Een gastbijdrage van De Woedende Kok (DWK).

Mij werd onlangs een bijdrage gevraagd voor het voortzetten van dit blog “in vernieuwde vorm”. Het betreffende mailtje verhaalde ook over een soort verandering van strategie die blijkens een paar blogjes hieronder neerkomt op het doorgaan op de oude voet. Daar is op zich niets mis mee. Het kan geen kwaad zo nu en dan eens te wijzen op de gebrekkige bewijsvoering onder AGW en het hals over kop smijten met enorme sommen burgergeld naar niet werkende oplossingen voor dit “probleem”. Echter …. als je echt iets wilt bereiken zul je toch uit een ander vaatje moeten tappen. En wel …. het “populistische” vaatje.

Immers de “waarheid” over klimaat zoals die momenteel als een lauwe lap deeg over de samenleving hangt is (financieel) ideologisch van aard en wordt ons met bijna uitsluitend populistische middelen door de keel geprakt.

De gevolgen van deze werkwijze lezen we dagelijks in de krant en zien we dagelijks op tv. Een fraai voorbeeld kwam ik laatst tegen bij “hart van Nederland”. Dat is een man-bijt-hond-programma van een van de commerciëlen. Een programma dus waar de gewone man naar kijkt.

Dorp protesteert tegen windmolens. Exploitanten smoren protest met gratis zonnepanelen voor iedereen. Voormalige initiatiefnemers protest roepen verheugd in koor: En nu zijn we ook nog eens het meest duurzame dorp van Nederland!

Dat het hier door de burger gefinancierde omkoping – een onderwerp dat hier een aantal jaren geleden uitgebreid aan bod kwam – betreft, daar hoor je ze uiteraard met geen woord over.

De indruk die zo’n uitzending bij de kijker achter laat is toch: er is iets heel erg mis met het klimaat en nu … plots helpen die bewoners mee aan de oplossing van dat probleem en ze worden er ook nog wijzer van. Wie wil dat niet?

Als je dit soort propaganda het hoofd wil bieden moet je niet aankomen met ellenlange epistels over forcing en eindeloos geheenenweer met grafieken over nulpuntniks graad opwarming. Dat lijkt me duidelijk. Ten eerste hebben maar weinig mensen puf om dat allemaal te lezen en als voorzitter van de Nederlandse vereniging van Stratenmakers, koks en kappersbedienden kan ik u verzekeren dat het de meeste mensen aan fysische scholing ontbreekt om het allemaal tot 8 cijfers achter de komma te kunnen volgen.

Dat is helemaal niet erg, immers grote namen met veel gewicht uit de duurzaamheidskathedraal als Femke Halsema en de nieuwe frontman van GL Jesse Klaver weten ook ECHT helemaal NIET waar ze het over hebben. Of wat te denken van die Segers? Denkt u nu werkelijk dat deze RENTMEESTER verder komt dan CO2 houdt warme vast, alle geleerden zijn het erover eens dus moeten we dan en dan op uitstoot NUL zitten? Echt niet!

Misschien is het jullie niet opgevallen maar er is nooit een inhoudelijk klimaatdebat geweest. Nog voordat het er een beetje op begon te lijken werd grootschalig de the science is settled–mantra van stal gehaald. Goede initiatieven waren eenmalig en bloedden dood.

Andere voorbeelden waarmee de leden van de Warme Broederschap discussie in de kiem smoorden zijn legio: peak oil (hoor je nooit meer iemand over), irrationele argumenten tegen kernenergie, en altijd maar weer dat ongure misbruik van het voorzorgprincipe.

En de journalistiek? Journalisten houden tegenwoordig gewoon een natte vinger in de lucht om te zien met welke opinie ze de meeste waardering kunnen oogsten uiteraard in de hoop op positieve effecten voor hun houtvoorraad en dikte van het broodbeleg. “Nervously looking for appeal” is een uitdrukking die ik laatst in ander verband opving. De tegendraadsheid die ik als een soort tweede natuur bij een journalist verwacht is bijna geheel verdwenen; ook op andere dossiers.

Hoe dan wel? In antwoord op het genoemde mailtje schreef ik het volgende:

“Ikzelf had ooit een ander idee. Een website waarop in korte stukken ingegaan wordt op de klimaat- en energieactualiteit en wel geschreven op dezelfde populaire (populistische) toon als in de kranten e.d. wordt aangeslagen. Achter elk artikel zou dan voor de geïnteresseerde leek een bijsluiter geplakt moeten worden die in begrijpelijke taal de achtergronden van het commentaar verduidelijkt.

Maar daarmee ben je er niet. Je zult in kleine advertenties de aandacht op deze site moeten vestigen. In elk groot dagblad b.v. wekelijks. Mijn idee is dat adverteren na een half jaar niet meer nodig is omdat de stukken zo helder zijn dat bij ieder bericht over energie of klimaat de krantenlezer denkt: Alles leuk en aardig maar nu even op …. kijken om te zien hoe het ECHT zit.

Geen idee natuurlijk wat dit gaat kosten.

Als laatste: waarom melden jullie je niet op een van de crowd funding sites.

Mits goed gepresenteerd lijkt het mij dat veel mensen interesse hebben; het gaat immers om veel meer dan klimaat; nl. ook om de verhouding overheid – burger, nepnieuws, vertrouwen in de politiek, privacy, democratische grondrechten en last but not least het zinvol besteden van publieke gelden.”

Het is maar een idee. Je zou op Climategate.nl ook een PROMINENTE rubriek kunnen beginnen met inhoud als hierboven en het “oude materiaal” structuur en inhoud als bijsluiter kunnen laten fungeren.

En als laatste: mag je als reageerder alles schrijven? In aangehaalde mailwisseling werd ik namelijk ook zachtjes op de vingers getikt over mijn opmerkingen over klimaatgeneraal Middendorp. Of ik van mening was dat dat bijdraagt aan de discussie over klimaat? Nou nee, legde ik uit, maar iemand moet de mensen er toch op wijzen dat het een grote schande is dat dat deze man telkens als je hem een microfoon onder z’n deus douwt politiek uitspraken doet. Daar wordt niet voor betaald.

Enfin, als laatste. Ik denk dat de “trigger” om een groter publiek te bereiken toch moet zijn de totale weestofmonnie. Geld is schaars en de meeste mensen moeten er hard voor werken. Het moet dus vooral gaan over GELD.

De bottomline kunnen we altijd laten verzorgen door onze eigen Jan/Henk/Janos. Immers ook hij ziet in dat het allemaal goed geld naar kwaad geld is. Immers hoe vaak slaakte hij hier niet de hartenkreet: Weten jullie dan een betere manier om de uitstoot naar beneden te krijgen?

Aldus De Woedende Kok (DWK).

Print Friendly, PDF & Email