Van een onzer correspondenten.

De elektrische auto, als kroonjuweel van de energietransitie, heeft in toenemende mate last van een imagoprobleem. Jaco Bijlsma van Autovisie schrijft:

‘Het duurt nog even, maar als je alle nieuws over elektrische auto’s keer op keer brengt en meldt dat ze stukje bij beetje bereikbaarder worden, dan zou je bijna denken dat iedereen straks volledig elektrisch rijdt. Als dan ook nog zeer hoopgevende berichten de revue passeren dat de accutechnologie grote sprongen vooruit maakt en opladen straks nog maar 10 minuten duurt, lijkt het helemaal zonneklaar dat de toekomst honderd procent elektrisch is. Maar toch is de elektrische auto niet de oplossing.’

Ook als de elektrische auto echt betaalbaar is, zal niet iedereen er een willen zo is de verwachting van het autoblad.

Inmiddels krijgt de elektrische divisie van Volkswagen de ene na de andere klap te verwerken, maar wil het vaart blijven maken met zijn EV’s. De vraag naar een elektrische Volkswagen valt zo erg tegen, dat dit fabrieksmedewerkers in Emden en Zwickau hun baan kostte. Ook moeten de fabrieken in Zwickau en Dresden een geforceerde productiepauze inlassen om te voorkomen dat ze meer Volkswagens produceren dan ze kunnen verkopen.

‘Ondanks deze tegenvallers blijft Volkswagen stoïcijns het gekozen pad volgen door zich volledig te richten op de ontwikkeling van nieuwe elektrische auto’s’, zo schrijft Autoreview.nl.

In het UK liet verzekeraar John Lewis vrijdag weten dat men elektrische auto’s voorlopig niet meer verzekert omdat de reparatiekosten te hoog worden. Met name de reparatiekosten voor de accu zijn bepalend om zich voorlopig uit de markt terug te trekken.

Uit een recent bulletin over de kosten van levensonderhoud van het Office for National Statistics blijkt dat in de UK de prijs van autoverzekeringen – die voor veel Britten een van de grootste huishoudelijke posten is – de afgelopen twaalf maanden met 52,9% is gestegen.

Volgens Confused.com maskeert dit gemiddelde echter grotere stijgingen voor eigenaren van elektrische auto’s. Uit de cijfers, afgeleid van offertes, blijkt dat de verzekeringspremies voor elektrische voertuigen 72% – of £402 – hoger zijn dan vorig jaar rond deze tijd, op een gemiddelde £959.

Louise Thomas, auto-expert bij Confused.com, zegt:

‘Ondanks dat elektrische voertuigen steeds gebruikelijker worden, vormen ze nog steeds de minderheid op de Britse wegen en hebben verzekeraars minder ervaring met het vaststellen van premies voor dit soort auto’s.’

Het Institute of the Motor Industry heeft voorspeld dat er in 2032 een tekort zal zijn van ongeveer 16.000 gekwalificeerde monteurs voor elektrische voertuigen. Een woordvoerder:

‘Ze zijn qua expertise nog lang niet zover als bij traditionele auto’s. Als je een deur deukt, is dat eenvoudig te verhelpen, maar als de accu niet meer functioneert ben je verder van huis.’

***

Bronnen o.a. hier en hier.

***