Van een onzer correspondenten.

EVBox, dochterbedrijf van het Franse energieconcern Engie, maakt fors verlies. De sterk gedaalde vraag naar laadpunten en de hoge voorraden brengen het bedrijf verder in de problemen. FD schrijft:

‘Ze dwingen de onderneming tot het stopzetten van de productie van oudere generaties laadpalen’.

Climategate.nl meldde eerder dat ook de halfjaarcijfers van laadpaalproducent Alfen een onthutsend beeld lieten zien van de markt voor laadpalen. Waar vorig jaar een enorme groei werd doorgemaakt, met een omzetstijging van 200%, daar moest Alfen nu een neergang van 36% slikken. Zie hier.

Vorig jaar leed EVBox een verlies van 117 miljoen euro. Uit het verschenen jaarverslag blijkt dat dit te maken heeft met de gestegen verkoopkosten, die zijn gestegen van 101 miljoen naar 118 miljoen. Ook de voorraadkosten liepen flink op, van ongeveer 81 miljoen naar 100 miljoen euro, volgens analyse van het FD.

Wirwar aan prijzen verschillende laadpalen.

Niet alleen aan de kant van de producenten, ook bij de laadpaalgebruikers lijkt het sentiment om te slaan.

De Consumentenbond stoort zich al jaren aan het gebrek aan transparantie van prijzen aan de laadpalen en heeft daarom onderzoek gedaan. Conclusie: het is nog steeds te ingewikkeld. Een woordvoerder van de consumentenbond:

‘Het is een wirwar aan prijzen. Het is voor de consumenten een enorme uitzoekklus. Er zijn tientallen laadpassen met een eigen tariefstructuur, maar ook met allerlei andere voorwaarden.’

Zo verschilt het tarief in het Noord-Hollandse Hoofddorp 0,28 euro op een stuk van 200 meter.

De tarieven van openbare laadpalen kunnen flink uiteenlopen, zelfs binnen één straat. Bovendien zijn de prijzen voor consumenten lang niet altijd duidelijk.

Als je geen laadpas hebt, moet je een QR-code scannen en een app downloaden om elektrisch te kunnen laden. Maar de prijzen variëren dan flink. Ook als je een laadpas met een variabel tarief hebt, kunnen ook de prijzen erg verschillen. Zo verschilt het tarief in het Noord-Hollandse Hoofddorp 0,28 euro op een stuk van 200 meter. Dat scheelt consumenten 14 euro op een laadsessie van 50 kilowattuur (kWh). Maar de prijzen per stad lopen ook uiteen. Consumenten in Amsterdam, Den Haag of Nijmegen betalen gemiddeld 0,33 euro per kWh. In Almere en Haarlem betaal je bijna het dubbele: 0,61 euro. Tientallen steden hebben bovendien maar één aanbieder, waardoor de aanbieder een monopolie-positie heeft.

***

Bronnen o.a. hier en hier.

***