Christine Theunissen. Foto: NOS.

Van een onzer correspondenten.

Christine Theunissen, plv. fraktievoorzitter van de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer was er bij in Glasgow (26) en overwoog eerst nog naar Sharm el Sheikh (27) te gaan. Maar de vliegreis er naar toe vond ze niet kunnen. En omdat er geen alternatieven waren zoals de reis per trein naar Egypte, wilde ze niet aanwezig zijn, vertelde ze op de NPO-radio. De kans is groot dat ze ook niet in Dubai zal verschijnen op klimaattop COP 28. Wie tegen vliegen is, hoort eigenlijk niet in Dubai thuis.

Dubai is gewoonweg de internationale magneet als het gaat om vliegverkeer.

De mislukking van COP27 is al in alle toonaarden bezongen, maar het Waterloo voor de komende klimaattop in de Verenigde Arabische Emiraten ligt ook al op de loer, juist in de keuze voor deze metropool als vergaderstad. Want alles wat Dubai biedt, heeft niets te maken met de vrees voor klimaatverandering, eerder het tegendeel. Dubai is immers het symbool van fossiel aangedreven luchtvervoer en enorme CO2 uitstoot. Want ze vliegen niet op tapijten.

Dubai beschikt over maar liefst drie vliegvelden: Dubai International Airport (DXB) en Al Maktoum International (DWC), voorheen Dubai World Central genoemd. Daarnaast is er ook nog een militair vliegveld, wat ook gebruikt wordt door Australië.

Het vliegveld Dubai International Airport is verreweg de belangrijkste en de afgelopen jaren uitgegroeid tot de top 3 drukste luchthavens ter wereld. Het passagiersverkeer op de belangrijke internationale Dubai Airport is dit jaar in het afgelopen kwartaal voor het eerst teruggekeerd op het niveau van voor de coronapandemie. In het derde kwartaal passeerden ongeveer 18,5 miljoen passagiers Dubai Airports, waarop luchtvaartmaatschappijen als Air France, KLM en Emirates dagelijks meerdere keren per dag rechtstreeks vliegen vanaf Amsterdam en Parijs.

Dat Dubai een van de meest aantrekkelijke ‘vlieghubs’ is, moge blijken uit de plannen van voetbalclub Real Madrid om niet in Madrid zelf, maar in Dubai een thema-park te realiseren. Het pretpark wordt gefinancierd door Dubai Holding, het investeringsfonds van Sheikh Mohammed bin Rashid al-Maktoum, de minister-president van de Verenigde Arabische Emiraten en ook de emir van Dubai.

Zelf Sharon Dijksma met haar bestuurlijk optimisme over klimaatsteden zal door alle vlieglawaai de vingers in de oren moeten doen.

Dubai is gewoonweg de internationale magneet als het gaat om vliegverkeer. En wie de uitbundige folders van de reisbureaus doorbladert – ‘Groot, groter, grootst: trendsetter in records verbreken’- kan zich niet voorstellen dat hier een Marjan Minnesma met haar gebreide shawl van Drents schapenwol of KNMI-baas van Dorland met overvolle klimaatkoffer zich op hun gemak zullen voelen. Zelf Sharon Dijksma met haar bestuurlijk optimisme over klimaatsteden zal door alle vlieglawaai de vingers in de oren moeten doen.

En omdat ons voorstellingsvermogen tekortschiet, is daarmee ook het imagoprobleem van Dubai bij voorbaat aangegeven. Het heeft de bezorgde internationale klimaatbeweging nu al van zich vervreemd. Het laat ons zien dat het daar gaat om een andere wereld, met andere belangen. Nog los van de mensenrechten en het feit dat Dubai met tienduizenden snorrende camera de stad veilig probeert te houden. Want bijna vergeten: de emiraten zijn een grote olie-exporteur.

***