Van een onzer correspondenten.
Nederland kan er nog wel een tandje bij als het gaat om forse klimaatmaatregelen. Dat is conclusie van de door het kabinet ingestelde onderzoekscommissie IBO. De studiegroep stelt klimaatmaatregelen voor die ook de Nederlandse automobilist raken.
De onderzoekscommissie adviseert, naast allerlei andere maatregelen, het invoeren van een verbod op nieuwverkoop van zakelijke auto’s met verbrandingsmotor per 2025. Geen enkele nieuwe zakelijke auto mag vanaf dat jaar een verbrandingsmotor hebben, is het dwingende advies.
Op zich is dit geen verassing omdat Rutte IV al sinds vorig jaar wetgeving voorbereidt om een verbod op zakelijke auto’s met een verbrandingsmotor onmogelijk te maken. 2025 geldt als een kanteljaar voor de Nederlandse automobilist.
Verplicht het gebruik van biobrandstoffen
Ook adviseert de onderzoekscommissie ‘scherpere beprijzing van fossiele voertuigen’. Die moet onder andere via ‘betalen naar gebruik’ en verhoging van de aanschafbelasting (bpm) worden gerealiseerd. Daarnaast zou het kabinet de uitstoot van huidige voertuigen terug moeten dringen door het gebruik van biobrandstoffen te verplichten, zo is het advies.
Met het verplicht vergroenen van de zakelijke leasemarkt wil het kabinet op kortere termijn ook de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s vergroten. De zakelijke leaseauto’s lopen in dat geval maar liefst tien jaar voor op de rest van de markt.
De maatregel is volgens de bronnen nodig om de CO2-reductiedoelen te halen. Bovendien levert minder verbranding van fossiele brandstoffen ook een positief effect in de stikstofreductieplannen, redeneert het kabinet.
Minister van Klimaat en Energie Rob Jetten (D66) heeft toegezegd de adviezen van de onderzoekscommissie te gebruiken om in de voorjaarsnota extra klimaatbeleid op te nemen.
***
Bron hier.
***
Een beetje bobo geeft het goede voorbeeld. die heeft geen auto en laat zich tijden door een chauffeur. Als al die prive autos van de weg zijn kan er ook nog eens doorgereden worden.
Nu weten we dus, voor zover we dat al niet wisten, waar de échte drammers zitten. Op het betreffende ministerie. Zij zijn daar door de drammerige partijen gedropt. De beruchte 5e kolonne. Democratie? ik dacht het niet. Wil je invloed hebben, dan creëer je je eigen netwerk in de ambtenarij.
Vervolgens past het beleid precies in de strategie hoe verhul je je stompzinnige beslissingen om het klimaat te redden.
Je dringt de ” groene alternatieven” op om iets wat echt werkt (fossiel en kernenergie) uit de markt te prijzen. Op die manier komt de slogan van “het feest voor de portemonnee” vanzelf uit. Maar bedrog blijft het wel.
Hier wordt de dwaasheid van ons op modellen gebaseerde bestuur op een uitstekende wijze blootgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=CLQr-RlCvRg
Vraag naar het belang van de modellenmaker en zijn opdrachtgever. Als die vraag niet mag worden gesteld of er geen antwoord komt,, moeten er bellen gaan rinkelen.
en ga nou niet zeggen dat het niet gebeuren zal , want het gebeurt wel !
lees ; de fuik ‘
Bert. Biobrandstoffen waren toch 23 keer zo “schadelijk” als fossiel. Die minister speelt met zijn leven.
Biobrandstoffen worden gestookt met fossiel gas of een oiliederivaat. Kwatongen beweren met een 1:1 EROIE of minder. Is afhankelijk van of je b.v. mais
of graan gebruikt als dier- of mensvoeding. Dan wordt het complex. Het zijn 100% subsidievehikels.
Ik heb zelf wel eens een zoektocht gewaagd naar integere gegevens daarover. Je zult ze nergens vinden.
Sommige illusies moet je ook niet doodchecken. Ja toch ?
Ja natuurlijk doe maar wat maakt het allemaal nog uit.
Welkom in de bananenrepubliek der Nederlanden.
Dit land is rot tot op de kits, er rijden zelfs geen treinen in de sneeuw, en de rest doet de Das wel.
Zelfs de knappe koppen kochten een Fyra trein, man wat ging dat beest hard naar de schroot.
En al die defecten in die elektrische auto’s die stranden op de snelweg loopt de spuigaten uit volgens de ANWB.
