
Marga de Jager, ANWB.
Van een onzer correspondenten.
In het Klimaatfonds van de Rijksoverheid zit 35 miljard euro om Nederland te verduurzamen met allerlei subsidies. Voor het overgrote deel van dat geld is al een bestemming gevonden. Maar volgens de Mobiliteitsalliantie, een grote groep belangenclubs uit de vervoerssector, gaat maar 1,7 procent van het geld naar het verduurzamen van mobiliteit, terwijl de sector 18 procent van de vermindering van CO2-uitstoot voor zijn rekening moet nemen, zo meldt de NOS.
De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 26 bedrijven en organisaties: Keolis, GVB, EBS, FEHAC, Koninklijk Nederlands Vervoer, HTM, Qbuzz, NKC, MKB-Infra, Transport & Logistiek Nederland, RAI Vereniging, RET, Fietsersbond, Transdev, VNA, ANWB, KNAC, NS, Arriva, Rover, Vereniging Zakelijke Rijders, BOVAG, Bouwend Nederland, OV-NL, Schiphol en Wandelnet.
Openbaar vervoer komt in een neerwaartse spiraal.
‘De overheid moet af van de gedachte dat de geldstroom vanuit autobelastingen op peil moet blijven. In de praktijk maakt dit autorijden duurder, wat het noodzakelijke draagvlak onder de transitie aantast’,
aldus de Mobiliteitsalliantie.
Elektrische auto’s zijn nu nog vrijgesteld van wegenbelasting. Als dat voordeel in 2025 vervalt, moet de wegenbelasting wel worden verlaagd, vindt de alliantie. Elektrische voertuigen zijn zwaarder door hun batterij. Zonder een gewichtscorrectie is de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto 60 procent hoger dan voor een benzineauto van vergelijkbare grootte. Dit weerhoudt veel consumenten ervan een (tweedehands) elektrische auto te kopen.
‘Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Dat moet wel betaalbaar blijven’,
zegt Marga de Jager, voorzitter van zowel de ANWB als de Mobiliteitsalliantie.
***
Bron hier.
***
Niks wegenbelasting omlaag, ze hebben lang genoeg geprofiteerd van andermans centen, en dan nog subsidie 4000 euro en bpm, dat ze verdomme maar betalen, liever nu dan morgen.
De kleine burger die sowieso al niets heeft moet dat allemaal mee opbrengen zonder dat hij er zelf ook maar iets van heeft, net zo als die mee betaald voor andermans zonnepanelen.
Schiphol word ook gewoon weggestreept.
https://schipholwatch.nl/2023/06/17/schiphol-plots-verdwenen-uit-lijst-van-piekbelasters-stikstof/
Theo, het is van de zotte want het onderhoud van wegen wordt niet bepaald door op welke brandstof je rijdt maar door de belasting die je uitoefent op de weg dus het gewicht, de accelleraties en het remmen van de massa. Ev zijn 250-750 kg zwaarder dan een fossiele auto waarbij het gewicht bij het rijden ook nog eens afneemt omdat de brandstof opgaat. Het koppel bij een EV vanaf 0 naar de rijsnelheid is bij nul al maximaal dus meer slijtage van de banden, het asfalt, meer fijnstof. Bij het remmen krijg je het omgekeerde vanwege het hogere gewicht meer slijtsge van de banden, het asfalt, meer fijnstof dus meer kosten voor het onderhoud vanwege het significante hogere gewicht dus moeten EV meer belasting betalen. Ook moeten ze meer verzekeringspremies betalen omdat de impact bij een botsing veel groter wordt vanwege de E=1/2*m*v^2? In alle gevallen zijn ze altijd total loss. Dan vliegen ze spontaan in de brand, die niet te blussen is, dus mogen ze eugenlijk niet in parkeergarages parkeren en helemaal geen laadtation in parkeergarages.
Dan nog de belasting op de constructie de EV is 25-50% zwaarder dan een normale auto daar zijn de parkeergarages niet op berekend dus kunnen deze eerder bezwijken. Ook kunnen we problemen krijgen bij bruggen en viaducten die veel zwaarder belast worden vooral gevaarlijk bij files en remmen. Op alle bruggen en viaducten staan files rijen dik. Kortom EV zouden meer dan 2x zoveel wegenbelasting moeten betalen als een normale auto.
