Door Vijay Jayaraj.
De Indiase lowcost-luchtvaartmaatschappij IndiGo scoorde onlangs chocoladeletters op de voorpagina’s met een recordbestelling van Airbus-passagiersvliegtuigen. De deal, ter waarde van naar schatting 50 miljard dollar, is de grootste order in de geschiedenis van het Europese Airbus en is een staaltje Europese klimaat-hypocrisie.
Hoewel de bestelling van 500 van de A320-neo vliegtuigen een grote order is voor Airbus, wordt het een ‘tegenslag’ genoemd voor het klimaat. Het is in dit verband vermeldenswaardig dat Air India, een andere grote luchtvaartmaatschappij, onlangs ook bestellingen heeft geplaatst voor een totale verkoopwaarde van $ 70 miljard voor 470 vliegtuigen van Airbus en Boeing, waaronder 70 modellen met twee gangpaden.
Deze orders van IndiGo en Air India voor in totaal 970 nieuwe vliegtuigen zijn tekenend voor de groeiende economische macht van India en de daar sterk opkomende middenklasse. Vliegreizen zijn nauw verbonden met economische groei en deze bestellingen zullen bijdragen om aan de snel groeiende vraag van het subcontinent te voldoen.
De orders zijn echter ook een voorbeeld van opkomende economische grootmachten zoals India en China die zich openlijk verzetten tegen de wereldwijde klimaatwaanzin en de roep om de uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen.
Luchtvaartindustrie en emissies
De International Air Transport Association (IATA) heeft tal van doelen gesteld om de CO2-uitstoot tegen 2050 te verminderen. Volgens IATA: “Tijdens de 77e IATA jaarlijkse algemene vergadering in Boston (VS) op 4 oktober 2021, werd een resolutie aangenomen door IATA-luchtvaartmaatschappijen die zich om tegen 2050 een CO2-neutrale uitstoot van hun activiteiten te bereiken.”
Om dit doel te bereiken is een forse reductie van de uitstoot nodig. Het is onduidelijk of de nieuwe vliegtuigovereenkomst van IndiGo zal helpen om de emissiedoelstellingen van de IATA te halen. De A320-neo is weliswaar zuiniger dan de vorige modellen, maar produceert nog steeds aanzienlijke emissies.
Volgens Airbus stoot de A320-neo 20% minder CO2 uit dan zijn voorganger A320-ceo. Dit betekent echter nog steeds dat elke A320-neo ongeveer 100 ton CO2 per jaar zal uitstoten. Dat is ongeveer 50.000 ton nieuwe uitstoot per jaar bovenop de uitstoot van IndiGo’s bestaande, omvangrijke vloot. Dat is aanzienlijk meer dan nul – al dan niet netto.
Overeenkomst van Parijs en Net Zero zijn zinloos
Talrijke nationale leiders hebben ambitieuze doelen gesteld om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, die volgens hen een bescheiden opwarming van het klimaat (die zij irrationeel genoeg, ‘gevaarlijk’ achten) zullen tegengaan. Het Akkoord van Parijs roept bijvoorbeeld op tot een piek in de wereldwijde uitstoot in 2030 en tot een slecht gedefinieerd netto nulpunt in 2050. Het akkoord biedt geen redelijke manieren om het doel te bereiken, noch wetenschappelijk geldige redenen om dat te doen.
Ondertekenaars van de Overeenkomst van Parijs zijn onder meer India en Frankrijk, respectievelijk de thuislanden van de kopers van vliegtuigen en van Airbus.
India is nu al de op twee na grootste uitstoter van broeikasgassen ter wereld en hun luchtvaartsector is een van de snelst groeiende ter wereld. Met een groeiende bevolking van al 1,4 miljard, staat de Indiase regering onder druk om het aanbod van betaalbare vliegreizen aan burgers te bevorderen. Als gevolg hiervan is het onwaarschijnlijk dat reizen worden beperkt, zelfs als dergelijke maatregelen nodig zijn om de uitstoot te verminderen.
