Het wachten is op de revolutie van de CEO’s. Wanneer staan de grote bazen van de energiebedrijven, de oliemaatschappijen, de chemische industrie, de vervoerssector op en roepen ze in koor:
Nu kappen met die klimaatonzin!!
Wanneer is de tijd rijp dat de CEO’s het Brent Spar trauma te boven zijn en ze hun ruggegraat weer rechten?
“Wij zijn mannen! Wij hebben ballen! Wij houden niet van emo-eco-geneuzel. Onze industrieën hebben de wereld welvarend gemaakt en blijven dat doen. Olie is goed. Steenkool is goed. Gas is goed. Stop de leugens!”
Welnu, Chevron CEO John Watson geeft wat mij betreft een perfecte aftrap in dit must read interview in The Wallstreet Journal met de veelzeggende titel:
Oil without apologies
en de ondubbelzinnige slotzin:
What I see are people who want affordable energy. They want strong environmental standards—they want a lot of things—but first and foremost they want affordable energy. And if you want affordable energy, you want oil, gas and coal.
Bij Shell zijn ze nog steeds huiverig voor dit soort eerlijke uitspraken over wat de consument feitelijk wil. En ook BP is nog steeds kopschuw vanwege de recente oil-spill in de Golf van Mexico. Zij blijven nog wel even "politiek correct", maar de bottom-line is, dat er op de wereld steeds meer olie en gas voorraden beschikbaar komen, terwijl de milieu-maffia geheel gesubsidieerd het tegendeel blijft beweren en geheel gesubsidieerd met molentjes voor gek loopt.
Het is duidelijk, dat ook de consument in Nederland niet de dictatuur van Groen & Links over klimaat & milieu wil met dubbele fiscaal verhoogde energie prijzen veroorzaakt door de kosten van de belachelijk hoge subsidies aan windmolentjes op zee en op land. En dan mag een kroonprins in Duitsland roepen wat hij wil over de "goodies" van windmolentjes in de wereld.
Ik neem nog een kopje Fair-Trade koffie, op Chevron!
Laten we eerlijk zijn, al die CEOs en andere topmensen uit de industrie blazen alleen maar het duurzaamheidsdeuntje mee omdat ze geen gedoe / heisa willen van de milieubeweging en hun chanterende PR-werkwijze. Het is 'sound business' om mee te bewegen met de externe stakeholders, en die zijn op hun beurt vaak ook geindoctrineerd of gegijzeld door de milieubeweging en anti-kapitalistische NGOs.
Erg moedig van deze man. Maar als alle CEOs abrupt deze boodschappen zouden ventileren, en vol tegen de bestaande milieu-dogma's in zouden gaan, dan is het compleet oorlog, en zijn we weer terug bij de jaren tachtig met RARA-aanslagen op het grootkapitaal. Niks milieu-beweging, het zijn pure anarchistische clubs.
@realist: waren we maar weer terug bij de jaren tachtig met die RARA-aanslagen. Dan heb je tenminste een duidelijk verstaanbare situatie. Ze mogen mijn huis in de fik komen steken en mijn hele gezin uitmoorden als dit tot repercussie zou hebben dat de fatsoenlijke goedbedoelende wereld deze terroristen (want dat is de angstindustrie van de milieubeweging) in de ban doet en zo meer groei in de derde wereld mogelijk wordt. Maar ach hoe dom redeneer ik. Het is allang niet meer zo dat de derde wereld braaf zit te wachten tot het westen wel of niet maatregelenen neemt. Iedereen die iets van wiskunde begrijpt weet dat alle plus 5% BNP groei regio's spoedig alle 1,5% BNP groei regio's voorbij zullen streven. Aangevuurd door de plus 10% groei regio's. Nee, we zullen niet terug gaan naar de tachtiger jaren. Er komt wel binnen 50 jaar een 1989 dejavu. Het ijzeren gordijn van de ecodictatuur waarbinnen wij leven gaat uiteindelijk vallen als we zien dat zij welvarender worden dan wij….
De Russische “adel” keert inmiddels terug naar de Côte d’Azur en ook zien we jaarlijks meer Chinezen in het Franse land. Zie het als de kijkdagen.