https://www.youtube.com/watch?v=4xx7T9FgJ00

Na 6 jaar op de Friese prairie in het vriendelijke dorpje Dogville is de kogel door de kerk: het huis – mijn ‘Abdij‘ komt in eigen bezit. De balans valt netto positief uit, en dus slaan we hier permanent de bivak op. De keuze is deels economisch. Je kunt hier in vakantiegebied voor een normaal bedrag nog een huis met tuin krijgen, en afstanden in Nederland zijn de moeite niet. Binnen 3 uur rijden zit je in Brussel, binnen een dik uur in Amsterdam.

Je zit hier niet in dat overvolle mierennest van de Randstad waar je al snel claustrofobisch wordt. Wel in 1 van de mooiste delen van Friesland.Voor de mensen kwam je ook niet weer in Fryslan wonen, hoewel mijn lieve familie hier een belangrijk positief punt is. Wel de voor de ruimte en het bos naast de deur.

Orval

Orval

De meest gestelde vraag die je hier krijgt is: ‘Wat doe Jaaaai hier in Langweurrr‘, of ‘Nooo, jai k’homt hier ssseker niet weeeeeg’ met die typische nasale tongval..

Die vraag moet je niet als teken van interesse opvatten. Het komt voort uit de Diep-Friese dichotomie van ‘Ien fan us’ en ‘Net fan hjirre’: jij hoort hier niet.  Ook al ben ik 100 procent Fries en zie ik dat meer als een uiting van mentaliteit, dan de vraag of je altijd binnen je Postcode bent gebleven en met een nasaal accent en zonder intellectuele vorming wat binnensmonds mompelt.

Leaver dea as Slaef, die mentaliteit van onverzettelijkheid en oprechtheid, dat lijkt belangrijker voor identiteit dan met wat subsidie Nederlandse woorden een Friezige draai geven. Aquaduct wordt dan ‘akwadukt’ en duurzaam ‘dworsom’. Shallow Identity en subsidie. Verder adopteert men hier gewoon alles dat uit Amerika en de Randstad via mediapulp en het knipperende beinvloedingskastje (TV) komt, maar dan 10 jaar later.

Bij Culturele Hoofdstad 2018 hebben ze daarom Shakhira als act geboekt. Een over datum-bimbo. Ach, zo heeft ieder volk zijn/haar sterke en zwakke punten.

rz16-langweer-1Men heeft hier nog best iets te leren aan communicatieve vaardigheden, en hoeft schuchterheid en negativiteit niet met nuchterheid te verwarren. Of met bekrompenheid, die wonderlijke mix van minderwaardigheid en arrogantie. In plaats van enkel de pulp uit het Westen over te nemen, zou men ook de positieve zaken kunnen adopteren op communicatief vlak.

Mensen kunnen je hier na 6 jaar nog steeds aankijken als een soort wantrouwig dier en praten liever over je dan met je. Wanneer je met iemand op straat of in een winkel een spontaan gesprek kunt voeren of geintje kunt maken is het in 9 van de 10 gevallen geen Fries. Ik beschreef al het verschil tussen het warme bad bij de directie en brouwmeester van Gulpener en de koude douche van de Friese bierbrouwersvereniging. Dat is geen uitzondering op de regel, maar regel op de uitzondering.

In Amsterdam Zuid kocht ik in een winkel een tijdschrift en schrok – na een zekere Diep-Friezering- dat de verkoopster spontaan een gesprek begon. Oh ja, het was ook zo, dat was normaal, en je pingpongde terug.

Als je dat hier doet kijken ze je wantrouwig aan: ‘wat moet Jai van Mai’.  Toen wist ik zeker: nee, Diep-Fries wil ik niet worden, we gaan niet mee in dat minimalisme. Je gaat ook niet blaffen in de hoop dat je hond je dan begrijpt.

Verder heb je hier gewoon geen mooie vrouwen, het schoonheidsideaal van het Fries minimalisme dicteert alles boven de 20 (plofreet met bloempotkapsel) Alles dat er nog strak en lekker uit ziet zegt verder al ‘meneer’ tegen me  :-)

rz16-langweer-3En dat is helemaal goed, want zo word je niet afgeleid.

