

Elektrische voertuigen zijn niet alleen duurder in aanschaf, maar ook duurder in de verzekering.
Volgens Confused.com minstens 15-20% duurder dan ICE-auto’s en vaak nog veel meer. Volgens Which,:
“De vergelijkingssite ontdekte dat de dekking voor een Jaguar F-Pace gemiddeld €801 kostte, vergeleken met €1.013 (+26%) voor een elektrische Jaguar I-Pace (waarvan de aanschafprijs bijna 50 % hoger is).”
Sommige verzekeraars, bijvoorbeeld John Lewis Financial Services, zijn zelfs helemaal gestopt met het verzekeren van elektrische auto’s, nadat ze ‘de risico’s en kosten die daarmee gepaard gaan, hadden geanalyseerd’. Want naarmate er meer elektrische auto’s worden verkocht, komen er meer data binnen. Gegevens zoals de gemiddelde claimkosten.
Volgens Thatcham Research zijn verzekeringsclaims voor EV’s gemiddeld ruim 25% hoger dan voor benzine- of dieselvoertuigen, terwijl het 14% langer duurt om de schade te herstellen. Ze merken ook op dat elektrische voertuigen vanwege de hoge kosten voor het repareren en vervangen van accu’s sneller worden afgeschreven.
Het Institute of the Motor Industry geeft ook de schuld aan een gebrek aan bekwame technici/monteurs voor het opdrijven van claims en servicekosten. Blijkbaar zijn er nu 39.000 EV-monteurs in Groot-Brittannië en hoewel dit aantal gestaag toeneemt, verwachten ze nog steeds een tekort van minstens 16.000 in 2032.
Het is duidelijk dat de kosten van aanschaf, reparatie, onderhoud en verzekering aanzienlijk hoger zullen blijven voor ZEV’s dan ICE-voertuigen, tot ver na 2030, wanneer het wetsvoorstel van de regering vereist dat 80% van de verkoop van nieuwe auto’s uit ZEV’s moet bestaan.
Maar het wetsvoorstel is nog agressiever dan dat. Vanaf 1 januari 2024 moet 22% van de nieuwe autoverkoop van alle fabrikanten in Groot-Brittannië ZEV’s zijn. Dit cijfer stijgt tot 28% in 2025, 33% in 2026, 38% in 2027, 52% in 2028, 66% in 2029, 80% in 2030 en uiteindelijk 100% in 2035, wanneer de verkoop van nieuwe benzine, diesel en hybride auto’s volledig wordt verboden. Om het in de contaxt te plaatsen: de RAC rapporteert dat slechts 14% van de verkoop van nieuwe voertuigen in 2022 afkomstig was van ZEV.
En dit zijn ook niet zomaar streefcijfers, maar streefcijfers met een stok achter de deur. Voor elke ICE-voertuigfabrikant die boven zijn quotum verkoopt, krijgt hij een boete van £15.000. Laat mij dat herhalen. £15.000 voor elk ICE-voertuig dat ze boven hun quotum verkopen.
Fabrikanten zullen het zich eenvoudigweg niet kunnen veroorloven om ICE-voertuigen te verkopen. Neem als voorbeeld de Opel Corsa. De catalogusprijs van de benzineversie is volgens MoneySavingExpet.com £ 19.000. Zodra Vauxhall zijn quotum voor de verkoop van niet-ZEV-voertuigen heeft bereikt, moet het een boete van £ 15.000 betalen om er een te verkopen. De realiteit is dat Vauxhall steeds vaker zal stoppen met de verkoop van Corsa’s op benzine voor £ 19.000. Ofwel kun je er helemaal geen kopen, ofwel wordt je gevraagd de verplichte boete van £ 15.000 in de prijs te betalen (wat de Corsa op benzine toevallig op de exacte catalogusprijs van de EV-versie brengt).
