Van een onzer correspondenten.
De elektrische auto, als kroonjuweel van de energietransitie, heeft in toenemende mate last van een imagoprobleem. Jaco Bijlsma van Autovisie schrijft:
‘Het duurt nog even, maar als je alle nieuws over elektrische auto’s keer op keer brengt en meldt dat ze stukje bij beetje bereikbaarder worden, dan zou je bijna denken dat iedereen straks volledig elektrisch rijdt. Als dan ook nog zeer hoopgevende berichten de revue passeren dat de accutechnologie grote sprongen vooruit maakt en opladen straks nog maar 10 minuten duurt, lijkt het helemaal zonneklaar dat de toekomst honderd procent elektrisch is. Maar toch is de elektrische auto niet de oplossing.’
Ook als de elektrische auto echt betaalbaar is, zal niet iedereen er een willen zo is de verwachting van het autoblad.
Inmiddels krijgt de elektrische divisie van Volkswagen de ene na de andere klap te verwerken, maar wil het vaart blijven maken met zijn EV’s. De vraag naar een elektrische Volkswagen valt zo erg tegen, dat dit fabrieksmedewerkers in Emden en Zwickau hun baan kostte. Ook moeten de fabrieken in Zwickau en Dresden een geforceerde productiepauze inlassen om te voorkomen dat ze meer Volkswagens produceren dan ze kunnen verkopen.
‘Ondanks deze tegenvallers blijft Volkswagen stoïcijns het gekozen pad volgen door zich volledig te richten op de ontwikkeling van nieuwe elektrische auto’s’, zo schrijft Autoreview.nl.
In het UK liet verzekeraar John Lewis vrijdag weten dat men elektrische auto’s voorlopig niet meer verzekert omdat de reparatiekosten te hoog worden. Met name de reparatiekosten voor de accu zijn bepalend om zich voorlopig uit de markt terug te trekken.
Uit een recent bulletin over de kosten van levensonderhoud van het Office for National Statistics blijkt dat in de UK de prijs van autoverzekeringen – die voor veel Britten een van de grootste huishoudelijke posten is – de afgelopen twaalf maanden met 52,9% is gestegen.
Volgens Confused.com maskeert dit gemiddelde echter grotere stijgingen voor eigenaren van elektrische auto’s. Uit de cijfers, afgeleid van offertes, blijkt dat de verzekeringspremies voor elektrische voertuigen 72% – of £402 – hoger zijn dan vorig jaar rond deze tijd, op een gemiddelde £959.
Louise Thomas, auto-expert bij Confused.com, zegt:
‘Ondanks dat elektrische voertuigen steeds gebruikelijker worden, vormen ze nog steeds de minderheid op de Britse wegen en hebben verzekeraars minder ervaring met het vaststellen van premies voor dit soort auto’s.’
Het Institute of the Motor Industry heeft voorspeld dat er in 2032 een tekort zal zijn van ongeveer 16.000 gekwalificeerde monteurs voor elektrische voertuigen. Een woordvoerder:
‘Ze zijn qua expertise nog lang niet zover als bij traditionele auto’s. Als je een deur deukt, is dat eenvoudig te verhelpen, maar als de accu niet meer functioneert ben je verder van huis.’
***
***
Ik hoor in de reclame altijd exacte cijfers over het bereik met een accu. In een reclame blok zowel een wagen met 514 km bereik als een met 515 km bereik. Dat is veel beter dan mijn diesel. Zo na 1000 km ga ik eens een pomp opzoeken. Veel nauwkeuriger wordt het niet. Wat ik me nu afvraag is of de auto met 514 km maximum bereik er ook mee stopt als de teller die waarde bereikt. Niet omdat de accu leeg is maar omdat in de code spec staat dat 514 het maximum is. Als de accu toch meer zou kunnen leveren dan zou je een optie abonnement moeten nemen. Het blijven tenslotte computer programmas waar de verdienste het meeste zitten in het abonnement model en niet in de aanschaf.
Die 514 km of wat dan ook, is een getal dat in de fabriek en door de marketing afdeling gecreëerd is. Het houdt geen rekening met koud weer, aanhangers, bergen en wind tegen. Maar dat doen de verbruiksgegevens van fossiele brandstof auto’s ook niet. In beide gevallen wordt ergens een gemiddelde genomen. Wat bij EV’s niet verteld wordt, is dat hij bij 20% batterijsterkte opgeladen moet worden tot maar 80%, en dat snel laden in feite slecht is voor het accupaket.
Ik denk dat we wel van “sjoemel EV’s” mogen spreken…
Zuid en Noord Europa autovakantie en / of met caravan kan je vergeten. Ook goedkope Ev’s bestaan niet, aanschafprijs, aanstaande wegenbelasting, gemiddeld 400 kg zwaarder, afschaffing subsidie etc.
Alles wat ik gelezen en gezien heb over de huidige EV kan me niet echt bevallen.