Aangezien er in het hoofdwegennet ca 1100 bruggen en viaducten in kennelijke staat zijn mag dit wel eens onderzocht worden voordat we problemen krijgen waarbij velemensen bij kunnen omkomen. Het is natuurlijk wel leuk om dit allemaal te willen zonder dat er echter de consequenties van zijn overzien/onderzocht.
Bob bruggen zijn berekend op 30ton vrachtwagens…
Hans, nee op tanks van 60-70 ton. Klasse 60.
Theo
Marga is ook een onvervalste alarmiste. De bepleitte transitie is bij haar in “goede” handen. Nou nog een betere en vooral lichtere oplossing voor die wegenvretende brandbare accu’s.
Theo, wij zijn even in Nederland, dus weinig reacties voorlopig.
Maar nu toch wel.
Helemaal met je eens. Laat de deugertjes maar dokken.
Hoe noemde Nescio dat soort ook al weer?
Uitvreters.
Anthony, leuk dan kan je wel even bij mij langs komen, glaasje wijn lekker dineetje, een hertebiefstukje, sigaar (Hajenius) en lekker ouwehoeren over klimaatmaatregelen, kortom genieten van het leven nu het nog kan.
Bob, nu even geen tijd ruimte.
Maar een volgende keer graag.
Hopelijk geen heimwee! :-)
Theo, maak je geen zorgen man.
Ik verlang nu al weer naar Fabrezan.
Dat noemen ze nu management by speech
Na zo ’n persbericht vliegen de platitudes je om de oren van ”Ja, ze willen ons allemaal arm maken ”, maar wat heb je nu aan arme consumenten. Automobiliteit is nog steeds de grootste economische entiteit waar – naar ik inschat – het grootste gedeelte van de werkende bevolking haar inkomen aan ontleent- direct of indirect- en tegelijkertijd de koopkracht om een auto te bezitten. Bedoeling is juist dat zoveel mogelijk mensen een auto bezitten, want automobiliteit is – naar ik schat ook weer – de grootste bron van inkomsten voor de Staat .
Hoe groot die is kan de overheid sturen door aan de knoppen te draaien, waaronder de knoppen om mensen aan te zetten zo’n elektriek mobiel aan te schaffen en dat werkt goed hoor onder groene hoogopgeleide technische analfabeten. Hier in Utrecht stad zie je ze veel.
Mensen kennen het spelletje wat de overheid elke keer weer speelt , dondersgoed, maar ze trappen er elke keer weer in. Het spelletje waarbij ze het volk eerst lekker maakt met subsidies en die later weer afbouwen. Ze zien Early adapters rijden in elektrische voertuigen en dan willen zij dat ook. ‘we doen het voor het klimaat en onze kleinkinderen’’ hebben ze geleerd uit de media én van de ANWB , consumentenbond en grootouders voor het klilimaat en ook daar kan ome Bert het schudden als ie probeert uit te leggen dat ze het slachtoffer zijn van een brutale roofoverval op klaarlichte dag. ‘’Denk je dat ze het bij de ANWB niet beter weten “? Gisteren nog Jan Rotmans en Minnesma op TV gezien ? Natuurlijk gaat niet iedereen een elektrisch voertuig kopen. Dat zijn vooral mensen uit de hogere inkomensgroepen die er een bij hebben ‘voor de kleine ritten “. Zodat ze de kids klimaatneutraal naar school kunnen brengen en klimaatneutraal boodschappen kunnen doen. Daarnaast hebben ze nog de Mercedes of Audi voor een bezoek aan oma. Buitenlandse reizen maken ze natuurlijk met het vliegtuig. Logisch . Onlangs kwamen mijn vriendin en ik al tot de conclusie dat je wel gek moest zijn als je met de auto naar Nice zou rijden. Zelfs met volle bezetting vaak.
