Van een onzer correspondenten.
Het loopt vergeleken met eerdere jaren nog niet echt storm als het gaat om de verkoop van elektrische auto’s. Volgens hoogleraar Maarten Steinbuch heeft dit voor een deel te maken met onzekerheden rond de mogelijk hoge motorrijtuigenbelasting die eraan dreigt te komen.
Auto’s met veel bereik zijn duurder dan 45.000 euro.
Het huidige en nu demissionaire kabinet wil per 2025 de mrb-vrijstelling voor elektrische auto’s afschaffen. Dan gaat een elektrische rijder met een volledig elektrische auto meer belasting betalen mede door het doorgaans hogere gewicht van een elektrische auto.
Die onzekerheden zorgen volgens Steinbuch voor een horde in de overstap naar elektrisch rijden. De ANWB, groot voorstander van de elektrische auto zei eerder tegen Nieuwsuur dat het op zijn minst een gewichtscorrectie terug hoopt te zien in de mrb-berekening voor elektrische auto’s.
NOS: weinig animo voor subsidiepot elektrische auto.
Dat de verkoop van elektrische auto’s niet zo hard gaat als de overheid waarschijnlijk had gehoopt, is terug te zien in het maar langzaam leegraken van de subsidiepot van dit jaar. Het deel dat beschikbaar is voor nieuwe auto’s is na ruim negen maanden nog voor voor de helft vol.
***
***
De ambtenaren proberen ons om te kopen met geld. Sorry, de overheid wil het gedrag van de burger positief beïnvloeden d.m.v. subsidies. Zo, dat laatste klinkt al een stuk beter.
Maar de gemiddelde burger weet best dat hij getild wordt, want op het moment dat de wegenbelastinginkomsten minder worden, doordat er te veel EV’s rondrijden, wordt die belasting ingevoerd voor EV’s. Het onderhoud van de wegen moet tenslotte wel betaald blijven worden.
Tja,
https://www.dumpert.nl/latest?selectedId=100072118_9155e320
Het hele concept is krankzinnig en duidt op sterke ideologische verblinding.
Laadpalen overal, lange oplaadtijden.
Als onze voorouders haast hadden dan verwisselden ze onderweg de paarden.
Nu gaan we ons overgeven aan wisselvallige energie voor auto’s. Grotere mismatch is niet mogelijk.
Verdubbeling van de stroomnet zou vereist zijn bij elektrisch rijden. Dat lukt voorlopig niet en zeker niet als die energie moet komen van wind en zon.
Zouden automobilisten dat aanvoelen?
Als iedereen aan de warmtepomp gaat en een EV heeft moet de capaciteit van het lichtnet met 80 procent toenemen. En dan nog
eens maal 2 als ook de industrie geelektrificeerd wordt.
Even nagerekend:
Nederland (eind)gebruikt 2100 pJ energie per jaar, dat is ongeveer 100 kWh (het is 92, maar ik gebruik 100 voor de leesbaarheid, het gaat om de orde-grootte) per persoon per dag (pppd). Daarvan is 15% in de vorm van elektriciteit, 15 kWh pppd. Zon en wind leveren 80 pJ per jaar (CBS, 2020) dat is 4% van het totaal en 25% van de elektriciteit. De andere 75% wordt gegenereerd door het verbranden van Amerikaanse bomen en ander organisch materiaal met een rendement van 40%. Aan de input is dan 115 kWh pppd nodig (2400 pJ per jaar).
Een huishouden, 2 personen, gebruikt 3500 kWh elektriciteit per jaar, 5 kWh pppd. Een huishouden gebruikt meer energie dan alleen elektriciteit. We hebben een auto die 20.000 km per jaar rijdt (25 km pppd). Onze auto rijdt 1 op 20, 0,5 kWh per km. Die vervangen we door een EV want die levert na 115.000 km wat klimaatwinst (professor Damien Ernst) op en er zit subsidie op die we zelf betalen. De EV gebruikt 0,2 kWh per km, dat is 5 kWh pppd. We verwarmen het huis nu HR++ 100% efficiënt met gas (1600 m3 = 16000 kWh per jaar, 20 kWh pppd), maar dat vervangen we door een warmtepomp. Die heeft een gemiddelde COP (rendement) van 2,5 bij behoud van de huidige radiatoren dus er blijft (elektrisch) 8 kWh pppd over.
