Van een onzer correspondenten.
Wie in een elektrisch voertuig (EV) rijdt in Utrecht gaat mogelijk problemen ondervinden met opladen. De Utrechtse gemeenteraad overweegt laadpalen tijdelijk of zelfs permanent uit schakelen in de strijd tegen netcongestie.
Netcongestie is al langer een fors probleem in Nederland; door de snelle elektrificatie van ons land loopt ons elektriciteitnet tegen zijn limieten aan. Het is niet voor het eerst dat uitschakelen van laadpalen als een mogelijke oplossing wordt gezien. Netbeheerder Stedin pleitte onlangs al voor het uitschakelen van laadpalen tussen 16:00 en 21:00 uur.
Er gaan echter ook stemmen op vanuit de Utrechtse PvdA- en ChristenUnie-fracties om EV’s uit Utrecht te weren.
Het ging om een oproep aan eigenaren om hun laadpaal vrijwillig gedurende deze uren uit te schakelen. Dit moet helpen de grootste piekbelasting tegen te gaan; in deze tijdsperiode hangen veel EV-rijders hun voertuig aan een laadpaal zodat deze gedurende de nacht oplaadt.
In de gemeente Utrecht willen ze hier dus mogelijk een schepje bovenop doen. In de gemeenteraad gaan stemmen op laadpalen tijdelijk of zelfs permanent uit te schakelen in de strijd tegen netcongestie. Het is onzeker of deze maatregel ook daadwerkelijk wordt ingevoerd. Wel is alvast besloten het laadvermogen van laadpalen in de middag en begin van de middag terug te schroeven. Dit betekent in de praktijk dat EV’s meer tijd nodig hebben om op te laden.
Tegelijkertijd blijft het aantal laadpalen stijgen.
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) ziet tegelijkertijd kansen in de oproep van Stedin om laadpalen tussen 16:00 en 21:00 uur volledig uit te schakelen. Indien in deze periode toch geladen moet worden, zouden EV-rijders dat tegen een aanzienlijk hoger tarief kunnen doen.
Er gaan echter ook stemmen op vanuit de Utrechtse PvdA- en ChristenUnie-fracties om EV’s uit Utrecht te weren. Dit is opvallend, aangezien Utrecht juist actief inzet op het weren van voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor. Zo beschikt Utrecht al jaren over een milieuzone voor dieselvoertuigen. Vanaf 2025 weert de gemeente dieselvoertuigen in zijn geheel uit de binnenstad.
Tegelijkertijd blijft het aantal laadpalen stijgen. Zo kondigde MRA-Elektrisch afgelopen week aan in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht 35.000 extra publieke laadpalen te gaan plaatsen. MRA-Elektrisch is een project van de samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.
De aanpak van netcongestie is een belangrijk onderwerp voor zowel gemeenten als netbeheerders. Zo maakte netbeheerder TenneT onlangs nog bekend de komende tien jaar naar verwachting 160 miljard euro nodig te hebben voor investeringen in hoogspanningskabels en grote windenergieprojecten.
***
Bron hier.
***
Hernieuwbaar! En dat als remedie tegen opwarming van Aarde.
Hier een opname van een drone in Antarctica: een groep orka’s is ingesloten in zee-ijs en vecht om in leven te blijven; om en om happen ze naar lucht https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2024/02/20/antarctic-sea-ice-extent-global-warming-real/72654412007/
Ik zit in Zuid Duitsland met een hybrid rental. Mijn collega’s kwamen met een EV. Of 5 uur later of van ellende de EV naar Dusseldorf gebracht en het vliegtuig gepakt. Geen laadpalen, of bezet en snelladers rekenen prijzen die meer dan benzine of diesel kosten per km. Een regelrechte aanfluiting. Weg met die troep.
In Bloemendaal is dat beter geregeld. De bewoners hebben massaal een laadpunt op hun eigen oprit genomen.
