Marga de Jager, ANWB.

Van een onzer correspondenten.

In het Klimaatfonds van de Rijksoverheid zit 35 miljard euro om Nederland te verduurzamen met allerlei subsidies. Voor het overgrote deel van dat geld is al een bestemming gevonden. Maar volgens de Mobiliteitsalliantie, een grote groep belangenclubs uit de vervoerssector, gaat maar 1,7 procent van het geld naar het verduurzamen van mobiliteit, terwijl de sector 18 procent van de vermindering van CO2-uitstoot voor zijn rekening moet nemen, zo meldt de NOS.

De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 26 bedrijven en organisaties: Keolis, GVB, EBS, FEHAC, Koninklijk Nederlands Vervoer, HTM, Qbuzz, NKC, MKB-Infra, Transport & Logistiek Nederland, RAI Vereniging, RET, Fietsersbond, Transdev, VNA, ANWB, KNAC, NS, Arriva, Rover, Vereniging Zakelijke Rijders, BOVAG, Bouwend Nederland, OV-NL, Schiphol en Wandelnet.

Openbaar vervoer komt in een neerwaartse spiraal.

‘De overheid moet af van de gedachte dat de geldstroom vanuit autobelastingen op peil moet blijven. In de praktijk maakt dit autorijden duurder, wat het noodzakelijke draagvlak onder de transitie aantast’,

aldus de Mobiliteitsalliantie.

Elektrische auto’s zijn nu nog vrijgesteld van wegenbelasting. Als dat voordeel in 2025 vervalt, moet de wegenbelasting wel worden verlaagd, vindt de alliantie. Elektrische voertuigen zijn zwaarder door hun batterij. Zonder een gewichtscorrectie is de motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto 60 procent hoger dan voor een benzineauto van vergelijkbare grootte. Dit weerhoudt veel consumenten ervan een (tweedehands) elektrische auto te kopen.

‘Mobiliteit is van grote betekenis voor de welvaart en het welzijn van Nederland. Dat moet wel betaalbaar blijven’,

zegt Marga de Jager, voorzitter van zowel de ANWB als de Mobiliteitsalliantie.

***

Bron hier.

***