Voor de elektriciteit die wordt geproduceerd door Amerikaanse bomen te verbranden (75%) met een rendement van 40% is de klimaatwinst van zowel de EV als de warmtepomp nul.
De elektriciteitsbehoefte van ons huishouden is nu opgelopen van 5 tot 5+5+8 = 18 kWh pppd. De energiebehoefte was 15 (auto) + 20 (gas) + 5 (elektrisch) = 40 kWh pppd, 40% van de totale energiebehoefte. De elektriciteitsbehoefte van het land is opgelopen van 15 naar 28 kWh pppd, bijna een verdubbeling. Voordat we bovenstaande verbeteringen doorvoeren wordt eerst de capaciteit van het lichtnet verdubbeld met behulp van renewable zonnepanelen en windmolens die na 25 jaar wanneer ze op zijn zichzelf kunnen renewen (mijnen, hoogovens, fabrieken, transport, installatie, recycling…) zonder gebruik te maken van fossiele brandstof. We trappen deze uitbreiding af door onmiddellijk de schoonste kolencentrale ter wereld te sluiten in plaats daarvan, in Europees verband, een vieze bruinkoolcentrale een paar kilometer over de grens bij Kerkrade.
Uiteraard, ook als alle benodigde capaciteit van renewable zon en wind er is, moet de bestaande productiecapaciteit (Amerikaanse bomen etc.) als back-up ook uitgebreid worden naar 28 kWh pppd. Ik laad mijn EV ’s nachts op en de warmtepomp draait ’s winters. Van de 30 dagen waait het 20 niet of te hard en op die 20 dagen schijnt 8 van de 24 uur de zon. De back-up wordt 2/3 * 16/24 = 45% van de tijd ingezet ook al is er oneindig veel zon en wind capaciteit.
We hebben nu ongeveer 40% van de landelijke energiebehoefte aangepakt en gaan verder met de overige 60%, 60 kWh pppd (industrie, transport, landbouw, …) waarvan 10 kWh elektrisch. Elektrificatie van de 50 kWh pppd levert ook hier efficiency verbetering op, maar lang niet overal (b.v de glasfabriek, Tata Steel), zeg ongeveer 65% gemiddeld, blijft over 22 kWh pppd elektrisch. De elektriciteitsbehoefte van het land is nu 60 kWh pppd (28 huishoudens en 32 industrie) en de bestaande (2021) productie capaciteit dient verviervoudigd te worden als back-up.
In 2050 als dit allemaal gerealiseerd is, is het gebruik van elektriciteit door verbranden van organisch materiaal gedaald van 115 naar 60*45% = 27 kWh pppd. De uitstoot daarvan (rendement 40%) is 67 kWh pppd.
We hebben door alles te elektrificeren een reductie uitstoot van 42% bereikt.
Om al deze energie, 60 kWh pppd uit zonnepanelen te halen zijn er 1,3 miljard panelen nodig (300 kWh per paneel per jaar, ongeveer 70 per persoon). Als de helft van de huizen geschikt zijn en we kunnen op elk daarvan 30 panelen (45 m2, 500 kg) kwijt dan is dat 17% hiervan, de rest in grote zonneparken. Deze parken beslaan 5% van het oppervlak van Nederland, zeg maar 1,5 keer de provincie Utrecht: ontruimen, platgooien en helemaal volbouwen en de mensen elders huisvesten. Vermenigvuldig deze getallen voor wind maar met een factor 10.