Frankrijk heeft een andere aanpak gekozen voor het probleem van de klimaatverandering, door de korte-afstandsvluchten binnen het land te verbieden en zo de uitstoot te verminderen. Hun nieuwe wetsvoorstel verbiedt vluchten wanneer er ook een treinreis van 2,5 uur of minder beschikbaar is. De wet heeft gemengde reacties opgeroepen onder milieuactivisten die klagen dat het niet ver genoeg gaat.
Nu heeft datzelfde Frankrijk Airbus wèl toestemming gegeven om de recordbestellingen van IndiGo en Airbus aan te nemen. Het is onbegrijpelijk waarom Frankrijk zijn eigen burgers wil dwingen te stoppen met vliegen, maar de massale productie en verkoop van vliegtuigen voor korte-afstandsvluchten aan anderen zou goedkeuren.
De incongruentie van Frankrijk – Parijs is nota bene de plaats van de ondertekening van de Overeenkomst – die enorme vliegtuigorders toestaat van landen met een hoge uitstoot, illustreert de voortdurende kloof tussen de opvattingen van de netto nul-voorstanders en de realiteit. Ontwikkelingslanden zullen internationale klimaatdoelstellingen naast zich neer blijven leggen, naarmate ze zich meer bewust worden van het aanpakken van economische problemen.
***
Bron hier.
***
Hoe moet voorbeeldland Nederland de bovenbeschreven scheefgroei nu weer compenseren?
Ik wil het gras niet wegmaaien voor de Jettjes en Tjeerten maar moeten we geen deuk slaan in onze vliegtuigen zodat ze gesaneerd kunnen worden? U weet wel, zoals we met onze vissersschepen doen.
Laten we weer luchtschepen gaan bouwen à la Hindenburg, gevuld met groene Timmermanswaterstof en deze gratis toegankelijk maken voor 67-plussers. Win-win, weet u wel.
[compenseren] een eeuwenoud mechanisme.
Anno 1500 vastte men in kloosters ter compensatie van slemppartijen en luxe uitspattingen erbuiten.
Troubadour
Wees voorzichtig. Geef de XR geen gekke ideeën. Straks gaan de de vliegvelden op ipv de A12
De = ze
Hebben ze al eens gedaan Henry. Op zowel Schiphol als op Eindhoven.
Ze kunnen straks vliegen op kerosine gemaakt van plantaardige oliën. Net als de hernieuwbare diesel is dit goed voor het klimaat. De opdracht van de Europese Unie is in de eerste plaats europa klimaat neutraal te maken als voorbeeld voor de rest van de wereld. Met al het verdiende geld uit de export kunnen we onze eigen klimaat industrie opzetten. Zo gaat dit land zijn eigen circulaire zonnepanelen maken. Circulair is de toekomst. Het zorgt er voor dat als een subsidie regeling is afgelopen je kunt doorrollen naar een volgende subsidie.
EaB
Dan kunnen de rijken met een gerust hart vliegen en de armen hun maaltje bij elkaar schrapen. En dat dan in een land met een gedecimeerde boerenstand.
Dat wordt concurreren om de nog beschikbare landbouwgrond. Afgedankt fritesvet als brandstof is dan natuurlijk ook niet meer beschikbaar door de overheid die ons allen, bezorgd als zij is vooral vet- suiker- vlees- en alcoholvrij wil laten eten en drinken.
https://heartland.org/opinion/biofuel-justifications-are-illusory/
https://heartland.org/opinion/peer-reviewed-study-biofuel-programs-destroying-grasslands/
https://www.youtube.com/watch?v=GmZeE91zO5Q
Niet zo gek dat de contracten in Parijs worden getekend , want het ging om de Nieuwste economie; een nieuwe economische entiteit , die was bedacht om de haperende wereldeconomie van nieuwe brandstof te voorzien. Klimaat en CO2 waren de verhalen waarmee het volk werd en wordt zoetgehouden in de media en vakbladen. Tegen het akkoord van Parijs in, stijgt de CO2 uitstoot en neemt de consumptie van fossiele brandstoffen toe in plaats van dat die afnemen , maar dat heeft niemand meer in de gaten in de Babylonische spraakverwarring . Groeien en krimpen tegelijkertijd . Het kan niet, maar we houden stijf de kaken op elkaar .
