Wel Kamerlid stelt Kamervragen over deze klantenbindingsactie?

Hoe ver van politiek en commercieel neutrale natuureducatie is het Wereld Natuur Fonds afgedwaald, met de op 21 en 22 juni georganiseerde ‘Kids Climate Conference 2012‘, van de in 2010 opgerichte politieke stichting’Kids Moving the World’ die steeds meer scholen maant tot wereldverbeteren? Het vindt plaats op Center Parcs de Eemhof Zeewolde.

Kinderen binden als klant CO2-kartel
De marketeers van bedrijven/bedrijfsmatige stichtingen als campagnemultinational WNF, Center Parcs (waarmee ze Panparks opzetten), energiebedrijf ENECO, bouwbedrijf Heijmans, Albron Catering, en PostNL gaan hier op 21 en 22 juni uw kinderen laten ‘bewust worden’van de producten die ze in de aanbieding hebben. Dit onder het mom van educatie, waarbij Ali B. en andere biologisch analfabeten voor het natuuronderwijs zorgen.

We lezen:

De klanten van Eneco spelen hierin een essentiële rol. Kinderen zijn de volgende generatie en dus erg belangrijk voor de toekomst (van Eneco RZ).Eneco wil de jonge generatie bewust maken van de kracht en mogelijkheden van natuurlijke energiebronnen die vaak dichtbij aanwezig zijn.

  • Wat is er ‘natuurlijk’aan een windmolen, waarvoor per turbine een ton vervuilende rare earth metals nodig zijn uit één Chinese mijn? Is die ‘natuurlijkheid’ niet slechts ordinaire productmarketing, zoals Heinz ketchup ook alleen ‘natuurlijke producten’gebruikt, omdat dit appel aan natuurzuiverheid Westerse stedelingen aanspreekt?
  • Als Shell dit zelfde zou vertellen over benzine aan kinderen was Nederland te klein geweest in media. Waarom mag dit dan wel?
  • Wat is hier de grens tussen educatie en ordinaire klantenmarketing gericht op kinderen, volgens de biologisch onjuiste bewering dat plantenmeststof CO2 schadelijk zou zijn voor de natuur, en dat alleen CO2 er toe doet bij klimaat ?
  • Hoe kan het dat de 900.000 donateurs van het Wereld Natuur Fonds nooit eens kritisch het jaarverslag lazen? De natuurvisie van het Wereldnatuurfonds is alles behalve politiek neutraal: zie ook de Groene Kieswijzer die ze ontwikkelden.
  • Hoe kan het dat WNF meer donateurs heeft dan beschermer en beheerder van tastbare natuur in Nederland Natuurmonumenten, terwijl ze de afgelopen jaren zelden meer dan 0,6 procent, 4 ton euro van hun budget, 60 miljoen of meer euro besteden aan natuur(campagnes) in Nederland?
  • Mag ik vragen wat bedrijfsmarketing en natuureducatie met elkaar te maken hebben?
  • Wat is de link tussen de natuur op aarde en de winkel van Eneco?
  • Is deze ‘natuureducatie’geen ordinaire vorm van donateursronseling voor het WNF?
  • Als er ál een natuurorganisatie Nederlandse kinderen onderwijs mag geven, moet dat dan geen club zijn die minstens 50 procent van haar inkomsten geeft aan fysiek bestaande natuur in Nederland, en dat beheert en bestudeert met deskundige beheerders en biologen in plaats van marketingspecialisten?
  • Is het geen tijd om het WNF van de ‘goede doelen’-lijst af te voeren en op te voeren als politieke/bedrijfslobby- organisatie? Er zijn vele lokale natuurinitiatieven die wél wat voor de natuur beteken, en best uw steun kunnen gebruiken
    • Bel/mail daarvoor: Michel Busman,
      Director Business Development & Communication
      Center Parcs Europe
      E. michel.busman@centerparcs.com
      T. 010-498 9663
      M. 06-506 31 738

    Deze vragen staan los van de vraag wat je van deze bedrijven vindt.
    Het gaat hier puur om politieke en commerciele neutraliteit van het onderwijs. Het zijn allen legale ondernemingen, al zou ik als vrije consument anders kiezen.

    Ik zou als vrije consument nooit donateur worden van WNF omdat ik om de natuur geef. Daarom ben ik lid van de vereniging voor veldbiologie KNNV: daarvan kun je direct zien wat ze per regio doen in de natuur. Deze maand geven ze tips om bijen in je tuin te lokken. Die lok je niet via het planten van Eneco-windmolens maar bloemen.

    Of het WNF natuur beschermt, ik weet het niet want het is niet te meten in hectares, beheer, of andere fysieke grootheid.
    Wat wel meetbaar is: ze zijn erg goed in marketing en het binnenhalen van geld: niet voor niets zit 67 procent van hun FTE in marketing en financien…Aan hun inzet twijfel ik niet hoor…Directeur, de jurist Johan van de Gronden beschermt liefst 14 maanden per jaar de natuur, 8 dagen per week……Zo’n werklust voor de natuur!

    PostNL is een waardeloos bedrijf qua klantenservice.
    Hun personeel jatte met kerst een mij toegestuurde zalmfilet, dat in het distributiecentrum voor Zwolle doodleuk uit het pakket was gesloopt. Toen ik de klantenbezighoudservice belde met een klacht vertelde PostNL me tegen euro’s lang wachten voor de telefoon dat ik gewoon pech had: dan had de zender het pakket maar verzekerd moeten sturen.

    Als u niet extra betaalt, behoudt PostNL zich het recht uw eigendommen te jatten. Een passende partner van het WNF dus, wat mij betreft.

    Print Friendly, PDF & Email