Maar we hebben nog maar 42% reductie bereikt en we gaan voor 100%, dus we gaan in de zomer opslaan in waterstof. Verlies aan energie 70%. Dan komen Noord en Zuid Holland er nog bij en is 15% van Nederland volledig bedekt met zonnepanelen.
Dit (zon) levert dan 350.000 kubieke meter afval per jaar op (levensduur 25 jaar). Ter vergelijking Borssele levert 1,5 m3 hoogradioactief afval per jaar, omgerekend naar “alle energie” (geen opslag nodig!) 300 m3 per jaar. En deze kerncentrales zijn WEL bestand tegen een flinke hagelbui!
@Henk van Veen:
https://davdata.nl/nederland-op-wind.html
https://davdata.nl/zonnepanelen.html
In de antieke windmolentijd zei men daarom: “wie het eerst komt die het eerst maalt”.
Bedankt voor de links David, ik heb ze opgeslagen.
Dat hadden ze ook nooit mogen doen, als de vrije marktwerking niet werkt deugd het niet.
Je ziet nu wel wat met de zonnepanelen gebeurt, ze zitten in de rats met hun panelen.
En wat zou het hun gebracht hebben zonder al hun subsidies, niets, 0,0, niemand die die dingen gekocht zou hebben.
Mensen laat je toch niet kloten door de overheid.
Koop betrouwbare dingen, een auto op brandstof, je hebt er veel langer plezier van dan van zo een elektrische auto.
En wat die meer kost kun je nog heeeeeel lang brandstof van kopen, en niet liggen te kloten in weer en wind met electrische laad kabels en bang om aico en verwarming aan te zetten.
Subsidies betekenen concurrentievervalsing. Zonder subsidies hebben elektrische auto’s geen bestaansrecht. (geduurd) En dan hebben we het maar niet over de mensonterende omstandigheden waaronder de grondstoffen gewonnen worden en in snel tempo zelfs worden uitgeput.
Ja, grondstoffen is een ding. Waar de journaille nooit aandacht aan schenkt is het feit dat grofweg 80% van de elektriciteit in NL wordt opgewekt met steenkool en gas, derhalve rijden EV’s voor het grootste gedeelte op fossiele brandstoffen. Er wordt dan wel geroepen dat je je EV thuis kunt opladen met behulp van je zonnepanelen, dat werkt alleen niet als je om pakweg 18.30 thuis komt.
Mijn audi a2 met driecilinder automaat diesel rijd comfortabel 1 op 33, met een tank van 20 liter kom ik minstens 600 km, dat ding kost in wegenbelasting (lichtmetalen autootje) ongeveer 200 euro wegenbelasting per 3 maanden, daar ga ik geen e auto voor kopen van 45000 euro met vele toeters en bellen die ik helemaal niet wil, en waar ik niet eens de volledige controle over heb en die ik overal bij moet laden zonder dat ik weet wat de prijs per KW is of word.
Mijn 3,2 liter Euro6 diesel pick-up rijdt 1 op 11 (autosnelweg tot 115 km/u). De roverheid maakt me iedere maand dik 175 euri armer. Maar ja, ik mag dan wel 3 ton trekken. Geeft een goed gevoel.
Johan, Frankrijk kent geen wegenbelasting, hihi. Mijn 3 liter diesel jeep van 2200 kg zou me anders 325 euri/mnd kosten.
@AnthonyF, bij jullie heet dat _tol_
Ik heb overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 (op autoweek.nl staan tientallen auto’s die 1 op 25-33 rijden) en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2,25 Euro. Dat is 11 cent per Km. Fastned rekent 69 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 16,5 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden.
Alleen de dure EV’s boven 50.000 € hebben beter rijberijk bij 10 minuten snelladen.
https://www.ad.nl/auto/zo-ver-komen-elektrische-autos-na-tien-minuten-snelladen~a97ea581/
Motorrijtuigenbelasting is een ding, maar de EV rijders zijn sinds afgelopen jaar geconfronteerd met een verdubbeling van de stroomprijs (bij de laadpaal), mede veroorzaakt door verhoging van de energiebelasting op stroom.
