Van een onzer correspondenten.
Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat een derde van de Nederlandse mkb’ers en zzp’ers geen kans ziet om elektrisch te gaan rijden. De belangrijkste redenen zijn de te hoge aanschafprijs en een te kleine actieradius.
Ruim een derde van de ondervraagde zzp’ers en mkb’ers ziet zich in de nabije toekomst niet overstappen op een EV en voelt zich genoodzaakt om op fossiele brandstof te blijven rijden.
Hetzelfde negatieve sentiment speelt zowel bij ondernemers als onder particuliere kopers en leasers.
Uit het onderzoek blijkt:
- 69% vindt de elektrische auto te duur in aanschafprijs;
- 57% vindt een onvoldoende actieradius;
- 29% ziet te weinig oplaadpunten;
- 26% heeft zorgen over de levensduur van de accu.
De ANWB, die groot voorvechter is van de elektrische auto, denkt dat de ondernemers maar last hebben van vooroordelen. De behoefte aan een grote actieradius bij ondernemers zou niet stroken met het dagelijks gebruik, beweert de bond.
De ANWB gaat ervan uit dat ondernemers een grotere actieradius willen dan ze nodig hebben, omdat ze een elektrische auto iedere dag zouden moeten opladen. Terwijl ze liever vasthouden aan de gewoonte om één à twee keer per week te tanken.
Ook speelt het type auto een rol. Zo ziet twee derde van de ondernemers met een bus geen kans om over te stappen naar een EV omdat die bijvoorbeeld kleiner zou zijn dan hun brandstofvariant. Bij zakelijke rijders met een personenauto geeft 30 procent aan niet elektrisch te kunnen rijden.
Behalve het type auto speelt ook het soort brandstof een rol bij de bereidheid van ondernemers om elektrisch te rijden. Zo schatten dieselrijders de mogelijkheid om elektrisch te rijden het laagst in. Iets meer dan de helft denkt dat dit niet haalbaar is, terwijl ongeveer een derde van de benzinetankers er hetzelfde over denkt.
***
Bron hier.
***
Elektrische auto, lees dit maar eens.
Ford verliest 32.000 Dollar op elke verkochte EV
https://www.autoblog.nl/nieuws/ford-verliest-32-000-dollar-op-elke-verkochte-ev-3527326
Dat de ANWB het terugbrengt naar vooroordelen ia duidelijk het gevolg van de huidige leiding van die club die ook klimaatverandering door AWG, buitengewoon onkritisch omarmt.
Inmiddels Zijn de neocons in alle geledingen geïnfiltreerd. Men heeft de tijd genomen, maar nu is het dan “eindelijk” zover
Vorige week nog meldde de VW-hoofdman dat hij een afname zag in de verkopen van EV’s. Mee daarop hoorde ik op de radio-reclame dat je nu iets van een paar duizend euri korting kan krijgen als je een EVW aanschaft. Het likt me dus menens.
Rien E
Het lijkt mij een verkapt verzoek om subsidiesteun en ander lekkers, direct of indirect, om de auto-industrie die worstelt met dure energie overeind te houden. Dat ten gevolge van allerlei klimaatmaatregelen en verkeerde beslissingen in de energiesector. Doe daar de schadeloosstellingen voor de sjoemelsoftware nog bij en ga vervolgens te rade bij de belastingbetaler. Banen en betalen. Linksom of rechtsom, betalen zal je.
Volgens mij heeft VW dit jaar zo’n 30 % minder auto’s verkocht dan in 2020 in dezelfde periode, ook Mercedes en Opel melden dergelijke verliezen.
Consumenten kopen geen auto als de macht overweegt om ze af te schaffen.
Men blijft in hun oude barrel doorrijden. Nieuwe auto’s zijn van gepensioneerden met een dik pensioen en de banen in het “gratis” geld.
Volkswagen heeft een vergelijking gemaakt tussen een E-Golf en een Golf Diesel. De eerste kost meer (energie, = CO2) om te produceren. In Duitsland (wereldkampioen groene stroom) wordt het brake-even point bereikt bij 120.000 km. Na 200.000 is de winst 20%. Dan moeten ze gerecycled worden en verdwijnt de winst weer.
Volvo heeft ook een vergelijking gemaakt, zelfde uitkomst.