En dit gebeurt in een tijd waarin het bewijs suggereert dat autobezit voor velen al te duur wordt. Uit enquêtes blijkt dat bezitters van een auto er gemiddeld 13% van hun bruto-inkomen aan besteden. Voor degenen die voor hun auto betalen via een financierings- of leningovereenkomst stijgt dit aandeel tot 19%. Omdat mensen gedwongen worden ZEV’s te kopen, zal dit cijfer alleen maar stijgen.
Dus hoewel het overduidelijk is dat het Zero Emission Mandaat van de regering het autobezit steeds aanzienlijk duurder zal maken (waarbij de armsten in de samenleving worden uitgeprijsd), heeft geen enkel Labour-parlementslid tegen gestemd. Waarom?
Kortom, omdat Labour niet langer de partij is van Keir Hardie en Aneurin Bevan – niet langer de partij van de arbeidersklasse. En dat is al heel lang niet meer zo.
In mijn artikel over homeostase en de dood van de politiek (Homeostasis and the death of politics) schets ik hoe alle politieke partijen – inclusief Labour – onder controle zijn gekomen van één klein segment van de samenleving. Een nieuwe elite die over het algemeen een universitaire opleiding heeft genoten, werkzaam is in de professionele of creatieve klasse, in steden of universiteitssteden woont, relatief rijk is en liberale kosmopolitische waarden deelt. Ik noem ze Metropolitan Progressives.
Hoogleraar politicologie, Oliver Heath, heeft in zijn artikel “Policy Alienation, Social Alienation and Working-Class Abstention in Britain, 1964–2010” naar deze trend gekeken. Citaat:
“Het aantal Kamerleden met een achtergrond in handwerk is dramatisch gedaald. In 1964 had meer dan 37 procent van de Labour-parlementsleden een handmatige beroepsachtergrond. In 2010 was dit gedaald tot iets minder dan 10 procent.”

Sindsdien is het cijfer nog verder gedaald. Volgens het Parlement heeft momenteel slechts 3% van de parlementsleden in het Lagerhuis enige ervaring met arbeiderswerk. In numerieke termen kan het aantal parlementsleden dat een baan in de arbeidersklasse had voordat ze de politiek ingingen vandaag de dag op twee handen worden geteld, terwijl omgekeerd bijna 1 op de 5 parlementsleden alleen maar rechtstreeks vanuit de universiteit in de politiek is gekomen.

Op het gebied van opleiding is het percentage dat nu aan de universiteit heeft gestudeerd, sinds de jaren zeventig, toen de meerderheid van de Labour-parlementsleden niet-universitair geschoold was, gestegen tot boven de 90%. (Zie hier.) In procenten zijn er inderdaad meer Labour-parlementsleden (en Lib Dems) naar de universiteit geweest dan Tory-parlementsleden.

De reden dat onze parlementsleden – van welke partij dan ook – er hetzelfde uitzien en hetzelfde klinken, is omdat ze hetzelfde zijn. Ze komen uit hetzelfde segment van de samenleving, dezelfde universiteiten, dezelfde beroepen. En, niet verrassend, dezelfde waarden en overtuigingen delen.
In 2020 deed Groot-Brittannië in een veranderend Europa een studie naar de economische en sociale waarden van kiezers, en vergeleek deze met de waarden en overtuigingen van parlementsleden. Hun conclusie was:
Wat sociale waarden betreft, zijn Labour- en conservatieve parlementsleden sociaal liberaler dan hun kiezers. Conservatieve parlementsleden zijn sociaal aanzienlijk liberaler dan de gemiddelde kiezer, terwijl Labour nog verder weg is.”
Of zoals professor David Runciman uitlegde in zijn stuk:
“De belangrijkste fout in onze democratie: parlementsleden vertegenwoordigen het volk niet. Dit wijst op de noodzaak van een diepgaandere hervorming van de manier waarop het parlement het volk vertegenwoordigt. Het probleem gaat dieper dan de verdeeldheid tussen partijen: geen van de belangrijkste partijen is in staat bredere sociale verdeeldheid te overbruggen, omdat beide partijen relatief uniform van samenstelling zijn.”
