Mislukte ideologie – Alarm bij VW: bijna niemand koopt elektrische auto’s

Foto Shutterstock.

Alarm bij VW. Klanten kopen bijna geen elektrische auto’s meer, zo blijkt uit de brandspeech die VW-baas Thomas Schäfer maandag hield voor zo’n 2.000 managers wereldwijd. Hij beschreef zijn toespraak als de “laatste wake-up call“. Schäfer bepleitte een onmiddellijke stopzetting van de uitgaven.

 

Door Holger Douglas

Het grootste risico op korte en middellange termijn voor het merk Wolfsburg wordt gezien in de ineenstorting van de vraag naar elektrische voertuigen. VW heeft echter zojuist extra productielijnen gecreëerd voor het elektrische model VW ID in Emden, Brussel en Wolfsburg. De Volkswagen-fabriek in Zwickau werd in 2020 al volledig omgebouwd voor de productie van elektrische voertuigen. Dit is ook de eerste Duitse fabriek van Volkswagen die volledig is overgeschakeld op elektrische auto’s.

Aan goed klinkende namen voor de nieuwe tijd geen gebrek. Het was bedoeld als onderdeel van het Transform 2025+-programma van het bedrijf. Dit plan voorziet in een uitgebreide omschakeling naar elektromobiliteit. In Zwickau worden elektrische voertuigen geproduceerd op het zogenaamde MEB-platform (modulair elektrisch bouwpakket), dat speciaal voor elektrische voertuigen is ontwikkeld.

Niemand vroeg wat als bijna niemand de vele mooie elektrische auto’s wilde kopen – althans niet in het openbaar. Over de in de politiek afgekondigde elektrische auto-euforie sprak bijna niemand uit de groep publiekelijk twijfels uit of de elektrische auto wel het vervoermiddel van de toekomst zou worden. En blijkt de voormalige elektro-geobsedeerde VW-baas Herbert Diess de doodgraver van VW te zijn?

Hij had krachtig geapplaudisseerd toen Merkel beval dat er in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg moesten zijn. Ze was kanselier. Zoals gebruikelijk in planeconomieën, werd dit “doel” van de geplande economie ondanks enorme subsidies niet gehaald. Op 1 januari 2023 werden er 1,01 miljoen elektrische voertuigen gerapporteerd. Volgens het Kraftfahrtbundesamt zijn  er in totaal 48 miljoen auto’s.

Maar al te veel elektrische auto’s verstoppen de showrooms. volgens klachten van dealers. “Voor sommigen reden ongevraagd hele vrachtwagens vol ID-voertuigen aan”, zegt een VW-partner tegen Manager Magazin. “Ze weten niet wat ze ermee moeten doen.” Bijzonder bitter: het rapport zegt dat de vraag naar verbrandingsauto’s de min niet kan compenseren.

VW heeft al een deel van de uitzendkrachten uit de fabrieken gehaald. In Zwickau wil Thomas Schäfer bijvoorbeeld overstappen van drie- naar tweeploegendienst.

Het gebrek aan interesse in elektrische auto’s zal vanaf september waarschijnlijk alleen maar groter worden, omdat er dan geen elektrische subsidies meer zijn voor wagenparkklanten. Als de subsidies wegvallen, stort de verkoop in.

Te korte actieradius en te duur – wie zou een auto kopen die duurder is dan de bestaande met minder prestaties? De politieke propaganda om auto’s op elektriciteit te laten rijden is ronduit belachelijk – elektriciteit die te duur en nauwelijks beschikbaar is.

Niets nieuws, we hebben bij TE lang geleden natuurkunde als spelbreker genoemd en de fysieke en technische limieten van batterijaandrijvingen beschreven. De elektrochemie is grotendeels ontwikkeld, de actieradius kan in wezen alleen worden vergroot als er meer accumassa in de auto wordt gepakt. Dit maakt het nog moeilijker dan het al is. Het kan alleen verder gaan als er een fundamenteel nieuw idee ontstaat – dat echter niet eens in de verste verte zichtbaar is.