Henk als je het echte sommetje maakt dan ligt het brake-even punt rond de 200.000 km door prof. Werner Sinn al enkele jaren geleden aangetoond. Dan heb je nog een heel groot nadeel de restwaarde van een ev is eigenlijk nul of zelfs negatief. Het hele zwakke punt is de batterij daar weet je nooit de toestand van en voor een nieuwe ben je zo 10 mille kwijt dus een hele slechte investering. Ook vliegen ze vaak in de brand en zijn levensgevaarlijk in parkeergarages en/of tunnels, niet te blussen. Een leuk voorbeeld is die boot die nu bij Schiermonnikoog ligt dat is de zoveelste die in de fik is gevlogen en niet te blussen. Kortom alleen maar ellende met die ev en erg duurzaam is het ook niet want de metalen in die accu’s zijn over twee jaar uitgeput. Over twee jaar is er een koper te kort en kobalt is er voor hooguit 5 miljoen nieuwe autoos per jaar dwz de vervanging van het duitse autopark, nee daar is door briljante politici cq ambtenaren heeeel goed over nagedacht. Als je nergens meer voor deugt kan je altijd nog ambtenaar of politicus worden, niet gehinderd worden door kennis en liegen dat het gedrukt staat, strekt tot aanbeveling! Zoiets als type Timmerfrans!
VW zit in zeer slecht weer, alleen al door de sjoemel software, en daarna de miljarden wat ze hebben geïnvesteerd voor de EV waarvan de verkoopcijfers zwaar tegen vallen.
Tweedehands elektrische auto’s zijn niet gewild.
Wie denkt dat een tweedehands elektrische auto populair is moeten we teleurstellen, de verkoop is nu al aan het afnemen in vergelijking met voorgaande jaren. In een jaar tijd is het aantal verkopen met 2% gedaald.
Tanken en onderhoud is bij een elektrische auto voordeliger. Een elektrische auto kan over het algemeen meer kilometers rijden in vergelijking met een benzine- of dieselmotor, toch loopt de consument er niet warm voor. Volgens de nieuwste cijfers is er weinig vraag naar tweedehands elektrische auto’s.
https://www.trending.nl/nieuws/tweedehands-elektrische-autos-zijn-niet-gewild/
Een tweedehands elektrische auto is helemaal niet zo populair en de verkopen kakken zelfs nog verder in.
https://www.autoblog.nl/nieuws/niemand-wil-een-elektrische-occasion-3516105
https://topgear.nl/autonieuws/autoverkopen-nederland-juli-2023/
Ook ik België stagneert de verkoop van tweedehands Elektrische auto’s. Tot dusver ligt de verkoop zelfs 2 procent lager in vergelijking met vorig jaar.
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10517596/verkoop-tweedehands-elektrische-auto-stagneert
Scheffer, er is ook een enquete geweest onder ev bezitters of ze weer een ev zouden kopen, 20% zou weer teruggaan naar een fossiele brik. Dit is ook veel beter voor de economie en de werkgelegenheid en voor de schatkist! Ev’s zorgen ook voor meer onderhoud van de wegen, creeeren meer fijn stof en leiden bijna altijd tot een total loss. Ze zijn tussen de 250 en 750 kg zwaarder dus grotere schades bij aanrijdingen dus gaat de verzekeringspremie omhoog die weer door de fossiele jongens betaald moeten worden net zoals alle subsidies op die ev. Daarbij brengen die ev minder geld in het laatje door minder belasting en accijnze, ca 75 miljard eure per jaar en 100.000 werklozen omdat de garages weinig meer hebben te doen en de aanverwante industrie aan de fossiele auto dicht gaat omdat die niet meer nodig zijn. Het milieu wordt ook slechter omdat er minder CO2 in de lucht komt waardoor plamtjes minder groeien en meer water nodig hebben.dus woordt ons drinkwater ook minder waardoor de zoutkegel omhoog getrokken wordt hetgeen de biodiversiteit weer aantast. Dus alles dat ze willen wordt dan teniet gedaan en bereiken we precies het omgekeerde dat we willen bereiken en daar geven we dan duizenden miljarden euro’s voor uit dat is visie van het briljanste soort.
“Tweedehands elektrische auto’s zijn niet gewild.”