Dus gelijk maar even kortsluiten tenslotte: ook alle berichten over Schiphol en vliegen horen bij de PR campagne. Kunt u zo overslaan. Net als de rest trouwens.
De ANWB wil dat de subsidiekraan voor economisch onrendabele e-auto’s opengedraaid blijft. Ook bij de ANWB zijn ze te dom om te begrijpen, dat subsidies de kostprijs in feite niet doen dalen. Degene die de subsidie opstrijkt verdeelt de kosten over degenen die de subsidie niet krijgen, maar wel moeten betalen.
Overigens bevindt de ANWB zich wat dat betreft in het goede gezelschap van organisatie zoals Eigen Huis, Urgenda etc. tot en met het Min. van Financiën aan toe.
Allemaal meestribbelaars van beroep. Vooral niet zelf kritisch na blijven denken over nut, noodzaak, haalbaarheid, betaalbaarheid, rendement en kosten-effectiviteit. Gewoon mee blijven bewegen met de stroom mee, vooral niet er tegen in.
Klimaatdoelen staan niet meer ter discussie (zegt ‘men’) en dus zijn deze heilig. Ze moeten dus koste wat kost gehaald worden (is de mainstream teneur).
Johan, bij de ANWB zijn ze net zo onbekwaam als bij VEH, etc zelfs de Consumentenbond. Ze lopen daar allemaal achter het narratief aan, een stelletje lemmingen zijn het totaal onbekwaam voor de functie die ze uitvoeren. Allemaal gehalte Minnesma en consorten. Autoos op H2 is een nog zotter idee daar houd je 25% over van de energie om over de opslag maar niet te praten. Deze bommen mogen helemaal niet in garages staan, levensgevaarlijk. Loopt iemand op straat en gooit zijn peuk weg, begin van de WOIII zo’n boem geeft dat.
Gezien die brand in Arnhem? Daar keerde de wal der realiteit het ideologische schip.
Aaneengesloten rijen van zonnepanelen op de daken van woonhuizen. Van te voren al afgeraden door branddeskundigen, maar ideologen laten zich niet verwarren door feiten, dus die zonnepanelen kwamen er.
En tientallen gezinnen zitten nu met de gebakken peren. Letterlijk. Met dank aan de energietransitieadviseurs!! (Mooi woord voor scrabble; verder betekenisloos).
Johan, is een nieuw woord voor het verbranden van geld dat is aan het eind van het jaar toch niet erg want dan krijg je er niets meer voor moet zelfs voor betaald worden om het weg te mogen gooien omdat het als chemisch afval beschouwd wordt vanwege de inkt.
Hoezo “als”?
Heeft de Roverheid (met een hoofdletter) dan nog een andere bron om kaal te plukken?
Subsidies zijn te allen tijde concurrentievervalsing. Tijdelijk gebruik is nog te begrijpen, maar langdurig, zoals we zien bij al di zg nuttige electricicicatie is gewoon verwerpelijk.
Jarenlange gewenning aan een bijna gratis luxe elektrische auto wordt zomaar abrupt afgeschaft. Hierdoor ontstaat aanzienlijke maatschappelijke onrust. Dus laten we samenwerken als niet elektrische rijders om fe lease rijders van een mooie nieuwe Tesla leasebak te voorzien. Graag samen met de gemeente die steeds duurdere parkeer vergunningen invoert. Bij gratis rijden van de zaak hoort ook gratis parkeren.
Henk en Ingrid zijn best bereid om een bijdrage te leveren. Zelf blijven ze maar in die oude autos rondrijden waar de lease rijders echt wat voor het klimaat willen betekenen.
Autorijden onbetaalbaar maken is een middel om iedereen uit de auto te krijgen, net zoals het verwijderen van parkeerplaatsen.
Al die verschrikkelijke deug-NGO’s hebben uitbundig geapplaudisseerd toen de SDG gepresenteerd werden. Nu ze de gevolgen daarvan voelen is het opeens huilie huilie. Nu is het te laat, jullie zijn de fuik ingelopen. Goed gedaan, jullie worden bedankt !