Het hoeft daarom geen verrassing te zijn dat parlementsleden in alle partijen steeds vaker afkomstig zijn uit slechts één segment van de samenleving (de grootstedelijke progressieve elite) en dezelfde waarden en overtuigingen delen, en dat zij in grote lijnen hetzelfde beleid steunen. Of het nu gaat om het uitbesteden van de besluitvorming aan niet-gekozen nationale of internationale instellingen, de massa-immigratie, de mondialisering, de belastingtarieven, de houding ten opzichte van het strafrechtsysteem, de race naar net zero of het dwingen van consumenten om ZEVs aan te schaffen – de verschillen in beleid zijn meer presentatie dan fundamenteel.

Derrick Berthelsen.
Kortom, de reden waarom geen enkel Labour-parlementslid tegen het Zero Emission Mandaat van de regering heeft gestemd – ondanks dat ze wisten dat het wetsvoorstel zou zijn verworpen als ze dat wel hadden gedaan – is omdat ze het ermee eens zijn. En zij zijn ben het ermee eens, ook al weten ze dat het beleid de arbeidersklasse het meest zal schaden.
Er zijn niet veel garanties in het leven. Dood en belastingen zijn er twee. Maar vele andere waar we vroeger op vertrouwden, zijn niet langer van toepassing. Zoals voetbal een spel van twee elftallen is, dat Duitsland na strafschoppen wint. Of de Labour Party als de partij van de arbeidersklasse. Geen van beide waarheden is meer van toepassing. Twee uitschakelingen in de groepsfase van het WK op rij hebben het Duitse voetbal schade berokkend. En de grootstedelijke progressieve elite heeft het voor het zeggen in de Labour Party.
***
***
tja, de doorlerenden van de arbeidersklasse hebben meer en elders ongelijkheden ontdekt
en ze hebben ook ontdekt dat het altijd nog beter vertoeven is in het parlement op de achterbankjes dan als loonslaaf in een bedrijf
zoals mijn vriend Pierce in Amerika schreef: being a member of the house sure beats working for a living
Precies! Pluche met codeïne, onweerstaanbaar voor lapzwanzen.
Alles is nog ver weg, veranderingen zullen er komen, goede en slechte, het slechte we zijn met te velen straks.
Maar politiek zal er veel verranderen, of we krijgen dictatuur of er word afgerekend met de politieke spelletjes.
Zie wat hier nu gaande Is, ze willen Wilders de nek omdraaien maar weten dat hij bij nieuwe verkiezingen nog groter wordt, 5 zetels weer erbij volgens de laatste peilingen.
En de kranten maar valsheid schrijven, Jetten en Timmermans en nog wat kleineren spuwen bloed en gif, maar vergeten dat de burgers hebben gekozen, ze snappen nog niet dat de burgers hun spuugzat zijn, dat ze hun kunnen missen als kiespijn.
De haren gaan me rechtop staan als hun durven te spreken over democratie, wat een valsheid, je moet maar durven.
En auto’s, zolang als het prutswerk van de EV niet flink verbeterd zullen mensen gewoon brandstof blijven rijden, al moet er een revisie (ruilmotor) moter onder de kap, dit kun je heel lang volhouden en vele malen goedkoper dan een dure EV, die de leeftijd nooit zal evenaren, behalve als er goede en goedkope accu’s op de markt komen.
Wie wil er nu privé een EV die bij inruil geen zak meer waard is, de oudere types kun je nu al niet meer laden naast de snelweg.
Heb je zo een oudere Zoe b.v dan kun je van de snelweg af en elders een paal zoeken, wie wil zo iets.
We zitten midden in idiote tijden met idiote bestuurders.