@eaB – hier een reactie uit het originele stuk van Autoweek:
“Die oprit helpt echt niet. Ik heb mijn eigen laadpaal en als het in de herfst/winter koud mistig en windstil is, moet alle energie van centrales komen met Microsoft en Google en hun hyper scale stroom slurpers vragen dan hier te veel dan krijgt mijn zogenaamde slimme laadpaal op eens geen stroom meer. 15 uur aan de paal gestaan 3kw geladen. In de winter kan ik daar wel 8km ver mee komen ☹️. Gelukkig hebben we nog een benzine auto naast de BEV komende zomer gaan we daar ook mee op vakantie heeft meer koffer ruimte en kan met 1x tanken door naar Italië met de BEV sta ik om de 150km 30-45min te laden dat is geen optie. Met 100km/h is die 350km in werkelijkheid namelijk maar 250. Bij 20% moet hij eigenlijk aan de stekker en dan is de werkelijke laadsnelheid vaak matig to 80% en daarna schiet het echt niet meer op dus kan ik effectief 150km met 60% netto. EV leuk voor stads verkeer en 50-100km van huis afhankelijk van de temperatuur. Verder? geef mij maar een ICE!!!”
Vermindert dat de netcongestie?
Wat een ellende, wat erg voor die mensen, ze willen de wereld leefbaar maken en het gaat niet.
Ik hoorde de vorige week nog dat hier in de buurt een woningcorporatie een wijk energiezuiniger aan het maken is met isolatie en uiteraard zonnepanelen op het nieuw dik geïsoleerde dak.
Oei, dat ging toch niet helemaal, nu kunnen ze nog kiezen voor 4 panelen in plaats van heel het dak vol.
Wat erg toch voor die mensen en de corporatie die het toch zo goed met de mensen op deze planeet voor hebben.
Hun geluksgevoel licht helemaal in duigen en menig traantje zal vloeien.
Ik heb het zwaar met hun van doen.
Ook straks weer, op vakantie met de co2 neutrale auto en vechten om een laadpaal als ze naar zuid Europa afzakken.
Wat een ellende toch voor deze mensen, ze hebben het allemaal toch zo goed voor met ons.
Wel raar dat al deze mensen in hun vakantie juist de hitte gaan opzoeken die ze willen voorkomen.
Dan liggen ze te braden in de zon en eieren te bakken op de motorkap, o nee kan niet er ligt geen motor meer onder de kap.
Mijn geluksgevoel gaat juist omhoog als ik dit soort berichten lees :-)
Jan Smelik
Dat kan ik me voorstellen. Het helpt in elk geval om het, weliswaar langzaam, te laten doordringen.
Eerst moesten we van de overheid overstappen naar elektrisch. En nu dat redelijk lukt, kan het net het niet aan. Dat krijg je er nu van als je marktwerking uitschakelt. Daarom is communisme inferieur aan kapitalisme. Dat willen die linkse wereldverbeteraars maar niet leren.
De onnodige energietransitie en dito chaos veroorzakers in Nederland heten transitie-professor Jan Rotmans en bijgestaan door rubberen-VVD-er Ed Nijpels. Daarnaast de kritiekloze main stream media, de applaudisserende NPO en de dagelijkse krantvullende journaille.
Om zonder meetbare ‘klimaatwinst’ de dominant natuurlijke klimaatverandering te willen stopzetten, heb je dit soort economisch en sociaal-maatschappelijk destructieve ideologisch / politieke samenwerking nodig.
Utrechtse politici willen EV’s en ICE’s weren uit de Utrechtse stad. In feite zouden alle problemen opgelost zijn wanneer Utrechters de Utrechtse politici zouden weren uit de stad. Maar ja, pleps, paupers en autolozen kiezen de politici toch echt zelf.
ja , en die hebben niets te vrezen, want het grootste gedeelte van het electoraat verdient haar brood dankzij die politici. Sterker: politici en bedrijfsleven ( NGO’s) vallen samen.