En die stroomprijs moet nog verder omhoog als je het aan de investeerders en exploitanten van offshore windparken vraagt. In Engeland en Amerika zijn de garantieprijzen te laag voor de windboeren om in te schrijven op nieuwe kavels: “.. mag er nog een paar onsjes groene subsidie bij .. of hogere garanties .. hogere energietarieven.. ? Anders doen we lekker niet meer mee aan jullie energietransitie spelletje”.
Toch wel bijzonder:
https://www.buienradar.nl
Het computermodel van de buienradar voorspelde voor vanavond geen neerslag.
Mijn eigen regenmeter staat sinds 4u vanmiddag op 7 mm.
Maar… de computermodellen die de temperatuur voor over 50 jaar voorspellen die zijn heilig.
Toevallig gisteren weer eens getankt, de prijs is hier vorige week fors gestegen. Maar dan nog is diesel spotgoedkoop met 1,78 antilliaanse gulden ofwel zo’n € 0,90 per liter… Er rijden hier wel een paar EV’s rond, voornamelijk van (semi-)overheid. Allemaal schone schijn want de bestuurlijke hotemototen rijden vooral rond in dure limousines op benzine. De EV-tjes worden vooral gebruikt door het lagere echelon dat de wijken in moet om burgers te ondersteunen dan wel bespioneren.
Voor de meeste mensen is een EV onbetaalbaar waardoor er ook weinig moeite gedaan wordt om openbare laadpunten te installeren. Kip en ei…
Kijk! volgens mij hebben ze in Frankrijk naar me geluisterd
http://bureaulesswatts.nl/duurzaam-verspilling/
Uit de update van Gerard d’ Olivat op Raad en daad in frankrijk
2. Elektrisch rijden: nieuwe ecologische bonus
De overheid heeft de berekeningsmethode onthuld voor haar nieuwe “groene” milieubonus, die in januari 2024 van kracht wordt voor de aankoop van een elektrisch voertuig. Tot nu toe werd de aankoopsubsidie van €5.000 (tot €7.000 voor huishoudens met een laag inkomen) toegekend ongeacht de CO2-voetafdruk van het voertuig over de hele levenscyclus.
Voortaan zal er een milieuscore worden bepaald voor elk elektrisch voertuig dat in Frankrijk wordt verkocht, waardoor het al dan niet in aanmerking komt voor de ecobonus. De milieuscore van het voertuig wordt berekend op basis van de milieu-impact van elke fase vóór het gebruik op de weg. Er wordt rekening gehouden met de materialen die bij de productie worden gebruikt (staal, ferrometalen, aluminium, enz.), de milieu-impact van de assemblage (energieverbruik, enz.) en de batterijen (gewicht, transport, enz.). Ook de logistiek wordt onder de loep genomen.
Het doel is om fabrikanten, waaronder Chinese fabrikanten, en hun toeleveranciers aan te moedigen om in Europa te produceren en zo te profiteren van overheidssubsidies. “De energietransitie moet fabrieken en industriële banen creëren in ons land”, stelt Agnès Pannier-Runacher, de Franse minister voor Energietransitie.
Dit bericht zal Bas G. wel weer negeren:
“Am heutigen Dienstagmorgen zwischen 10 und 12 Uhr sollten die Baden-Württemberger ihren Stromverbrauch drosseln: Die Stromleitungen aus dem Norden in den Süden sind nämlich überlastet. Aus diesem Grund müssen große Strommengen aus konventionellen Kraftwerken aus dem Ausland abgerufen werden. Die App “StromGedacht” wurde entsprechend auf Warnstufe Orange geschaltet.”
https://report24.news/deutsches-stromnetz-geraet-ins-wanken-baden-wuerttemberger-sollen-strom-sparen/?feed_id=33634
Wedden dat Bas weer er weer een draai aan weet te geven?