderdeel van een veel groter geheel. We willen toch met elkaar uit deze negatieve spiraal komen?
Guus,
Het zou mooi zijn als jouw voorstellen en ideeën zouden landen bij alle burgers van Nederland. Al was het maar om een inhoudelijk maatschappelijk debat op gang te brengen waarin alle relevante thema’s en crises van deze tijd vrijelijk, serieus en open bediscussieerd kunnen worden.
Succes …
Een zakenkabinet is een staatsrechtelijk niet-bestaande titel. Wel bestaat een extra-parlementair kabinet.
Tegenover een parlementair kabinet staat een extra-parlementair kabinet. Aan een dergelijk kabinet ligt niet een regeerakkoord, maar een regeringsprogramma ten grondslag. De Tweede Kamerfracties kunnen eventueel wel bij de formatie betrokken zijn, maar dat hoeft niet.
Als fracties bij de formatie betrokken zijn, nemen zij een meer afwachtende houding aan. Zij ‘wachten op de daden van het kabinet’. Dit neemt niet weg dat zij in het algemeen hun eigen bewindslieden wel zullen steunen.
Dat kandidaat-bewindslieden tegen de zin van de eigen partij toetreden tot een kabinet is sinds 1939 overigens niet meer voorgekomen. In 1939 werd Gerbrandy tegen de zin van de ARP minister in het tweede-kabinet-De Geer.
Het kabinet-Den Uyl wordt wel extra-parlementair genoemd, hoewel dit slechts ten dele juist is. De fracties stemden namelijk in meerderheid in met deelname van hun partij aan het kabinet. Wel was er alleen sprake van afspraken op hoofdlijnen. PvdA en D66 gingen bovendien wel binding aan met het kabinet.
Het onderscheid tussen parlementaire en extra-parlementaire kabinetten zit vooral in de mate van binding die partijen aangaan met het kabinet
Ik zie opvallend veel overeenkomsten met wat ik ruim een maand geleden aan punten opnoemde op de vraag (van PvB) of ik dacht te gaan richting een dictatuur en hoe die er uit zou kunnen zien. Jammer dat Berkhout daar niet op reageerde gezien zijn boek in wording.
Over het zakenkabinet, ook mijn streven altijd, denk ik dat het vanuit huidige totaal verstoorde politieke landschap helaas niet meer haalbaar is.
Ik geef bewust geen verwijzingen men moet het zelf maar gaan terugzoeken.