Helemaal als je bedenkt dat
Er iedere week minstens 2 spontaan in brand staan
Al dan niet tijdens het laden
Thermal Runaway
Met als gevolg Total Loss en
Met een beetje pech (heb je dan toch al)
Gigantische nevenschade in de vorm van
Alle andere auto’s in de buurt en
Het huis/ gebouw waar ie in staat
Gefeliciteerd met de aankoop van uw
Brandbom
Van auto’s weet ik niet veel, maar wel van Haarlem, de bubbel waar ik meestal mijn dagen doorbreng. Het is een klimaatcrisis gemeente waar vandaag en eigenlijk nooit iets van merken is als je het niet opzoekt. Dat opzoeken doe ik wel eens en dat is best wel leuk. Al enige tijd geleden hoorde van een burgerberaad om de CO2 uitstoot plaatselijk enorm terug te dringen. En dat Beraad heeft nu een zeker vorm gekregen; Er worden door loting (?) en anderszins (?) een groep van zo’n honderd mensen gevormd die gaan meepraten, het moet een goede afspiegeling van de stad vormen. Ze hebben geen technische kennis nodig om mee te doen , het gaat om de belevingswereld van de Haarlemmers. Binnen vijf a zes bijeenkomsten word van het Beraad een advies verwacht. De bijeenkomsten vinden op zaterdag plaats, duren zes uur per keer en schuiven catering en vijftig euro. De gedachte is het advies als zwaarwegend in mogelijke beleidsaanpassingen, het idee erachter is de lokale democratie te versterken.
Hoe verzinnen ze het!
Het zonnetje komt erdoor en we gaan eropuit. Vanavond ga ik weer eens iets doen aan een te organiseren klimaatdebat in Haarlem, wat tegengas (fossiel natuurlijk) is hard nodig realiseer ik me.
het zal wel net zo zijn als met het selecteren van een jury. zij die openlijk een standpunt innemen worden niet geselecteerd. het gaat in het burgerberaad ook niet om OF er een crisis is en of co2 daar schuldig aan is. het gaat om het bepalen van de strafmaat aan de burgers HOE zij moeten voldoen aan de klimaateisen die in de gemeenteraad besloten zijn.
Tesla verdient nu 10.000 usd per verkochte auto
Elektrische autos zijn in de zakenwereld een enorm succes. Naast de ev staat de brandstof auto op de oprit en soms de boodschappen wagen. zolang het super goedkoop kan door de subsidie blijft de auto. verlies maak je er nooit op. zit in de lease op de bv.
De zakenwereld moet mee met de klimaatdrammers, anders zorgen ze wel dat je buitenspel staat, want een andere meting of visie mag niet. Gelukkig vinden er ondergronds tegengestelde krachten plaats die langzaam naar boven komen.
Zie ook tesla nu ook met verbrandingsmotor : https://ejbron.wordpress.com/2023/08/01/rij-elektrisch/
Rene MH Giessen
“het gaat om de belevingswereld van de Haarlemmers”.
Die belevingswereld is eerst door dagelijkse indoctrinatie gecreëerd. Vervolgens worden de onnozele angstig gemaakt burgers uitgemolken om de gewenste “democratisch verworven” antwoorden te oogsten. Daarna kan het bestuur haar gang gaan en uitvoeren wat zij al jaren in de week had liggen. Dé methode om draagvlek te krijgen sinds regeringen hun gewenste en voorgekookte beleid over de schutting gooien bij stad en provincie.
Elke gemeente heeft de de afgelopen tijd duurzaamheidsspecialisten in grote getale aangetrokken. Die gaan nu overal bewijzen hoe nodig ze zijn. Ze verdienen meer dan vuilophalers, straatmakers en schoolmeesters.
Zelfs ik kreeg via Linkedin een diarree van uitnodigingen om te solliciteren. Kan je nagaan, hoe hoog de nood was!
Neem aan dat ze ook een kist goud mee nemen om het te realiseren en geen burger dwangmatig op kosten te jagen.
Dus gewoon alles 100% financieren, en geen gratis tocht-stripje en wat radiator folie.
Maar gewoon HR plus plus ramen spouwmuur isolatie inclusief dak, warmtepomp en als toetje nog wat panelen.