De voormalige motorontwikkelaar Fritz Indra heeft er steeds op gewezen dat het voorgestelde verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 wordt opgeheven. Indra had in motorontwikkeling voor een aantal autofabrikanten gewerkt en kent thermodynamica en Mr. Carnot. Hij weet ook dat autofabrikanten blijven werken aan nieuwe verbrandingsmotoren. Alleen worden ze niet meer geproduceerd in voormalig motorontwikkelingsland Duitsland.

Holger Douglas,

Overigens geen Duits fenomeen: op foto’s uit China zijn gigantische hopen onverkochte e-cars te zien.

De elektrische auto-ideologie heeft dus grote kansen om het symbool te worden van een krankzinnig politiek bepaald industriebeleid – met gigantische bergen gebruikte en ongebruikte elektrische auto’s.

Een soortgelijk voorbeeld: die windturbines en fotovoltaïsche installaties die een hoop afval achterlaten waar niemand raad mee weet. De rotoren van de windturbines die niet meer nodig zijn, worden begraven. Dat gaat niet goed met het aantal elektrische auto’s.

***

Bron hier.

Deze bijdrage verscheen eerder hier

***

Door |25 juli 2023|36 Reacties

Deel deze pagina!

36 reacties

  1. Paul Kramer 25 jul 2023 om 08:10- Antwoorden

    Tijd om te ontwaken uit de ‘schone droom’ – dit is de realiteit:
    https://www.youtube.com/watch?v=wDOI-uLvTnY

    22
    2
    • Troubadour 25 jul 2023 om 09:01- Antwoorden

      Wat een duidelijke uiteenzetting! Ik heb hem naar al mijn kinderen gestuurd!
      Dus 97% van alle transport in de wereld wordt nu nog aangedreven met fossiele brandstof. En dan is de zijderoute nog niet eens volledig opgestart.
      De ‘Cloud’ neemt meer energie tot zich dan Japan aan energie gebruikt. En dan moet CBDC mondiaal nog worden opgestart!
      Ik kan me voorstellen dat Timmermans zich schielijk terugtrekt van het Europese speelveld en happig terugkeert naar luilekkerland Nederland…

      39
      0
      • Bert Pijnse van der Aa 25 jul 2023 om 13:13

        @ troubadour,

        Ik heb deze video en eerdere- gelijksoortige – video’s vaker geplaatst .

        ze maakten geen enkele indruk op mensen. Het enige waar ze mee kwamen is, dat het propaganda is en Prager gefinancierd wordt met fossiel geld .

        Ik heb op de site al een tijd lang een grafiek staan waaruit blijkt dat de CO2 uitstoot stijgt in plaats van daalt . Zou explosief moeten zijn , maar niemand die reageert . CO2 uitstoot daalt basta.

        Vooral lacht men erom .

        15
        1
      • AnthonyF 25 jul 2023 om 14:12

        Troubadour, het transport via die nieuwe zijderoute wordt nagenoeg geheel verzorgd met voer- en vaartuigen die op ‘fossiel’ lopen.
        Per week nu al ongeveer 25 zeer lange treinen met containers van China naar Rotterdam. Met een paar hele dikke diesellocomotieven er voor.
        Reistijd ongeveer 15 dagen en voor een deel door RUSLAND.
        Zouden de deugertjes die hun meuk bestellen bij AliExpress dat weten? Of hebben die het nu te druk met het vakantievieren in bloedhete landen dicht bij de evenaar.

        5
        0
    • Scheffer 25 jul 2023 om 10:24- Antwoorden

      Mislukte ideologie en doelstellingen het wereldklimaat te willen balanceren cq. klimaatverandering te willen bestrijden of zelfs geheel te stoppen.

      De energietransitie en de net-zero-transitie doelstellingen vanuit westerse ‘ethiek’ of nog verder 100% fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot geheel uit te bannen, via de gesubsidieerde ‘hernieuwbare’-progressie, de milieuvervuilende EV’s, ……

      ……deze politieke doelstellingen zijn alle nauwelijks opgeschoten en feitelijk al in aanvang mislukt, maar nog erger, niet eens effectief tegen het stopzetten van klimaatverandering ……

      ……en deze ‘klimaat’-doelstellingen uitvoerend zijn schadelijk op bijna alle maatschappelijke, democratische en economische aspecten.

