Een lezer stuurde mij deze doormidden gehakselde polsaal toe, die toont waarom het kwalijk is dat Nederland uitstel kreeg voor het halen van de Kader Richt Lijn Water doelen, wat betreft de passeerbaarheid van gemalen. Die hadden dit jaar visvriendelijk moeten zijn, maar slechts tientallen van de 2-3000 zijn aangepast. Zoals je hier ziet bij het Waterschap Schieland Krimpenerwaard vindt men vispassages vaak te duur, en overweegt men visWERENDE maatregelen bij gemalen omdat die goedkoper zijn. Dat zal weinig bijdragen aan het doel om vrije vismigratie mogelijk te maken van en naar alle wateren. Waar vooral vissers de schuld krijgen van ‘overbevissing’ enz enz, is het vooral de overheid die hier in het waterbeheer een tandje bij had moeten zetten. Maar bezuinigingsdrift blokkeert dat dus, en een investering van miljarden in de verkeerde prioriteiten (afknijpen fosfaat)
Oorspronkelijk moesten in 2015 al 40 procent van onze wateren aan die KRW voldoen, maar dat is nu opgeschoven naar 2027. Juist bij het visvriendelijker maken van barrieres, zou onze overheid juist daar meer ecologische winst kunnen halen dan bij de andere doelen waar te veel geld (tenminste een miljard euro per jaar) ging zitten: Het afknijpen van fosfaat via RZWI’s.
Sinds 1990 verminderde de fosfaatlast met 70 procent, en zoals het Autonome Neergaande Trend-onderzoek van Deltares in 2014 toonde had dat een negatief effect op voedselvis voor vogels als spiering, maar ook diverse schelpdiersoorten. Zo is de Kader Richtlijn Water dus tegelijk een vloek en zegen. Het knijpt voedingsstoffen af, maar het goede is ook de verplichting om de last van zware metalen in het milieu terug te brengen tot niet toxische niveaus. In 2012 zou volgens het Planbureau voor de Leefomgeving maar 1 procent van de Nederlandse wateren aan de Kaderrichtlijn voldoen. Dat komt door het principe van ‘1 fout, alles fout’. Wanneer je bijvoorbeeld op het gebied van nutrientenlast niet voldoet, maar alle andere zaken zijn opgelost geeft de KRW je nog steeds een onvoldoende.
Daarom moet je de KRW ook af en toe tussen aanhalingstekens zetten. Dat is ook duidelijk wat de overheid doet, wanneer ze 12 jaar uitstel vraagt en krijgt om doelen te halen. Van uitstel komt meestal…..
Sorry, kader richtlijn water? Ik ga mezelf eerst inlezen. Maar even een andere vraag: viswerende maatregelen voor trekvissen? Hoe gaat dat dan? Niet erin en/of niet eruit….knappe oplossing vanachter een bureau bedacht zeker……………;-)
Google eens op vistrap en bekijk de plaatjes voor de passeerbaarheid. Viswerende maatregelen zijn gewoon netten of gaas of zo.
@ivo, wat wil je daarmee zeggen? Dat is nu net het punt: visWERENDE maatregelen, waar je die hindernissen nu eigenlijk moest opruimen. Maar visWEREN is goedkoper
Haha, grappige discussie. @Ivo: Als je ze weert, zijn ze er niet en dus heb je geen probleem met trekvissen. Probleem? Geen probleem. Zo eenvoudig is dat !
@Klaas: ja, bedacht door hele slimme doorgeleerde theoretische mensen die met de trein naar hun werk reizen en achter een buro problemen bedenken en daarna een oplossing voor het probleem . Mijn oma zei altijd: “Geleerdheid brengt de mens tot razernij”. Oma riep dan: “Al die mannetjes in pakken moesten eens een jaar lang elke dag in de buitenlucht met hun handen moeten werken. Dat zal dat gerij leren hoe de wereld echt in elkaar zit”. Ze heeft gelijk, die oma van mij.
Ik wilde slechts het verschil toelichten. Viswerende maatregelen heb je nodig om de gemalen te vrijwaren van vissen, maar er moeten dan wel voorzieningen komen voor vissen om de trek stroomopwaarts te kunnen maken. Voor zover ik weet is daar vanaf het Haringvliet al meer dan driekwart van gedaan. Wij hebben niet alleen de verplichting om de vissen vanaf het Haringvliet / Nieuwe Waterweg een ingang te bieden, maar ook om de wateren tot aan de grens met onze buren geschikt te maken voor de trekvissen.
Overigens een raar verhaal dat in Duitsland de zalm al weer volop stroomopwaarts in de Rijn zwemt, maar dat de Haringvlietsluizen open moeten. Hoe komt die zalm dan in Duitsland?