Utrecht is vergeven van NGO ’s en in Utrecht en wijde omgeving is geen maakbedrijf meer te vinden. Het werk wat nog gedaan moet worden, wordt gedaan door werknemer die in dienst zijn van gesubsidieerde Werkbedrijven, vanwaar weer de roep voor meer immigranten is te verklaren.
Dat beleid geldt voor alle grote steden, die daardoor bevolkt worden door hoogopgeleiden en moderne slaven: De Gouden Eeuw 2.0 .
Om dat verder uit te bouwen is ook dit soort propaganda , waarvoor zelfs autobladen zich lenen.
Net een video gezien van Gideon van Meijeren, die weer ’s duidelijk maakt hoe een en ander werkt in deze tijd: die éen op én kan worden vergeleken met die ná de installatie van Hitler in 1933 .
mensen staan te juichen hier als het FvD en ‘foute ‘ media’ binnenkort verboden zullen zijn.
Gaat u maar rustig slapen.
Er is helemaal geen netcongestie .
Was het maar waar. Dan zou het namelijk gauw afgelopen zijn.
Waarom het FvD in hemelsnaam verbieden?
In een echte democratie vallen dit soort lamzakken vanzelf in hun zelfgegraven beerput.
Heb je 22 november 2023 gemist Bert en de recente peilingen en het debakel van de kandidaatstelling voor het Europees parlement?
Tja, die alternatieve media van je missen weleens wat geloof ik.
Waarom het FvD in hemelsnaam verbieden?
In een echte democratie vallen dit soort lamzakken vanzelf in hun zelfgegraven beerput.
Heb je 22 november 2023 gemist Bert en de recente peilingen en het debakel van de kandidaatstelling voor het Europees parlement?
Tja, die alternatieve media van je missen weleens wat geloof ik.
@ Anthony F ,
Wat een taal weer. Taal die hoort bij een militair van de oude stempel. brrrrrrr .
IJzersterke reactie weer Bert; ijzersterk, vooral door de enorme hoeveelheid keiharde tegenargumenten.
Kortom, nivo Cornelia.
Wel een zenuwpees met z’n FvD die AF
Utrecht overweegt laadpalen uit te schakelen in strijd tegen netcongestie.
Uitstel van executie, de energietransitie, die nog niet eens begonnen is, loopt al aan de grond.
@Cornelia – vreest niet, uw rijksoverheid schiet te hulp met een paar miljard subsidie https://www.ad.nl/utrecht/rob-jetten-schiet-wethouder-lot-van-hooijdonk-te-hulp-kan-miljoenensubsidie-haar-plan-nog-redden~a6b82843/ (achter betaalmuur).
Een energietransitie was nooit begonnen want een energietransitie bestaat niet . Wél een ‘economie van de energietransitie’ en die werd vrijwel voltooid zonder dat mensen het in de gaten hadden.
:-)
Zo blij dat we een 2.5 liter TD pick-up gekocht hebben op CUR. De huidige dieselprijs is ca. € 0,90 /liter tegen € 1,99 in NL (?). Wegenbelasting € 600 per JAAR. Elke week meerdere ritjes naar de bouwmarkt om bouwmaterialen te vervoeren, wat me dat al niet gescheeld heeft aan bezorgkosten (€ 35 per keer).
Er rijden hier slechts enkele EV’s rond, doorgaans (semi-)overheid. Met de regelmatige stroomstoringen hier is een EV geen pretje. Maar nu in NL ook georkestreerde stroomstoringen voor EV’s. Lekker bezig daar in Utrecht…
Wereld verbeteren maakt blind zo lijkt het.
Toont het bedroevende peil van onze regering.
Immers, van energie weten we alles af, alles is (was) tevoren exact te berekenen.
Tenzij het juist de bedoeling is dat de enegievoorziening in de prak loopt.
Bovendien rijden die auto’s in feite op kolen en gas.
Dat we daar niet eerder aan gedacht hebben! We leggen burgers en bedrijven heffingen op waarmee we subsidies geven voor (o.a.) elektrische auto’s en laadpalen, en als het net het niet aan kan schakelen we die laadpalen gewoon uit!