Spouwmuurisolatie heeft nu weer een ander obstakel. Je moet een dure vleermuistest uitvoeren voordat je dat mag. Er worden nu shortcuts geprobeerd, maar de vraag is of dat gaat lukken.
Theo
Uiteindelijk betaal je het via een keur aan belastingen toch zelf. Gespreid betalen heet dat, ook al klinkt het wat dubbel.
Die vleermuisbeslissing van de RvS is toppunt van bureaucratie. De RvS moest bepalen of een isolatiebedrijf al dan niet de Wet natuurbescherming overtrad. Het bedrijf controleerde namelijk met een endoscoop op de aanwezigheid van vleermuizen, hetgeen de provincie Utrecht niet voldoende vond. Aangezien de RvS omtrent dit onderwerp zelf te weinig kennis in huis had maakte de RvS gebruik van het recht van amicus curiae. Dit houdt in dat de hoogste bestuursrechters in concrete rechtszaken inbreng kunnen vragen van externe ‘meedenkers’. Er zijn 46 reacties geweest van ‘meedenkers’ waarna de RvS bepaalde dat ze geen rekening gingen houden met de meningen van de meedenkers, omdat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van vleermuisbescherming van latere datum zijn dan de datum waarop de rechtszaak is aangespannen!! Huh??
De RvS stelt: “Uit de reacties van de meedenkers blijkt dat er sinds 2019 veel ontwikkelingen zijn geweest en werkwijzen zijn gevonden voor een grootschaligere aanpak van woningisolatie, waarbij ook de bescherming van vleermuizen wordt betrokken. Deze nieuwe werkwijzen zijn voornamelijk gericht op woningbouwverenigingen en andere partijen die veel woningen in een bepaald gebied bezitten, maar zouden ook voor particulieren uitkomst kunnen bieden. Over deze nieuwe werkwijzen kan de Afdeling bestuursrechtspraak echter geen oordeel geven, omdat deze van een latere datum zijn en geen onderdeel uitmaakten van deze rechtszaak.”
Ik had graag een doorgerekend realistisch rapport van je gelezen, het zou een mooie anekdote zijn voor op een verjaardag. (onder ons, gelijkgezinden)
Ik lees wel eens het blad Autoweek en daarbij valt bij de testen van de elektrisch aangedreven bolides op, dat het door de fabrikant opgegeven actieradius nimmer wordt gehaald. Het scheelt gemiddeld zomaar 150 km, dat er minder kan worden afgelegd. Sinds die testen, noem ik het Sjoemelstroom auto’s. Volgens mij heeft diesel de toekomst.
Die actieradius is vaak gebaseedd op een standaard-rit en de meeste ritten zijn geen standaardritten.
Opmzich ks dag lohisch. Maaf ik vrees dat ze de maximale actieradius uit een serie nemen en niet de gemiddelde.
Maar ze komen er mee weg, want er staat altijd dat de actieradius TOT een bepaald aantal kilometers is.
Voor de meeste mensen is het lastig te bepalen wat de maximale actieradius is, want ze gaan meestal laden voordat de accu leeg is en dan wordt het een hele rekentoer.l
Ja en dan vooral de weersomstandigheden negeren. Accu’s hebben een “hekel” aan kou en hitte.
Ik heb overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 (op autoweek.nl staan tientallen auto’s die 1 op 25-33 rijden) en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2,25 Euro. Dat is 11 cent per Km. Fastned rekent 69 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 16,5 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden.
Wel, de reden waarom niet ik electrisch ga rijden staat niet eens gemeld in dit artikel. Ik heb al gehoord van verscheidene voorvallen waar zo’n auto zomaar aan de brand slaat. Dat lithium (in de batterij) is net zoals natrium. Als het een keer brand, krijg je het vuur niet dood. Kun je de auto ook weggooien. Ik geloof niet dat ze al snappen dat als je brandend lithium met water of CO2 blust, je het vuur alleen maar aanwakkert. Volgens mij was dat ook de reden waarom onlangs in Arnhem een hele straat in de fik ging. Waarschijnlijk hadden ze de lithium batterijen op de vliering staan. Nou weer met dat vuur van electrische auto’s aan boord van dat schip voor Ameland. Ik heb hier al gezien dat de brandweer hier wel al begrepen heeft dat ze het vuur niet kunnen blussen: ze lieten het vuur aan de kant van de autoweg gewoon met rust.