Hear Hear …. Order, Óoorder.
labour werd de partij met leden die zich bezighouden met wetenschappelijk disciplines die de ethische kaders scheppen voor de uitrol van de economie van de energietransitie. Professor Ingrid Robeyns is zo iemand die ook verbonden is weer aan de Universiteit van Utrecht en waarvan de Lisette van Beek van het vorige onderwerp ongetwijfeld een leerling zal zijn.
https://www.uu.nl/medewerkers/IAMRobeyns
Allemaal mensen die straks in de maatschappij, zoals die dan zal zijn vormgegeven , het discours gaan bepalen en u en mij gaan vertellen hoe en waarom een brandstofmotor werkt. In het uiterste geval u veroordelen voor de rechtbank wegens het bezit van een brandstofauto of zelfs het stoken van vuur in een vuurkorf, zoals al wordt voorbereid. Dat gaat echt gebeuren als men deze mensen verder hun gang laat gaan, want er moeten ook banen voor al die studenten komen, nietwaar. Anders kunnen ze niet dat huis kopen voor 5 ton.
Zij zullen innig samenwerken met TU’s , waarover ik ook een bericht plaatste met een tekst die men al niet meer opzienbarend vond kennelijk. Op mijn reacties reageerde helemaal niemand. Ingedaald als normaal.
Op de economische universiteiten studeren ook steeds meer meisjes af die voldoen aan de profielen van banken, waaronder het meisje Sandra Phlippen, dat het inmiddels bracht tot hoofdeconoom van de ABN Amro bank, die voor een groot deel in handen van de overheid is .
Sandra had een prognose gemaakt op haar laptopje van de zaak met een mooie grafiek erbij van de toekomstige baten die de ‘economie van de energietransitie’ zou gaan brengen tot het magische jaar 2050 als we aangekomen zullen zijn in het koolstofvrije Arcadië. Leen Paape, onvermoeibaar brenger van klimaatangst en promotor van die economie, had het geplaatst, want hij kent Phlippientje natuurlijk goed vanuit het netwerk.
Ingrid Robeyns en Lisette van beek gaan dan voor Sandra de ethische kaders in overeenstemming brengen met de ”economie van de energietransitie”, waarin ‘oplichting en misleiding’ zijn toegestaan ( prolongeren dus ) Oplichting en misleiding behoorden natuurlijk niet tot de Christelijke normen en waarden, zoals van thuis uit hadden meegekregen van hun ouders (arbeiders ) en ook de meeste fatsoenlijke mensen zullen die normen niet ondersteunen, maar het is nu eenmaal nodig om de ‘klimaatopwarming’ te stoppen, zo zullen ze u streng mededelen.
Zaak is het dus, dat men zich niet meer opwindt over al dit soort ontwikkelingen, laat staan dat men erop zou acteren, want de vooruitgang houdt men nu eenmaal niet tegen. Dat weten we ook van onze ouders toen die werden geconfronteerd met de culturele revolutie.
Het is precies zoals mijn ouders ervoeren in hun tijd , die nog veel grotere en grovere vernederingen kregen te verwerken. Er was zelfs een Dominee die van hun kerkje een kunsthal had gemaakt .
Hebben de Conservatieven ooit beweerd voor de arbeiders op te komen? Nee? Dan plegen ze ook geen verraad zoals Labour in de UK of de PvdA hier te Lande.
Werd door den Uyl meen ik , destijds de drs titel niet het middenstands diploma voor de politiek genoemd, dus in Nederland vond hetzelfde plaats.
Maar zoals we in Nederland hebben gezien kan het volk zich best uitspereken en mijns inziens is dat niet alleen voor de migratie misere.
De SP, de totale linkse partij zou er goed aan doen zich eens te realiserenn dat een andere houding tegen de energie transitie en min of meer dus tegen de klimaat hype haar goed zou doen. Al een paar keer heb ik deze partij , waaronde expliciet mevrouw Leyten hier voor benaderd , maar ze durven het geloof ik niet aan. Misschien heeft de nieuwe man er trek in, het gaat wel boven hun momentane saloncommunist spelen uit. Het echte werk dus.