Binnenkort zal de klimaatlobby – het deel dat nog steeds gelooft in de verhalen – de onnozelen- maar ook het deel dat daarop haar verdienmodel heeft gebouwd – de opportunisten ( benedicte Ficq) – het zover hebben dat Tata steel naar India verhuizen zal. De economie van India zal keihard groeien en de welvaart van de bevolking snel toenemen . Dan heb je meer vliegtuigen nodig met een bevolking van 1,4 miljard.
Je hoort het de westerse hypocrieten al roepen: dat je de indiërs niet dezelfde welvaart moet geven dan die wij hebben, want dat kan de planeet niet aan .
Andere landen steken de dikke middelvinger op, en hier slopen ze verder, bedrijven vertrekken, of buitenlandse zien Europa niet meer staan.
Vandaag gaat de nieuwe slacht-wet in, en die gaat steeds verder tot het straks te laat is, verduurzamen met de tijd is goed daar waar het kan, maar op grote schaal dwingen brengt ellende.
Gezonde concurrentie is straks niet meer mogelijk, de prijzen van producten rijzen nu al de pan uit.
Vanaf 1 juli geldt de aangescherpte energiesparingsplicht.
https://www.warmte365.nl/nieuws/vanaf-1-juli-geldt-de-aangescherpte-energiesparingsplicht-65A6B1AF.html
“Toezicht en handhaving op de energiebesparings-, informatie- en onderzoeksplicht bestaat al, maar komt vanaf 1 juli bij de 29 regionale omgevingsdiensten te liggen.”
Ik voorspel een uitbreiding van de omgevingsdiensten. Meer ambtenaren en hogere belastingen (WOZ) om dit alles te bekostigen. De bedrijven krijgen weer hogere administratieve lasten, die uiteindelijk op de kopers van hun producten zullen worden afgewenteld. De EUSSR heeft tenslotte het beste met u voor.
Oh ja, of je je eigen potten pannen mee wil nemen naar de snackbar. Mafketels.
Theo.
Wacker Chemie, een van de grootste producenten van silicone dichtstoffen, silicone en silicium voor de chip industrie gaat miljoenen investeren in een nieuwe siliconen productie in China en dus niet in Duitsland of Europa. Maar de Duitse groenen en ook onze club in NL gaan gewoon door met de afbraak en het versnellen van de teloorgang van onze industrie. Het zijn met z’n allen totaal ideologisch verkwanselde figuren die alleen maar het WEF volgen. Wanneer wordt de burger eindelijk eens wakker???
Udo,
Ik weet het ook niet meer hoe ze allemaal heden zo doorgedraaid zijn.
Het lijkt wel of ze ons bewust willen verarmen en ze zijn al heel goed op weg.
Denk alleen maar eens aan het nieuwe pensioenstelsel, zonder goede winsten geen pensioen, trouwens de wet is vandaag in werking getreden.
Grote onenigheid met diverse landen die geen asielzoekers meer willen hebben, want Brussel wil de halve wereld laten komen, en dan weet je al dat dit op de lange termijn niet betaalbaar is.
Rutte was helemaal voor terwijl ze nog geen bouwkeet hebben voor de mensen te huisvesten.
Nog nooit zoveel domheid op een stokje zien zitten.
Ene Verheggen probeerde op 6 juni mensen angst aan te jagen met een “uitleg” over toenemende turbulentie voor de luchtvaart.
Kennelijk hechten Elbers van Indigo en Cambell Wilson van Air India niet veel waarde aan de alarm uitleg van Verheggen.
Die 970 vliegtuigen hebben kennelijk geen last van “Verheggen turbulentie”.
Middendorp van buienradar (ook RTL) vertelde in hetzelfde bericht van RTL dat “warme lucht” minder draagkracht gaf voor vliegtuigen waardoor er minder vracht en passagiers meekonden.
Kennelijk is er zo zelden “warme lucht” in India of van zo weinig invloed dat men er graag met 970 nieuwe vliegtuigen doorheen gaat vliegen.
