Foto Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Dankzij de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) zijn er dit jaar 16.200 gebruikte elektrische auto’s bijgekomen op de Nederlandse wegen. Het beschikbare subsidiebudget voor gebruikte elektrische auto’s was dit jaar € 32,4 miljoen. Deze geldpot is sinds 19 november leeg.

Het subsidiebeleid voor elektrische auto’s is een rupsje nooit genoeg.

Het totale subsidiebudget voor gebruikte elektrische auto’s was in 2023 ruim 1,5 keer hoger dan in 2022. Particulieren kregen dit jaar € 2.000 per gebruikte auto. Het totaalbudget van € 32,4 miljoen was voor het kopen en private leasen van gebruikte elektrische personenauto’s samen.  Op 9 januari 2024 kunnen particulieren weer € 2.000 aanvragen voor een gebruikte elektrische personenauto. De koop- of leaseovereenkomst moet dan worden gesloten op of na 1 januari 2024. Ook mag de gebruikte elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2024 op naam staan van de aanvrager. Voor een nieuwe elektrische auto kunnen particulieren in 2024 weer €2.950 aanvragen.

De burger wordt keurig verzocht de subsidies op te hoesten.

In 2023 zijn er tot nu toe ook ruim 13.000 nieuwe elektrische personenauto’s bijgekomen op de wegen dankzij de SEPP-subsidies. In de categorie nieuwe elektrische personenauto’s is op dit moment nog € 27 miljoen subsidie beschikbaar. Van dat beschikbare bedrag kunnen er nog ruim 9.000 nieuwe elektrische personenauto’s bijkomen. Particulieren krijgen € 2.950 per nieuwe auto.

Het subsidiebeleid voor elektrische auto’s is een rupsje nooit genoeg. Om de stagnerende energietransitie op gang te houden, als uitvloeisel van alarmistisch klimaatbeleid, moet de auto-industrie keer op keer worden gesubsidieerd. De burger wordt keurig verzocht de subsidies op te hoesten.

***

Bron hier.

***