      Wanneer wordt het aan de zittende politici voorgehouden, dat ze een luchtspiegeling najagen, het klimaat / klimaatverandering te willen bestrijden, hetgeen fysisch onmogelijk is wereldwijd……

      ……en dat het IPCC een klimaat-alarmistische / gepolitiseerde VN-organisatie is met een politieke VN-opdracht politici bang te maken / te houden.

      42
      0
  2. Theo 25 jul 2023 om 08:52- Antwoorden

    Die electrische auto’s toch, uiteindelijk zal er een ander vervoersmiddel komen hoe dan ook, maar nu nog even niet.

    Onlangs heb ik nog in een Duitse krant gelezen hoe het er werkelijk voor staat, en dat was niet goed met die electrische vehikels.

    Weliswaar groeide het aantal, wat ze altijd aanduiden in procenten want dan lijkt het meer.
    Daarbij de hoeveelheid aanbod en de nieuwelingen, (merken) deden ook niet goed om dit er op de magere verkoop in elektrisch autoland er nog bij te hebben.

    Daarbij Duitsers hebben niet veel op met dit soort auto’s, zeker niet in bergachtige gebieden.

    Ze willen wel een subsidie voor die auto’s in gaan voeren, maar toen in Noorwegen de subsidie werd opgeheven storte de markt van de EV in, ze waren doorgeslagen in Noorwegen, zelfs parkeren was voor de EV gratis.

    Feit blijft dat een EV alleen bestaat door de fiscale voordelen op alle vlakken, van bpm tot wegenbelasting toe.

    En dan, de verzekeringen gaan gestaag omhoog, het blijkt dat EV rijders meer schade rijden, en het repareren schijnt in verhouding tot een normale brandstof auto peperduur te zijn.

    58
    2
    • Max 25 jul 2023 om 13:22- Antwoorden

      Is concurrentie van de Tesla niet de oorzaak ?

      0
      0
      • Cornelia 25 jul 2023 om 22:29

        Natuurlijk, Tesla heeft geen garages, en de kwaliteit van de afwerking van een Tesla….
        Bovendien zijn ze duurder, VW gooit ze in de aanbieding Id 3 Id 4 en Id 5 met resp. 3k 4k en 5 k korting.
        Wie wil er nu een auto waar je na 300 km en dik uur moet laden voor de volgende 300 km?

        4
        0
    • R 25 jul 2023 om 22:38- Antwoorden

      Ik heb buren die hebben een VW kever, een EV en een kleine caravan. Ze zijn nu op vakantie. De EV staat voor de deur en ze zijn met de kever en de caravan weg.
      Misschien is het vanwege het avontuurlijke, maar ik vind het wel grappig.

      4
      0
  3. Bert Pijnse van der Aa 25 jul 2023 om 09:04- Antwoorden

    ” Indra had in motorontwikkeling voor een aantal autofabrikanten gewerkt en kent thermodynamica en Mr. Carnot.”

    Maar die kennen ze in Brussel niet meer; die gooiden ze over de muur en toen belde Timmermans de CEO ’s van VW , Mercedes en Renault en eiste van hen dat ze elektrische voertuigen moesten gaan produceren en zo niet dat hij ze voor de rechter zouden slepen en hun carrière breken .

    En hij belde de uitgevers van autobladen dat die alleen nog over elektrische voertuigen mochten schrijven ( hetgeen ze deden, ongelofelijk ) en uiteraard de Consumentenbond en de ANWB, die ook braaf de lofzang op de elektrische auto begonnen uit te dragen. Dan was het voor George & Mildred nog moeilijk je nog te verzetten, nietwaar. George & Mildred kopen altijd wat in de Consumenten gids wordt aanbevolen . In Frankrijk hebben ze Que Choisir .

    Indra wist wel dat een elektrisch voertuig vele malen meer energie vergt in de keten dan een brandstofauto op basis van het begrip entropie, waarmee hij bekend was, en dat het ontwerp van een elektrisch voertuig, lijnrecht ingaat tegen de meest basale ontwerpregel namelijk: het streven naar gewichtsbesparing. Dat weer vanuit het streven naar brandstofefficiëntie. Maar dat streven had men nu juist losgelaten in het kader van de uitrol van de economie van de energietransitie . Vanuit Brussel – De VN – kwam het bericht aan Indra dat ie Carnot en Clausius moest vergeten en dat ze ‘m anders zouden breken. ( hetgeen zeer goed lukte, begin je over C en C dan wordt je direct de grond ingeboord ) )

    Ook mocht in de media niet naar buiten komen dat Bosch een nieuw brandstofsysteem had ontwikkeld dat het thermisch rendement van motoren met 5 % had verhoogd.