Overigens vond ik het erg leuk dat onze dames in de WK de Italianen hebben verslagen. Nu komen we as. zondag tegen NL te staan….. Voor wie moet ik nou juichen?
Je hebt gewone lithiumbatterijen en daar zit metallisch lithium in. Dat kan behoorlijk reageren met water, maar minder dan natrium. De accu‘s zijn lithion-ion accu‘s en dat is geen metallisch lithium. Neemt niet weg dat ze in geladen toestand behoorlijk heftig kunnen reageren. Ik zag gisteren een filmpje waa ze een accucel in een testopstelling hadden geplaatst en er een gat in boorden. Je wilt niet weten hoe heftig die in brand gaat.
Overigens kan je een accu wel met water blussen. In geval van brand wordt de wagen in een container met water gegooid. Probleem is alleen dat ze accu‘s zodanig afgesloten zijn dat er moeilijk water in kan komen. Verder zit de hele branddriehoek in een accu.
Maakt niet uit voor wie je juicht. Het belangrijkste is dat je altijd kan juichen, ongeacht de uitslag.
Dat is zoder meer een goeie deal.
Een derde maar? ik vermoed dat een flink deel liegt en gewoon mee gaat in het narratief dat elektrisch rijden de toekomst is.
Elektrisch rijden is waardeloos, het laden duurt te lang, de actieradius als je veel start en stopt is klein, de auto’s zijn allemaal 750 kg te zwaar, het zijn rijdende bommen want een accu heeft een ingebouwde “sudden death” en met het parallel schakelen van duizenden cellen is het probleem ingebakken.
Bijzonder is ook dat de meeste voorstanders van elektrisch rijden ZELF GEEN ELEKTRISCHE AUTO RIJDEN.
Nee kijk maar naar onze ministers, die willen geen elektrisch mobiel voertuig
En dat is vreemd, want van de nadelen hebben ze zelf niet zo veel last van. Die worden door het personeel/chauffeur afgevangen
René giesen,
Het zijn vooral de bewoners van postcode 2011/2012/2013
Ik heb een winkel in 2021 en moet veel bezorgen in Haarlem, maar het wordt er niet leuker op.
De e-auto bezitters die ik ken, hebben verschillende meningen over hun auto. Sommigen zijn dik tevreden, anderen niet. De zakelijke lease rijders die mogen opladen in de tijd en op kosten van hun baas zijn erg tevreden. Ook de e-auto rijders die geen grote afstanden hoeven af te leggen (daar hebben ze tenslotte een brandstofauto voor), zijn dik tevreden. Degene die niet in deze twee categorieën vallen zijn ontevreden. En zonder subsidie zouden ze bij de voedselbank hun eten moeten halen.
Laatst gesproken met iemand van de ANWB. Volgens hem is het beeld van autobezit aan het verschuiven. Waar de plus 45-jarige nog een eigen auto wil hebben, zijn de jongeren daar niet van gecharmeerd. Die hechten minder aan het uiterlijk vertoon van een auto. Maar ook weegt het kostenplaatje erg mee. Een klein defect aan een nieuwe auto, die vol zit met sensoren, chips en leds, kost een vermogen. Een kleine reparatie kost al gauw enige duizenden Euro’s. Tevens is de automarkt voor de komende jaren heel onzeker. Wat gebeurt er met je tweedehandsauto na 2030? Hoeveel regeltjes zullen tegen die tijd weer veranderd zijn? Al dat maakt kopers onzeker, waardoor zij besluiten liever te gaan leasen. Dat is wel duurder indien de auto heel blijft, maar geeft minder onzekerheden qua kosten.
Dat een derde van die mensen geen E-auto kan/wil aanschaffen is een dingetje, maar dat houdt wel in dat twee derde het wel kan/wil.
IK heb niks met elektrische auto’s, maar het geeft te denken dat er zovelen zijn die dat wel hebben.
69% vindt de elektrische auto te duur in aanschafprijs;
57% vindt een onvoldoende actieradius;
29% ziet te weinig oplaadpunten;
26% heeft zorgen over de levensduur van de accu.
0% morele bezwaren tegen kinderarbeid ten behoeve van bijv. cobalt in Congo of zogenaamd duurzame opwekking van energy door verkrachting van natuur en vogels door windmolens.