Leuk al die verplichte gesubsidieerde test auto’s.
En de brandstof auto word zo duur in het rijden dat we ze massaal aan de armere landen verkopen zodat de uitstoot niet naar hier komt, doelstellingen moeten gehaald worden van dictator TimmerFrans
Och, zo maar even:
https://twitter.com/roosvonk/status/1638531858030813185/photo/1
Ze had een andere stelling moeten kiezen, bijvoorbeeld:
De pokdalige buurjongen heeft een algoritme geschreven welke voorspelt dat over 129 jaar verderop in de straat een brand zal ontstaan welke langzaam jouw kant op komt, wat doet U?
Bij zo’n vraagstelling zou optie D ook voor de beschaafde volgzame burgers een zeer irrationele keuze zijn.
Onderzoekscommissies nemen geen besluiten. Want, zijn fanclubs en gaan er ook niet over,. Dat doen kiezers in stemhokjes. Lijkt mij echt zo’n onderwerp bij de eerstvolgende TK-verkiezingen om verplicht op te nemen in partijprogramma’s, met een expliciete uitspraak. Hoe makkelijk kan het zijn ?
En iedereen maar hopen dat de BBB de verlossing gaat brengen , nou vergeet het maar. Stemmen is nog voor de bühne de rest wordt elders beslist.
Alle wetgeving is er op gebaseerd dat iedereen bewust ontevreden wordt en dat ieders geld tot de laatste cent ontnomen wordt. Voor een beter milieu ?
Nee om een oorlog te ontketenen. Hoorde dat half Nederland sites bezoekt over emigratie naar een ander land , maar waar is het nog beter , iig nergens in Europa.
En zo krijgen we nog dagelijks diverse doemscenario’s over ons uitgestort.
Mijn plantjes houden van verbrande benzine en diesel, daar groeien ze goed van.
Allemaal maten-naaiers.
BBB en VVD hekelen ‘bemoeienis’ van Diederik Samsom, die Nederland adviseerde boeren verplicht uit te kopen.
https://www.ad.nl/binnenland/bbb-en-vvd-hekelen-bemoeienis-van-diederik-samsom-die-nederland-adviseerde-boeren-verplicht-uit-te-kopen~a56bc5f0/
En hou u maar vast, de dictators in de EU maken alles naar de kloten en onbetaalbaar.
Er moest geen een schip meer onder Europa aandoen, alle zijn ze knettergek geworden.
Akkoord in Brussel voor terugdringen uitstoot scheepvaart: ‘Willen juist nu investeren’
Maar ook dit zal falen, mits ze alle op een reactor gaan varen.
https://nos.nl/artikel/2468530-akkoord-in-brussel-voor-terugdringen-uitstoot-scheepvaart-willen-juist-nu-investeren
De dictators zitten inderdaad in Brussel met hun regeltjes. Dat Van der Plas die kolossos uit Heerlen maar eens de wind van voren geeft. En spoorklever Didi, da’s een echte linkmichel.
Dit land en vele andere landen worden via marionetten die azen op een betere plaats vooraan in de rattenoptocht door de rattenvanger VN en haar geledingen WHO, IPCC etc. bestuurd. Op naar de SDG’s. Top down en met minachting voor de democratie. Met het Chinese model als het grote voorbeeld. 1984 in uitvoering.
De gekte escaleert. Meer klimaatmaatregelen, hoe verzinnen ze het? Biobrandstoffen zijn over het algemeen helemaal niet CO2 neutraal (denk aan al die tractoren, transport) of milieuvriendelijk: bestrijdingsmiddelen, ruimte. Het is benauwend hoe je als burger in een aantoonbaar onbetaalbaar, vrijheidsberovend en milieu- en natuur destructief keurslijf wordt gedwongen.
Ze weten voor gekkigheid niet wat ze moeten doen. Zou iemand zich realiseren dat dit voor Jan modaal zou kunnen betekenen dat hij helemaal geen auto meer kan rijden en dit uiteindelijk blijft voorbehouden aan de rijkeren en de overheid. We willen toch ach zo sociaal zijn hier in NL, maar dit zou een totale tweedeling van de maatschappij betekenen. Ze zijn toch echt totaal van de pot gerukt. Dat krijg je met bestuurders en politici die al lang heel ver afstaan van de werkelijkheid en in hun eigen bubbel leven! Weer een reden meer om hier te vertrekken!!!!
