Laadpalen Utrecht. Foto Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Wie in een elektrisch voertuig (EV) rijdt in Utrecht gaat mogelijk problemen ondervinden met opladen. De Utrechtse gemeenteraad overweegt laadpalen tijdelijk of zelfs permanent uit schakelen in de strijd tegen netcongestie.

Netcongestie is al langer een fors probleem in Nederland; door de snelle elektrificatie van ons land loopt ons elektriciteitnet tegen zijn limieten aan. Het is niet voor het eerst dat uitschakelen van laadpalen als een mogelijke oplossing wordt gezien. Netbeheerder Stedin pleitte onlangs al voor het uitschakelen van laadpalen tussen 16:00 en 21:00 uur.

Er gaan echter ook stemmen op vanuit de Utrechtse PvdA- en ChristenUnie-fracties om EV’s uit Utrecht te weren.

Het ging om een oproep aan eigenaren om hun laadpaal vrijwillig gedurende deze uren uit te schakelen. Dit moet helpen de grootste piekbelasting tegen te gaan; in deze tijdsperiode hangen veel EV-rijders hun voertuig aan een laadpaal zodat deze gedurende de nacht oplaadt.

In de gemeente Utrecht willen ze hier dus mogelijk een schepje bovenop doen. In de gemeenteraad gaan stemmen op laadpalen tijdelijk of zelfs permanent uit te schakelen in de strijd tegen netcongestie. Het is onzeker of deze maatregel ook daadwerkelijk wordt ingevoerd. Wel is alvast besloten het laadvermogen van laadpalen in de middag en begin van de middag terug te schroeven. Dit betekent in de praktijk dat EV’s meer tijd nodig hebben om op te laden.

Tegelijkertijd blijft het aantal laadpalen stijgen.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) ziet tegelijkertijd kansen in de oproep van Stedin om laadpalen tussen 16:00 en 21:00 uur volledig uit te schakelen. Indien in deze periode toch geladen moet worden, zouden EV-rijders dat tegen een aanzienlijk hoger tarief kunnen doen.

Er gaan echter ook stemmen op vanuit de Utrechtse PvdA- en ChristenUnie-fracties om EV’s uit Utrecht te weren. Dit is opvallend, aangezien Utrecht juist actief inzet op het weren van voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor. Zo beschikt Utrecht al jaren over een milieuzone voor dieselvoertuigen. Vanaf 2025 weert de gemeente dieselvoertuigen in zijn geheel uit de binnenstad.

Tegelijkertijd blijft het aantal laadpalen stijgen. Zo kondigde MRA-Elektrisch afgelopen week aan in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht 35.000 extra publieke laadpalen te gaan plaatsen. MRA-Elektrisch is een project van de samenwerkende overheden in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.

De aanpak van netcongestie is een belangrijk onderwerp voor zowel gemeenten als netbeheerders. Zo maakte netbeheerder TenneT onlangs nog bekend de komende tien jaar naar verwachting 160 miljard euro nodig te hebben voor investeringen in hoogspanningskabels en grote windenergieprojecten.

***

Bron hier.

***