Het middenstandsdiploma was een diploma met praktische administratieve vakken, vereist om een zaak te beginnen naast natuurlijk vakkennis. Op een bepaald moment is het verdwenen om nieuwkomers niet te handicappen. Dat het nog erger kan hebben we enige tijd terug gezien met toekennen van de doctor titel de aan een gewichtige selfmade klimaat deskundige bekend van de geniale T. Stapeltjes Test een nu alom geroemde statistische techniek.
Inderdaad, een middenstands diploma. Wim Kan greep dat aan in een oudejaarsconference om die politici aan te raden om eerst hun studie af te maken (dus te promoveren) alvorens te proberen het land te besturen.
Dat advies is nu eigenlijk alleen maar nog urgenter.
Het was Wim Kan die het Regerings Middenstands Diploma introduceerde
Duitse autofabrikanten trappen op de rem bij elektrisch rijden.
https://www.ad.nl/auto/duitse-autofabrikanten-trappen-op-de-rem-bij-elektrisch-rijden~a5c74a65/
Mijn garage walgt van EVs. Veel problemen en kapotte accupakketen net buiten de garantie. Kosten tussen 10.000 en 15.000 euro. Vooral Volvo. Daarnaast onderdelen vervangen dat dat gauw 1000 euro of meer kost.
Het probleem van de Britten is dat er geen enkele partij is met een programma om ook maar iets van de groene idioterie terug te draaien. Ze zijn allemaal volledig gefixeerd op de Net Zero nonsense, met Labour en de Conservatieven voorop, de Schotse nationalisten helemaal door het lint en de LidDems nog groener dan de Groenen. Er is dus niet een partij zoals de PVV of de BBB die alternatief kunnen leveren. De enige die een kans heeft om hierbij garen te spinnen is Farage’s ‘Reform’ groep maar dat is een ‘single issue’ club zonder breed partijprogramma. Er is wel groeiende onvrede bij met name de Conservatieven maar of dat genoeg wordt om de volgende verkiezing in te gaan met een ‘stop de onzin’ programma staat te bezien.
Eens gold links als emancipatie beweging van de arbeidersklasse.
Dat is al lang voorbij.
Sinds Rottenberg’s schuivende panelen is links een elitaire beweging die macht uitoefent met subsidieverstrekking, dus schuiven met andermans geld.
Elites kunnen niet zonder onderklasse. Die klasse schep je door hun energie af te knijpen met onbetrouwbare technologie, enorme bedragen te onttrekken voor onmeetbare doelstellingen , alles met een ideologische saus overgoten.
Kijk door die propaganda heen en je ziet dat links de vijand is van de (hand) werkende klasse.
Daarom won de PVV ondanks Wilders’ onparlementaire optreden en ondanks zijn demonisering.
Aanbevolen lectuur: https://www.vrijspreker.nl/wp/2008/06/flatgebouw-nederland/
conclusie: het gaat in het leven om productie. De flat werd langzamerhand gevuld met inproductieven.
Mij klinkt het onrealistisch dat je verplicht 80% van een product te verkopen. Gaan autofabrieken zich failliet produceren? Kans is groot ja. Die arbeidersklasse is vaak afhankelijk van zijn wagen, het gevolg zal zijn dat minder mensen werken. Neem popcorn erbij en zie hoe alles instort, boeiende tijden.
De prijs van een EV is nog veel hoger omdat de infrastructuur voor de EV niet meegerekend wordt. Een behoorlijk deel wordt betaald door alle burgers. Denk aan extra centrales of alle öpenbare”laadpalen kabels etc
BMW ziet in dat mensen nog geen EV willen.
https://topgear.nl/autonieuws/bmw-verbrandingsmotor-niet-afschrijven/
Heerlijk die groene waanzin, Duitsland sterft er aan.
Het schrappen van de aankooppremie bij een elektrische auto is een van de gevolgen van de begrotingscrisis die in Duitsland is ontstaan. Dat gebeurde nadat het constitutioneel hof in november de herbestemming van ongebruikte coronakredieten naar de ‘groene transitie’ had geannuleerd.
https://www.nu.nl/economie/6294504/duitsland-schrapt-per-direct-premie-op-aankoop-elektrische-auto.html