Udo
In de gedroomde 15 minute-city heb je helemaal geen auto meer nodig. Dan doe je alles te voet. Verder werk je achter een laptop thuis en je overlegd met collega’s via Zoom. Je blijft je leven lang thuis wonen tot je het ouderlijke optrekje mag overnemen. dat is geen probleem als het één kind beleid ook hier wordt ingevoerd. door het inwonen wordt ook meteen de mantelzorg geregeld.
Peter. Ja, ja….de natte dromen van politici en bestuurders! Moet er niet aan denken. Ben sowieso geen stadsmens, alleen voor theater en concert. Uiteindelijk is het niet uitvoerbaar, naar mijn mening. Voor dat wij de pijp uitgaan, zijn we toch van plan om helemaal in Spanje te gaan wonen. Daar zijn er ook veel burocratische struikelblokken, maar het hele klimaat verhaal is er een van velen, en niet de hoofdzaak. Dit is in ieder geval niet meer on NL.
Udo
In de gedroomde 15 minute-city heb je helemaal geen auto meer nodig. Dan doe je alles te voet. Verder werk je achter een laptop thuis en je overlegd met collega’s via Zoom. Je blijft je leven lang thuis wonen tot je het ouderlijke optrekje mag overnemen. dat is geen probleem als het één kind beleid ook hier wordt ingevoerd. door het inwonen wordt ook meteen de mantelzorg geregeld.
Udo
reactie pleitte
Vanwege de geweldige “betrouwbaarheid” en bereik van batterijen laten de ministers zich rondrijden in fossiel aangedreven auto’s.
Feb 2022:
“Zelfs minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten hoeft niet elektrisch te rijden. “Een elektrische auto is nu nog niet praktisch genoeg.” ”
“Een volledig elektrische auto is helaas nog niet altijd de meest optimale keuze.
Minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten (via woordvoerder Pieter ten Bruggencate)”
Ik zou wel eens willen weten waarom dat niet de meest optimale keuze is, Lo.
Hij gaat niet naar de Schilderswijk, waar geen laadpalen staan (die hebben ze daar niet nodig, nog een paar jaar en het vinden van een parkeerplaats … een eitje).
Hij vliegt naar Berlijn en Parijs, of naar Davos.
(Delft geeft het goeie voorbeeld, moet gezegd worden: bij niet al te verre reizen verplicht de trein pakken.)
Als ie naar een ontmoeting gereden wordt kan tijdens het “moeilijke, intensieve, ik mag wel zeggen zware” beraad, zijn chauffeur de batterij opladen.
Wat zit die man te zeuren?
Veiligheid
aha, dat moet dus Jetten’s “Tank” worden – ook wel “the Beast” genoemd.
en als ie gaat vliegen, moet dat ding dan ook mee in het vliegtuig?
Air Force Three: here comes Jetten, the great wind farmer.
En ik moet hier aan denken: The turbines have numbers but no names. Nobody watches from the top of the towers. Mostly they are lonely as widowers in farmhouses.
What to do with such absence, such emptiness, such vacancy, all of it blown over by the relentless winds?
Die e-auto’s gaan ook nog een groot probleem worden. Ze kunnen soms zomaar aan de brand gaan want Lithium is eigenlijk na aan Natrium. Ik hoor dat als ze een keer in een ongeluk waren, de (Lithium) batterijen ook vervangen moeten worden. Dat betekent in de meeste ongelukken een totale afschrijving van de hele e-auto. Dat zal dan wel tot enorme verzekering premies leiden.
Let op mijn woorden. Slimme mensen zullen die e-auto’s gauw vermijden.
Henry, slimme mensen kopen een gesubsidieerde e-auto op de zaak én hebben als tweede auto een verbrander. Plus nu snel zonnecellen, want nog gesubsidieerd. Ik zie het in mijn straat bijna bij iedereen gebeuren.
Ja Johan.
Dat gaat goed totdat ze er achter komen dat hun eigen leven ook op het spel staat. Het zijn gewoon geen veilige auto’s. Door schade en schande wordt men wijs. Jammer genoeg.
Omdat de voorspelde klimaatrampen maar niet willen gebeuren begint het klimaatalarmisme steeds meer scheurtjes te vertonen. Laten we hopen dat het binnenkort barst en er mensen met verstand van zaken het voor het zeggen krijgen vwb klimaatbeleid.
Hopelijk vóór 2025.
We hebben in Brussel al genoeg van die ongekozen klimaatgekken zitten, gaan we in Nederland dezelfde weg op?