Foto: Shutterstock.

Van een onzer correspondenten.

Vanaf 2025 moeten veel binnensteden bevoorraad worden door elektrische busjes. Het beoogde effect moet vermindering van CO2-uitstoot en fijnstof zijn.

Maar verschillende regelingen en uitzonderingen maken het voor ondernemers aantrekkelijk om nog snel een dieselbusje aan te schaffen. Zo mogen nieuwe dieselbusjes en -trucks die vóór 2025 zijn aangeschaft, nog tot 2028 rondrijden. Hierdoor komt het effect van deze zogeheten zero-emissiezones in de eerste periode onder druk te staan, schrijft de NOS.

Dat blijkt allemaal uit een marktverkenning van energiebedrijf Joulz en wordt bevestigd door ondernemers en cijfers van de Bovag en de RAI Vereniging.

‘Bijna niemand is écht bezig met de elektrificatie.’

Wagenparkbeheerder John Laagland van het Volendamse elektrotechniekbedrijf Cas Sombroek heeft twee jaar terug bij de vernieuwing van het wagenpark (vijftig busjes) vooral voor diesel gekozen:

‘Het was anders echt te duur, en we hebben hier ook geen plek voor zo veel laadpalen. Laat staan dat die infrastructuur er al is in Amsterdam. Voor veel ondernemers is dit onwerkbaar.’

Van de 990.000 bestelbusjes die nu in Nederland rijden is 1,4 procent elektrisch.

Toen het bedrijf de afgelopen maanden nauwelijks verzoeken kreeg om bedrijven gereed te maken voor de overstap naar elektrische voertuigen, krabde men zich achter de oren. En dus ging het klanten vragen waarom die verzoeken niet kwamen.

Bij vrachtwagens is het aandeel elektrisch heel klein: dit jaar was 1 op de 30 (nieuwe en oude) aangekochte vrachtwagens elektrisch. Bij bestelbusjes stijgt het marktaandeel van elektrisch sneller. Maar volgens Sytse Zuidema van Joulz gaat alles nog steeds veel te langzaam, zeker als men weet dat vanaf 2030 de binnensteden van grote gemeenten moeten worden bevoorraad zonder uitstoot.

Amsterdam vroeg in een aanbesteding voor afvalwagens nog voor de deadline van 2025 om dieseltrucks.

Een eerder rondgang van de NOS toonde de kopzorgen van gemeenten en ondernemers over de aankomende wetgeving, zoals een vol stroomnet, hogere kosten en gebrek aan laadplekken. Voor gemeenten blijken klimaatbeleid en de energietransitie lastig.

***

Bronnen: hier en hier.

***