Door David Blackmon.

De regering-Biden krijgt veel kritiek van vertegenwoordigers van de auto-industrie vanwege de verwachte aanscherping van de EPA-regels voor uitlaatemissies. In een ontwerp-memo dat deze week is gelekt, verwijst de Alliance for Automotive Innovation (AAI) naar de voorgestelde normen als “noch redelijk, noch haalbaar binnen het gestelde tijdsbestek”.

Eerlijk gezegd beschrijft dat zo’n beetje de hele energie-/milieuagenda van dit presidentsschap. Specifiek voor dit laatste EPA-hardhandig optreden merkt AAI – dat de meeste EV-fabrikanten in de VS behalve Tesla vertegenwoordigt – op dat de “voorgestelde regels er in feite van uitgaan dat alles ‘perfect zal gaan’ in de transformatie naar EV’s tussen nu en 2032. Het bureau gaat er bijvoorbeeld onrealistisch van uit dat een overvloed aan batterijkritische mineraalmijnen, kritieke minerale verwerkingscapaciteit en productiefaciliteiten voor batterijcomponenten, cellen en pakketten leiden tot voortdurende verlagingen van de batterijprijs. Het onlangs uitgebrachte Q1 2023 Get Connected EV-rapport laat zien hoe China die gebieden domineert.” (Zie ook Thomas Pyle: Biden gaat opnieuw door de knieën voor radicale klimaatactivisten).

Voor elektrische voertuigen (EV’s) is dit probleem van kritieke minerale voorraden de sleutel tot alles. De belangrijkste reden waarom elektrische auto’s zoveel meer wegen dan auto’s op benzine en diesel, is de enorme hoeveelheid kritische energiemineralen die worden gebruikt bij het maken van de lithium-ionbatterijen die ze van stroom voorzien. De benodigde mineralen zijn onder meer lithium, nikkel, kobalt, mangaan en grafiet, die allemaal worden gewonnen via mijnbouwactiviteiten uit hard gesteente.

Maar de VS en andere landen in Noord-Amerika en Europa hebben in de jaren tachtig collectief besloten om de mijnbouw van hard gesteente in wezen uit te besteden aan ontwikkelingslanden en de verwerking ervan aan China in de jaren tachtig als onderdeel van de milieuprioriteiten van die tijd. Als gevolg hiervan staan de meeste toeleveringsketens voor deze en andere belangrijke energiemineralen onder controle van de communistische Chinese regering.

Dat is duidelijk geen situatie die een hoge mate van energiezekerheid bevordert, noch voor de autofabrikanten, noch voor de Verenigde Staten. In juni 2021 leek president Biden deze kwestie te erkennen en beloofde hij dat zijn regime een “gehele regering”-benadering zou opzetten om de noodzakelijke mijnbouwcapaciteit en toeleveringsketens te ontwikkelen in samenwerking met bevriende landen buiten China. Maar de vooruitgang van dit initiatief is voorspelbaar moeizaam en bescheiden geweest, waardoor Amerikaanse autofabrikanten steeds meer vast komen te zitten met een reeks nieuwe mandaten en tijdlijnen waarvan ze steeds meer vrezen dat ze ze niet zullen kunnen vervullen. (Zie ook David Blackmon: Het hoofd van BlackRock schaamt zich voor ESG?

In haar memo verwijst AAI naar de voorgestelde EPA-verordening als een “de facto EV-mandaat”, een beschrijving waarvan de regering-Biden eerlijk toegeeft dat deze correct is. EPA zegt zelf dat de verordening is ontworpen om effectief te verplichten dat EV’s tegen 2032, slechts 9 jaar vanaf nu, volledig 2/3e uitmaken van alle auto’s die in de VS worden gemaakt. Dit in vergelijking met EVS die in 2022 minder dan 6% uitmaken van de in de VS geproduceerde auto’s.

AAI wijst op verschillende andere onrealistische veronderstellingen die EPA in haar voorstel maakt. Een van die veronderstellingen is dat de overheid de consumentensubsidies zal blijven uitbreiden tot het punt waarop hun voordelen de kosten van de batterij overtreffen, dat wil zeggen dat het maken en installeren van de batterijen de autofabrikanten in wezen niets zal kosten. “Deze aannames zijn niet realistisch”, reageert AAI.

AAI wijst er verder op dat, terwijl de EPA dit “de facto mandaat” voor EV-productie in de VS ontwikkelt,

“GEEN vereisten voorstelt om ervoor te zorgen dat oplaad- en tankinfrastructuur beschikbaar zal zijn bij huizen, bedrijven, openbare evenementenlocaties, snelwegcorridors, transportknooppunten of andere openbare locaties.”

Hoewel het buiten de reikwijdte van de opmerkingen van AAI valt, moet ook worden opgemerkt dat de reeks subsidies in de Inflation Reduction Act (IRA) van vorig jaar ook niets bevat dat gericht is op de dramatische uitbreiding van elektrische hoogspanningslijnen die nodig zullen zijn om tegemoet te komen aan de even dramatische toename van de stroomopwekkingscapaciteit die nodig is om al deze miljoenen EV’s op te laden die EPA voor ogen heeft tegen 2032. Evenmin bevatte de IRA enige bepaling die bedoeld was om de Amerikaanse productie van elektrische transformatoren uit te breiden, die belangrijke componenten zijn van krachtoverbrenging. De VS kampt momenteel met een ernstig tekort aan deze transformatoren, waarvan de meeste moeten worden geïmporteerd, en er is geen verlichting in zicht.

Deze combinatie van ondoordachte mandaten, slechte planning, gebroken beloften en op fantasie gebaseerde tijdlijnen lijkt voorbestemd om een ernstige energiecrisis in de VS te veroorzaken, waarschijnlijk eerder dan iemand verwacht.

***

David Blckmon.

David Blackmon is een energieschrijver en adviseur gevestigd in Texas. Hij bracht 40 jaar door in de olie- en gasindustrie, waar hij zich specialiseerde in openbaar beleid en communicatie.

De standpunten en meningen in dit commentaar zijn die van de auteur en geven niet het officiële standpunt van de Daily Caller News Foundation weer.

***

Bron Daily Caller hier.