Fijnstof: roet

Foto: Carblogger.

Een bijdrage van Ap Cloosterman.

Fijnstof is een vorm van luchtvervuiling. Het is verzamelnaam voor zeer kleine deeltjes, die in de lucht zweven en na verloop van enkele dagen tot weken onder invloed van de zwaartekracht neerslaan. De deeltjes zijn dermate klein, dat ze met het blote oog niet zichtbaar zijn.

Roetdeeltjes zijn, naast natuurlijke bronnen zoals woestijnzand, vulkanische as, bodemstof en zeezout, de meest voorkomende vorm van fijnstof. Roet komt o.a. vrij bij de onvolledige verbranding van fossiele brandstoffen.

Ongeveer 75% van de totale hoeveelheid fijnstof is het gevolg van menselijk handelen. Een deel van het fijnstof komt door opwaaiend stof. De hoogste concentratie aan fijnstof in Nederland vinden we in de dichtbevolkte regio’s: Randstad, Schiphol en (zware) industrie gebieden. In Noord-Brabant, Noord-Limburg en midden Gelderland zijn het veelal de intensieve vee- en kippenboerderijen. De directe omgeving van snelwegen zijn een bron van roet als fijnstof (uitstoot dieselvoertuigen en slijtage van het wegdek en banden). Hogere snelheden zorgen voor meer slijtage en dus meer fijnstof. Printerinkt vormt ook een bron van fijnstof.

Moleculen van ammoniak, zwaveldioxide en stikstofoxide kunnen zich hechten aan fijnstof. Dit geldt ook voor vluchtige koolwaterstoffen uit verf en cosmetica. Het inademen van roet vormt daardoor een nog groter gezondheidsrisico.

De grootte van de fijnstofdeeltjes wordt aangeduid met de term PM (Particulate Matter).
PM 10 zijn deeltjes kleiner dan 10 µm.
PM 2,5 zijn deeltjes kleiner dan 2,5 µm. (1 µm = 1 miljoenste meter.)
Deeltjes kleiner dan 0,1 µm (PM 0,1) worden ultra fijnstof genoemd.
Roet valt in deze categorie.
De hoeveelheid fijnstof in de lucht wordt uitgedrukt in µg/m³.

De luchtkwaliteit wordt in Nederland onder regie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) permanent gemeten door vele meetstations. Op de website van Luchtmeetnet kan men de luchtkwaliteit per regio inzien.

Zowel de Europese Unie (EU) als de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben grenswaarden voor fijnstof vastgelegd, maar deze zijn niet gelijk:

       WHO       EU

PM 10      20      40 µg/m³
PM 2,5     10      25 µg/m³

In Nederland ligt de luchtkwaliteit, behalve de regio’s rondom de IJmond, het westelijk havengebied van Amsterdam, de Maasvlakte en de Limburgse Peel onder de Europese norm.

Het afsteken van vuurwerk veroorzaakt een zeer slechte luchtkwaliteit. Tijdens de jaarwisseling zijn waardes gemeten van 1000 µg/m³.

Fijnstof kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals astma-aanvallen en problemen met het hart, bloedvaten en longen. Het aantal doden ten gevolge van fijnstof wordt door het RIVM geschat op 7000 tot 12.000 per jaar. Er zijn zelfs schattingen van 18.000 per jaar. Ultra fijnstof deeltjes (roet) komen diep in de longen terecht en richten daar schade aan.

Zie hier.

Personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012, die op diesel rijden, zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto’s is het hebben van een roetfilter verplicht. Auto’s die op benzine rijden, beschikken niet over een roetfilter.

Een roetfilter is een filter dat op een auto met een dieselmotor aangebracht kan worden. Nieuwe roetfilters vangen 30 tot meer dan 95% van het schadelijke roet op. Over de vraag of deze roetfilters ook ultra fijnstof vangen is nog weinig duidelijkheid.

Gebleken is, dat scooters en brommers (twee- en viertakt) meer roet uitstoten dan dieselmotoren.

In steeds meer grote steden worden oudere dieselauto’s geweerd. Vreemd is, dat er geen regels zijn voor scooters en brommers.

Bijna alle dieselauto’s hebben dus een filter, waarmee roet wordt afgevangen. De verwachting is dan ook dat de hoeveelheid roet in de lucht de komende jaren verder daalt. Houtkachels worden waarschijnlijk de belangrijkste bron van roet nu de bijdrage van verkeer afneemt.

Eenmaal neergeslagen fijn stof kan weer een bedreiging vormen door op werveling ten gevolge van rijdend verkeer of door een straffe wind.