    En als het niet in de media staat ,weet ook niemand ervan . Gelukkig staat het wel op mijn site . http://bureaulesswatts.nl/energie-besparen/

    De enige manier om het volledig krankzinnige idee van elektrisch rijden te stoppen is weer te luisteren naar Indra – over de wetten van de thermodynamica- en op basis daarvan in te besluiten dat je nooit en te nimmer zo’n apparaat zal kopen.

    46
    3
  4. Dieter von Bartsch 25 jul 2023 om 09:07- Antwoorden

    EV: te duur, te zwaar, milieubelastend qua grondstoffen en ecologische impact.

    29
    0
    • AnthonyF 25 jul 2023 om 14:16- Antwoorden

      Hoi Dieter, goed je weer eens te ‘zien’ hier.

      Heb je de kachel al aan daar in het mooie Limburg?

      4
      2
      • Dieter von Bartsch 26 jul 2023 om 17:48

        Ha Anthony, tis koud in Limburg. Hoe gaat het met jou daar tussen de wijnranken, kernenergiestroom, Renaults en andere op brandstof lopen auto’s?

        1
        0
  5. Modelleur 25 jul 2023 om 09:14- Antwoorden

    Misschien dat de verkoop van elektrische auto’s voor VW nog niet aan de verwachtingen voldoet, maar dat is dan één kersje dat je plukt.
    De wereldwijde verkoop blijft wel stijgen voor Tesla, BYD, Volvo, Polestar…

    6
    34
    • Arjan Duiker 25 jul 2023 om 09:28- Antwoorden

      En Modelleur denkt dat door die verkoop het klimaat weer koud wordt, whahahaha

      35
      4
      • Theo 25 jul 2023 om 09:53

        Er zijn steeds meer mensen aan gokken verslaafd.

        Ik zie ze wel eens op de kermis, duwen kapitalen in die gok-machines, de exploitanten lachen zich een breuk en de gokker gaat blij naar huis met een knuffel.

        23
        3
    • Dieter von Bartsch 25 jul 2023 om 09:39- Antwoorden

      Deels waar. Volvo en Polestar laat een lichte daling zien. Doen in Nederland niet (meer) mee in de top 10 best verkochte EV,s. Dit uit directe bron. Want zoonlief werkt bij een van bovengenoemde.

      20
      1
    • Peter van Beurden 25 jul 2023 om 11:57- Antwoorden

      Modelleur
      Zit daar dan ook op de één of andere manier subsidie op net als op de zonnepanelen die uit andermans zak betaald moeten worden. Zoals gratis parkeren, op eigen zonnestroom tanken, wegenbelastingkorting, terwijl die juist hoger zou moeten zijn.

      Of worden die auto’s voornamelijk verkocht aan degenen met teveel geld en de wens naast een beschikbare brandstofauto met een stadsautootje op eigen stroom te kunnen rijden/pronken?

      11
      4
  6. EaB 25 jul 2023 om 09:41- Antwoorden

    Die fotos van velden met chinese onverkochte autos was een belegging scam. Dat was een deelauto project dat nadat het is opgezet meteen gestopt is. De autos zijn gekocht en de organisatie is er dan met de rest van de investering vandoor.

    Echte pijn voor Volkswagen is dat ze er minder dan 1000 eur op verdienen per auto. Tesla verdient op iedere verkochte auto nu 10.000 eur.

    Het is ook niet zo dat vw ze niet verkopen. Als alle reclame en info over elektrische autos gaat denken sommige bestuurders dat ook alle verkopen elektrisch zijn. Het is rond de 7%. Herr otto normaal verbraucher loopt inderdaad niet warm voor een strekkerdoos.