Ach die onzin had ik eens graag gehoord, zou hij wel weten waarom een vliegtuig vliegt.
Hij zou toch als geen ander moeten weten wat turbulentie is en doet, van zware tot lichte.
En natuurlijk stijgt een zweefvliegtuig door koude thermiek op, dat had Middendorp goed goed gezien, dat had hij ook nog moeten vertellen, want koude lucht stijgt op, tjonge jonge toch.
Een hete luchtballon vliegt alleen door opstijgende warme lucht in de ballon, kan dus niet vliegen in warm weer, kan ook niet vliegen in thermiek, levensgevaarlijk, terwijl een zweefvliegtuig het juist moet hebben van warme opstijgende lucht, die op grotere hoogte zeer sterk kan worden, zelfs zo sterk dat je er uit moet vliegen.
Maar goed ik heet niet Verheggen of Middendorp, neem aan dat ze jaren vlieg ervaring hebben, vooral in Afrika.
Vliegen is sowieso linke soep geworden in deze klimaatcrisis, toch? Warme of koude lucht. Het klimaat is helemaal van slag, toch?
Dit betekent echter nog steeds dat elke A320-neo ongeveer 100 ton CO2 per jaar zal uitstoten.
Moet dat niet zijn per dag? 100 ton CO2 komt overeen met 10 uur vliegen. Een A320 kan 30000 liter kerosine meenemen, dat komt overeen met tegen de 100 ton CO2.
Het exacte getal ken ik niet. Maar in essentie heb je zeker gelijk.
De klimaatwaanzin geldt alleen voor burgers, de kwaadaardige elite viert elke dag op de mooiste plekken van de wereld feest en vliegt daar met een eigen vliegtuig heen.
Voor deze elite is vliegen net zo gewoon als dat wij met de auto naar AH rijden.
Nee Cornelia. Hoe vaak moeten we het nog uitleggen? Er bestaat geen elite, en helemaal geen kwaadaardige elite. De vijf banken die 95% van alle derivaten in handen hebben, een bedrag van 220 biljoen dollar, plus de drie grootste beleggingsmaatschappijen -goed voor tientallen biljoenen dollars aan belegd vermogen- vormen echt geen elitair machtsblok. Hoe bedenken mensen dat die conglomeraten van zo veel geld ook uit zijn op macht? Complotdenkers, dat zijn het!
Sarc…
Bouwt Airbus geen vliegtuigen, dan bouwt Boeing ze wel, of desnoods een Chinees bedrijf.
Het blijft uiteraard een spagaat. In Europa bouwen we -nog steeds met fossiele energie- vliegtuigen die ergens anders het klimaat aan gaan tasten. Zouden de vliegtuigen niet in Europa gebouwd worden, dan doen andere landen dat wel, dus qua uitstoot blijft het wat dat betreft gelijk. Linkse mensen hebben er desondanks moeite mee. Geen moeite hebben ze met het ontzeggen van vliegtuigen aan andere volkeren, terwijl ze zelfs er lustig op los vliegen.
Wat uiterst merkwaardig is, is dat Extinction Rebelion lui, en alom hun sympathisanten, zich niet lijken te realiseren dat de (door hun uitgevonden) grootte van de CO 2 voetafdruk o.a. het meest er toe doet. . Daar moeten ze de gewone man en de (gegoede) middenklasse niet mee belasten.
En merkwaardig is dan nog zacht gezegd. Ze realiseren zich veel meer niet, zo niet vrijwel alles.
150 jaar geleden waren er 1 miljard mensen. Nu 8 miljard. Niet bepaald duurzaam.
We worden ‘bestormd’ door vluchtelingen uit gebieden met een tot 20-voudige bevolkingsgroei.
Het gaat ook ten koste van natuur, milieu en klimaat.
De ‘Westerse klimaatdiscussie’ is volstrekt krankzinnig. Geen enkele ‘deskundige’ weet ook maar iets van een oplossing te bedenken en het is voor de ‘deskundigen’ not done om eerlijk te zeggen dat ze het ook niet weten.