Foto: Omroep Brabant

Foto: Redactie HIFI.NL

Het lawaai dat de bladblazers maken is lang niet het enige risico. Minstens zo’n groot probleem is de uitstoot van de apparaten die vaak op benzine draaien, en daarbij meer fijnstof, koolwaterstoffen en koolmonoxide uitstoten dan een grote auto. Tegen het oorverdovende lawaai dat de machines produceren wordt gehoorbescherming gebruikt, echter bijna niemand neemt maatregelen om inademing van het gevaarlijke fijnstof te voorkomen.

Verschillende Amerikaanse steden hebben om deze reden een algeheel verbod uitgevaardigd op het gebruik van bladblazers op benzine. Volgens oncoloog Barry Boyd van het Greenwich Hospital is de uitstoot van één bladblazer vergelijkbaar met die van veertig auto’s met een stationair draaiende motor. (Zie hier). Daar komt nog bij dat door het bladblazen het reeds neergeslagen fijnstof opnieuw in de lucht wordt gebracht.

Fijnstof uit de tweetaktmotor en door opwerveling. Hoeveel fijnstof brengen bladblazers en allerlei veegsystemen opnieuw in de atmosfeer? Zijn die hoeveelheden groot genoeg om maatregelen te nemen?

Terug naar de bladhark?

Door |2018-12-06T12:25:45+00:006 december 2018|74 Reacties

74
Reageer op dit artikel

avatar
  
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouthzonboemokg
Afbeeldingen
 
 
 
Andere bestanden
 
 
 
13 Reacties
61 Discussies
0 Volgers
 
Grootste discussie
Meest gelezen reactie
24 Auteur reacties
RonaldJ van der HeijdenErikNHermieErik Recent comment authors

  Abonneren  
Abonneren op
J. van der Heijden
Gast
J. van der Heijden
Online

Inderdaad terug naar de bladhark en inderdaad al die rot brommertjes mogen ook wel elektrisch worden, scheelt ook een berg overlast

Ik ben het eens met Ap mag ook wel in de krant !

Boels
Gast
Boels
Offline

“Het afsteken van vuurwerk veroorzaakt een zeer slechte luchtkwaliteit. Tijdens de jaarwisseling zijn waardes gemeten van 1000 µg/m³.”

Een aantal weerstations vertonen rond de jaarwisseling een klein sprongetje in de temperatuur.

Anton Bakker
Gast
Anton Bakker
Offline

Goed om eens meer te horen over roet. Ik mis de reden van de zwarte gebouwen in Parijs en Londen. Sinds ongeveer 50 jaar mag er in Londen geen haard of kachel meer gebruikt worden met hout of kolen. Sindsdien is de fog (mist) verdwenen. Het aantal doden in Nederland door roet lijkt mij een willekeurig getal, wat niet na te gaan is. Het moet allemaal komen van het (mee)roken. Diesel is dus opgelost met filters, nu de brommers nog.… Lees verder »

Bert Pijnse van der Aa
Gast

In mijn artikel schreef ik over de 30 vrachtwagens die houtsnippers aanvoeren voor de bio – warmte installaties en bij de purmer zij het er nog veel meer en dagelijks zijn er 100.000 den bewegingen agv de uitvoering van de energietransitie . hé , de CO2 uitstoot neemt toe en het fijnstof . Hoe kan dat nou ? Wist u dat alleen gepensioeneerde mannen met de bladblazer blaadjes te lijf gaan ? het appelleert aan een soort rudimentair oergevoel wat… Lees verder »

Scheffer
Gast
Scheffer
Offline

Fijnstof is een lang gekoesterde hoax / leugen door de milieuclubs, wiens linkse vertegenwoordigers in het Europese parlement de huidige (veel te lage) fijnstofnorm hebben weten door te drukken, terwijl de rationele wetenschappelijke critici / politici hebben zitten slapen in dat parlement. Echter de fijnstof hoax / leugen is meerdere malen wetenschappelijk weerlegd, helaas voor de dagelijkse trollen. Elsevier / Simon Rozendaal schreef daarover nog eens op 8 aug 2018: “Fijnstof: 18.000 demagogische doden per jaar” Rozendaal : “Waarde lezer,… Lees verder »

Michiel de Pooter
Gast
Michiel de Pooter
Offline

Scheffer, Fijnstof is het kleine broertje van CO2, want je ziet het toch niet en je kan er dus geweldig gewichtig (=manipulerend) over doen. Zie de EV-cultus. Wat ik ook altijd merkwaardig vind, is dat bij landen of regio’s met skyrockende fijnstofhoeveelheden, de gemiddelde leeftijd ineens ook door het dak gaat. Zo is de gemiddelde leeftijd van inwoners van Peking (het groundzero van fijnstof en smog) zelfs nog 1 jaar hoger dan de gemiddelde leeftijd in welvaartslanden (!) Het verhaal… Lees verder »