    11
    2
  7. F.W.Popma 25 jul 2023 om 09:46- Antwoorden

    25 % van de zonnepanelen langs de A 58 buitenwerking gesteld. Koperdieven sloopten de leidingen. De prijs van koper is namelijk gestegen. Voorlopig geen vervanging volgens BN De Stem.
    Ik heb nog nooit gehoord dat er koper bij een kolen of gas centrale is gestolen. Dast daardoor de productie werd gestaakt. Het artikel zal meerdere mensen wakker maken om te kijken of er koperen draden geïnstalleerd zijn.
    https://www.bndestem.nl/etten-leur/zonneparken-zoals-die-aan-a58-extra-beveiligd-we-halen-jaarlijks-een-volle-gevangenis-van-de-markt~a57b6379/?cb=1595280ea6f33c2490f8002d1398e0cb&auth_rd=1

    13
    0
    • David Dirkse 25 jul 2023 om 11:26- Antwoorden

      Warmtepompen worden ook gejat. Net als vuilnis staan ze naast de deur buiten al klaar.

      14
      0
      • Cornelia 25 jul 2023 om 22:31

        Hahaha, afknippen en opladen. :D

        2
        0
  8. Theo 25 jul 2023 om 09:47- Antwoorden

    Hoe de Goeroe spreekt, ja spreekt, overal met die kwebbel tussen.

    De waarheid over elektrisch rijden: Auke Hoekstra debunkt 3 hardnekkige mythes

    https://innovationorigins.com/nl/de-waarheid-over-elektrisch-rijden-auke-hoekstra-debunkt-3-hardnekkige-mythes/

    9
    10
    • Rien E 25 jul 2023 om 11:53- Antwoorden

      Een verhaal met een heel hog ‘wens’gehalte en weinig debunk. Meer een hoera verhaal mbt EV en *twijfelachtig) hergebruik grondstoffen van batterijen

      4
      3
      • Tije 25 jul 2023 om 18:12

        Elektrisch rijden is een droom waar je uit wakker wordt zodra je een elektrische auto bezit.
        Ik weet nog goed dat mijn (jonge) collega, op de eerste dag dat hij een elektrische auto in bezit kreeg, al om 7 uur in de ochtend op zoek was naar een laadplek in de buurt van het kantoor en dat deze gewoon niet beschikbaar was. Meteen stress hoe dit nu verder moest! Lekker dan met je €500 lease-verplichting per maand.

        4
        2
    • Peter van Beurden 25 jul 2023 om 12:16- Antwoorden

      Theo
      Goeroe? Babbelaar deugkneus aan het woord. Nergens een woord over waar dan die elektriciteit vandaan moet komen om die 70% minder CO2 uitstoot te halen. Los van het feit of CO2 een probleem of juist gunstig is. Goeroe gebruikt het als zijnde een probleem. Alleen al door het hogere gewicht klopt het niet. Dubbele systemen zijn hoe je het ook bekijkt verspillend en dus duurder en dus eveneens vervuilender. Keep it simple is nog niet tot Hoekstre doorgedrongen. Gezichtsverlies of tekort aan inzicht? Electromotoren hebben zich ruimschoots bewezen, het zwakke punt is al 100 jaar de accu.

      8
      3
      • Theo 25 jul 2023 om 20:06

        Zo is dat Heren en niet anders.

        3
        0
  9. David Dirkse 25 jul 2023 om 10:06- Antwoorden

    Dit is een intrigerend elektrisch voertuig: https://www.rolandgumpert.com/en/
    beetje rekenen: in een gezinsauto gebouwd kan op een tankje methanol 1200km gereden worden.
    Fluisterstil en brandschoon.

    5
    2
    • Theo42 25 jul 2023 om 12:11- Antwoorden

      Wat is de aanschafprijs? De auto heeft methanol nodig en produceert daardoor wel CO2 en is niet “schoon” te noemen. Timmermans zal er een probleem mee hebben, ik niet.

