Xi Jinping. Foto: Shutterstock.

Door Diana Furchtgott-Roth

Belangrijkste punten

  • China heeft herhaaldelijk verklaard dat het niet van plan is om mee te gaan in het westerse streven naar net-zero.
  • EV’s zijn niet CO2-emissievrij, omdat ze elektriciteit nodig hebben om ze op te laden en elektriciteitsopwekking zorgt voor CO2-emissies.
  • Al deze kosten leiden niet tot een vermindering van de wereldwijde CO2-uitstoot. De EPA leidt de VS op weg naar ‘all pain and no gain‘.

Het was een slechte week voor iedereen die dacht dat China zou meewerken aan CO2- emissiereductie. Volgens de Washington Post en Bloomberg herhaalde president Xi Jinping dat zijn land zijn eigen koers zou bepalen in deze kwestie en zich niet zou laten beïnvloeden door externe factoren. Dit is in tegenspraak met de beloften van het Akkoord van Parijs uit 2015 van Xi om de CO2-uitstoot uiterlijk na 2030 te verminderen.

Xi’s opmerkingen kwamen terwijl klimaatgezant en voormalig minister van Buitenlandse Zaken John Kerry Peking bezocht om een dialoog te heropenen. Dit was kort nadat minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken arriveerde, en vlak voordat voormalig minister van Buitenlandse Zaken Henry Kissinger, de architect van de openstelling van China voor het Westen 50 jaar geleden, op bezoek kwam.

De duidelijke signalen uit China zijn een opzettelijke klap in het gezicht van Amerika en vormen een grondgedachte voor een wetsvoorstel gesponsord door vertegenwoordiger Chip Roy (R., Texas) om Kerry’s bureau voor klimaatverandering bij het ministerie van Buitenlandse Zaken op te heffen. Het wetsvoorstel wordt mede gesteund door meer dan twee dozijn andere Huisrepublikeinen.

Dit mag geen nieuws zijn, want afgelopen najaar verklaarde Xi hetzelfde. In oktober 2022 zei hij dat China kolencentrales niet zou sluiten voordat hernieuwbare energie de fossiele brandstof zou kunnen vervangen. Maar deze vervanging zal niet plaatsvinden omdat fossiele brandstoffen substantieel meer energie opwekken dan hernieuwbare energiebronnen.

“Op basis van China’s energie- en hulpbronnenschattingen, zullen we initiatieven bevorderen om de maximale CO2-uitstoot te bereiken op een goed geplande en gefaseerde manier, in overeenstemming met het principe om het nieuwe te krijgen voordat het oude wordt weggegooid”,

kondigde hij aan in een toespraak tot de communistische partij. Partijcongres, zoals gerapporteerd door Time.

De opmerkingen van Xi zouden moeten weerklinken in de hallen van de Environmental Protection Agency, die van plan is miljarden dollars aan kosten op te leggen aan Amerikanen om de Amerikaanse uitstoot te verminderen. China heeft herhaaldelijk verklaard dat het niet van plan is om mee te gaan in het westerse streven naar net-zero.

In april bracht de EPA een voorgestelde uitlaatregel uit die zou vereisen dat in 2030 60 procent van de verkopen van nieuwe voertuigen elektrisch moet zijn op batterijen, en tweederde in 2032. En in mei stelde de EPA een regel voor energiecentrales voor die zou vereisen de meeste energiecentrales om 90 procent van hun koolstofemissies vast te leggen of te begraven, of om tegen 2040 failliet te gaan.

Deze regels zouden resulteren in tientallen miljarden dollars aan jaarlijkse kosten voor de Amerikaanse economie – en zonder vermindering van de wereldwijde uitstoot, als China de Amerikaanse uitstoot vervangt door zijn eigen uitstoot.

Zelfs als de Verenigde Staten alle fossiele brandstoffen zouden afschaffen, zou dit in het jaar 2100 slechts een verschil van twee tiende van een graad Celsius maken, volgens de hoofdstatisticus van de Heritage Foundation, Kevin Dayaratna.

De uitlaatregel zou de rijkosten voor alle Amerikanen verhogen, en Amerikanen met een lager inkomen zouden meer met die kosten worstelen dan Amerikanen met een hoger inkomen. Nieuwe elektrische voertuigen (EV’s) kosten ongeveer $ 10.000 tot $ 25.000 meer dan het equivalente voertuig op benzine, en de tijd die nodig is om op te laden is onhandig tijdens lange autoritten of als er geen oplaadpoort in huis beschikbaar is.

Bijna driekwart van de auto’s die in Amerika worden verkocht, is gebruikt. Het verkopen van een gebruikte elektrische auto is moeilijk omdat de staat van de batterij onzeker is en een nieuwe batterij meer dan $ 10.000 kan kosten. EV-batterijen verliezen 20 tot 40 procent van hun bereik in koude klimaten, wat waarschijnlijk een deel van de reden is waarom er eind 2021 slechts 340 geregistreerd waren in North Dakota en 510 in Wyoming.

EV’s zijn niet emissievrij, omdat ze elektriciteit nodig hebben om ze op te laden en elektriciteitsopwekking zorgt voor emissies. Zelfs de EPA stelt in de voorgestelde regel dat

“we verwachten dat in sommige gebieden een verhoogde elektriciteitsopwekking zou leiden tot meer SO2, PM 2,5, ozon of sommige giftige stoffen in de lucht.”

De energiecentraleregel zou de elektriciteitskosten verhogen, net zoals de EPA van plan is om miljoenen nieuwe elektrische auto’s op het net te krijgen. Het vastleggen van 90 procent van de koolstofemissies op zo’n grote schaal is nog nooit eerder gedaan en het is geen “voldoende aangetoonde” technologie. De enige bewezen optie voor een energiecentrale om aan de voorgestelde verordening te voldoen, is sluiten.

De regel zou stroom van het elektriciteitsnet halen op een moment dat Amerika meer stroom nodig heeft voor geplande elektrificatie, en het zou waarschijnlijk meer stroomuitval veroorzaken. Black-outs kunnen ernstige gevolgen hebben, waaronder de dood, vooral als ze optreden tijdens periodes van ongewoon hoge of lage temperaturen wanneer stroom het meest nodig is.

Daarnaast zullen hogere elektriciteitskosten nadelige economische effecten hebben. De prijzen zullen stijgen, de productie zal naar het buitenland gaan en het aantal ontslagen en de werkloosheid zal toenemen. Dit alles zal de groei van het BBP verlagen en de levensstandaard van Amerikanen verlagen.

Omdat Xi expliciet en herhaaldelijk heeft gezegd dat zijn land de CO2- uitstoot niet zal verminderen totdat energie uit hernieuwbare bronnen die van kolencentrales vervangt, zullen al deze kosten niet leiden tot een vermindering van de wereldwijde uitstoot.

De EPA heeft Amerika geleid naar ‘all pain and no gain‘.

***

Bron hier.

Dit stuk verscheen oorspronkelijk in de National Review.

***