Gerard
Gast
Gerard
Offline

Diesels van voor 2001 mogen de milieuzone van Utrecht niet in. Diesels vanaf 2001 wel, die stoten nog fijner fijnstof uit, wat een goed idee toch. Ook zo’n goed idee in Utrecht: allemaal nieuwe bussen, op diesel…

Renso Vonk
Gast
Renso Vonk
Offline

Wat vaak vergeten wordt is dat de moderne Direct Ingespoten benzine auto’s meer fijnstof uitstoten dan een moderne diesel met fijnstog filter. Google maar ens wat. Recent op:https://www.focus.de/auto/news/abgas-skandal/900-prozent-ueber-dem-grenzwert-feinstaub-alarm-jetzt-warnt-der-adac-auch-noch-vor-vielen-benzinern_id_6809685.html Warum Benziner Probleme machen Bei Benzinfahrzeugen liegt das Partikel-Problem, das bereits seit Jahren bekannt ist, vor allem bei modernen Direkteinspritzern. Die Hersteller haben allerdings darauf reagiert: Unter anderem werden VW, Mercedes und Peugeot bei Neuwagen künftig Partikelfilter verbauen. Die Filter dürften für Neuwagen zudem in naher Zukunft verpflichtend werden. En: http://www.spiegel.de/gesundheit/diagnose/abgas-feinstaub-durch-benzinmotoren-wie-schaedlich-ist-er-a-1189739.html Gesundheitsrisiko… Lees verder »

Guus derksen
Gast
Guus derksen
Offline

Fragment uit onderstaande link: “ Die Vorschriften für Abgasemissionen von Dieselmotoren durch EU und deutsche Behörden haben in der vergangenen Dekade die Giftigkeit der Luft erhöht statt gesenkt, weil sie die falschen Schwerpunkte gesetzt haben. Statt der Gesundheit zu dienen, schaden sie ihr. Zu diesen aufsehenerregenden Schlüssen kommen Prof. Dr. Paul Tavan und Dr. Robert Denschlag. Der Physikprofessor im Ruhestand und sein früherer Mitarbeiter haben in einer Studie den aktuellen Stand der Wissenschaft zur Zusammensetzung und Toxizität der Abgase moderner… Lees verder »

Arthur Rörsch
Gast
Arthur Rörsch
Offline

Ap, weet je iets over de vervuiling met het fijnstof ‘zout’? Ik meen ergens te hebben gelezen dat die in de randstad ernstiger is dan wat dan ook. Dat wordt dan aan de kust niet alleen maar dijken verhogen, maar ook schermen plaatsen om de aanlandige wind weg te houden. Absurd? Ik denk dan in de eerste plaats aan landschap ontsiering. Het oog wil ook wat. Maar terug naar de automobielen. In smalle, druk bereden straten in Leiden vormen de… Lees verder »

hugo
Gast
hugo
Offline

Henk dj Het gaat om fijnstof en bij zuid westen wind neemt de lucht kleine druppels mee waarvan het vocht wordt verdampt en dan heb je fijnstof dat kun je meten. Zo ook de stof die mee komt met de lucht uit bijvoorbeeld de woestijn. Kijken we naar autorijden dan is de elektrische auto een grote bron van fijnstof zie dit artikel in de standaard.http://www.standaard.be/cnt/dmf20141109_01367656 En vervolgens hoor je dan geluiden dat de remmen nauwelijks worden gebruikt omdat de auto… Lees verder »

Jacques Klok
Gast
Jacques Klok
Offline

Fijnstof kent het zelfde lot als de vermeende heksen in de 16e eeuw. – Er zijn NUL doden met als doodsoorzaak ‘fijnstof’ – Het mechanisme waarmee fijnstof zijn slachtoffers doodt is onbekend. – De doden bestaan vooralsnog enkel in computer modellen – Proefdier onderzoek kent GEEN vervroegde sterfte bij gezonde dieren en gebruikelijke concentraties. Vandaar dat het dus ook nooit gepubliceerd wordt! – Mensen met een slechte gezondheid hebben een minder goede opleiding, lager inkomen, lagere socio-economische status, lager IQ… Lees verder »

Leo Bokkum
Gast
Leo Bokkum
Offline

Beste Ap, waar je ingenieur in bent weet ik niet, maar alvast niet in verbrandingsmotoren. Dan had je namelijk geweten dat diesel EN benzinemotoren pas echt veel fijnstof zijn gaan produceren sinds ze efficienter gemaakt zijn.
Een verbeterde efficientie die voor een deel weer teniet wordt gedaan door milieumaatregelen, maar dit terzijde.

Met wat kennis van (de ontwikkeling in) verbrandingsmotoren was je verhaal een stuk genuanceerder geworden. Misschien zelfs zo genuanceerd dat JvdH het niet meer met je eens was geweest.

Conform ons Privacybeleid maken wij gebruik van Cookies om onze website beter te laten werken. OK