De auto’s zijn nog veel te veel in het ontwikkeling proces en gezien de onderdelen wat gebruikt zijn, weinig dus, ook veel te duur.
Een oldtimer zal het nooit worden, of eigenlijk is die dat al als je hem koopt.
Daarbij is hij 2dehands niet echt gewild.
Maar van de week las ik een ander verontrustend bericht, het geld wat Europa binnenkomt is minder dan eruit gaat, als dit tijdelijk is, is dat niet zo een probleem, maar als dat blijft wel.
Het moet op zijn minst ongeveer gelijk blijven.
Het enige goede eraan is dat het spaargeld van de burgers dan weer interessant is en de rente omhoog gaat, maar voor de Europese handel was het weer slecht.
Als de rente te hoog is dan investeren ook bedrijven minder en dan komen er nog minder auto-tjes. :)
Het is gewoon een slecht idee om je elektrische energie mee te willen nemen opgeslagen in chemische vorm. Zolang er geen fundamentele doorbraak komt blijft dat zo. En dan nog het probleem van het opladen, als je dat vlot wil doen, in zeg 10 minuten, dan vergt dan megawatts. En een 10 kV aansluiting. Theoretisch nog wel te doen (in de woonwijk) maar op stedelijk niveau kom je dan in de gigawatts terecht, op landelijk niveau nog erger. En dat terwijl ze ook nog allemaal hun huis elektrisch moeten gaan verwarmen.
Nou ja, die 10 kV aansluiting ligt er dan vast.
Ik heb overwogen een elektrische auto (EV) te kopen. Mijn huidige auto rijdt 1 op 20 (op autoweek.nl staan tientallen auto’s die 1 op 25-33 rijden) en is nog lang niet afgeschreven. Een liter brandstof levert 10 kWh energie. Ik gebruik 0,5 kWh per km. De EV gebruikt 0,2 kWh per km. Deze laad ik ’s nachts op. De zon schijnt dan niet, 2 van de 3 dagen waait het niet of te veel en de benodigde elektriciteit wordt geleverd door een centrale die organisch materiaal verbrandt. Olie, gas of uit de USA en Polen ingevoerde bomen. Dit heeft een rendement van 40%, dus effectief gebruikt mijn EV ook 0,5 kWh per km. Ik kan ook overdag op de snelweg tanken/laden. Een liter brandstof kost 2,25 Euro. Dat is 11 cent per Km. Fastned rekent 69 cent per Kwh, plus 20% die verloren gaat aan koeling bij het snelladen. De EV gebruikt dan 16,5 cent per Km. Ik heb besloten mijn huidige auto te houden.
Die Wopke toch, straks gaat die weer met een tank Shell brandstof naar huis.
Parlement twijfelt of groene Hoekstra echt anders is dan de Shell-man: overleg vanmiddag verder.
https://www.ad.nl/politiek/parlement-twijfelt-of-groene-hoekstra-echt-anders-is-dan-de-shell-man-overleg-vanmiddag-verder~a53f4330/
Dit kan toch echt niet, veel te goedkoop.
Elektrische auto’s duurder vanwege recycling accu
https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrische-autos-duurder-vanwege-recycling-accu-3553429
Jullie weten dat ik een ingenieur ben.
Dus… stel dat het klimaatverhaal klopt.
Dan rijdt:
En Tram of Metro 0,03 kWh/km/reiziger
De Trein 0,05 kWh/km/reiziger
De elektrische auto 0,25 kWh/km/auto
Mijn sjoemeldiesel 0,5 kWh/km/auto
Probleem bij de elektrische auto is dat de banden 2 maal duurder zijn dan die onder mijn auto en ze bovendien 3x sneller slijten.
Ik geeft toe, ik ben zo’n 45 jaar lid van de ANWB rijder.
Verder zijn er voor de elektrische auto zeldzame grondstoffen nodig en is hij bovendien veel zwaarder.
Daarbij (althans op Climategate weten we dat) wordt het overgrote deel van de elektriciteit nog altijd fossiel worden opgewekt.
Dus: Stel dat het klimaatverhaal zou kloppen en we moeten nodig veranderen. Is dan de elektrische auto een stap in de goede richting?
Nee dus.
Weet de autoindustrie dat? Ja dus.
Weet de politiek het? Geen idee. Zou best kunnen dat ze werkelijk volmaakt hol en leeg zijn. Bij Rutte, Kaag, Jetten en Timmermans lijkt dat wel het geval.
Samengevat: De hele energietransitie is een farce. Van nergens naar nergens zonder iets of wat.
Ondertussen groeit het ijs op de Noordpool al weer in hoog tempo aan.
Barentsz ontdekte half oktober1597, in de koudste periode van de kleine ijstijd dat hij vast zat op de Karazee. Hij wist niet dat er aan de zuidkant een doorvaart was, maar als je de weg weet ben je geen ontdekkingsreiziger. Ik verwacht dit moment voor dit jaar zo rond 1 november.
