Van een onzer correspondenten.

De keuzen die wij dagelijks op ons bord maken hebben invloed op ons klimaat, vindt nu ook Albert Heijn. Daarom presenteert AH en Allerhande een ‘CO2e-wolkje’ bij producten en recepten. Het is een nieuw soort klimaat alarmisme via het boodschappenmandje. Het concern heeft naar eigen zeggen ambitieuze klimaatdoelstellingen. In 2030 wil men 45% minder broeikasgassen uitstoten dan in 2018 het geval was.

Albert Heijn streeft het goede na:

‘Zo kun je in een oogopslag zien wat de impact is van een gerecht en kun je gemakkelijker kiezen voor recepten met een lagere uitstoot.’

Hoe eten en drinken vervoerd wordt, heeft invloed op de ‘CO2e-uitstoot’. Over land of zee is beter dan door de lucht, zo stelt de van oorsprong Oostzaanse kruidenier. Daarom laat Albert Heijn onbewerkte groente en fruit naar eigen zeggen uit het buitenland alleen nog over weg of per boot naar Nederland komen.

Vanaf juli 2024 wil AH alleen nog maar witte eieren van de kip: kippen die bruine eieren leggen zijn slordiger met hun voer.

AH spreekt inmiddels van een ‘foodprint’, die begint met het verbouwen van gewassen en het houden van dieren, waarbij fossiele brandstoffen zoals olie en gas worden gebruikt. Daarnaast stoot ons vee broeikasgassen uit. Maar ook bij het maken, koelen, bewerken, verpakken en vervoeren van levensmiddelen is sprake van uitstoot. Elk stuk van de voedselketen heeft dus impact, zo leert Allerhande hun lezers.

AH-slogan: ‘klimaatbewuster, we zijn samen hap voor hap onderweg.’

Ook brengt het voedselconcern interessante kennis: wist je dat mosselen een lage C02-uitstoot hebben? Dat komt doordat ze genoeg hebben aan algen die in de zee zitten en geen extra voeding nodig hebben.

Het is maar de vraag hoe lang de forse, vette en overheerlijke AH-paté plakken nog in het schap mogen liggen. Deze week zijn ze trouwens nog in de bonus. Zie hier.

Ook de zeer luxe vleesproducten van graangevoerd vee worden nog gewoon gratis (!) thuisbezorgd. Zie hier.

Dat is het Lekkere van Albert Heijn.

***