Van een onzer correspondenten.

Alfen, verkoper van laadpalen en andere systemen voor het elektriciteitsnet, heeft de groei in het tweede kwartaal van dit jaar bijna zien stilvallen. Het bedrijf behaalde een omzet van 110,7 miljoen euro, 1 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De operationele winst daalde, van 20,2 miljoen vorig jaar, tot 8,4 miljoen euro.

De halfjaarcijfers van Alfen laten een onthutsend beeld zien van de markt voor laadpalen. Waar vorig jaar een enorme groei werd doorgemaakt, met een omzetstijging van 200%, daar moet Alfen nu een neergang van 36% slikken.

De laadpalenproducent waarschuwde vorige week al voor een tegenvallende omzet in heel 2023. Een zwakkere vraag op de markt voor oplaadsystemen voor elektrische auto’s zit de onderneming dwars. Daarbij zijn er sinds vorig jaar grote voorraden aan laadsystemen ontstaan die nog moeten worden verkocht.

Een vakantieparkeigenaar: ‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’

NRC schrijft:

‘Probleem voor Alfen is dat markten voor elektrische opladers in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk achterblijven bij de verwachtingen. Een belangrijke reden daarvoor is dat klanten minder subsidie ontvangen.’

Het sentiment rondom laadpalen lijkt aan het kantelen, niet in de laatste plaats doordat de energietransitie hapert: het stroomnet kan het niet behappen.

De huidige problemen betreffen alleen personenauto’s, voor vrachtverkeer zijn de uitdagingen nog veel groter. Als op het wankele pad van de energietransitie wordt doorgegaan en afscheid wordt genomen van fossiele energie, heeft de logistieke sector in 2035 bijna drie keer zo veel elektriciteit nodig als nu het geval is. Het opladen van vrachtwagens en bestelbusjes tegen die tijd net zo veel stroom als een derde van alle Nederlandse huishoudens — bijna 3,5 miljoen gezinnen. Voor het opladen van een bestelauto of vrachtwagen is bovendien een dikkere stroomkabel nodig.

Was tien jaar geleden de standaardvraag van vakantiegangers bij vakantie-parken: ‘Is er wifi?’, nu willen mensen van tevoren graag weten of ze hun elektrische auto kunnen opladen op park of camping. Vakantieparken gaan er verschillend mee om. Een vakantieparkeigenaar:

‘Ik heb toch ook geen tankstation voor dieselrijders op het park?’

De in Almere gevestigde laadpalenfabrikant spreekt van ‘uitdagende marktomstandigheden’.

***

Bronnen hier.  hier en hier.

***