Vriendelijke groet, Wijnand Hijkoop
Mooi overzicht WH. Hoe zit het met het vliegtuig en andere vormen van transport? Is er een bron?
Een EV is volgens mij een goede oplossing voor korte afstanden in de omgeving of max. 100 – 150 km heen en terug. Voor de lange afstanden en reizen met onze caravan zal dat niet lukken. Of alleen met een peperdure Tesla, Audi enz. Maar dan moet je p weg naar Spanje zeker wel 5 tot 6 keer stoppen om te laden. En dan zijn er niet overal passende laadstations te vinden enz.
EV’s zijn er m.i. alleen maar goed voor yuppen met een auto van de zaak of mensen met een goed gevulde portemonnee. Jan modaal zal zich op moment geen EV als familieauto kunnen permitteren.
En dan hebben we het, voor de zoveelste keer, nog over de grondstoffen die ervoor nodig zijn. En die zijn ook niet eeuwig beschikbaar.
Blijven to einde van ons leven lekker in een benzine/diesel rijden. Maar ik ben bang dat een geschikt kabinet straks de accijns voor de diesel en benzine fors gaat verhogen en weij met z’n allen in de EV moeten of maar weer met de fiets. You’ll own nothing, but you’ll be happy!
Toch maar helemaal verhuizen naar Spanje! Daar zijn ze “nog niet” zo gek!
Elektrisch rijden is gewoon bullshit, het wordt kunstmatig in de lucht gehouden door subsidie en kortingen op belasting.
Rendementen gelden in het meest gunstige geval wat doorsnee genomen door niemand wordt gehaald.
De mensen die hem privé kopen zijn knettergek, ze zijn duurder uit en betalen leuk mee voor de zakelijke rijder die hem op de zaak, of gratis van de overheid rijdt. Het is te duur, de auto’s zijn te zwaar, de actieradius is te klein en ze zijn gewoon duurder dan een goedkope 12.000 euro kostende auto die 1 op 20 rijdt en bovendien nog goedkoper is in de wegenbelasting.
Wat denk je alles is heden bijna bullshit, wat denk je waarom gas hier zo duur moet zijn terwijl de schepen op zee lagen te wachten, de prijs is zelfs negatief geweest.
Benzine, in België word hij weer goedkoper, gisteren heb ik weer in Duitsland getankt, bijna 40 cent goedkoper dan hier langs de rijksweg.
Medicijnen, hier zijn ze moeilijk verkrijgbaar omdat ze niks willen betalen.
Nog even en het hele land ligt half op zijn kont.
Voor die onnozele klimaat onzin kan het geld niet snel genoeg op, en de bijdrage in co2 reductie, 0,niks.
Hier zitten geen normale mensen meer aan de regering, voor mij zijn het zo goed als allemaal vol-idioten die alleen maar aan hun eigen pens denken.
En wat dacht je van die banden van die elektrische vehikels, ze zitten vol met microplastics.
Autobanden grootste veroorzaker microplastics in oceaan, elektrische auto krijgt de zwarte piet
https://www.ad.nl/auto/autobanden-grootste-veroorzaker-microplastics-in-oceaan-elektrische-auto-krijgt-de-zwarte-piet~ac84923c/
Vergeet niet dat de fabrikanten vanuit de EU een norm van 135 gr CO2 gemiddelde vlootuitstoot opgelegd hebben gekregen. Volgens mij pushen ze die elektrobakken daarom zo.
Met onze politici… kun je echt alles verwachten.
Met onnozelaars als Jetten, Timmerfrans en noem ze maar op hebben we het neusje van de zalm in onze politiek te pakken.
En dat heeft een reden. Ik las ergens dat het komt omdat het allemaal paalschildpadden zijn.
Als je ergens bij een weiland een schildpad boven op een weidepaal ziet weet je dat die daar niet uit zichzelf is gekomen.
Hij/zij hoort er niet thuis en heeft ook geen flauw benul van wat hij/zij daar moet.
Zit duidelijk op een hogere positie dan hij/zij aan kan en je vraagt je serieus af welke idioot hem/haar daar heeft neergezet.
Veel duidelijker heb ik het nog niet horen uitleggen….
https://joannenova.com.au/2023/10/evs-suddenly-become-uninsurable-unless-you-are-rich/
Het rijden in een EVtje wordt onbetaalbaar.
En een markt voor gebruikte EV’s zal ook nooit echt van de grond kunnen komen. Wat wil met een versleten accu??
Maak me meer druk om het WEF Klaus Schwab die zegt dat er vanaf 2030 helemaal geen eigen auto meer mogen bezitten. Misschien een deelauto een auto op afroep die zonder chauffeur voor komt rijden lees taxi. Nee ik blijf lekker kachelen in mijn15 jaar oude Renault Megane Cabrio in Spanje benzine prijs Euro 1,66 en wegenbelasting Eur 130 per jaar met minimale of geen afschrijving meer.