Terwijl het basisprobleem onbesproken blijft verzinnen de ‘deskundigen’ gigantische problemen met betrekking tot één gevolg van één facet van het basisprobleem. De media en de politiek gaan vervolgens schreeuwen en krijsen dat alle middelen voor alles besteed moeten worden aan dit ene probleem omdat anders de mensheid vergaat. De paniekzaaiers jagen de mensheid met opzet het zelfgemaakte ravijn in.
Interessant detail hierbij is dat de wereldelite bestaande uit koningen, presidenten en miljardairs, in hun privé vliegtuigen de hele wereld over gaan om de vertellen dat het klimaat naar de kloten gaat. Ze spreken de waarheid en liegen tegelijkertijd.
India heeft groot gelijk om zich niet te storen aan de klimaatmaffia.
Ze hebben zich ook niet overgeleverd aan machtswellustelingen als Timmermans.
Ton Kuijper
Misschien wil India er bij de eerste levering Timmermans als mascotte bij.
Als poppetje, bungelend in de kockpit.
“dat elke A320-neo ongeveer 100 ton CO2 per jaar zal uitstoten” ???
Foutje? Zo’n ding verstookt toch al gauw 100 ton brandstof per vlucht? Ik denk dat het eerder om 100.000 ton per jaar gaat dan 100 ton uitstoot.
@PP de Groot
Wat ik heb kunnen vinden:
Een A320 zou bij kruissnelheid (828 km/u) 3125 liter kerosine per uur gebruiken.
Als het toestel 12 uur per dag vliegt is dat 37.500 liter per dag.
Dat is een uitstoot van 37.500 x 2,5 Kg/l = 93.750 Kg CO2 per dag.
Bij 250 dagen van 12 uur vliegen per jaar is dat 23 miljoen Kg CO2 ofwel 23.000 ton.
De A320-neo zou 20% minder CO2 uitstoten, dat wordt dan 19.000 ton.
Heb ik fout gerekend?
Dus is CO2 2.5 keer zo zwaar als kerosine?????
@Rien
Ja, dat is wat ik kan vinden.
Zelfs nog iets zwaarder want 1 liter kerosine weegt0,8 Kg, dan wordt het 3,1 Kg/liter.
Dat lijkt misschien raar maar je moet bedenken dat de C (koolstof) in de brandstof samen met molecuul O2 (zuurstof) uit de atmosfeer wordt gecombineerd tot CO2
Het moleculair gewicht van C is 12 en van O is 16.
CO2 weegt dus 12+ 2×16 is 44.
CO2 is dus 3,7x zo zwaar als C alleen.
Ik bedoelde natuurlijk 3,1 Kg CO2 per Kg kerosine.
Tijdens de corona periode werd duidelijk, dat wij meer thuis gingen werken, minder gaan vliegen en dichter bij huis blijven. De trein moet het alternatief zijn voor het vliegen.
De huidige situatie. Files zijn langer dan voor corona. thuiswerken is niet populair, aan de lijve ondervonden, alle vliegtuigen waar ook ter wereld, stampvol. NS schrapt de internationale trein, Amsterdam-Breda-Brussel. Zijdelings betrokken bij een aanplantprogramma van Morenga bomen, van het blad kan bio olie gemaakt worden en het vangt CO2 op. Project is in India.
F.W.Popma
Dat moet dan een aardig oerwoud worden om die bestelde vliegtuigen van brandstof te voorzien. Misschien zijn kerncentrales met daaraan gekoppelde waterstoffabrieken toch een betere optie en kunnen ze de landbouwgrond ter beschikking houden voor een belangrijk deel de 1,5 miljard Indiërs die ook wel wat extra’s op hun menu kunnen gebruiken
F.W. Popma
Ik neem aan dat je Moringa bedoelt. Ik las dat de boom al in gebruik is om de armlastigen van extra eten te voorzien. Dat wordt dan wel concurrentie.
https://www.onszaden.nl/moringa_oleifera. op zich lijkt het mij een mooi gewas omdat zoals beschreven alles hoogwaardig bruikbaar is.