Je bent hier permanente toerist en kan in relatieve afzondering je aan werk, studie en training wijden; de 3 prioriteiten waarmee je de (mentale) onafhankelijkheid bewaakt en eigen koers. In afgelopen 6 jaar kon je ook vanuit deze uitvalsbasis je belangrijkste doelgroepen bedienen langs de Waddenzee en kustplaatsen, en ook nog eens nieuwe terreinen verkennen.

Dat filteren wat binnenkomt en je van prikkels afsluiten is ook de kern van het ‘Abdij’-concept, dat we hier de afgelopen jaren steeds beter uitwerken.  Het is losjes geinspireerd op Roger Scruton, Heidense filosofie (Bloed en Bodem), natuurlijk de christelijke filosofie (ik ben christen) en van de essentie van een abdij: een ommuurde tuin die de chaos buiten houdt, zodat je in studie en contemplatie je aan God kunt wijden.

rz16-langweer-7Waarbij je ‘God’ ook als seculiere metafoor kunt opvatten van ‘het goede leven’ en de vraag hoe je mens wilt zijn in deze wereld.Van Herman Finkers leende ik het idee om een soort kapel in te richten. Van de Regel van Benedictus kun je verder zaken als regelmaat en discipline afleiden, belangrijk voor een ZZP’er.

Je eigen koers dus.

Eerder gooide je al de televisie de deur uit, zegde de krant op om niet je mentale agenda te laten dicteren door andere mensen met meestal commerciële en politieke bijbedoelingen. Het kan in een bepaalde periode ook goed zijn, om je voor prikkels af te sluiten. Zo word je niet afgeleid door vormen van (negatieve) sociale druk, virtueel danwel reëel.

rz16-langweer-6Het is negatieve sociale druk, al dan niet zelf opgelegd, die je ontwikkeling sterk kan remmen. Omgekeerd kan positieve sociale leiding van goede mentoren met nieuwe inzichten je verder helpen. Vanmiddag belde nog zo iemand, een wetenschapper en christen. Morgen ontmoet ik weer twee andere mentoren. Fantastische mensen om me heen.

Belangrijk is ook in te zien dat ‘sociaal zijn’ verschillende invullingen kan hebben. Veel mensen verwarren ‘sociaal zijn’ met ‘sociaal aanzien’ in de zin van allemansvriend. Misschien ben je wel meer sociaal wanneer je een Ding An Sich-mens bent dat van een 1-op-1-gesprek houdt dat ook nog ergens over gaat.

Langweerderweg..

Langweerderweg..

In plaats van dat je in een (dronken) menigte wat doet alsof je het heel vreselijk leuk hebt. En alleen in zaken bent geinteresseerd voor zover dat op je ego betrekking heeft (Ding fur Mich) Je kunt ook geen allemansvrind zijn omdat je sociale processen juist iets te eerlijk doorgrondt als apenonderzoeker, en een sociale EROI (energy return on energy invested) hanteert.

Dat je dan niet goed in de markt ligt bij iedereen betekent vervolgens nog niet dat je sociale processen niet begrijpt. Je kunt het ook te goed begrijpen en daar een zekere distantie toe bewaren. Het is vaak toneel, en daarvoor is de tijd te kostbaar.

De Langweerderweg. Onze oprijlaan, die gaf de doorslag

De Langweerderweg. Onze oprijlaan, die gaf de doorslag

Je leven is het belangrijkste dat je hebt, dus wat let je om daar een eigen invulling aan te geven die van de mainstream afwijkt. Als je die mainstream afwijst, omdat je inziet dat deze een negatieve invloed had op je geestesleven en fysieke gezondheid.

rz16-langweerderweg-1Uiteindelijk wil je dan dat je niet het zwarte gat van je ego dient, maar iets toevoegen waar andere mensen ook weer wat aan hebben.

rz16-langweerderweg-2Vanzelf wanneer je verder bent gegroeid kun je dan dingen van de mainstream weer gedoseerd toelaten, maar dan als wijzer mens dat er beter tegen is bestand. Nog wat jaartjes oefenen maar de goede weg is ingezet. Iedereen dank die daar een positieve bijdrage aan leverde!

Verschillende bloglezers en collegae kwamen al op bezoek in mijn retraite en studie-centrum. Wees welkom, als je wat te melden hebt...

Verschillende bloglezers en collegae kwamen al op bezoek in mijn retraite en studie-centrum. Wees welkom, als je wat te melden hebt en van goede zin bent…

 

 

Print Friendly, PDF & Email