Totale kolder is beter dan een beetje onjuist.
https://twitter.com/raiseparadise/status/1670153665779314689
Dat de man feitenvrije onzin verkoopt, is niet zo erg. Wel dat hij het zelf gelooft. Nog erger is, dat hij zo dom is dat hij denkt dat ík zijn prulverhaal geloof.
De malloten zijn de wereld nog niet uit. Oververhitte geesten door klimaatopwarming. Zou zijn aangever dat gelezen hebben in de “Klimaatgeneraal”?
Niet helemaal onwaar, als het tenminste over het huidige en nabije *weer* gaat.
Juffen en meesters merken aan het gedrag van kinderen wanneer er storm op komst is.
Agressiviteit in het verkeer kent ook pieken en dalen, mogelijk (nooit aangetoond) door weersverandering.
En dan bedoel ik geen regen of sneeuw, want het speelt ook met mooi weer.
Ik ben op dit moment in Indonesië, voor het eerst weer sinds eind 2018. Er is hier wel het een en ander veranderd.
Ik zie hier nu ook hybride auto’s rijden, zoals de Toyota CRH. Ook elektrische auto’ s zie je nu, zoals een kleine wagen van WuLing, een Chinees merk.
Maar in Indonesië wordt elektriciteit voor het grootste deel met kolen opgewekt. Ook de Hyundai Ioniq zie je nu rijden. Maar al die elektrische auto’ s rijden in Indonesië op kolenstroom.
Net van de pers:
DNW klimaatdebat: Marcel Crok vs Guido van der Werf
https://www.youtube.com/watch?v=qR6iRGOUAMQ
Catrien
Bedankt voor de tip.
En zo moet dat. Een open debat zonder tevoren geclaimde dogma’s.
Helaas begon Guido er wél mee, maar desondanks vind ik het zowel van Marcel als van Guido een dappere aanzet tot een veel breder en open debat. Ik mag hopen dat het een breed vervolg krijgt zowel bij de MSM als bij de alternatieve media. Liefst zonder verhullend geneuzel over voorzorgsbeginsels en aanhangende kinderen en kleinkinderen.
Goed gesprek en Marcel speelt zijn rol met verve. Hij komt er steeds beter in. Ik val meer in de realistische benadering van Marcel en minder in de kennelijk meer uit gevoelde zorg/angst voorkomende benadering van Guido en Jurgen. Jurgen duidde er al op, vaak komt onze benadering voort uit de gevoelsinhoud die we in aanvang al hebben bij het bespreken van de kwestie. Dat lijkt me nu juist iets wat je moet onderdrukken om jezelf de kans te geven bij de feiten te blijven.
Duidelijk waarneembaar was ook het verschil tussen de geïnformeerde maar wat downplayende specialist Guido en de geïnformeerde generalist Marcel.
De groene subsidie ruif is een geweldig verdienmodel.
Alweer heb ik de boot gemist ….
Sinds wanneer betalen wij iets niet? Wij betalen altijd alles wat de aristocraten in de 2e kamer verzinnen. 60 cent van elke Euro die ik omzet gaat naar de belasting. En dan heb ik het alleen nog maar over inkomstenbelasting en BTW. Wanneer ik spaar, moet ik belasting betalen over die overgehouden 40 cent die ik met moeite spaar voor mijn oude dag. Als ik drink of autorij, betaal ik extra accijns enz.
Maar voor al die belastingcentjes krijg je wel wat voor terug! Stikstofslot, asieltsunami, zorgpremieverhoging, Afghanistandrama, toeslagenaffaire, Gronings rampgebied, woningbouwstop, digitale Euro en ontelbare verboden en regelgevingen.
Zonder subsidie koopt bijna niemand een EV.
Er is niet genoeg materiaal voor alle accu’s.
Over 10 jaar moeten al die accu’s weer worden vervangen.
Zonder subsidie voor salderen/terugleveren kunnen zonnepanelen nauwelijks uit.
De subsidies worden o.a. betaald van hogere energiekosten.
Molens idem.
Voorlopig hebben we te weinig elektriciteit, en ook nog op de verkeerde momenten.
Een ‘interessante’ businesscase.