      2
      1
    • AnthonyF 25 jul 2023 om 14:02- Antwoorden

      Volstrekt onverantwoord dit David en ik hoop dat TimmerFranciscus hier snel een stokje voor steekt.
      Want als ik het goed begrijp uit de beschrijving wordt de CO2 in de lucht gebonden tijdens het maken van de methanol, maar die komt bij het opwekken van de benodigde energie weer vrij dus hier heb je helemaal niets aan :)

      Even serieus nu:

      Green methanol however is synthesized. It binds the CO2 contained in the air and releases it later while providing energy. This makes green methanol a great clean and neutral energy carrier. The products of the chemical reaction are water and CO2 with a negligible percentage of nitrogen oxide.

      Als het echt werkt is het een technisch gezien schitterend idee naar mijn mening, maar ik ken het totale kostenplaatje niet, dus of het kan concurreren met fossiel is nog onduidelijk.

      2
      3
  10. Dirk 25 jul 2023 om 11:02- Antwoorden

    Fijn dat bestuurders de dienst uitmaken in ons land. Hoef je geen verstand te hebben over hetgeen je mag besturen. Resultaat land verkeert in een chaos. En in den Haag hard roepen hoe goed ons land is, bedoelen hoe goed het was.

    17
    2
  11. Theo42 25 jul 2023 om 12:06- Antwoorden

    Lachen, maar het is triest voor de auto-industrie. Door mijn verstand te gebruiken in december 2022 een nieuwe VW Polo gekocht! Geen probleem met opladen of actieradius. Daar kunnen wij nog 20 jaar mee rijden (7000 km per jaar) Dan is mijn echtgenote 92 en ik zelfs 100. Of ik dat haal is twijfelachtig maar de auto wel.

    7
    0
    • R 25 jul 2023 om 23:04- Antwoorden

      Ik weet het niet. Ik heb nu mijn derde polo en de eerste (1995) deed ik 19 jaar mee en reed er 480000 km mee.. Uiteindelijk brak er een motorsteun af. De garage heeft hem.gerepareerd en de volgende eigenaar (student) reed er nog een jaar mee. Motor was nog prima.
      De tweede kocht ik in 2014 en daar deed ik 7 jaar mee. 237000 km en toen begon de ellende met de elektronica. Onduideljkke storing op de CAN-bus maakte dat alle elektronica regelmatig wegviel.. Ook regelmatig storingen die geen storingen waren en soms foutmeldingen die niet klopten.
      De derde heb ik nu ongeveer anderhalf jaar en de rijhulpsystemen zijn erg handig maar ook erg gevoelig. Achteruitrijden waarbij er een brandnetel in het zicht van de sensoren komt betekent meteen een keiharde remingreep. Gelukkig is dat na een laatste update weleen stuk beter geworden.
      De eerste Polo had vier storingslampes: olie. Dynamo, koelwater en rem. Als zo‘n lampje aanging was er ook echt iets aan de hand en een reparatie viel meestal mee want de onderdelen waren beperkt.las de elektronica defect raakt zig je meteen vast aan een dure reparatie want die softwaremodules zijn behoorlijk duur.
      Die softwaremodules maken dat exta functionaliteit weinig meer kost en door de bank genomen weinig onderhoud vergen, maar als je onderhoud krijgt, kan je de beurs trekken. Vaak is dan nieuwkoop handiger.
      De kans omdie storingen wordt groter naarmate de wagen ouder wordt. Het maakt dan wel uit of het mechanische of elektronische problemen zijn. Bij de eerste polo had ik wat vaker storingen, maar de kosten en de reparatietijd vielen mee en dan kan je het een tijd uitzingen. Een beetje handige jongen kan een hoop doen. Met elektronica ben je afhankelijk van de garage en de deskundigheid vande softwareengineer.
      Moderne auto‘s en met name de EV zitten steeds meer vol met elektronica en dat gaat gewoon niet al te lang mee, zeker niet in weer en wind waar ze in gebruikt worden.

      1
      0
  12. Rene MH Giesen 25 jul 2023 om 18:08- Antwoorden

    Mooi verhaal dat groene methanol uit ongebonden CO2 gemaakt wordt. De gebruikelijke methode is uit hout. Het wordt dan ook niet voor niets houtalcohol genoemd. Het wordt gebruikt voor onder andere verf en zo, maar soms gaat er een partijtje illegaal naar de slijter en dan heb je weer alcohol vergiftiging schandaal. Komt regelmatig in India en Pakistan voor.

    2
    0

Geef een reactie