Weekend. Na een drukke week eindelijk wat tijd om eens te zien wat er zoal op het internet qua klimaatdebat is gebeurd. Groot was mijn verbazing over het volgende WUWT-bericht:

Google to take on climate skeptics

Climate change skeptics who have created a political megaphone in Washington may finally meet their match in the world’s largest search engine.

Google.org, the technology giant’s philanthropic arm, has hand-picked a team of 21 fellows working in climate research to improve the way the science of global warming is communicated to the public and lawmakers through new media.

De altijd scherpe Willis Eschenbach is wederom op WUWT vernietigend over deze stap van Google.

Ik vraag me trouwens ook af wat de beweegredenen zijn van de betrokken onderzoekers om hieraan deel te nemen. En net zoals bij het IPCC begint het met de vraag: wie en wat bepaald nou eigenlijk wie er expert is om hierover iets te zeggen.

Vanuit een marketing-perspectief denk ik persoonlijk dat dit een hele, hele domme zet is. Recente onderzoeken laten zien dat het grote publiek nogal klimaatmoe is en zich eerder meer verzet tegen alles waar het IPCC voor staat en vertegenwoordigt dan dat het zich meer en meer achter het IPCC schaart.

De interessante vraag is nu: begaat Google hier een kapitale fout die op de langere termijn heel nadelig voor ze uit kan werken? Het begin van het einde van Google? De toekomst zal het leren.